AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #21 Skrevet 14. mars 2024 Fjugur skrev (3 minutter siden): 42% Da har du vel en god del i formue? Anonymkode: 5e0dd...bab
Fant80 Skrevet 14. mars 2024 #22 Skrevet 14. mars 2024 Alle "Utnytter" jo systemet der det går an for å betale minst mulig. Det er jo bare systemet som er lagt opp slik. Er jo dine egne penger du behandler her. Er din jobb å ta de midlene du kan fra kaka. Staten gjør sin jobb for å grabbe til seg uansett.
enkefru Skrevet 14. mars 2024 #23 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da har du vel en god del i formue? Anonymkode: 5e0dd...bab Ja… vel, ikke SÅ mye, men en del da
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #24 Skrevet 14. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da har du vel en god del i formue? Anonymkode: 5e0dd...bab Hva er poenget med å spørre alle med høy skatteprosent om de har formue? Som om det da er greit å betale i verste fall over 100% av lønna si i skatt? Anonymkode: b0d32...7df
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #25 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er poenget med å spørre alle med høy skatteprosent om de har formue? Som om det da er greit å betale i verste fall over 100% av lønna si i skatt? Anonymkode: b0d32...7df Man betaler jo heller ikke skatt på formue hvis den er under 1 700 000. Formue under det har derfor ikke direkte noe å si på skatten. Det eneste må vel være at man ikke får gjeldsfradrag Anonymkode: a099b...6b2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #26 Skrevet 14. mars 2024 21,6% så langt. Har sendt inn krav om mer tilbake, så får vi se hva etaten sier til det. HVIS alt går gjennom, vil jeg havne på rundt 10%. Anonymkode: 8479a...d9e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #27 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utnytter var ikke negativt ment her, så burde sikkert brukt et annet ord. 🤔 Kan godt si at andre er flinkere til å benytte mulighetene skattesystemet gir til å betale så lite skatt som mulig. 😊 Anonymkode: 39cb7...fa7 Det blir ikke noe bedre av å ordlegge seg sånn heller. Altså, skatten beregnes ut i fra lønn, formue, renteutgifter osv. Det er jo bare sånn det er, og hva du oppgir i skattekortet er jo irrelevant når skattemeldingen kommer, for da har skatteetaten innhentet de faktiske opplysningene på deg. Disse opplysningene, opp mot det du faktisk har betalt i løpet av året, avgjør om du får penger tilbake eller restskatt. Sånn sett er det jo ingen som betaler mer eller mindre skatt enn de skal, til syvende og sist, med mindre man ikke fører opp de få postene skatteetaten ikke fyller ut for deg. På skattekortet for 2023 så oppga jeg noe lavere renteutgifter enn forventet f.eks, og la heller ikke inn fradrag for barnehage, så jeg skattet mer enn jeg trengte gjennom året. Nå som skattemeldingen kom så har skatteetaten korrekte opplysninger, og jeg fikk igjen en del på skatten. Totalt sett kan jeg ikke da si at jeg har betalt for mye i skatt, for jeg fikk det jo tilbake nå. Anonymkode: 07e0f...20a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #28 Skrevet 14. mars 2024 Drøyt 29%. Har minstesats uføretrygd så det gjør et stort innhugg. Formuen er eierandeler i mindre bedrifter så jeg tjener ikke noe på den formuen. Anonymkode: 89696...296
imagineme Skrevet 14. mars 2024 #29 Skrevet 14. mars 2024 Betalte 32,6% skatt for 2023-året - 350.000. Fikk en baksmell på 5000 etter fradrag.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #30 Skrevet 14. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Man betaler jo heller ikke skatt på formue hvis den er under 1 700 000. Formue under det har derfor ikke direkte noe å si på skatten. Det eneste må vel være at man ikke får gjeldsfradrag Anonymkode: a099b...6b2 Og den grensen beveger seg meget sakte, så flere og flere må punge ut. Bare en nokså enkel nedbetalt bolig kommer fort opp i en sånn sum i ligningsverdi, og da må man skatte fra første krone av all formue man ellers klarer legge seg opp. Anonymkode: b0d32...7df 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #32 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og den grensen beveger seg meget sakte, så flere og flere må punge ut. Bare en nokså enkel nedbetalt bolig kommer fort opp i en sånn sum i ligningsverdi, og da må man skatte fra første krone av all formue man ellers klarer legge seg opp. Anonymkode: b0d32...7df Nå er jo formueskatten bare 1% da. Anonymkode: 5e0dd...bab
