Gå til innhold

alkoholproblem?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er glad i god vin, og koser meg gjerne med et par glass 5-6 dager i uken (ca 3 dl). Jeg er ikke avhengig av dette, men nyter å ta litt vin til maten eller som kveldskos. Jeg drikker aldri mer enn dette (bortsett fra en fest i ny og ne). Det ville jo ikke vært noe problem for meg å slutte med dette, men jeg synes det er koselig, og drikker vin fordi jeg liker det, ikke for å bli ruset.

I går kom søsteren min på besøk for å ha en "alvorlig samtale" med meg. Hun hevder at jeg har et alkoholproblem, og bør få hjelp.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk over hvorfor søsteren din sier at du har et alkoholproblem. Hun vil vel ikke si noe slikt uten at det finnes noe sannhet i det?

Skrevet

Inntak av alkohol anbefales til 1/2 -1 enhet for kvinner daglig. Ett glass vin a 1,5 dl = én enhet. Drikker du vin daglig, er det altså anbefalt at du ikke drikker mer enn 1-1,5 dl. Hvis du drikker 3 dl hver kveld, ligger du 2-3 ganger over anbefalt mengde.

Har du et problem? Det vet jeg ikke. Kanskje vet ikke du det heller. Avhengigheten kan komme snikende. Ta deg et par hvite uker og se hvor bra du takler det. Ikke bare tenk at du takler det, men gjennomfør det slik at du vet det for sikkert.

Skrevet

Synes forslaget til gjesten over er godt. Hvis du ikke er avhengig vil du ikke tenke særlig over det om du tar noen "hvite" uker. Du vil kanskje savne kosen, men avfinne deg greit med at disse ukene er det kaffe, te eller brus som gjelder.

Personlig synes jeg 3 dl 5-6 kvelder i uka høres ganske mye ut. Det blir ca. 1,5 liter i uka til sammen.

Skrevet

Vanskelig for oss å si om du har et problem eller ikke, det må du selv finne ut av. Gjør som gjesten sier og ta deg et par uker uten å drikke vin. Da kan du se om du er avhengig eller ikke.

En røyker som er avhengig av nikotin vil ikke kunne klare det..

En alkoholiker som er avhengig av alkohol vil ikke kunne klare det.

De vil bare finne på unnskyldninger om at de ikke er avhengig, trenger ikke to uker fri, kan slutte når som helst, osv.

Skrevet

Jeg for eksempel, vet jeg er avhengig av coca cola....

Skrevet

Nei, det er ikke sikkert du har et problem med alkoholmisbruk. Men når omgivelsene dine reagerer på bruken, og du velger å spørre andre hva de mener om ditt forbruk, så sitter jeg igjen med en følelse av at du kanskje kan mene noe annet enn det du sier i innlegget ditt. Jeg personlig ville reagert hvis noen rundt meg drakk vin så og si hver dag, selv om det bare er fordi man liker det.

Skrevet

Anbefalt mengde for kvinner er to enheter per dag. Disse anbefalingene varierer, ofte fra land til land og noen sikker grense er vanskelig å angi.

Er du veltrent, ikke-røyker, spiser sunt osv, så tåler du mer.

Men drikker du to enheter hver dag, så bør du ta en pause hvis du overskrider grensa f.eks. en lørdag på byen.

Legg inn noen dager uten alkohol. Alkohol er en snikende rus og du kan fort bli psykisk avhengig før du føler det på kroppen.

Jeg vet om mange som er avhengig av å drikke hver helg. Det er også faretruende når det gjelder alkohol. De drikker fredag og lørdag. Jeg har også sett utviklingen hos enkelte som reparerer litt på søndag, så må de drikke onsdager osv. og langt mer enn to glass vin...

Gjest Jalileh
Skrevet

Har du prøvd å droppe vinen i et par uker da? For å se hvordan du reagerer?

Om du "savner" det? Og da ikke smaken....

Skrevet

Da jeg studerte i Italia i 2 år drakk vi ett eller to glass rødvin nesten hver kveld, gjerne sent, noen ganger i forbindelse med mat andre ganger ikke. Det var kjempehyggelig.

Da jeg kom tilbake til Norge ble det reagert veldig på mine nye vaner. I Italia var dette helt vanlig mens i Norge ble det betraktet som nærmest unormalt.

Mitt poeng er at dette kan være svært kulturelt betinget.

Jeg er enig med de andre her i at hvis du fint klarer deg i et par uker eller mer uten vin og klarer deg fint med brus, kaffe, te og annet, så er du vel ikke avhengig. Men hvis det blir et stort problem for deg å kutte dette ut for en periode, kan man vel kanskje si at du er på vei til å utvikle et slags avhengighetsforhold til vin. Hvor ikle det er kan bare du selv og din nære familie ha en mer riktig formening om.

Jeg drikker også et glass rødvin minst 3 ganger i uken. Jeg er ikk eavhengig, selv om jeg savnmer det når jeg ike har vin i huset. Men jeg klarer meg fin uten også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...