Gå til innhold

Lett MC vs mellomtung vs tung?


An0nymm

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har billappen fra før og vurderer MC. Det er stor prisforskjell på Lett MC vs. Mellomtung/tung, og jeg vurderer derfor bare å ta Lett mc, selv om jeg er over 24 år. Er ikke lett mc gøyalt og godt nok for litt fart og moro på veien, som er gleden ved MC? Er oppkjøring/opplæring vanskeligere på MC enn bil? Og finnes det opplæring på automat-gir?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, An0nymm said:

Hei.

Jeg har billappen fra før og vurderer MC. Det er stor prisforskjell på Lett MC vs. Mellomtung/tung, og jeg vurderer derfor bare å ta Lett mc, selv om jeg er over 24 år. Er ikke lett mc gøyalt og godt nok for litt fart og moro på veien, som er gleden ved MC? Er oppkjøring/opplæring vanskeligere på MC enn bil? Og finnes det opplæring på automat-gir?

Lett MC kan være gøyalt nok. Men hvis du er over 24, er det ikke like greit å ta lappen på større sykkel? Med mindre det er mye dyrere så hvorfor ikke ta lappen på større sykkel? Hvis du har klasse A så kan du likevel kjøpe en lett MC, men da har du kortet hvis du vil ha større sykkel senere. Og nei, oppkjøring er ikke vanskeligere enn bil, men det er annerledes. 
Aner ikke om det finnes oppkjøring med automat for MC.

Anonymkode: fdd0f...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du kan sykle og gire bør det være enkelt. 
Ta for tung, ingen nekter deg å kjøpe en lett og evt få deg en større etterhvert. Jeg opplever lett som mindre stabil, og mindre å gå på om man feks må akselerere seg ut av en situasjon. 
Automatgir på mc er såpass sjeldent at du må nok gire på både skole og oppkjøring. 

Anonymkode: 4d89b...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du tar like godt på tung mc når du er i gang, og så kjøper du heller hva du vil av type sykkel. Du vil komme til å angre om du velger lappen kun for lett mc. Opplæring er akkurat den samme.

Anonymkode: 77071...af9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil kjøpe sykkel for litt moro og fart på veien bør du glemme hele greia, hold deg til bilen, men veien er ikke stedet for fart og moro uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, bvp said:

Hvis du vil kjøpe sykkel for litt moro og fart på veien bør du glemme hele greia, hold deg til bilen, men veien er ikke stedet for fart og moro uansett.

Jeg kjører mc fordi jeg synes det er gøy, og det ekstremt befriende. 
Har også bil. 

Anonymkode: 1d58a...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er du 24 tar du tung MC. Prisen er omtrent den samme for lett og tung. Samme momentene man må igjennom, man bruker like mange kjøretimer.

125 er morsomt til sitt bruk.. Spesielt i tettbygd strøk og lave fartsgrenser er det billig, lettvint og moro. Men motorveg blir slitsomt etter 30 min. Litt for lite effekt og turtall på 9000 kontinuerlig for å holde trafikken er ikke noe stas.

Lett MC (125) er relativt dyre sykler skal man ha noe i OK stand. Regn med 35.000 og oppover for noe som er relativt nytt og med lav.km.st.

Til salgs: KTM 2021 - 2021 - 373 ccm - Classic/Nakne | FINN.no   KTM 390 A2

Til salgs: KTM Duke - 2021 - 125 ccm - Lett MC | FINN.no KTM 125 lett MC

Disse 2 syklene er nøyaktig samme sykkel. Kun størrelsen på motor er forskjellig. Og som du ser er prisen omtrent lik. Den ene har 15 hk, den andre 44 hk. 

Om du skal bruke 30.000 på førerkort velger du selvfølgelig det førerkortet som gir deg alle muligheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, moro å kjøre 125 men du vil bli lei. Kjør opp på minimum mellomtung sykkel, du kommer til å angre om du bare tar på lett. 

Har du erfaring med å kjøre tohjuling? Om du er lav så prøv å finne en kjøreskole som har en MC som passer (jeg er litt forbauset over at ikke flere kjøreskoler har MC som passer til de på 160tallet, masse jenter som tar lappen nå). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (1 time siden):

 

Har du erfaring med å kjøre tohjuling? Om du er lav så prøv å finne en kjøreskole som har en MC som passer (jeg er litt forbauset over at ikke flere kjøreskoler har MC som passer til de på 160tallet, masse jenter som tar lappen nå). 

 

Det var faktisk en jobb, selv i Bergen å finne lav nok sykkel (og klær)

Anonymkode: 18fe1...4e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lappen på tung men velger å kjøre en mellomtung,  500cc, da de er både stor og rask nok til at jeg får stor glede og nytte av den. 

Hadde tatt tung-lappen om jeg var deg. De kjører vel ofte på 600/ letthåndterlige sykler på skolen.

:)

Anonymkode: 32a17...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (12 timer siden):

Hvis du vil kjøpe sykkel for litt moro og fart på veien bør du glemme hele greia, hold deg til bilen, men veien er ikke stedet for fart og moro uansett.

Alle som kjører/kjøper mc er idioter, er det det du vil fram til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lappen på tung (A) kjører likevel bare A1 (Lett) men kjører ikke i Norge. Bare når jeg er i Asia. (Har egen scooter der) Har for meg at det er mye mer slitsomt å kjøre 125cc i Norge en i mange andre land. Når jeg holder f.eks 90 der jeg vanligvis kjører,så suser jeg forbi alt og alle. Å scooteren med 12hk drar gladelig lett opp i 90. Her i Norge er jo det en slags minimumsfart (sier ikke lovlig) 

Har også for meg at det er større stigma med lett her i landet en f.eks Asia. Her skal man jo tross alt følge alderen,å ikke lommeboka,eller hva man foretrekker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (4 minutter siden):

Alle som kjører/kjøper mc er idioter, er det det du vil fram til ?

Nei, det er ikke det jeg vil frem til, jeg tok MC-lappen i 1976 og har fortsatt MC men jeg har også noen år erfaring fra motorsport-miljøet og jeg mener at om man liker fart og moro så er ikke landeveien det rette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tok lappen på tung i fjor. Like greit å slippe å måtte ha begrensninger når man først skal ta den, tenker jeg. Sånn etterhvert hvis man vil bytte sykkel. Lenge siden jeg tok billappen, men fordi jeg generelt er engstelig så brukte jeg fra påske til august på lappen, med mange timer. Opplevde hele opplæringen som strevsom, fordi jeg var så redd hele tiden 😅 er sånn av natur. Tenker med sunn fornuft og motivasjon kommer du langt. Gir og clutch lærer man fort 😊

Anonymkode: f318e...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (48 minutter siden):

Nei, det er ikke det jeg vil frem til, jeg tok MC-lappen i 1976 og har fortsatt MC men jeg har også noen år erfaring fra motorsport-miljøet og jeg mener at om man liker fart og moro så er ikke landeveien det rette stedet.

Skjønner poenget.. bedre. Noen, som også meg var ved mitt første mc kjøp ikke ute etter motor med mest mulig HK og høyest turtall(racing.) Du får faktisk en kjørestil(holdning) etter hva slags motorkonstruksjon du velger. Jeg vil nesten påstå det slik. Man kan nesten puste lettet ut når din datter/sønn velger seg ut en eldre 2 sylindret boxer(klassisk Bmw), eller en chopper lignende type med motor av mindre HK, men høyere dreiemoment. Sånne mc innbyr ikke til ekstremt farefull dustekjøring. Det blir heller en form for cruser-stil.

Ingen tvil om at sistnevnte gruppe er involvert i langt færre trafikkulykker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (9 minutter siden):

Skjønner poenget.. bedre. Noen, som også meg var ved mitt første mc kjøp ikke ute etter motor med mest mulig HK og høyest turtall(racing.) Du får faktisk en kjørestil(holdning) etter hva slags motorkonstruksjon du velger. Jeg vil nesten påstå det slik. Man kan nesten puste lettet ut når din datter/sønn velger seg ut en eldre 2 sylindret boxer(klassisk Bmw), eller en chopper lignende type med motor av mindre HK, men høyere dreiemoment. Sånne mc innbyr ikke til ekstremt farefull dustekjøring. Det blir heller en form for cruser-stil.

Ingen tvil om at sistnevnte gruppe er involvert i langt færre trafikkulykker..

Helt enig med deg, en R-sykkel innbyr mye mer til dustekjøring en for eksempel en soft-chopper eller touring-sykkel, kan jo ta med Boss Hoss i samme slengen selv om mange av dem har 3-400 hester eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også lappen på tung MC (tok den for 20 år siden), men kjører nå mellomtung (A2 - 500CCM). Anbefaler som de andre å ta for tung, for da kan du selv velge hva du vil kjøre. Tar du for lett kan du kun kjøre lett og må ta lappen på nytt dersom du vil opp en klasse i sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (På 13.3.2024 den 18.52):

Skjønner poenget.. bedre. Noen, som også meg var ved mitt første mc kjøp ikke ute etter motor med mest mulig HK og høyest turtall(racing.) Du får faktisk en kjørestil(holdning) etter hva slags motorkonstruksjon du velger. Jeg vil nesten påstå det slik. Man kan nesten puste lettet ut når din datter/sønn velger seg ut en eldre 2 sylindret boxer(klassisk Bmw), eller en chopper lignende type med motor av mindre HK, men høyere dreiemoment. Sånne mc innbyr ikke til ekstremt farefull dustekjøring. Det blir heller en form for cruser-stil.

Ingen tvil om at sistnevnte gruppe er involvert i langt færre trafikkulykker..

Er litt uenig. Jeg har kjørt og eid mye klassiske sykler. Siste årene kjørt mye moderne. Og det er ingen tvil om at eldre sykler har svake rammer, veier 260 kg, elendige bremser, ofte slitte dempere og farten blir holdt lav fordi man nærmest må for å kunne klare svingen eller bremse ved en hindring.

Å gå fra en 2022 Yamaha Mt07 rett over på en 1974 Honda CB 750 eller 1982 kawasaki Z1000  blir forskjellen veldig tydelig. 

Jeg kjøper ikke helt argumentet med "gammel sliter er bedre for farten blir lavere" selv om det sannsynligvis stemmer, for trenger man kjøreegenskaper og bremsekraft for en sitasjon oppstår så er moderne MYE bedre.

Mellomklasse som Yamaha Mt07, Duke 390, Kawasaki Z400 f.eks syntes jeg i hvert fall er et glimrende kompromiss med gode kjøre egenskaper, ok pris, bra driftssikkerhet, lav vekt og nok ressurser til motorveg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (57 minutter siden):

Er litt uenig. Jeg har kjørt og eid mye klassiske sykler. Siste årene kjørt mye moderne. Og det er ingen tvil om at eldre sykler har svake rammer, veier 260 kg, elendige bremser, ofte slitte dempere og farten blir holdt lav fordi man nærmest må for å kunne klare svingen eller bremse ved en hindring.

Å gå fra en 2022 Yamaha Mt07 rett over på en 1974 Honda CB 750 eller 1982 kawasaki Z1000  blir forskjellen veldig tydelig. 

Jeg kjøper ikke helt argumentet med "gammel sliter er bedre for farten blir lavere" selv om det sannsynligvis stemmer, for trenger man kjøreegenskaper og bremsekraft for en sitasjon oppstår så er moderne MYE bedre.

Mellomklasse som Yamaha Mt07, Duke 390, Kawasaki Z400 f.eks syntes jeg i hvert fall er et glimrende kompromiss med gode kjøre egenskaper, ok pris, bra driftssikkerhet, lav vekt og nok ressurser til motorveg.

Interresant synspunkt. Ingen kan nekte for at dagens motorsykler har et teknisk kvantesprangs fordel i forhold til 70-80 tallets motorsykler. Utviklingen har resultert i økt kontroll på kjøretøyet, ikke minst rammer og ABS. Man føler seg tryggere.

Vi har den luksusen å kunne sammenligne disse doningene før/nå opp mot hverandre, ikke vanskelig å merke forskjellen. De moderne eksemplene av sykler som du lister opp er helt sikkert gode forslag til sykler som er enkle å håndtere.

 

Når jeg tar frem temaet med gamle sykler så er det for å belyse hvilken kategori mennesker som i dag tar et slikt valg(veteran-sykkel.) Javel, selvsagt er de ofte eldre med nostalgi i huet og ræva. Men det finnes til og med unge som arver et slikt kjøretøy eller regelrett arver interessen for veteran. Jeg vet selv om to unge jenter som eksempler..

Svært få av disse med fokus for veteran har for øyet å leke med fart og eksprimentere med grenser. Det vil jeg påstå.

Det er til syvende og sist alltid FART som dreper, det kommer man aldri unna. Og man kjører etter forholdene, være seg vær eller type kjøretøy.

Uansett nå eller i gamle dager så står jeg inne for at valg av type motorsykkel, racing/touring m.m fargelegger din holdning for kjøremåte. Aggressiv motor-karakter oppmuntrer til at sykkelen stadig må få smake på de høye turtallene.. 

Vil man ha racing-sykkel så blir det ofte racing kjørestil, vil man ha tur orientert sykkel så blir det en mer laidback kjørestil.

Tror ulykkesstatistikken også vil gi et slikt bilde.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vurderer å kjøpe EL-MC. 
Solgte begge syklene mine i fjor (klasse-A).

Vil absolutt anbefale å klasse-A.

Anonymkode: d3b12...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...