Mumrikken1435 Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 (endret) Hei, er nysgjerrig på om det er noen som har ufør å har råd til hest? Og hvor mye du bruker på kostnader i mnd, snakk om hobbyhest å ikke konkuranse. Er uføretrygded (ung ufør) selv å lurer, da jeg savner en del å ha egen hest igjen. Endret 13. mars 2024 av Mumrikken1435
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 De jeg vet om som er uføre og har hest, har partner som jobber. De har også gjerne hesten på egen gård/småbruk. Det ryr ut veldig mye penger på hest, så om du ikke har partner med inntekt, skal det vel godt gjøres å ha råd til det. Hva med delfôr, eller hjelpe til på ridesenter eller noe slikt? Anonymkode: a9bbe...2c1 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Ja, mannen jobber og vi bor på småbruk. Vi har utegang og leier ut plasser, det dekker min hest. Vi har dugnadsopplegg, så alle må bidra med møkking ol. men jeg vil heller ta mindre i stalleie mot å slippe jobben. Anonymkode: 8defe...f0f 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 Mumrikken1435 skrev (1 time siden): Hei, er nysgjerrig på om det er noen som har ufør å har råd til hest? Og hvor mye du bruker på kostnader i mnd, snakk om hobbyhest å ikke konkuranse. Er uføretrygded (ung ufør) selv å lurer, da jeg savner en del å ha egen hest igjen. Har du en solid sparkonto for uforutsette avgifter? Hvis nei, så start der. Jeg er selv ung ufør og før jeg skaffet meg et kjæledyr hadde jeg spart opp en solid sparekonto i tillegg til pengene for dyret. Finn priser på mat, forsikring, veterinær osv. legg til en buffer i tilfelle prisøkning på div. Håper virkelig du finner en måte å drive med hest igjen selv om det kanskje ikke er en du eier. Dyr har ihvertfall økt min livskvalitet. Anonymkode: 62a47...68a 1
Mumrikken1435 Skrevet 13. mars 2024 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2024 Har en buffer konto så er trygg der, men så er det at jeg er alene, har ikke partner eller noe sånt, å da er jeg usikker, på om de som har ufør å hest, klarer kostnadene alene
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #6 Skrevet 13. mars 2024 Jeg har minsteutbetaling, ufør. Jeg hadde aldri hatt mulighet til å ha hest hvis det ikke hadde vært for mannen min, som tjener greit. Bruker pr mnd ca 5000,- på en hest, inkludert stalleie, forsikring og fór. Jeg er tidligere hovpleier, så har ikke utgifter til hovstell siden jeg kan beskjære hovene selv. Ellers er det saltilpasser 2-3 ganger årlig til rett over 2000,- pr gang. Tannsjekk to ganger årlig til 3000,- per gang. Kiropraktor hver 6 uke 1500,-. Hadde aldri hatt mulighet til å tilby hesten dette hadde det ikke vært for mannen min. Hest er DYRT😅 Anonymkode: 7c562...ded 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 Alenemor ung ufør, har flere hester. Småbruk. Spiser ekstremt lite selv. Gjør alle håndverker og reparasjonsjobber selv. Alle pengene går til barna og hetene. Elsker å ha det sånn 🥰 Anonymkode: f52f7...894
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har minsteutbetaling, ufør. Jeg hadde aldri hatt mulighet til å ha hest hvis det ikke hadde vært for mannen min, som tjener greit. Bruker pr mnd ca 5000,- på en hest, inkludert stalleie, forsikring og fór. Jeg er tidligere hovpleier, så har ikke utgifter til hovstell siden jeg kan beskjære hovene selv. Ellers er det saltilpasser 2-3 ganger årlig til rett over 2000,- pr gang. Tannsjekk to ganger årlig til 3000,- per gang. Kiropraktor hver 6 uke 1500,-. Hadde aldri hatt mulighet til å tilby hesten dette hadde det ikke vært for mannen min. Hest er DYRT😅 Anonymkode: 7c562...ded Kan fint gjøres billigere enn dette altså! Og jeg trimmer ikke høver selv 😅 Saltilpasser kunne ikke falt meg inn å bruke, hestene mine trimmer seg selv på utegangen og hver hest ris ca to ganger i uken. 3/4 ganger barbak, ellers med bomløs sal (kan ofte brukes på flere hester hvis man feks har pad tilpasset). Hodelag har jeg sydd selv. Sele sydd selv. Fikk noen som ble gitt bort gratis, og tilpasset de til egne hester. Ene selen har stillbare spenner som kan byttes slik at den passer to av hestene med kun å bytte 4 reimer så endrer den størrelse. Ikke kraftfor. Gratis halm fra nabo som er kornbonde. Lager høy selv. Kiropraktor trengs ikke annet enn den perioden etter jeg har fått ny hest. Her rører de seg mye og tracken er bygd mtp bevegelse og terreng. Anonymkode: f52f7...894
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan fint gjøres billigere enn dette altså! Og jeg trimmer ikke høver selv 😅 Saltilpasser kunne ikke falt meg inn å bruke, hestene mine trimmer seg selv på utegangen og hver hest ris ca to ganger i uken. 3/4 ganger barbak, ellers med bomløs sal (kan ofte brukes på flere hester hvis man feks har pad tilpasset). Hodelag har jeg sydd selv. Sele sydd selv. Fikk noen som ble gitt bort gratis, og tilpasset de til egne hester. Ene selen har stillbare spenner som kan byttes slik at den passer to av hestene med kun å bytte 4 reimer så endrer den størrelse. Ikke kraftfor. Gratis halm fra nabo som er kornbonde. Lager høy selv. Kiropraktor trengs ikke annet enn den perioden etter jeg har fått ny hest. Her rører de seg mye og tracken er bygd mtp bevegelse og terreng. Anonymkode: f52f7...894 Fullt klar over at det kan gjøres billigere. Men jeg har en stor dressurhest som det kreves mye av og da er det viktig for meg at sal alltid passer, at tenner er på stell og at kroppen fungerer og har god bevegelighet. Hesten MÅ ikke ha disse tingene for å fungere sånn tålig, men jeg ser absolutt fordelene med at jeg har muligheten til å gi den det. Anonymkode: 7c562...ded 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan fint gjøres billigere enn dette altså! Og jeg trimmer ikke høver selv 😅 Saltilpasser kunne ikke falt meg inn å bruke, hestene mine trimmer seg selv på utegangen og hver hest ris ca to ganger i uken. 3/4 ganger barbak, ellers med bomløs sal (kan ofte brukes på flere hester hvis man feks har pad tilpasset). Hodelag har jeg sydd selv. Sele sydd selv. Fikk noen som ble gitt bort gratis, og tilpasset de til egne hester. Ene selen har stillbare spenner som kan byttes slik at den passer to av hestene med kun å bytte 4 reimer så endrer den størrelse. Ikke kraftfor. Gratis halm fra nabo som er kornbonde. Lager høy selv. Kiropraktor trengs ikke annet enn den perioden etter jeg har fått ny hest. Her rører de seg mye og tracken er bygd mtp bevegelse og terreng. Anonymkode: f52f7...894 Dette er litt skumle råd å gi. Med mindre du er utdannet saltilpasser selv, bør man absolutt investere i en konsultasjon fra tid til annen. Uhorvelig mange hester går år ut og år inn med plager i ryggen fordi eier ikke gidder å sjekke... Barbak og bomløs sal kan legge uheldig press på ryggen, da vekten av rytter fordeles særdeles dårlig med en såpass kort anleggsflate som barbak gir. Samme med å ikke følge opp med behandling av annet slag. Igjen, om man ikke er utdannet innen det selv, er det vanskelig å se om hesten skjuler smerter eller skavanker. Og de fleste får ikke bare laget høy selv eller får gratis halm av naboen. Godt fôr av god kvalitet koster mye, særlig nå som det har vært dårlig sommer for høydyrking. Dette fungerer sikkert for deg, men at andre skal belage seg på lave kostnader fordi du trenger minimal oppfølging på din hest er å spre vrangforestillinger av hva hestehold koster. Jeg betaler 6000 i måneden for å holde min hest. Den også går på utegang, og "stallplassen" koster dermed ikke allverden. Men jeg har jevnlig oppfølging av salergonom, behandler, tannsjekk, privattimer for å lære meg å trene hesten riktig i forhold til dens forutsetninger, kurs så jeg selv skal kunne tilpasse utstyr og utføre enkle behandlinger, god oppfølging av høver, og riktig tilskudd etter utregning av fôranalyse. For meg er dette et minimum for å holde hest på best mulig måte. Anonymkode: b25f7...6d4 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 Mumrikken1435 skrev (15 timer siden): Hei, er nysgjerrig på om det er noen som har ufør å har råd til hest? Og hvor mye du bruker på kostnader i mnd, snakk om hobbyhest å ikke konkuranse. Er uføretrygded (ung ufør) selv å lurer, da jeg savner en del å ha egen hest igjen. Forstår ikke hvordan uføre har råd til det med mindre har samboer som er villig til å bidra. Å ha hest kostet meg i gjennomsnitt 4-5000 i mnd inkl skoing. Og da kommer utstyr, veterinærutgifter, forsikring osv i tillegg. Tannrasp må utføres regelmessig, og på noen hester ofte pga tannproblemer og vaksiner en gang i året. Er også viktig å huske på at det er mye forsikringen ikke dekker, og du kan ende opp med store uforutsette veterinærutgifter. Før hesten min måtte avlives betalte jeg 40 000 i veterinærutgifter. Du kan risikere å få en hest som ofte pådrar på seg masse sår, og det er heller ikke billig mtp sårutstyr og bandasjer. Råder deg ihvertfall til å tenke nøye igjennom det. Det er hesten som må lide hvis man står der i en situasjon og ikke har råd til verken behandling eller oppfølging. Anonymkode: 68e59...a47 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 Er ufør og har flere hester, men bor på småbruk så har ingen utgifter til stalleie. Hadde bare hatt råd til en hest om jeg skulle hatt den oppstallet. Det er fullt mulig å ha råd til hest med uføretrygd, men da er det kanskje det eneste du har råd til. Anonymkode: 48802...67c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 Det er ikke aktuelt å være forrytter da? Jeg gjorde det som student i mange år, og det gir fin forutsigbarhet. Anonymkode: 010d8...c72 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #14 Skrevet 14. mars 2024 Hester må ha veterinær i blant, og er du uheldig så blir hesten ofte syk eller skadet, halt, you name it. Hovslager hver sjette uke. Alt dette kommer på tusenvis av kroner, noen ganger tusenvis på EN og samme måned... Det har du ikke råd til på uføretrygd. Hest er noe av det dyreste du kan ha av hobbyer. Det passer dårlig med uføretrygd. Anonymkode: dea9b...867
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #15 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har minsteutbetaling, ufør. Jeg hadde aldri hatt mulighet til å ha hest hvis det ikke hadde vært for mannen min, som tjener greit. Bruker pr mnd ca 5000,- på en hest, inkludert stalleie, forsikring og fór. Jeg er tidligere hovpleier, så har ikke utgifter til hovstell siden jeg kan beskjære hovene selv. Ellers er det saltilpasser 2-3 ganger årlig til rett over 2000,- pr gang. Tannsjekk to ganger årlig til 3000,- per gang. Kiropraktor hver 6 uke 1500,-. Hadde aldri hatt mulighet til å tilby hesten dette hadde det ikke vært for mannen min. Hest er DYRT😅 Anonymkode: 7c562...ded Så svaret til trådstarter er at du som ufør ikke har råd til hest selv, men mannen din har det. Anonymkode: 7fc18...179 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #16 Skrevet 14. mars 2024 Det hadde jeg aldri hatt råd til som ufør uten en velstående mann. Jeg har hest (oppstallet), og kun stallplassen koster 4800 kr. I tillegg kommer kraftfor og vitaminer på rundt 1000 kr i måneden. Da jeg kjøpte han som 4-åring kjøpte jeg ny sal (12000kr) men denne passet ikke i år som 6-åring. Ny sal med tilpassing kom på rundt 40 000. I tillegg er det hodelag, dekken, børster osv. Årlig vaksine. Årlig sjekk av veterinær med tannhelsekompetanse. Hovslager (rundt 2500 hver måned), og andre småting som et sår som trenger behandling, et øye som renner osv. Jeg er i tankeboksen om en hest til, men selv med 1.7 mill i samlet inntekt med mannen er jeg usikker på om jeg har råd til det. Anonymkode: 73c95...34e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #17 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kan fint gjøres billigere enn dette altså! Og jeg trimmer ikke høver selv 😅 Saltilpasser kunne ikke falt meg inn å bruke, hestene mine trimmer seg selv på utegangen og hver hest ris ca to ganger i uken. 3/4 ganger barbak, ellers med bomløs sal (kan ofte brukes på flere hester hvis man feks har pad tilpasset). Hodelag har jeg sydd selv. Sele sydd selv. Fikk noen som ble gitt bort gratis, og tilpasset de til egne hester. Ene selen har stillbare spenner som kan byttes slik at den passer to av hestene med kun å bytte 4 reimer så endrer den størrelse. Ikke kraftfor. Gratis halm fra nabo som er kornbonde. Lager høy selv. Kiropraktor trengs ikke annet enn den perioden etter jeg har fått ny hest. Her rører de seg mye og tracken er bygd mtp bevegelse og terreng. Anonymkode: f52f7...894 Nå har de færreste nok plass (og utstyr) til å både produsere, tørke og lagre sitt eget høy. En hest bør alltid ha utstyr tilpasset seg selv, det er så mange hester som går rundt med vonde rygger på grunn av mennesker som tenker som deg. Det blir som å kjøpe ett par joggesko til hele ungeflokken og be dem dele på det. Det går ikke. Hester er heller ikke skapt for å bli ridd på, ryggen deres tåler dårlig belastning. Derfor bruker man en god sal tilpasset rytter og hest for å minimere (ikke engang fjerne) plager og smerter. Jeg ville aldri gamblet med min hests helse på den måten, jeg har sett nok av avdanka travere som selges som hobbyhester som går rundt halte og med vond rygg hos selverklærte cowboyeskperter. Anonymkode: 73c95...34e 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #18 Skrevet 15. mars 2024 For en lettelse å se at folk tar til orde for saltilpasning. Det er virkelig det minste vi skylder dyra hvis vi skal ri de, barbak og bomløs er ganske dårlige løsninger som ironisk nok jobber mot akkurat det en sal er til for - vektfordeling og skadereduksjon. Selv sitter jeg som ufør igjen med rundt 12000 kr i mnd etter at alt av faste utgifter er betalt og jeg har lenge vært i tankeboksen om å skaffe meg hest, men jeg har kommet frem til at jeg rett og slett ikke har økonomien til det akkurat nå. Da har jeg regnet med stalleie på 3000 kr på utegang her inkludert høy og flis, et snitt på 1000 kr i mnd i hovslager, 500 i mnd i snitt i veterinærregninger hvis jeg er heldig (satt av på egen konto frem til jeg faktisk må betale det), 500 i forsikring i mnd og ellers er det jo hyggelig å kunne dra på treninger og slikt innimellom og et par hundrelapper i snitt for årlig salsjekk med mindre hesten endrer seg drastisk. Så rundt 5500-6000 kr i mnd for et ganske basic hestehold dersom jeg er heldig, det gir ikke mye rom til annet i en dyr hverdag dessverre. Derfor har jeg heller hest på halvfôr nå, da slipper jeg å stresse med uforutsette utgifter samtidig som jeg får hygge meg med hest Savner å ha egen, men da må jeg rett og slett få litt høyere inntekt på plass først. Anonymkode: 68218...da2 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 Jeg vil ikke påstå at det er for dyrt å ha hest når man er ufør, det kommer jo selvfølgelig litt an på hvor mye man får i mnd da. Hovedsakelig ligger det jo i prioriteringer, dyrt er det, men om det er det som gir livet mer mening og glede er det jo verdt å ofre litt for. Min mor har ikke så mye til overs nå som hun har hest, men hun har aldri vært mer lykkelig. Anonymkode: ac811...6ca
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 Uføretrygd er så mangt, noen har jobber lenge før de ble syke og har kanskje i tillegg gode forsikringer, andre har minste ufør og har nok ikke sjans i havet til å bruke flere tusen i måneden på hest. Hva akkurat din økonomi tåler er det bare du som vet. Anonymkode: ee849...584
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå