AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Del Skrevet 13. mars Jeg skal kjøpe «ny» bruktbil, og har maks 170.000kr til rådighet. Valget står mellom bensinbil og selvladende hybrid, fra 2015 og nyere. Vil ikke ha diesel fordi jeg kjører mest korte avstander, og vil ikke ha ren elbil. Hva anbefaler dere? Bensin eller hybrid, og hvorfor? Stemmer det det mange sier at hybrid er et dårlig valg, fordi det blir mye høyere verkstedavgifter med de? Pga to systemer som skal vedlikeholdes? Anonymkode: a9576...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Del Skrevet 13. mars Det dyre med begge typene - bensinbil og hybrid - er bensinbilkomponentene. Vi har to elbiler, en PHEV og en ren bensinbil. Elbilene er sutalause og svært billige å eie, så lite som på 3-tallet i kr/km på den billigste, som er helt vanvittig. PHEVen er klart dyrest, også fordi det er en del feil på den. Dette spørsmålet kan ikke besvares vettugt uten at du beskriver bruksmønsteret og behovet ditt bedre. Det skal utrolig mye til for at elbil ikke skal være det beste valget for en norsk bilist i dag. Anonymkode: 127ea...279 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det dyre med begge typene - bensinbil og hybrid - er bensinbilkomponentene. Vi har to elbiler, en PHEV og en ren bensinbil. Elbilene er sutalause og svært billige å eie, så lite som på 3-tallet i kr/km på den billigste, som er helt vanvittig. PHEVen er klart dyrest, også fordi det er en del feil på den. Dette spørsmålet kan ikke besvares vettugt uten at du beskriver bruksmønsteret og behovet ditt bedre. Det skal utrolig mye til for at elbil ikke skal være det beste valget for en norsk bilist i dag. Anonymkode: 127ea...279 Grunnen til at jeg helst ikke vil ha ren elbil, er at jeg bor i blokk hvor det ikke er lader tilgjengelig. Det er på vei, men da blir det 2-3 ladestasjoner til 80 leiligheter (og selvsagt er det mange som ikke kommer til å bruke dem, men jeg ser for meg at de ofte vil være opptatt). Jeg er dårlig til beins og i dårlig form i perioder, og kan ikke kave med den ladinga. Ser for meg det bare blir styr Anonymkode: a9576...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Grunnen til at jeg helst ikke vil ha ren elbil, er at jeg bor i blokk hvor det ikke er lader tilgjengelig. Det er på vei, men da blir det 2-3 ladestasjoner til 80 leiligheter (og selvsagt er det mange som ikke kommer til å bruke dem, men jeg ser for meg at de ofte vil være opptatt). Jeg er dårlig til beins og i dårlig form i perioder, og kan ikke kave med den ladinga. Ser for meg det bare blir styr Anonymkode: a9576...398 Det er et helt rimelig argument, dette! Hurtiglading er ikke noe å satse på, og om du ikke kan gå fra ladere lengre vekke, får du bare svelge kamelen og kjøpe fossil. Ladbar hybrid gir ikke mye mening da heller. Toyota Prius i alle sine varianter er en veldig pålitelig hybrid, Honda har også noen gode biler. Ellers tenker jeg det kan være rimeligere med en enkel bensinbil som ikke koster så mye brukt. Anonymkode: 127ea...279 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et helt rimelig argument, dette! Hurtiglading er ikke noe å satse på, og om du ikke kan gå fra ladere lengre vekke, får du bare svelge kamelen og kjøpe fossil. Ladbar hybrid gir ikke mye mening da heller. Toyota Prius i alle sine varianter er en veldig pålitelig hybrid, Honda har også noen gode biler. Ellers tenker jeg det kan være rimeligere med en enkel bensinbil som ikke koster så mye brukt. Anonymkode: 127ea...279 Så egentlig er både bensinbil og selvladende hybrid gode valg i min situasjon? Du tenker ikke at hybrider ofte kan gi dobbeltnavn høye verkstedutgifter? Anonymkode: a9576...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #6 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så egentlig er både bensinbil og selvladende hybrid gode valg i min situasjon? Du tenker ikke at hybrider ofte kan gi dobbeltnavn høye verkstedutgifter? Anonymkode: a9576...398 - dobbelt så høye, ikke dobbeltnavn😅 Anonymkode: a9576...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #7 Del Skrevet 13. mars Hvis du kjører mange korte turer i byområder så er en selvladende hybrid bedre enn en ren bensinbil. Kjører du en 40 sone og motoren er fremleis kald, så kan den elektriske biten hjelpe med å holde forbruket lavt. Bremser du mye pga. gangfelt, kryss, lys osv. så har du optimal gjenvinning. En ren bensinbil er ofte gjerrig de første 10 kilometer fordi den må først bli ordentlig varm for å presse på forbruk. Mange korte og kalde turer kan sluke mye bensin. Men er du mye på langtur, så er en ren bensinbil bedre. De ladbare hybrider går tom for strøm og du kjører en mye mindre effektiv forbrenning for å drive elektromotoren. Derfor er du fort oppe i 7l per 100km på hybridene, mens en gammel 2003er 60hk gir deg 4,5l optimalt. Håper det hjelper. Anonymkode: 9c952...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #8 Del Skrevet 13. mars Noen hybrider kan gi høyere kostnader, men som AB over sier: Bor du i blokk kjører du antagelig mye i bystrøk. Da er hybriden i sitt ess. Er det bare deg, er en Honda Jazz hybrid et knallgodt kjøp. Ellers er det egentlig litt hipp som happ. Anonymkode: 127ea...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Del Skrevet 14. mars Jeg har en Toyota Prius (selvladende), og det er i hvert fall ikke noe dyrere service på den enn på den gamle bensinbilen min. Heller tvert imot, vil jeg si, fordi "to systemer" også gir mindre slitasje på hvert av systemene. Men nå blir det også veldig enkelte å si at det er "to systemer som skal vedlikeholdes", for det er naturligvis ikke dobbelt opp av alt. Du har en ekstra motor + HV-batteri, men ikke så veldig mye mer enn det egentlig. Anonymkode: f7cff...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 14. mars #10 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 16.50): Stemmer det det mange sier at hybrid er et dårlig valg, fordi det blir mye høyere verkstedavgifter med de? Pga to systemer som skal vedlikeholdes? Anonymkode: a9576...398 Nei, det stemmer ikke i det hele tatt. Sjekk hvilke bilmerker/modeller som er på topp i pålitelighet. Du finner modeller som Corolla, RAV4, Yaris, Lexus CT200h osv... alle hybrid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå