Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har planer om å pusse opp badet mitt, men er usikker på hvordan jeg skal "angripe" dette prosjektet... ;)

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe særlig selv, er ikke så veldig nevenyttig. :sjenert:

Hvem/hvilke firma kontakter jeg for å få noen til å komme og se på badet, komme med forslag til innredningsløsninger, pristilbud etc?? Hvilke firma kan evt. anbefales?

Håper på gode tips! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Spørs hva du skal gjøre, da, og hvor omfattende det blir?

Skal du helrenovere/legge fliser? Da må du i hvert fall ha fatt i en murer. De legger både membran og fliser. Også må du ha rørlegger. De ordner sanitærutstyret. Ofte har de også peiling når det gjelder baderomsinnredninger.

Skal du legge varmekabler eller gjøre om på noe annet elektrisk må du i tillegg ha elektriker.

Skrevet

De fleste firmaene tar 'alt' slik at du slipper å gjøre noe selv.

Sjekk i gulesider o.l. og let etter firma i nærheten (rørlegger). Mange har jo egne nettsider hvor tilbudet står beskrevet. Sjekk at de har VVS garanti /er godkjente.

De fleste gir anbud uten at det koster noe.

Beregn god tid på hele prosessen.

Min erfaring er at de ikke alltid er like kreative mtp. løsninger og innredning . Litt avhengig av hva du vil ha selv kan det lønne seg å ta en prat med en interiørkonsulent/arkitekt e.l.

I anbudene så er billigste innredning tatt med. Her må du regne med litt ekstra kostnader hvis du vil bytte det ut.

Min personlige smak/erfaring tilsier innebygd badekar , vegghengt toalett , fliser overalt. Har du nisjer kan de være fine å lage glasshyller i. Dette får du via glassmester. Ofte er jo toaletten innebygd i en kasse og over den kan man da ha hyller langs hele veggen opp.

Kjøp blader/søk på nett/gå på messer. Jeg var heldig og var på messe rett før min oppussing og fikk kjøpt innredning billig.

Skrevet

Ofte kan rørlegger ta på seg hele oppgaven, at de selv skaffer elektriker o.l.

Skrevet

Hvor i landet holder du til da?

Kjekt å vite om vi skal anbefale noen ;)

Skrevet

Vi har totalrenovert badet. Måten vi gikk frem på var at vi ringte til maaange rørleggere i gule sider og spurte om de for det første tok på seg totalrenovering, og for det andre, når de var tilgjengelige. Deretter hadde vi tre-fire firmaer på besøk som kom med ulike tilbud, der vi aksepterte ett av disse. En ting du burde passe på er at du skriver en liste der du tar med nøyaktig hva som skal gjøres slik at det blir lettere å sammenligne tilbudene senere. Du burde også passe på at du får et fiks ferdig bad til slutt slik at det ikke gjenstår oppgaver som f.eks listing eller sparkling uten at du er klar over det.

Skrevet

Det kan være lurt å spørre litt før du bestemmer deg for totalentreprenør.

Den mureren jeg bruker, han har kontakt med snekker, rørlegger etc, og tar ikke noe ekstra påslag - de sender bare faktura til meg.

Rørleggerfirmaet jeg brukte, de bestilte snekker, fikk fakturaen hans, og la på en hel haug med prosenter, før de sendte samlefaktura til meg........

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips og råd. Jeg vil gjerne ha ett firma som kan koordinere alt. Er det da rørleggerfirma jeg bør finne??

Jeg føler jeg trenger tips og råd mht innredning også, så jeg bør vel kanskje bruke litt tid på nettet selv, for å finne ut hvordan jeg vil ha det... :sjenert::sjenert:

Skrevet

Bravida er totalleverandør på baderomsrenovering.

Skrevet

Sørg for å ha kontraktfestet når badet skal være ferdig og dersom datoen overskrides så blir det dagsbøter.

Skrevet

På comfort.no finner du en tegnemal med innredning som kan være til hjelp hvis du vil se hva du har plass til på badet og hvordan det vil se ut.

Vi har tatt kontakt med flere totalentrepenører for tilbud. (Det som bl.a. er viktig for oss er at vi ikke trenger å ha kontakt med mer enn en person, som så fikser de andre håndtverkerne.) De fleste vil nok at du kjøper all innredning av dem, derfor kan det også avgjøre hva du har å velge mellom.

Det finnes mange eksempler på badeinnredning på nettet, viivilla.no har eksempler på oppussede bad fra kjente firmaer med pris.

Skrevet

Da vi pusset opp badet for et års tid siden brukte vi mye tid på å finne frem til hva vi ville ha. Jeg tror knapt det er en flisebutikk her i byn som ikke hadde meg på besøk i løpet av høsten. Og jeg er VELDIG glad for at jeg tok meg tid til å sette meg ordentlig inn i hva som var på markedet. Valg av fliser og baderomsmøbler er en relativt varig beslutning, så da gjelder det å ikke slå seg til ro med det første og beste en finner. Hva en ønsker seg er også noe som en gjerne ikke helt vet før en faktisk har sett noe som ligner. (og sett noe som en hvertfall ikke vil ha)

Mange flisebutikker har fine utstillinger, og det er også mange som jobber i butikkene som er veldig flinke til å vise og finne frem fliser som passer sammen, eventuelle border, baderomsmøbler osv. (om du bor i Bergen kan jeg virkelig anbefale Gården Senter i Storetveitveien. Han unge - vet ikke hva han heter, vi kalte han bare Flisenørden ;) - var utrolig flink!)

Mange av stedene som selger fliser har tilkyttet alt en trenger av håndverkere, så de kan koordinere hele prosessen hvis du ønsker det. Ellers kan du selvsagt ta for deg Gule sider og lete der. De fleste rørleggere samarbeider med et murerfirma osv.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg brukte nylig noen jeg fikk anbefalt av venner. Utrolig dyktige, men langt fra de rimeligste. -Men så støtte vi på en del fordyrende problemer og da var de meget profesjonelle og tok på seg alle ekstrakostnadene knyttet til dette uten engang at jeg trengte å spørre. Ja, de er forpliktet til det, men det er ganske deilig når man som (ganske stresset) kunde slipper å forholde seg til en hel del krangling om hvor mye man er forpliktet til når problemene er så store osv.

Skulle jeg pusset opp igjen ville jeg ikke nølt med å bruke de samme.

Skrevet

Vi skal og i gang med badet, så snart vi får kjøpt huset.. Vi blir å gjøre det selv, forutenom rørlegging/strøm selvsagt. Henter inn priser fra forskjellige rundt omkring her, og skal ha ALT på kontrakt(har sett en del tv2 hjelper deg og vil absolutt ikke havne i samme uføre som en del andre!)

Men en ting er sikkert, ikke F om jeg skal ha fliser! Joda, dette er veldig pent og alt slikt... Men dyrt, vanskelig å gjøre rent, og fugene "forsvinner" innen forholdsvis kort tid. Vi blir å bruke slike "vegger", som fås kjøpt til rundt 350,- pr.kvm/pr.veggdel. Disse er like fine som fliser, MYE enklere å raskere å få lagt på! Og ikke vil jeg ha slik toalett som henger på veggen, synes ikke det er fint, og synes det er tildels kronglete å komme til her og der.(Min mening, min erfaring, andre har jo sine:)

Bruk for all del tid på kontrakten dere skriver, pass på at ALT står i den. Bruk og tid på å finne rette firmaet, ikke bestandig dyrest er best eller billigst er best/dårligst. Interiør er jo og en ting som du må bruke tid på, du finner noe du liker.. Lar det ligger og plutselig kan du komme over et kjempetilbud!(f.eks kjøpte noen i familien min idag nye baderomsskap-det er vask, benktopp, 4 underskap, 2 overskap og to langskap- og ovn til den nette sum av 40.000,-)

• 8 måneder senere...
Skrevet

Bademiljøeksperten :kjefte:

Hold dere langt unna Bademiljøeksperten i Oslo, de har vi bare dårlige erfaringer med. De holder ikke det de lover og har gjort vårt prosjekt til et mareritt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...