Gå til innhold

Skatt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynt på en ny jobb som tilkalling mai 2023. Før det hadde jeg null inntekt. Må jeg fortsatt betale som om jeg har jobbet i et helt år? Fikk restskatt på 29 000:( hadde skrevet feil feil også, skjønner ikke Helt systemet.

hva skal jeg gjøre? Har ikke råd med inntekten min

Anonymkode: f638f...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynne å spare, mange måneder til restskatten skal betales.

Sjekk om alle fradragene er kommer med i skattemeldingen. Og ikke minst, sjekk om verdiene brukt for utstedelse av årets skattekort er riktig slik at du unngår restskatt neste år.

Anonymkode: bc334...83d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Må jeg fortsatt betale som om jeg har jobbet i et helt år?

 

Fikk restskatt på 29 000:( hadde skrevet feil feil også, skjønner ikke Helt systemet.

 

Anonymkode: f638f...64e

Skatten beregnes av årlig inntekt. 

Hvis det er noen feil i skattemeldingen må du rette dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring skatteetaten og få hjelp til utfylling. 

Anonymkode: 400f6...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som du har valgt å ha frikort i starten av ditt arbeidsliv? Og betalte null skatt i de månedene, før du gikk over til skattekort resten av året? Kan det stemme?

Enten det, eller så har du lagt inn altfor lav antatt inntekt for 2023 da du søkte om skattekort når du begynte å jobbe. Hvis du har jobbet som tilkallingsvikar er det jo veldig vanskelig å anslå hvor mye inntekt du vil ha ett år. Det er i sånne tilfeller viktig å gå inn på Skatteetaten.no underveis i året, når du ser hva du faktisk har tjent og vil antageligvis tjene resten av året, og fylle ut nye og riktigere opplysninger. Skattekortet ditt kan du endre når som helst i løpet av året, så det blir riktig for resten av året.

Dette er ditt ansvar. Hver enkelt skatteyter må selv passe på at skattekortet blir riktig ved å fylle ut riktige tall og gjerne korrigere underveis i året om man ser større endringer. Dette er helst for å unngå restskatt som mange kan slite med å få betalt om de får det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skatter av den inntekten du har hatt, så du ville fått mer skatt om du jobbet hele året. Hvis du ikke har råd til restskatten, betyr det i praksis at du ikke kan leve av inntekten din. For da skulle du egentlig hatt utbetalt over 2000 mindre i mnd i fjor. 

Anonymkode: 8e2a2...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skatten du betaler regnes ut ifra inntekten du hadde det året som gikk, samt hvor stor formue du evt har (eiendom, bil, sparepenger..) Så da spørs det hva arbeidsgiver har trukket deg i skatt de 8mnd du jobbet. De skatter deg såklart ikke for 12mnd lønn når du kun jobbet 8.

Sørg i hvertfall for å se over hva du nå skatter i forhold til inntekt så du slipper enda mer restskatt neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Begynt på en ny jobb som tilkalling mai 2023. Før det hadde jeg null inntekt. Må jeg fortsatt betale som om jeg har jobbet i et helt år? Fikk restskatt på 29 000:( hadde skrevet feil feil også, skjønner ikke Helt systemet.

hva skal jeg gjøre? Har ikke råd med inntekten min

Anonymkode: f638f...64e

Skatten din beregenes ut fra din faktiske inntekt gjennom ett kalenderår (jan-des), ikke 'som om du har jobbet et helt år'.

Du bør med jevne mellomrom gjennom året gå gjennom din inntekt og skatt som er trukket. Ta gjerne og regn ut omtrentlig hva din inntekt ser ut til å bli gjennom året.

Bruk excel eller liknende regnskapsprogram for å holde oversikt over dine tall. Jeg fører to regnskap: ett for daglig forbruk, og ett kun for inntekt og skatt hvor de kommer helt klart fram hva jeg har hatt så langt og hvordan det blir for året samlet sett.

Du kan også bruke skattetetatens egne regnskapsprogram https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekalkulator/

 

Sjekk for evt fradrag du kan ta med. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/fradragsveilederen/

Ang tilbakebetaling, vil du få mulighet til å dele dette opp.

Anonymkode: f76c2...c0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Begynne å spare, mange måneder til restskatten skal betales.

Sjekk om alle fradragene er kommer med i skattemeldingen. Og ikke minst, sjekk om verdiene brukt for utstedelse av årets skattekort er riktig slik at du unngår restskatt neste år.

Anonymkode: bc334...83d

Eller legg av pengene selv, gir som regel bedre avkastning. Og da har man pengene når man trenger dem, ser så mange hvert år her på kg som venter på skattepenger og fortviler hvis de blir forsinket. 

Anonymkode: 8e2a2...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...