Gå til innhold

Mas på Work Chat hver eneste dag - blir utslitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i butikk, og vi bruker noe som heter Work Chat. Det er noe vi er forpliktet til å ha, slik at vi får med oss informasjon, hva som skjer i butikken osv.

Men jeg kjenner at jeg begynner å bli lei av maset i den felles chatten vi har, og spesielt på fritiden er det slitsomt å høre flere pling fra chatten om dagen. Det kan være sjefen/kolleger som spør forskjellige ting, spør om ting som de fint kan ta opp når vedkommende er på jobb (altså ting som ikke haster). De dagene man får mest pling er når sjefen jobber i butikken, og må ha kontroll på alt! "Hvor er det? Hvorfor er ikke dette gjort? Hvorfor er dette gjort på den og den måten?" 

Eller så kan de skriver om ting som de gjør på fritiden, når de er på ferie osv.

Når jeg har fri, føler jeg ikke at jeg har fri allikevel når sjefen sender chat og krever svar innen en halvtime - enten fra meg eller de andre kollegaene mine. 

Jeg trives i jobben, men kjenner at bare dette gjør at jeg nesten vurderer å søke andre stillinger. Savner å ha en jobb hvor jeg faktisk føler at jeg har fri de dagene jeg har fri. Når jeg er hjemme har jeg ikke lyst til å svare på jobb-relaterte ting. Er det virkelig vanlig at det er slik? Føler at ting var mye bedre før alle disse appene tok over, og at jobben kun tok kontakt ved krise-situasjoner.

Har prøvd å slå av varsler, men da dukker det opp melding på Facebook "har sendt deg melding på Work Chat". 

Er dette virkelig blitt den nye normen i alle bedrifter, eller det bare jeg som er uheldig med arbeidsplassen?

 

Anonymkode: fc022...99f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er etter min mening en skikkelig uting, men er nok dessverre vanligere enn man tror. Man plikter ikke å være tilgjengelig for jobb i sin fritid. Man har da et liv utenom jobb og.
Jeg jobber selv til tider veldig mye, og verner derfor om fritiden. Mail leses ikke når jeg har fri. SMS besvares med at jeg sjekker det når jeg er tilbake på jobb. Min jobb dreier seg ikke om liv og helse, kun tall. Det kan vente. Har lært the hard way. 
 

Utrolig dårlig ledelse av den sjefen din ved å bruke dette verktøyet på en så negativ måte. Det hadde gjort at jeg så meg om etter noe annet. 

Anonymkode: e4bdb...5a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger innimellom avklaringer når man går skift på en arbeidsplass. Så jeg har sagt tydelig "jeg har verken på lyd eller push på telefonen, men ring meg gjerne om det er noe!"

Terskelen er mye høyere for å ta opp telefonen og ringe. Og gjør man det, og spørsmålet er litt meningsløst, blir det ganske tydelig i samtalen. 

Anonymkode: 06570...5bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er en jobbtelefon du har så er det tvilsomt at du må ha en app. I fritiden ville jeg uansett deaktivert den. 

Endret av Fireflies
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier din arbeidstidsavtale? Dersom det ikke står at dette inngår i din avtale, så skal du ha betalt for å måtte (!) svare. 
Jeg ville tatt dette opp med tillitsvalgt for ditt forbund. Er du ikke organisert, bør du bli det. 
 

Ingenting vil endre seg dersom ikke du gjør en endring her, og da er det ingen vits å bruke tid på å ergre seg heller. 
 

Les litt i Arbeidsmiljøloven også. 

Anonymkode: f7571...82b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva sier din arbeidstidsavtale? Dersom det ikke står at dette inngår i din avtale, så skal du ha betalt for å måtte (!) svare. 
Jeg ville tatt dette opp med tillitsvalgt for ditt forbund. Er du ikke organisert, bør du bli det. 
 

Ingenting vil endre seg dersom ikke du gjør en endring her, og da er det ingen vits å bruke tid på å ergre seg heller. 
 

Les litt i Arbeidsmiljøloven også. 

Anonymkode: f7571...82b

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om du hadde hatt en telefon hvor det ikke er mulig med apper? 
jeg må være tilgjengelig å svare folk innen rimelig tid også på fritiden min uten å få betalt for det, men jeg har en særlig selvstendig stilling og kan jobbe hvordan jeg vil. Har selvfølgelig høyere lønn pga dette også. Og siden dette forventes betaler jobb både telefon og abonnement.

du bør sjekke kontrakten din.

Anonymkode: 53f0f...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av varsler når du går fra jobb. Hvis sjefen vil at du skal være tilgjengelig, må han eller hun betale ekstra for dette. Hadde glatt gitt beskjed om at beklager, jeg har ikke lyd på Work Chat når jeg ikke er på jobb, men det er selvsagt bare å ringe om det er noe viktig. Hvis problemet vedvarer får du enten ta det opp med tillitsvalgt eller være tydeligere ovenfor sjefen. 

Anonymkode: fcf1e...285

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være å sjekke den. ingen arbeidsgiver kan kreve at du er tilgjengelig på fritiden dersom ikke dette er avtalt i kontrakten og betalt for. 
 

jeg har uavhengig stilling og jeg sjekker aldri slikt, eller mail, utenfor kontortid. Er det viktig får de ringe. Jeg får betalt for å være tilgjengelig, ikke for å være på jobb 24/7. Hadde ikke jobben betalt for telefonen, så hadde jeg ikke tatt den heller. 

Anonymkode: f45da...58d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i butikk, og vi bruker noe som heter Work Chat. Det er noe vi er forpliktet til å ha, slik at vi får med oss informasjon, hva som skjer i butikken osv.

Men jeg kjenner at jeg begynner å bli lei av maset i den felles chatten vi har, og spesielt på fritiden er det slitsomt å høre flere pling fra chatten om dagen. Det kan være sjefen/kolleger som spør forskjellige ting, spør om ting som de fint kan ta opp når vedkommende er på jobb (altså ting som ikke haster). De dagene man får mest pling er når sjefen jobber i butikken, og må ha kontroll på alt! "Hvor er det? Hvorfor er ikke dette gjort? Hvorfor er dette gjort på den og den måten?" 

Eller så kan de skriver om ting som de gjør på fritiden, når de er på ferie osv.

Når jeg har fri, føler jeg ikke at jeg har fri allikevel når sjefen sender chat og krever svar innen en halvtime - enten fra meg eller de andre kollegaene mine. 

Jeg trives i jobben, men kjenner at bare dette gjør at jeg nesten vurderer å søke andre stillinger. Savner å ha en jobb hvor jeg faktisk føler at jeg har fri de dagene jeg har fri. Når jeg er hjemme har jeg ikke lyst til å svare på jobb-relaterte ting. Er det virkelig vanlig at det er slik? Føler at ting var mye bedre før alle disse appene tok over, og at jobben kun tok kontakt ved krise-situasjoner.

Har prøvd å slå av varsler, men da dukker det opp melding på Facebook "har sendt deg melding på Work Chat". 

Er dette virkelig blitt den nye normen i alle bedrifter, eller det bare jeg som er uheldig med arbeidsplassen?

 

Anonymkode: fc022...99f

Dette er helt sinnsykt. Demp varslinger på appen når du er hjemme.

Anonymkode: 1ff12...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La være å sjekke den. ingen arbeidsgiver kan kreve at du er tilgjengelig på fritiden dersom ikke dette er avtalt i kontrakten og betalt for. 
 

jeg har uavhengig stilling og jeg sjekker aldri slikt, eller mail, utenfor kontortid. Er det viktig får de ringe. Jeg får betalt for å være tilgjengelig, ikke for å være på jobb 24/7. Hadde ikke jobben betalt for telefonen, så hadde jeg ikke tatt den heller. 

Anonymkode: f45da...58d

støtter dette

Anonymkode: 1ff12...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har null imot workchat? Det brukes jo for å formidle viktige beskjeder om ting som skal skje på jobben, personalmøter, sosiale sammenkomster. Setter mer pris på å ha det enn å ikke ha det. Uten workchat ville det vært mye mer dårlig kommunikasjon og rot enn uten.

Anonymkode: 09ae1...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det bare jeg som har null imot workchat? Det brukes jo for å formidle viktige beskjeder om ting som skal skje på jobben, personalmøter, sosiale sammenkomster. Setter mer pris på å ha det enn å ikke ha det. Uten workchat ville det vært mye mer dårlig kommunikasjon og rot enn uten.

Anonymkode: 09ae1...051

Jeg liker løsningen.

Men jeg liker også godt å holde meg oppdatert i arbeidstiden, så jeg har skrudd av push. 

Er derfor jeg har sagt at det bare er å ringe om det er noe, for jeg følger ikke aktivt med, og da er det faktisk noe viktig når de først ringer. 

Anonymkode: 06570...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skru av varslene og si ifra til sjefen at hun kan ringe hvis det er svært viktig. Ingen kan kreve at du er tilgjengelig på chat i din fritid. Si at du leser meldingene i din lønnede arbeidstid. Helt normalt, og sånn ting fungerte før telefonene ble så smarte. 

Er du fagorganisert? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være strengere med å ikke svare.

Anonymkode: 28127...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slår av varsler fra appen når du ikke er på arbeid.. 

hvorfor gjør folk ting så vanskelig når det som oftest kan løses på en enkel måte? 

 

Anonymkode: f08e7...80a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

krever svar innen en halvtime

Sjefen din kan ikke kreve svar fra deg innen en halvtime når du har fri. Ville slått av varsler på ettermiddagen. Er det virkelig krise har sjefen mobilnummeret ditt og får ringe deg. 

Anonymkode: 08e59...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her skriver: slå av varsel når du går fra jobb. Og gi beskjed til leder at sånn blir det, men at du kan ringes om det er noe. Si også at du trives i jobben og med leder og andre kollegaer, men at du trenger å være avkoblet i fritiden din. 

Aldri om jeg hadde orket å være påkoblet jobb hele tiden. Da måtte de ha betalt meg så meget mer! 

Vil bare legge til at du på ingen måte er vrang eller rar som har behov for å verne om fritiden din. 

Håper det ordner seg og at du tørr å si i fra.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som WorkChat'en har blitt til en ukultur.

Det er et problem dere som reagerer mot det bør ta opp med ledelsen i fellesskap, og få slike ting regulert bedre. 

Dere må setter grenser. Ledere har ikke krav på å komme i kontakt med ansatte på fritiden deres. 

Og for all del slå av meldingsvarslingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det sånn at jeg kan skrive opp timer for å være tilgjengelig etter arbeidstid?" 

Jeg svarer av og til på fritiden, og det får jeg høre er bra. Hadde min leder vært klagete og storforlangende hadde jeg nok skrevet opp 10 min pr epost på trass. 

Anonymkode: 271f0...e93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...