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #33 Skrevet 14. mars 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er jo formueskatten bare 1% da. Anonymkode: 5e0dd...bab Hvert år. Så ganske mye av formuen som blir tatt etter hvert. Anonymkode: b0d32...7df
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #34 Skrevet 14. mars 2024 22,9% på en inntekt på 833 000. Jeg hadde en god del fradrag siden jeg avsluttet ASK med tap, og tapte også på noen aksjer. Anonymkode: 5923b...745
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #35 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og den grensen beveger seg meget sakte, så flere og flere må punge ut. Bare en nokså enkel nedbetalt bolig kommer fort opp i en sånn sum i ligningsverdi, og da må man skatte fra første krone av all formue man ellers klarer legge seg opp. Anonymkode: b0d32...7df Nåja, formuesverdien på primærbolig er 25% av boligens verdi, så da er det snakk om en ganske verdifull bolig før man kommer opp i 1,7 millioner - det dobbelte hvis man er gift. Mulig du mener det er en «nokså enkel» bolig på Oslo Vest, men det er fremdeles en «nokså enkel» bolig som er verdt veldig mye penger. Anonymkode: 5923b...745 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #36 Skrevet 14. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nåja, formuesverdien på primærbolig er 25% av boligens verdi, så da er det snakk om en ganske verdifull bolig før man kommer opp i 1,7 millioner - det dobbelte hvis man er gift. Mulig du mener det er en «nokså enkel» bolig på Oslo Vest, men det er fremdeles en «nokså enkel» bolig som er verdt veldig mye penger. Anonymkode: 5923b...745 Men det er ikke penger man har i lommen. Så formuesskatten gjør at bare folk med høye inntekter kan beholde barndomshjemmet sitt hvis det er på feil sted. Minstepensjonister burde ikke få formuesskatt, i hvert fall ikke av så lave formuer som nå. Innslagspunktet burde som et minimum økes i takt med prisstigningen. Anonymkode: b0d32...7df 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #37 Skrevet 14. mars 2024 23-24% skatt av 725K. Har rentefradrag og ellers ikke noe spesielt. Anonymkode: 6ce29...def
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #39 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 21,6% så langt. Har sendt inn krav om mer tilbake, så får vi se hva etaten sier til det. HVIS alt går gjennom, vil jeg havne på rundt 10%. Anonymkode: 8479a...d9e Hvordan har du sendt inn krav om dette? Det er ikke slik at Skatteetaten går gjennom alle innsendte skattemeldinger, du er selv ansvarlig for å fastsette egen skatt rett. Anonymkode: debc3...a5d 1
Amossa Skrevet 14. mars 2024 #40 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det er ikke penger man har i lommen. Så formuesskatten gjør at bare folk med høye inntekter kan beholde barndomshjemmet sitt hvis det er på feil sted. Minstepensjonister burde ikke få formuesskatt, i hvert fall ikke av så lave formuer som nå. Innslagspunktet burde som et minimum økes i takt med prisstigningen. Anonymkode: b0d32...7df Har du en bolig til verdi 11 mill.kr så blir formuesskatten din 0 dersom du er gift/har samboer. Eier du den alene blir skatten på 15.000 kr i året. Tenker de fleste klarer med å betale en 1000-lapp i måneden. Synes du syter unødvendig mye. Men det er vel en trend i tiden!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå