Gå til innhold

Den sterke diskrimineringen av menn i databransjen


Majer

Anbefalte innlegg

En teknologibedrift jeg har vært borti har omtrent 50% kvinner. Mange vil tenke at det må være bra, men det er det ikke. Hovedtyngden i bedriften er fullstack og backend. Der er det nesten ingen kvinner. Det betyr at kvinner har mange ganger større sjanse for å bli ansatt som frontendutviklere, markedsførere, designere og prosjektledere enn menn. Det skjer selv om ca halvparten av søkerne til de nevnte stillingene er menn. Det betyr at det omtrent drites i hvor god du er, hvilken erfaring du har eller hvor omgjengelig du er så lenge du er mann. Penis er omtrent diskvalifiserende 

Da skjer det altså en helt ekstrem diskriminering som ikke ligner noe man har sett maken til i andre bransjer. Dette er ikke uvanlig i tek. Hvorfor slipper bedriftene unna med det?

Se for dere at et sykehus slutter å ta inn kvinnelige leger fordi det er så mange kvinnelige sykepleiere der...

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at den teknologibedrifter er ute etter å drive lønnsomt, -dersom disse damene ikke var gode nok, ville det gitt mindre inntekter og det er rimelig sannsynlig at de ansetter de med best papirer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De velger ikke damene bare fordi de er damer, den tid er forbi. Flinke damer derimot. Hilsen dårlig, kvinnelig frontend-utvikler som ikke får jobb.

Anonymkode: f862d...8e0

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

absinthia skrev (10 timer siden):

Jeg tenker at den teknologibedrifter er ute etter å drive lønnsomt, -dersom disse damene ikke var gode nok, ville det gitt mindre inntekter og det er rimelig sannsynlig at de ansetter de med best papirer. 

Men hva er lønnsomt? Vil tro en kvinneandel opp mot 50% gir bedriften god markedsføring. At kvinner automatisk er flinkere enn menn i alt kan jeg ikke tro på. Jeg tror det er mindre forskjeller mellom kjønnene enn mange skal ha det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en teknologibedrift du har vært borti? 

Jeg er kvinne og utvikler og har vært den eneste dama hele mitt yrkesliv, også nå (13 år etter at jeg var ferdig på universitetet). Riktignok er det andre kvinner på arbeidsplassen, men det er stort segg HR/backoffice og designere. 

At du vet om EN bedrift med 50% kvinner betyr ikke at det er normalen. Jeg vet ikke om en eneste en, og jeg har vært IT-konsulent i 13 år. 

Anonymkode: 19b40...2ec

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én bedrift du har vært borti er grunnlag for en så vid generalisering? 😂

Dette hørtes ut som mye synsing og faktafeil, spør du meg. Hvorfor tenker du at 50% av søkerne til stillinger som frontendutviklere, markedsførere, designere og prosjektledere er kvinner? Tallene i bransjen for øvrig, og på utdanningene, tilsier vel at her er det flest menn? Og du sier at hovedtyngden er på fullstack og backend, og her er det nesten ingen kvinner. Altså sitter kvinnene i andre stillinger. Og her kommer nok en generalisering: ut fra min erfaring ønskes det menn inn i stillinger som personal/HR/administrasjon og andre områder som gjerne er kvinnedominert. Så da jevner det seg jo ut?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

en teknologibedrift du har vært borti? 

Jeg er kvinne og utvikler og har vært den eneste dama hele mitt yrkesliv, også nå (13 år etter at jeg var ferdig på universitetet). Riktignok er det andre kvinner på arbeidsplassen, men det er stort segg HR/backoffice og designere. 

At du vet om EN bedrift med 50% kvinner betyr ikke at det er normalen. Jeg vet ikke om en eneste en, og jeg har vært IT-konsulent i 13 år. 

Anonymkode: 19b40...2ec

Som du skriver er det andre kvinner på arbeidsplassen, men de jobber eks som designere. Da kan det ikke være fokus på å øke andelen kvinnelige designere på arbeidsplassen for å kompensere for manglende kvinnelige utviklere. Dersom 50% av søkerne på designstillinger er menn er det naturlig at de også utgjør 50% av designerne i bedriften. Dersom de utgjør et mindretall av designere i bedriften er det naturlig at man øker andelen mannlige designere. Dersom de utgjør flertall av designere er det naturlig at man øker andelen kvinnelige designere. Det man ikke gjør er å øke andelen kvinnelige designere for å kompensere for at det er så få kvinnelige utviklere som søker 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Myrmica skrev (8 minutter siden):

