AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Hei! jeg er ei jente på 21 år som er i tenkeboksen med hva jeg skal gjøre etter jeg er ferdig med studiet mitt til sommeren. Jeg har studert til hudpleier et år nå, og kjenner at dette ikke er noe for meg. Jeg er veldig glad i kontakten man får med kundene man behandler og å prate med de. Men synes fort selve jobben blir mye dill dall og stillesittende. Ønsker derfor en mer fysisk jobb. Jeg gikk yrkesfag (naturbruk) på vgs og tok påbygg, dette var de beste årene i livet mitt og elsket å få bruke kroppen og drive med det praktiske. Etter vgs gikk jeg et halvt år på folkehøgskole da jeg ikke visste hva jeg ville bli, mistrivdes veldig her så sluttet. Jobbet litt før jeg begynte på hudpleien, men trives som sagt ikke helt med dette heller. Har faktisk søkt på sykepleien til høsten, men turnus, tungt stell og utbrentheten alle snakker om byr meg i mot. Pluss at det blir 3 nye år på høgskole og høyere studielån. Så er inne på tanken om å gå som lærling og ta et fagbrev, og har da tenkt litt på rørlegger. Men, jeg er jo redd for å ikke trives med dette heller og er derfor redd for å prøve. Jeg vet jo ikke så mye av hva det går ut på, og jeg er ikke veldig handy av meg. Men tenker at alt kan læres og at det handler om å få erfaring. Er det noen her som har erfaring med noe innenfor dette og kan komme med noen råd, eller har erfaringer de ønsker å dele? <3 Anonymkode: c8649...7cd
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Som rørlegger må du regne med å håndtere kloakk og skitne vannrør og søl i løpet av dine arbeidsdager. En kamerat av meg ble smittet av en sykdom da han håndterte slikt i sin rørleggerlærlingjobb, og ble helt gul i huden, før han ble frisk igjen med medisiner. Ikke for å avskrekke deg altså, men du kan ha det i bakhodet. Rørleggere jobber i slikt miljø. Hva med en litt "rensligere" jobb som elektriker? Tørt og fint og lite kloakkrør i arbeidet. Aktiv arbeidsdag. Blir du huselektriker får du mye kontakt med kunder. Du kan bli elektroingeniør også, eller drive med dataelektronikk (videreutdannelse). Du får lønn under lærlingperioden, og går kun to år på skole først om det er vanlig huselektriker du vil bli, tror jeg det er. Anonymkode: 0117f...626
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå