GÃ¥ til innhold

Tidsfordriv ved sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo 😊

Jeg er for tiden 100% sykemeldt pga en «ødelagt» arm, som jeg ikke klarer å bruke. Dagene går fryktelig sakte, og jeg sliter med å finne på ting å gjøre. Jeg får ikke brukt armen til de hobbyene jeg vanligvis har, feks strikking eller lesing (klarer ikke å holde boken så lenge). Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få dagene til å gå? 
Kan gå kortere turer, men pga sterke smerter, er lengre turer utelukket. 
Er begrenset hvor mange timer jeg gidder å se på tv hver dag 😅

Anonymkode: 164b4...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig et idiotisk tips, men min mor brukte notestativ for å få lest med sin ødelagte arm :) 

Anonymkode: fab89...306

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode lydbøker en kan høre på 🙂

Anonymkode: dafaf...f40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbok. Jeg bruker Storytel

Anonymkode: b201b...cdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbøker, Podcast, gå tur, snakke med folk på telefon (m/handsfree) 

Anonymkode: 55c33...eab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig et idiotisk tips, men min mor brukte notestativ for å få lest med sin ødelagte arm :) 

Anonymkode: fab89...306

Ikke idiotisk, faktisk veldig smart! 🤓 ser jeg har blitt tipset om lydbok, som heller ikke er dumt, problemet mitt er at tankene vandrer, plutselig har jeg gått glipp av et kapittel 😅 

Anonymkode: 164b4...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IPad med med nedlastede bøker, med støtte på ipaden eller i fanget og med større skrift enn trykte bøker.

Anonymkode: 2658a...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noen praktiske løsninger så du kan lese, siden du liker det. 

Ellers ville jeg f.eks trent, puslet puslespill, lært språk, gjort alt det du ellers ville gjort, som er mulig med 1 arm. 

Anonymkode: f8435...7e3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

telle-trådene her på Kvinneguiden! 

burde vel fungere greit, i alle fall så lenge du fremdeless har en brukbar hånd. :tommelopp2:  

Anonymkode: 93d66...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke idiotisk, faktisk veldig smart! 🤓 ser jeg har blitt tipset om lydbok, som heller ikke er dumt, problemet mitt er at tankene vandrer, plutselig har jeg gått glipp av et kapittel 😅 

Anonymkode: 164b4...b4e

På bokhandel får du kjøpt bokholdere - notestativ er nok noe mer ustabilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke holde boken med den andre armen?

Anonymkode: 2ed4e...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler dette er litt avhengig av hvilken arm som er ute av spill. Er det din dominante arm blir det naturlig is vanskelig å få til noe som helst.

Dersom din dominante arm er funksjonabel går det an å prøve seg på litt maling f.eks? Få tak i et staffeli og noen lerreter så trenger du ikke belaste den vonde armen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite tips: BookBites er en gratis e-bok og lydbok-app hvis du har lånekort på et bibliotek. 

(Alt for få personer er klar over det)

De fleste bibliotek har også gratis digitalt tilgjengelige tidsskrifter og aviser, gjennom f.eks Flipp Norge, Idunn og Pressreader. Disse kan leses på mobilen med ei hånd. 😆

Anonymkode: 33493...1a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk sykemeldt i 5 Mnd.da jeg fikk to brudd og avrevet muskel i V overarm. Hadde en arm til,så da fikk jeg gjort mer hjemme enn det jeg hadde gjort de siste 10 årene.

2 år senere knuste jeg H skulder. Sykemeldt meldt da også.  Kjedet meg ikke ett sekund. 

Kjeder meg og har lange dager kun når jeg er på jobb. 

Men skjønner problemet ditt,går du med motorsag i skogen og ikke liker å se på tv. Da sliter du.

Men kan du ikke finne en annen jobb der du kun kan bruke den friske armen så lenge?

Anonymkode: b790f...958

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk sykemeldt i 5 Mnd.da jeg fikk to brudd og avrevet muskel i V overarm. Hadde en arm til,så da fikk jeg gjort mer hjemme enn det jeg hadde gjort de siste 10 årene.

2 år senere knuste jeg H skulder. Sykemeldt meldt da også.  Kjedet meg ikke ett sekund. 

Kjeder meg og har lange dager kun når jeg er på jobb. 

Men skjønner problemet ditt,går du med motorsag i skogen og ikke liker å se på tv. Da sliter du.

Men kan du ikke finne en annen jobb der du kun kan bruke den friske armen så lenge?

Anonymkode: b790f...958

Jeg vet ikke om du er seriøs når du mener man skal finne seg en annen jobb, fordi man har skadet armen. Ts skriver hun har sterke smerter. Det er nokså annerledes å prøve å lese en bok og være i jobb 8t. 

Anonymkode: 29728...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet ikke om du er seriøs når du mener man skal finne seg en annen jobb, fordi man har skadet armen. Ts skriver hun har sterke smerter. Det er nokså annerledes å prøve å lese en bok og være i jobb 8t. 

Anonymkode: 29728...821

Jo,seriøst.

Har opplevd at mange sier  "kjeder seg hjemme"   "godt å ha noe å gjøre"   "elsker å ha noe å gjøre "

Da kan de som sliter med å kose seg i sitt eget hjem gå ut å finne på noe å gjøre, F.eks prate med pasienter på et pleiehjem. Mange ensomme unge kreftpasienter som trenger en prat, eller bare ha noen ved siden av seg den siste tiden av livet. 

Smerter er som regel noe som kan dempes med opiater. 

Anonymkode: b790f...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo,seriøst.

Har opplevd at mange sier  "kjeder seg hjemme"   "godt å ha noe å gjøre"   "elsker å ha noe å gjøre "

Da kan de som sliter med å kose seg i sitt eget hjem gå ut å finne på noe å gjøre, F.eks prate med pasienter på et pleiehjem. Mange ensomme unge kreftpasienter som trenger en prat, eller bare ha noen ved siden av seg den siste tiden av livet. 

Smerter er som regel noe som kan dempes med opiater. 

Anonymkode: b790f...958

Hadde jeg hatt mentaliteten til å snakke med alvorlig syke pasienter, ville jeg nok gjort det. Nå har det seg sånn at jeg fint koser meg hjemme, når jeg ikke er så påvirket av smerter som jeg er nå. Jeg går på sterke smertestillende, men pga avhengighet i familien, tar jeg så lite som mulig, så avhengighet ikke blir en risiko for meg. Kan jo nevne at jeg allerede jobber i helsesektoren og har gjort det de siste 11 årene, så min daglige jobb, er å snakke med syke pasienter. Heldigvis har jeg fått andre, gode velmenende råd, så jeg klarer nok å finne noe å fylle dagene mine med. 

Anonymkode: 164b4...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...