Én bedrift du har vært borti er grunnlag for en så vid generalisering? 😂

Dette hørtes ut som mye synsing og faktafeil, spør du meg. Hvorfor tenker du at 50% av søkerne til stillinger som frontendutviklere, markedsførere, designere og prosjektledere er kvinner? Tallene i bransjen for øvrig, og på utdanningene, tilsier vel at her er det flest menn? Og du sier at hovedtyngden er på fullstack og backend, og her er det nesten ingen kvinner. Altså sitter kvinnene i andre stillinger. Og her kommer nok en generalisering: ut fra min erfaring ønskes det menn inn i stillinger som personal/HR/administrasjon og andre områder som gjerne er kvinnedominert. Så da jevner det seg jo ut?

Det er nettopp det. Det er like mange kvinner og menn som søker, men allikevel er det flere kvinner som ansettes

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir venstresiden skuffet over deg, Majer 😅

Anonymkode: c712c...d8a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, absinthia said:

Jeg tenker at den teknologibedrifter er ute etter å drive lønnsomt, -dersom disse damene ikke var gode nok, ville det gitt mindre inntekter og det er rimelig sannsynlig at de ansetter de med best papirer. 

den veien et det greit å ansette de med best papirer altså, men ikke omvendt. 

Anonymkode: 3e3d0...9d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange menn som går rundt og tror at kvinner blir kvotert inn både i IT-utdanning og jobber selv om det ikke stemmer. Da jeg tok IT-utdanning rundt år 2000 fikk vi få kvinnene som var der en del kommentarer på det, selv om det ikke eksisterte noen slags kvotering.

De som kommenterte ble lange i maska da vi hadde hatt de første eksamenene og det ble mas om sammenligning av karakterer og de skjønte at vi kvinnene lå helt i toppen av gruppa... 😂 

Må vel legge til at det var skriftlige anonyme eksamener, så ingen begynner å snakke om "trynefaktor".

Anonymkode: e12ca...67d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

den veien et det greit å ansette de med best papirer altså, men ikke omvendt. 

Anonymkode: 3e3d0...9d7

Det er et selvstendig mål at man skal ansette kvinner og etniske minoriteter.

Det er også en flau greie med at marketing, årsrapporter og rekrutteringsmateriell fokuserer på hun søte jenta som har jobbet i 6mnd og han mørke kollegaen, begge slank. Heller enn alle de mindre fotogene mennene på 25-50 som gjerne utgjør 80% av de ansatte. Man er gjerne litt flau over at de fleste som ønsker å jobbe der er hvite menn og gjemmer dem litt unna.

Anonymkode: aabe5...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 timer siden):

Men hva er lønnsomt? Vil tro en kvinneandel opp mot 50% gir bedriften god markedsføring. At kvinner automatisk er flinkere enn menn i alt kan jeg ikke tro på. Jeg tror det er mindre forskjeller mellom kjønnene enn mange skal ha det til

Det er lønnsomt med en bedrift som kan levere, derfor velger man flinke folk. Jeg skjønner ikke problemet ditt, - at det er opp mot 50%prosent kvinner, betyr jo at minst halvparten eller over er menn. Her er hva en slik bedrift sier https://www.knowit.no/artikler/mot-it-selskapet-der-50-prosent-av-de-ansatte-er-kvinner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

absinthia skrev (8 minutter siden):

Det er lønnsomt med en bedrift som kan levere, derfor velger man flinke folk. Jeg skjønner ikke problemet ditt, - at det er opp mot 50%prosent kvinner, betyr jo at minst halvparten eller over er menn. Her er hva en slik bedrift sier https://www.knowit.no/artikler/mot-it-selskapet-der-50-prosent-av-de-ansatte-er-kvinner/

Dette er for enkelt. Bedrifter kan investere i rennome vha kvotering av grupper eller «grønnvasking» dersom de tror at dette gir goodwill fra kunder, investorer, regulatorer eller for rekruttering.

Videre så kan en leder i et firma velge å gjøre noe som er «politisk korrekt» som går ut over lønnsomheten men som booster hans/hennes personlige karriere. Dersom tapet er tilstrekkelig lite, eller det kan feies under teppet.

De fleste som har jobbet i store organisasjoner (privat eller offentlig) har vel vært vitne til grovt irrasjonell oppførsel på den ene eller den andre måten? 

Anonymkode: aabe5...6da

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...