AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #21 Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 8.33): Fullt klar over at det kan gjøres billigere. Men jeg har en stor dressurhest som det kreves mye av og da er det viktig for meg at sal alltid passer, at tenner er på stell og at kroppen fungerer og har god bevegelighet. Hesten MÅ ikke ha disse tingene for å fungere sånn tålig, men jeg ser absolutt fordelene med at jeg har muligheten til å gi den det. Anonymkode: 7c562...ded Tennene MÅ den faktisk ha på stell, så tennene er ikke noe å spare penger på når det gjelder hest. Anonymkode: a9bbe...2c1 1
Baktus2024 Skrevet 16. mars 2024 #22 Skrevet 16. mars 2024 jeg har lite tro på at en uføretrygda har råd til hest, knapt en hund.. spesielt ikke om vedkommende bor alene, med dagens leiepriser, strøm , off.avgifter..garantert supplerende sosialklient..da er det veldig lite til utfoldelse og livskvalitet..nå er riktig nok ung ufør bedre skodd sånn, en minste uføresats måtte nok sett seg etter katt gies bort på finn.. slik er det dessverre, trygder er ikke tilpasset økonomien som har utviklet seg i landet de siste 40 årene. Som ovenfor bruker nevner, hestens tenner, en vil vel neppe ha råd til tannlege til egne tenner engang.. MEN, sparer TS litt over en tid så kanskje kjøpe seg inn i en hest..før i tiden så var hest og fiskebåter spleiselag hos småbruksholderne i kystkulturen vår.. begynne forsiktig, med ørene kanskje 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #23 Skrevet 16. mars 2024 Jeg er ung ufør, og har kommet fra til at jeg ikke har råd. Så er forrytter, men skulle ønske jeg kunne ha egen hest. Anonymkode: 4dad0...fa7
ToneVie Skrevet 16. mars 2024 #24 Skrevet 16. mars 2024 Mumrikken1435 skrev (På 13.3.2024 den 21.17): Hei, er nysgjerrig på om det er noen som har ufør å har råd til hest? Og hvor mye du bruker på kostnader i mnd, snakk om hobbyhest å ikke konkuranse. Er uføretrygded (ung ufør) selv å lurer, da jeg savner en del å ha egen hest igjen. Det finnes staller som tilbyr gratis/redusert leie mot jobb. Jeg vet ikke hvordan din kapasitet er fysisk mtp uføregraden din. Men dette er jo en mulighet å redusere denne kostnaden mot jobb. Møkking, foring, inn og utslipp osv. Kjøper du en hest som har sterke høver og trives best barfot så er jo barfottrimmer billigere enn om du må sko hesten hver 6/8 uke. En får til det man vil, er du motivert nok så tror jeg absolutt du får det til. Men du bør klare å legge av penger til uforutsette ting også. Hester er gode på å bli syke. Det blir de også sjeldent i «kontortid» til vetrinæren din. Veterinærvakt er dyrt!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #25 Skrevet 24. mars 2024 Jeg er ufør, men hadde ALDRI klart det uten hjelp fra mannen. vi bruker mellom 10-15,000,- i mnd. Nye dekken må du kjøpe om dei ødelegger det. Saltilpasser må du ha, er viktig med rett sal. Kiropraktor/massasje om hesten blir stiv. Egenandel om dyrlegen må komme, pluss medisiner koster. Nye sko, og sko kan dei tråkke av seg, da må du tilkalle hovslager igjen. Får du gratis beite om sommeren, eller må du leie? Utstyr som blir ødelagt må kjøpes inn. Førstehjelpsskrin må du og ha til hesten. ja listen er lang ☺️ Anonymkode: d07a3...61c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #26 Skrevet 25. mars 2024 Jeg er ikke ufør, men jeg hadde hest i studietiden. 3000,- til stallplass, 1000kr til høy, kraftfor og vitaminer, 200 kr i forsikring. 300kr i strø. Veterinær, sko, forbruksutstyr etc ble vel rundt 1000kr i snitt pr måned. Men jeg hadde hest som ikke ødela utstyr som dekken eller lignende, som ikke hadde behov for tannrasp oftere enn annet hvert år, tilgang på svært rimelig hovslager, og som kun hadde behov for ett veterinærbesøk på 4 år utenom rutinemessig sjekk. Venninnen min sin hest sto bokstavelig talt og rev av seg dekkenet, for å løpe over det i gjørma. Han ødela flere dekken i året. En annen venninne hadde veterinær nesten månedlig på besøk fordi hesten ble halt, fikk sår, hadde kolikk og hele sulamitten. Det som er vanskelig med hest er at du ikke har sjans til å sette opp ett passende budsjett før du kjenner akkurat den hesten. Noen hester er billige i drift, andre er på grensen til å trenge veterinærbehandling bare de ser på en stein... Noen klarer seg fint på kun grovfor, andre krever flere ulike typer kraftfor i tillegg til vitaminer. Anonymkode: d5754...a91 1
Thestral Skrevet 25. mars 2024 #27 Skrevet 25. mars 2024 (endret) . Endret 1. desember 2024 av Disney Adult
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå