Gå til innhold

Hvor har det blitt av småordene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det stadig her inne, og mer og mer- ord som "om", "i", "til" og "å" blir utelatt. Her er noen eksempler fra de siste dagene, såpass mange at det ikke burde oppfattes som (at!) jeg prøver å henge ut enkeltpersoner, men påpeke en trend, en trend jeg mener går i feil retning:

Når gi beskjed til idrettslaget at barnet skal slutte?
Hvordan forsikre meg at ny hund kan bo med katt?
Mobbing på skolen, noen vits å ta det opp?
Jeg har veldig lyst å skrive med pencil
Har ikke lyst å betale for hotell for et par timer. 
Og jammen når du prøver ta vare på deg selv om ikke folk skal prøve gi deg dårlig samvittighet for det også 
er ting som skal kastes og ikke poeng legge ut noe sted. 
Pleier gjøre det før jul men i år ble det ikke tid. 
vet jeg har noen for små bunad sko jeg har tenkt forsøke legge ut 
Jeg har bursdag på mamdag. Og har lyst ut og spise.
Nå ønsker far ta han til frisøren igjen
så skal de i tillegg bli mistenkeliggjort av ledere, kollegaer og folk på nett for at de kanskje snylter til seg en liten time dagen

Så da undres jeg over hva som skjer, hvorfor, og hva vi burde gjøre med det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes å huske at dette var noe som oppsto den gangen vi hadde Nokia telefoner og man måtte trykke tre ganger pr tast for visse bokstaver, og det ble da tidsbesparende å skippe visse bokstaver og ord, og forkorte der det var mulig. En hel del færre tastetrykk om man kunne forkorte et uttrykk eller en setning til tre bokstaver, for eksempel.

Siden, når smarttelefoner med skikkelig tastatur kom og kun et trykk pr bokstav var nødvendig, fortsatte folk likevel "å spare" på bokstaver og ord, og droppet dem der de kunne. Forkortelser over hele linja. OMG!  

Mange sitter og skriver på telefon når de er her på KG. Det tar litt lenger tid enn å skrive på pc, og jeg gjetter bare, men jeg tror mange av de som dropper småordene du sikter til, skriver på mobil.

Skrevet

Det er en forklaring som gir mening. WOW!

Takk 😄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte tenke nøye etter hva jeg selv sier. Jeg sier lyst å kjøpe, ikke lyst til å kjøpe. Jeg sier "gi beskjed om noe", men også gi beskjed at han skal komme, ikke om at han skal komme.

Så for meg er svaret at disse småordene ikke er i mitt muntlige språk, og derfor heller ikke i det skriftlige. 

Hvorfor det er sånn har jeg ikke svar på.

Anonymkode: 41fb0...9d1

Skrevet
Pringle skrev (18 minutter siden):

Jeg ser det stadig her inne, og mer og mer- ord som "om", "i", "til" og "å" blir utelatt. Her er noen eksempler fra de siste dagene, såpass mange at det ikke burde oppfattes som (at!) jeg prøver å henge ut enkeltpersoner, men påpeke en trend, en trend jeg mener går i feil retning:

Når gi beskjed til idrettslaget at barnet skal slutte?
Hvordan forsikre meg at ny hund kan bo med katt?
Mobbing på skolen, noen vits å ta det opp?
Jeg har veldig lyst å skrive med pencil
Har ikke lyst å betale for hotell for et par timer. 
Og jammen når du prøver ta vare på deg selv om ikke folk skal prøve gi deg dårlig samvittighet for det også 
er ting som skal kastes og ikke poeng legge ut noe sted. 
Pleier gjøre det før jul men i år ble det ikke tid. 
vet jeg har noen for små bunad sko jeg har tenkt forsøke legge ut 
Jeg har bursdag på mamdag. Og har lyst ut og spise.
Nå ønsker far ta han til frisøren igjen
så skal de i tillegg bli mistenkeliggjort av ledere, kollegaer og folk på nett for at de kanskje snylter til seg en liten time dagen

Så da undres jeg over hva som skjer, hvorfor, og hva vi burde gjøre med det.

Setningene flyter ofte bedre uten småord, og blir mindre skriving. Savner de ikke nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...