Gå til innhold

Tips til søndagspreppet brødfri lunsj


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en annen tråd var det mye snakk om hvor enkelt og sunt det er å preppe lunsj på søndager. Men utenom pastasalat var det ikke mange konkrete råd til hva man kan lage som holder seg så mange dager i kjøleskapet.

Noen tips?

Anonymkode: 7fa7d...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er verken enkelt eller sunt. Mat er best når den er fersk/nyttillaget. Opplaget mat tar mer plass. Det er like mye jobb om den samles på én dag. Pasta og brød er samme mat i forskjellig format. 

Dette er mitt tips: Vær litt mer kritisk og selvstendig. Ikke alt man hører og leser er godt, sant og viktig bare fordi det gjør en oppspilt.

Anonymkode: 0463e...f54

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager opp mat det er enkelt å forsyne seg av gjennom uka, men setter det sammen litt ulikt hver dag.

Koker opp noen egg. Vasker salat og legger i ziplock. Ovnsbaker søtpotet og brokkoli. Lager en viniagrette. Ovnsbaker kylling eller laks. Koker quinoa. Skjærer grønnsaksstaver. Lager en hummus. Og så videre.

Om det oppbevares separat slik så holder det seg like fint i fem dager. Kylling fryser jeg gjerne porsjonsvis. Laks og egg tar jeg gjerne en ny runde på onsdag. 

Dette er bare eksempler. Det er mange muligheter.

Anonymkode: c5391...2b1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er verken enkelt eller sunt. Mat er best når den er fersk/nyttillaget. Opplaget mat tar mer plass. Det er like mye jobb om den samles på én dag. Pasta og brød er samme mat i forskjellig format. 

Dette er mitt tips: Vær litt mer kritisk og selvstendig. Ikke alt man hører og leser er godt, sant og viktig bare fordi det gjør en oppspilt.

Anonymkode: 0463e...f54

Nei, det er det jo ikke. 

Om jeg for eksempel skal ha kyllingsalat tre dager. Så har jeg bare måttet finne frem råvarende og gjort det klart en gang. 

Om jeg skal ha et kokt egg de første tre dagene så er det mange ting du kun trenger å gjøre en gang om du koker det samtidig. 

Supper er et eksempel jeg glemte i mitt innlegg, som vi gjerne har til middag en gang i uka. Da lager jeg en stor kaserolle, og fryser porsjonspakker. Det smaker minst like godt som helt fersk. 

Anonymkode: c5391...2b1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supper. Holder seg fint 3 dager om du sørger for å dekke til. Men husk å ikke varm kjelen for hver gang, varm opp en porsjon i mikro. Du kan ha brød/rundstykker på siden hvis du vil. Suppene kan toppes med egg, makaroni, kikerter, linser, osv. Grønnsakssuppe, linsesuppe, gulrot-og søtpotetsuppe metter godt. Du kan også fryse ned i porsjoner. 

Kokte egg holder seg noen dager i kjøleskap. Eggerøre, omelett og speilegg med knust plomme kan fint ligge et par dager innpakket. Du kan legge det oppi salatblader som "skjell" sammen med grønnsaker, spekeskinke/skinke/røkelaks, avokado, dressing. Krever ikke så mye tid å legge oppi fyll daglig / ta med i ulike bokser i matpakken. Omelett med potet metter godt også. Frukt på siden. 

Du kan også lage omelett-"wraps". Fyll med det du ønsker. 

Lag klar ferdige porsjonbokser med yoghurt. Legg musli i egen beholder. Bare å ta med ferdig fra kjøleskapet. Banan og litt nøtter utenom. 

Lag en stor porsjon fiskekaker og karbonader (evt lunsjkaker). Kan fryses så har du lenge.

 

Anonymkode: da14d...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat på glass (Google "Mason Jar Salad". Ovnsomelett/bondeomelett. Eggemuffins.Gryterett/middagsrester. 

Anonymkode: d9aa7...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøleskapsgrøt på havregryn og/eller chia-frø.

Suppe

Går han og kutte opp grønnsaker til/for noen dager til salat. 
 

Ikke akkurat prepping, men går an å ha klart cottage cheese som du kan toppe med bær og nøtter når du skal spise det. 
 

Matmuffins

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...