AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Hvilke symptom hadde du og har du blitt bra? Anonymkode: 7baf0...89d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Har du long covid og søker råd, hos de som har blitt bedre/ friske anbefaler jeg du søker medlemskap i gruppen på fb covid-19 langtidssyke/long covid. Det er en lukket gruppe med mer enn 4100 medlemer. Ellers finner du en del info her https://covidforeningen.no/Pasient Anonymkode: df04b...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #3 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har du long covid og søker råd, hos de som har blitt bedre/ friske anbefaler jeg du søker medlemskap i gruppen på fb covid-19 langtidssyke/long covid. Det er en lukket gruppe med mer enn 4100 medlemer. Ellers finner du en del info her https://covidforeningen.no/Pasient Anonymkode: df04b...1f8 I de gruppene er det ingen aktive medlemmer som er blitt friske- Anonymkode: 7baf0...89d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #4 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I de gruppene er det ingen aktive medlemmer som er blitt friske- Anonymkode: 7baf0...89d Den nevnte Long Covid-gruppen på Facebook består hovedsakelig av folk som insisterer på å bruke skolemedisin og legemidler i forsøket på å bli friske. Medlemmer med "alternative" synspunkter på Long Covid blir lempa ut. Det som er ironisk er at skolemedisin og legemiddelindustriens medisiner ikke virker på Long Covid. Det har medlemmene i denne facebookgruppa slått fast. Anonymkode: bef4c...998 2
anonym111111 Skrevet 14. mars 2024 #5 Skrevet 14. mars 2024 Det er vanlig at noen får ettersykdommer/plager etter ulike sykdommer, dette gjelder ikke kun korona. I starten ga viruset alvorligere sykdom, og det kan være en av årsakene til at flere uvaksinerte fikk long-covid. Vet vi hvem som sliter mest med dette nå? Uvaksinerte eller vaksinerte? Dersom vaksinen er eller kan være en medvirkende årsak til plagene, er det av betydning for eventuell behandling. Ønsker deg uansett god bedring. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #6 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den nevnte Long Covid-gruppen på Facebook består hovedsakelig av folk som insisterer på å bruke skolemedisin og legemidler i forsøket på å bli friske. Medlemmer med "alternative" synspunkter på Long Covid blir lempa ut. Det som er ironisk er at skolemedisin og legemiddelindustriens medisiner ikke virker på Long Covid. Det har medlemmene i denne facebookgruppa slått fast. Anonymkode: bef4c...998 Dette stemmer ikke. Jeg er selv medlem i gruppen. Flere opplever å bli bedre ved å bruke ulike legemidler/ kosttilskudd. Og deler dette med gruppen. Det er lov å diskutere hvordan en selv ble bedre/ frisk. Hva en har gjort og tatt. Men en skal ikke fortelle hva andre bør gjøre, utover å dele av egen erfaring. Dette fordi en må være kvalisifert helsepersonell for kunne forsikre seg om dette er trygt. Det skal litt til å bli kastet ut. Er flere med tvilsomme hensikter i gruppen. Men om en forsøker å selge/ anbefale humbug er dette forståelig. Det er en business der ute som skyr ingen midler for å tjene penger på syke og long covid gruppen kan fort være en gullgruve. Anonymkode: df04b...1f8 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Skrevet 14. mars 2024 anonym111111 skrev (3 timer siden): Det er vanlig at noen får ettersykdommer/plager etter ulike sykdommer, dette gjelder ikke kun korona. I starten ga viruset alvorligere sykdom, og det kan være en av årsakene til at flere uvaksinerte fikk long-covid. Vet vi hvem som sliter mest med dette nå? Uvaksinerte eller vaksinerte? Dersom vaksinen er eller kan være en medvirkende årsak til plagene, er det av betydning for eventuell behandling. Ønsker deg uansett god bedring. Det er vaksinerte som opplever langvarige plager, som