Gå til innhold

Hus eller leilighet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innvilget lån i år 🥳 og håper at drømmen om å eie eget og betale ned til meg selv endelig blir en virkelighet 🤗

Da jeg fikk lån via husbanken, og de skal godkjenne bolig før visning/bud runde, er det jo begrensninger på både str, pris og lokasjon. Jeg har nå fått godkjent 2 salgsobjekter jeg har sendt til dem og skal på visning til helga. 

Det ene er ett 5 roms (4 soverom) 3 etasjers rekkehus. 2 bad, stor stue og kjøkken separert. Fra 1985. Fordelen her er str, ulempen er alderen. Det andre er en leilighet med 3 soverom, stue og kjøkken i åpen løsning fra 2015. Noe jeg egentlig ikke er fan av. Alt på ett plan. Fordelen her er alderen, ulempen er str. 

Jeg har 3 tenåringer, og tanken er at de skal få egne rom. I huset kan vi alle få eget rom, i leiligheten må jeg sove i stua. 

Nå er det jo ikke sikkert noen av disse blir aktuelle/at jeg vinner budrunden. Men hvis du var meg, på boligjakt med 3 ungdommer annenhver uke, alene med økonomi og alt som hører med. Hva hadde du gått for? Det store huset eller den noe mindre leiligheten hvor barna får egne rom

Anonymkode: d5bce...096

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huset, helt klart. Alle får eget rom, inkludert du. Utgang rett til egen hage, mye koseligere enn å sitte på en balkong og stirre inn i naboblokken. Jeg synes også det er pluss å eie egen bolig og slippe å forholde meg til et borettslag. Jeg har opplevd på nært hold hvor mye konflikter som oppstår og hvor slitsomt det er å måtte akseptere det borettslaget bestemmer i stedet for å kunne velge helt selv. Alderen på huset hadde ikke bekymret meg det minste, vårt er fra midten av 50-tallet, no problem. Man må selvsagt påregne at et hus må vedlikeholdes, men det du ikke trenger betale i husleie på leiligheten kan du spare til slikt. Gratulerer som snart boligeier!

Anonymkode: aac68...545

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Huset, helt klart. Alle får eget rom, inkludert du. Utgang rett til egen hage, mye koseligere enn å sitte på en balkong og stirre inn i naboblokken. Jeg synes også det er pluss å eie egen bolig og slippe å forholde meg til et borettslag. Jeg har opplevd på nært hold hvor mye konflikter som oppstår og hvor slitsomt det er å måtte akseptere det borettslaget bestemmer i stedet for å kunne velge helt selv. Alderen på huset hadde ikke bekymret meg det minste, vårt er fra midten av 50-tallet, no problem. Man må selvsagt påregne at et hus må vedlikeholdes, men det du ikke trenger betale i husleie på leiligheten kan du spare til slikt. Gratulerer som snart boligeier!

Anonymkode: aac68...545

Jeg tror det er borettslag på begge 🤔 huset har en fellekostnad i mnd på 4932,- mens leiligheten har felleskostnader på 2518,-/mnd. 

Ja hvis det blir huset må det males del, og spare opp til å bytte ut til diverse 😅

AnonymBruker
Skrevet

Hus er jo en stor fordel. Man har liksom mer privatliv, ingen naboer som blir plaget dersom ungene hopper eller leker sent en dag. Men hus er dyrt.

Du må huske kommunaleavgifter det er en ting, men vedlikehold, snømåking, gressklipping. Mye mer. Men jeg føler det er vært det

Anonymkode: 2efaf...a30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt leilighet. Billigere vedlikehold og mer penger og tid til opplevelser. Mulighet til å bo der også etter at ungene er flyttet ut. 

Hvis de bare er hos deg hver andre uke, så kan du bruke soverommet til en av ungdommene når de ikke er hjemme. 

Anonymkode: 91737...bfe

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville uten tvil valgt huset, så får ungdommene litt privatliv og mulighet å ta med venner hjem! Og du er kanskje singel nå, men hva som du skulle møtt noen? Skal dere bare ha stua for dere selv da? Om det er borettslag rekkehus, er kanskje en del kostnader knyttet til vedlikehold, snømåking etc. i felleskostnadene? 

Min mor, med 3 barn, bodde i leilighet uten nok soverom til alle. Hadde aldri med meg venner hjem pga. plassmangel, syntes det var flaut rett og slett. Var mye mer beleilig å være hos venner som hadde litt plass. 
Nå som voksen verdsetter jeg eget hus såå høyt, er så hjemmekjær i huset mitt med familien min, med god plass til både besøk og privatliv. 

Anonymkode: e8e71...ef4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det på Kløfta? I såfall så tror jeg at jeg fant de på finn.no. Hadde nok valgt rekkehuset. Og selv om det er gammelt der, så koster det ikke all verden med litt kosmetisk oppussing, som maling og tapet.

Anonymkode: e3085...741

AnonymBruker
Skrevet

Helt klart hus. Du kan ikke legge opp til at du må sove i stua. 

Anonymkode: 12c9a...0be

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte leilighet helt til jeg leste tre tenåringer. 

Så hus. Med mindre det igjen ikke betyr at dere "bor dere i hjel", i betydningen at det blir evige bekymringer om hvor penger kommer fra, og dere ikke har råd til andre ting som gir livet innhold og glede. 

Anonymkode: 0c36f...cad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenkte leilighet helt til jeg leste tre tenåringer. 

Så hus. Med mindre det igjen ikke betyr at dere "bor dere i hjel", i betydningen at det blir evige bekymringer om hvor penger kommer fra, og dere ikke har råd til andre ting som gir livet innhold og glede. 

Nei blir ikke å bo meg ihjel på noen av dem. Huset må ha kosmetisk oppussing, men det kan man ta litt etterhvert 😊 min eldste likte ikke huset, da han synes det såg gammelt ut 😅 jeg liker det pga str og muligheten for privatliv til alle 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei blir ikke å bo meg ihjel på noen av dem. Huset må ha kosmetisk oppussing, men det kan man ta litt etterhvert 😊 min eldste likte ikke huset, da han synes det såg gammelt ut 😅 jeg liker det pga str og muligheten for privatliv til alle 

Jeg ville valgt rekkehuset, så dere slipper å bo helt oppi hverandre og at du skal slippe å sove på stua ❤️

Anonymkode: c68ab...15c

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på.

Alder på tenåringene - hvor lenge vil de bo hjemme?

Stedet du bor - er det i Oslo/andre større byer er det gjerne dyrt å flytte hjemmefra og de bor hjemme lengre.

Din økonomi og hvor praktisk anlagt du er - hus er mye dyrere å vedlikeholde, og du bør ha mulighet til å gjøre en del selv.

Jeg bor i leilighet som alenemor og trives nok best med det. Skulle jeg hatt hus, måtte jeg hatt bedre råd og en handy partner!

Anonymkode: 23ce4...03a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er borettslag på begge 🤔 huset har en fellekostnad i mnd på 4932,- mens leiligheten har felleskostnader på 2518,-/mnd. 

Ja hvis det blir huset må det males del, og spare opp til å bytte ut til diverse 😅

Mest sannsynlig dekker dette kommunale avgifter og slikt, men sjekk hva som er gjort av vedlikehold i begge borettslagene (og finn ut sikkert at det er borettslag). 

Hvis store vedlikeholdsprosjekter er på gang, kan det bety større månedlige utgifter. 

Om alt er på stell ellers ville jeg gått for huset. 

Anonymkode: 72974...e96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg gått for huset. Så kan du heller nedskalere igjen om noen år. 

Jeg opplevde det som veldig fint å ha "barndomsrommet" tilgjengelig noen år inn i voksenlivet. Man bor jo gjerne hjemme i ferier mens man studerer. Jeg var uten bolig en mellomliggende periode, og tok til og med meg kjæresten hjem.

Har satt stor pris på at det alltid har vært en plass til meg der, uten å måtte dele med søsken, eller leve trangt med andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rekkehuset. Er det i borettslag tar de seg sikkert av set ytre vedlikeholdet. Da får dere mer plass, og det blir enklere å leve sammen. Det å ha en hageflekk og kunne gå på gresset er helt nydelig på sommeren  Når det er snakk om kosmetisk oppussing kan jo også tenåringene hjelpe til med feks maling, kot at de får rommet i den fargen de vil ha.

Anonymkode: f7fe2...988

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger alltid leilighet men med så mange barn så må man nesten ha et hus eller nok penger til en skikkelig leilighet som er stor nok til hele gjengen og det er som regel dyrere enn et hus.

Anonymkode: 5a7a6...fe5

Skrevet

Et hus fra 1985 er ikke gammelt. Vårt hus er fra 1909! Du velger selvfølgelig rekkehuset.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt huset uten tvil. Hilsen ei som sliter med trakasserende nabo. 

Anonymkode: 9d75a...a67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kommer litt an på.

Alder på tenåringene - hvor lenge vil de bo hjemme?

Stedet du bor - er det i Oslo/andre større byer er det gjerne dyrt å flytte hjemmefra og de bor hjemme lengre.

Din økonomi og hvor praktisk anlagt du er - hus er mye dyrere å vedlikeholde, og du bør ha mulighet til å gjøre en del selv.

Jeg bor i leilighet som alenemor og trives nok best med det. Skulle jeg hatt hus, måtte jeg hatt bedre råd og en handy partner!

Anonymkode: 23ce4...03a

De er 12, 14 og 16 år. Så noen år til de er ute av rede, men ikke sånn veldig lenge heller. Er ganske handy, og har kan alltids bli mer handy 😅

AnonymBruker
Skrevet

Undersøk med Husbanken om de har krav til hvor mange år du er låst til boligen. I min kommune er man låst i 11 år, og hvis man flytter før det må man betale en slump ekstra til Husbanken. 

Anonymkode: aee77...46f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...