Gå til innhold

Sykmeldt, sorg, terminalfase


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min pappa har Alzheimer og er blitt dårligere siste ukene. Fikk beskjed at det kan gå fort fra der han er nå, til han blir terminal.

Jeg er en småbarnsmor og jobber 100%.
Er fra før sliten og hatt en tøff berg og dal bane sorg/vente sorg i forbindelse med at pappa er syk. Alzheimer er en forferdelig sykdom. 
Jeg ønsker være ved hans side på siste leie, hvordan løse dette med jobben? 
 

jeg er redd for å møte veggen, da jeg allerede er på felgen og utslitt med alt jeg har i hverdagen. 
 

Fler som har vært sykmeldt i forbindelse med sorg? 

Anonymkode: e1b10...d95

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykemeldt deg ned grunn av utbrenthet. Du må ta vare på deg selv. Tiden etter eventuelt fin far går bort vil nok heller ikke bli enklere ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist. ❤️ Ikke rart at du er sliten!  Du har en del rettigheter som pårørende. Hvis du googler det, så kommer det opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å få velferdspermisjon? Ellers erbdel sykemelding som gjelder, systemet er ikke tilpasset de som mister sine på institusjon desverre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (5 minutter siden):

Har du mulighet til å få velferdspermisjon? Ellers erbdel sykemelding som gjelder, systemet er ikke tilpasset de som mister sine på institusjon desverre...

Har fått velferdspermisjon en dag nå og da, men det avlaster ikke meg nok. 
Leste meg opp på pleiepenger, men siden han ikke er hjemme så får jeg ikke det. 😢

Anonymkode: e1b10...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har fått velferdspermisjon en dag nå og da, men det avlaster ikke meg nok. 
Leste meg opp på pleiepenger, men siden han ikke er hjemme så får jeg ikke det. 😢

Anonymkode: e1b10...d95

Det er desverre sånn systemet fungerer... har du en god fastlege? Sykemelding er ofte eneste løsningen desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke velferdspermisjon fungerer, gå for sykemelding.

Ja, vet at det ikke er helt innafor, men dette er den siste tiden du og far får sammen. Av og til må jobben vike for livet, og det er ikke alltid regelverket spiller på lag.

Klem 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Det er desverre sånn systemet fungerer... har du en god fastlege? Sykemelding er ofte eneste løsningen desverre...

Ja, har en god fastlege som vet om situasjonen jeg står i. 
skulle bare ønske jeg ikke måtte sykmeldt meg, men ser ut som det er det eneste som kan redde meg og situasjonen min.

Det er en lang sorgprosess som tapper en for energi, å være pårørende til en Alzheimer syk.
Nå som det nærmer seg slutten kjenner jeg det så intenst.. 💔

Anonymkode: e1b10...d95

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykmelding!

Anonymkode: d828f...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare en pappa. Han vil dessverre ikke være her så veldig mye lenger. Du har lov til å sette både ham og deg selv foran jobben en periode. 

Klem til deg ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt får en ikke sykmelding i slike saker, dessverre. Da min far gikk mot slutten, fikk beskjed det var snakk om dager, sa legen det ikke var sykmelding grunn men pga jeg ble utsatt for direkte mobbing på jobb og en kollega som var direkte slem med meg fikk jeg det. Var delvis sykmeldt pga egen skade. Det var helt fryktelig. Du bør jo snakke med legen og høre. I mitt tilfelle så var jeg helt på felgen ikke minst pga min far men kollegaen min gjorde alt mye verre og hadde ingen forståelse hva jeg stod i.  Han døde kun 4 dager etter jeg ble sykmeldt. Da gikk jeg i kjelleren og pga jobben forventa jeg kom inn dagen etter han døde, han er jo død og du kan jo ikke gjøre mer nå sa sjefen. Det skjedde ikke. Ble sykmeldt til noen dager etter begravelsen. 

Anonymkode: 940b4...889

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Normalt får en ikke sykmelding i slike saker, dessverre. Da min far gikk mot slutten, fikk beskjed det var snakk om dager, sa legen det ikke var sykmelding grunn men pga jeg ble utsatt for direkte mobbing på jobb og en kollega som var direkte slem med meg fikk jeg det. Var delvis sykmeldt pga egen skade. Det var helt fryktelig. Du bør jo snakke med legen og høre. I mitt tilfelle så var jeg helt på felgen ikke minst pga min far men kollegaen min gjorde alt mye verre og hadde ingen forståelse hva jeg stod i.  Han døde kun 4 dager etter jeg ble sykmeldt. Da gikk jeg i kjelleren og pga jobben forventa jeg kom inn dagen etter han døde, han er jo død og du kan jo ikke gjøre mer nå sa sjefen. Det skjedde ikke. Ble sykmeldt til noen dager etter begravelsen. 

Anonymkode: 940b4...889

Håper du ikke fortsatt jobber der i dag.

For en grusom sjef og kolleger du hadde 

Anonymkode: d828f...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har dessverre ikke sorg som stkemeldingsgrunnlag selv om det burde vært det men en forståelsesfull lege hjeper hvis du har det anbefaler jeg en samtale der du forteller hvordan du har det, at du sover dårlig og er sliten osv så kanskje det ordner seg med den sykemeldingen likevel. ❤️ 

Anonymkode: c87a0...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var godt å ha jobben, ellers ville det (tross andre forpliktelser) være for mange timer med egne tanker.

Løste det med å ha god dialog med arbeidsgiver. De aksepterte at det ikke var 100% i perioden, og andre tro til og absorberte oppgaver. 

Da dødsfallet skjedde var det en del forhold som gjorde at jeg ikke hadde mulighet til å gjøre jobben, legen sykemeldte selv om jeg i praksis ikke var syk selv. 

Anonymkode: 432a4...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sykmelding av lege da min mamma på på det siste. Det ble for tøft for meg å håndtere hennes sorg, pappa sin sorg, mine barn sin sorg og meg selv i den perioden. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk ha fokus på familien og mamma de siste dagene. Jeg tror at det gjorde at det var enklere å komme tilbake på jobb raskt etterpå. 

Anonymkode: 50a76...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 11.45):

Håper du ikke fortsatt jobber der i dag.

For en grusom sjef og kolleger du hadde 

Anonymkode: d828f...c86

Nei jeg slutta der for flere år siden, veldig giftig arbeidsmiljø når en har en sjef og kollega som oppfører seg så dårlig. Vet arbeidsmiljøet var skikkelig dårlig etter jeg slutta. Firmaet eksisterer ikke i dag. Men slik skal man ikke behandle folk i krise. 

Anonymkode: 940b4...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...