kan ligne noen av de en ser etter infeksjon. Men en ser at vaksinen beskytter mot long covid. Så det blir feil å peke på vaksinen, som syndebukk. «The most effective (if most obvious!) answer is to protect yourself against COVID, following all the long-advocated protections: distancing yourself from others who are ill, washing your hands regularly, and maintaining updated vaccinations. But the greatest prevention is COVID vaccinations.» «This is supported by the fact that the prevalence of Long COVID is currently 11% in the unvaccinated and 5% in those who have received two or more vaccine doses.» https://achesongroup.com/more-covid-vaccine-doses-greater-long-covid-protection/ Anonymkode: df04b...1f8 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den nevnte Long Covid-gruppen på Facebook består hovedsakelig av folk som insisterer på å bruke skolemedisin og legemidler i forsøket på å bli friske. Medlemmer med "alternative" synspunkter på Long Covid blir lempa ut. Det som er ironisk er at skolemedisin og legemiddelindustriens medisiner ikke virker på Long Covid. Det har medlemmene i denne facebookgruppa slått fast. Anonymkode: bef4c...998 Hva mener du er alternative synspunkter? Dette er ikke utelukkende psykisk om det er det du mener Men jeg er åpen for at det skyldes kræsj i nervesystemet og at medisin kanskje ikke er løsninga Anonymkode: 7baf0...89d 2
Majer Skrevet 14. mars 2024 #9 Skrevet 14. mars 2024 (endret) Ville nok fokusert på det som reduserer effekten av apoe4. L-lysin, svart pepper, grønn te x3 per dag, gurkemeie, rolig jogging og burinex hvis mulig. Dersom du er mann legger jeg til olanzapin hvis mulig. Antivirale legemidler kan muligens også være verdt et forsøk. Endret 14. mars 2024 av Majer 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #10 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva mener du er alternative synspunkter? Dette er ikke utelukkende psykisk om det er det du mener Men jeg er åpen for at det skyldes kræsj i nervesystemet og at medisin kanskje ikke er løsninga Anonymkode: 7baf0...89d Ja og det er mye forsking som peker på at påvirkning av vargusnerven og hjernestammen, kan være årsaken, hos mange av de med long covid. Anonymkode: df04b...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #11 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja og det er mye forsking som peker på at påvirkning av vargusnerven og hjernestammen, kan være årsaken, hos mange av de med long covid. Anonymkode: df04b...1f8 Hva er da metoden? sykt masse rare symmtomer da Anonymkode: 7baf0...89d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #12 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er da metoden? sykt masse rare symmtomer da Anonymkode: 7baf0...89d De vet vel ikke helt hva som er årsaken, men pågående inflammasjon er vel en sterk teori. Andre peker på autoimmun reaksjon. Jeg har sett det finnes vargusstimulatorer å få kjøpt og noen hevder ispakke på skuldre/ nakke kan hjelpe. Men disse tingene er vel mer symptomdempende enn behandlende?Jeg har selv forsøkt is nedkjøling, uten det så ut til roet ned mitt nervesystem. Vargusnerven er knyttet til funksjoner i hjernen og styrer stress reaksjoner i kroppen fight/ hvile modus. Det påvirker hjerterytmen og kan forklare unormalt høy eller lav puls, hjertebank( Der en ikke finner feil med selve hjerte) Den påvirker også blodtrykk, respirasjon og fordøyelse. Anonymkode: df04b...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #13 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De vet vel ikke helt hva som er årsaken, men pågående inflammasjon er vel en sterk teori. Andre peker på autoimmun reaksjon. Jeg har sett det finnes vargusstimulatorer å få kjøpt og noen hevder ispakke på skuldre/ nakke kan hjelpe. Men disse tingene er vel mer symptomdempende enn behandlende?Jeg har selv forsøkt is nedkjøling, uten det så ut til roet ned mitt nervesystem. Vargusnerven er knyttet til funksjoner i hjernen og styrer stress reaksjoner i kroppen fight/ hvile modus. Det påvirker hjerterytmen og kan forklare unormalt høy eller lav puls, hjertebank( Der en ikke finner feil med selve hjerte) Den påvirker også blodtrykk, respirasjon og fordøyelse. Anonymkode: df04b...1f8 Så sykt mye rare symptomer Anonymkode: 7baf0...89d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #14 Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så sykt mye rare symptomer Anonymkode: 7baf0...89d Ja, og det er skremmende med alt vi ikke vet. Har selv symptomer både fra hjerte og hjerne Heldigvis er kardiolog konkludert med at hjerte er friskt. Så derfor mistenker jeg symptomene jeg har her her skyldes vargusnerven. Vi kommer vi nærmere en forståelse for hver dag som går og og forhåpentligvis en kur. Om ikke frykter jeg vi ser vi en sterk økning i hjernerelaterte og hjerterelatert lidelser og for tidlig død i årene som kommer. Anonymkode: df04b...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #15 Skrevet 14. mars 2024 Jeg fikk covid for to år siden, og ble skikkelig dårlig, som den verste influensaen noensinne. Jeg har tatt to vaksiner. Jeg fikk long covid, og slet med ekstrem utmattelse i omkring 6 måneder. Jeg kunne ikke gjøre noe som helst uten å kjenne på direkte utmattelse i hele kroppen. Jeg klarte ikke stå oppreist etter å ha dusja, måtte legge meg i senga og ble liggende lenge ute av stand til å røre meg. Jeg hadde noe mer plager også, men jeg husker ikke lenger hva det var, og det gikk over etter omkring 6 måneder. Fremdeles sliter jeg med utmattelse, men i langt mindre grad. Jeg klarer ikke å fungere slik jeg vil lenger, jeg orker så lite før all muskulatur kjennes som den svinner bort (ja, ikke som at jeg er sliten som etter f.eks trening, men at musklene fysisk sett blir borte fra kroppen) og tar fra meg alt av krefter. Anonymkode: 2e8c7...c66 1
Lana01 Skrevet 14. mars 2024 #16 Skrevet 14. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, og det er skremmende med alt vi ikke vet. Har selv symptomer både fra hjerte og hjerne Heldigvis er kardiolog konkludert med at hjerte er friskt. Så derfor mistenker jeg symptomene jeg har her her skyldes vargusnerven. Vi kommer vi nærmere en forståelse for hver dag som går og og forhåpentligvis en kur. Om ikke frykter jeg vi ser vi en sterk økning i hjernerelaterte og hjerterelatert lidelser og for tidlig død i årene som kommer. Anonymkode: df04b...1f8 Studier har visst at covid 19 øker risikoen betydelig for ulike typer alvorlige kardiovaskulære problemer, knyttet til hjertet og blodomløp , En ny stor studie der forskere analyserte helsejournaler fra mer enn 20 millioner mennesker over hele Storbritannia, Spania og Estland og fant konsistente bevis på at covid vaksine beskyttet mot alvorlige kardiovaskulære komplikasjoner av sykdommen. Covid vaccinations substantially reduce the risk of heart failure and potentially dangerous blood clots linked to the infection for up to a year, according to a large study. Three to six months after infection, the risk of heart failure in vaccinated people was 39% lower than in unvaccinated people, with the risk of blood clots in the veins and arteries down 47% and 28% respectively. From six to 12 months post-infection, the risks of the same complications were 48%, 50% and 38% lower, respectively, for vaccinated people. https://www.theguardian.com/science/2024/mar/12/covid-vaccines-cut-risk-virus-related-heart-failure-blood-clots-study https://heart.bmj.com/content/early/2024/01/24/heartjnl-2023-323483 Endret 14. mars 2024 av Lana01 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #17 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg fikk covid for to år siden, og ble skikkelig dårlig, som den verste influensaen noensinne. Jeg har tatt to vaksiner. Jeg fikk long covid, og slet med ekstrem utmattelse i omkring 6 måneder. Jeg kunne ikke gjøre noe som helst uten å kjenne på direkte utmattelse i hele kroppen. Jeg klarte ikke stå oppreist etter å ha dusja, måtte legge meg i senga og ble liggende lenge ute av stand til å røre meg. Jeg hadde noe mer plager også, men jeg husker ikke lenger hva det var, og det gikk over etter omkring 6 måneder. Fremdeles sliter jeg med utmattelse, men i langt mindre grad. Jeg klarer ikke å fungere slik jeg vil lenger, jeg orker så lite før all muskulatur kjennes som den svinner bort (ja, ikke som at jeg er sliten som etter f.eks trening, men at musklene fysisk sett blir borte fra kroppen) og tar fra meg alt av krefter. Anonymkode: 2e8c7...c66 Hadde du kognitive og rare symmtomer i kroppen? Anonymkode: 7baf0...89d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #18 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, og det er skremmende med alt vi ikke vet. Har selv symptomer både fra hjerte og hjerne Heldigvis er kardiolog konkludert med at hjerte er friskt. Så derfor mistenker jeg symptomene jeg har her her skyldes vargusnerven. Vi kommer vi nærmere en forståelse for hver dag som går og og forhåpentligvis en kur. Om ikke frykter jeg vi ser vi en sterk økning i hjernerelaterte og hjerterelatert lidelser og for tidlig død i årene som kommer. Anonymkode: df04b...1f8 Hva slags hjerne symptomer har du? Anonymkode: 7baf0...89d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva slags hjerne symptomer har du? Anonymkode: 7baf0...89d Jeg har lav prosesseringene. Det vil si jeg lagrer fortløpende informasjon dårlig. Kognitive tester viser at jeg ikke husker symboler jeg nettopp har blitt vist. Jeg kan ikke motta flere beskjeder samtidig. Det går helt i stå. Jeg er svært var på lyder og får raskt hodepine med støy, sosiale settinger, mye prat, av musikk på radio og lyder og støy fra familien. Det og lage middag er krevende nok. Jeg blir kvalm/ svimmel ved blinkende lys, urolige bilder/ hyppig skifte av bilder på tv/skjerm. Jeg faller ut av samtaler. Jeg glemmer også hva ting heter eller hva folk heter. Jeg glemmer nesten alltid noe jeg skulle kjøpt på butikken. Selv ved handleliste. Jeg vet jeg gikk for å hente egg, men de kom aldri med i handlevogna. jeg kan ikke lengre lese engelske tekster, hodet kobler helt ut. Så jeg må bruke Google translate. Jeg kan ikke lese bøker, fordi jeg klarer ikke konsentrere meg nok til å få med handlingen. Jeg har nesten sluttet helt å strikke og når jeg har mentalt overskudd må jeg strikke helt enkle oppskrifter. Jeg skriver mye feil og må hele tiden korrigere. Jeg har daglig hodepine og problemer med å sku av hode til natta. Når jeg er ekstra sliten føler jeg hele hjernen vibrerer og en følelse av at hodet ikke har plass til hjernen. Jeg har stort søvnbehov og fatiguie. Er jeg ikke påpasselig får jeg PEM. Sikkert mer men nå er hodet helt i stå…. Anonymkode: df04b...1f8 6 1
Gjest Humlemor Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 Jeg slet med å puste da jeg først fikk Korona, ble innlagt på sykehus og greier. Jeg ble aldri 100% meg selv igjen etterpå. I dag sliter jeg med følgende: ~ Utmattelse / trøtthet. ~ Blir veldig fort sliten, alt jeg gjør av aktivitet føles som et maratonløp. ~ Tungpustet / tung i brystet (føles som en enelefant sitter på brystet) ~ Smerter i alle muskler og ledd (smertestiller har ingen effekt) ~ Tørrhoste. ~ Nedsatt hukommelse. ~ Nedsatt evne til å tenke og konsentrere meg (hjernetåke) ~ Ofte plaget med hodepine / migrene. ~ Svimmelhet. ~ Angst / depresjon (kan komme helt plutselig, som lyn fra klar himmel) Jeg mistet smaksansen (i flere måneder) også, alt jeg spiste og drakk var smakløst, men den er heldigvis tilbake igjen nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå