Gå til innhold

MERÅPENT BIBLIOTEK


Baktus

Anbefalte innlegg

Mine opplevelser av meråpent bibliotek er noe som aldri ville passert noen offentlig instans noen steder.. Når man etablerer meråpent på sitt lånekort så kan man logge inn på bibliotekene mellom kl 07 og 23 hver eneste dag, året igjennom.. det man opplever er ungdomsgjenger som slipper hverandre inn og begår hærverk, innvandrermødre som signerer meråpent og overlater lånekortet til sine mindreårige barn , som igjen slipper inn sine venner ..å kommer ungdommer å ringer på døra , utlendinger som er gammel nok slipper dem inn og forlater selv biblioteket, slik at det er de innloggede som sitter igjen med ansvaret.. Det tok ikke lang tid i Oslo før kommunen måtte benytte vektere til å patruljere bibliotekene annen hver time fordi folk ikke våget å gå på biblioteket som følge av innvandrerungdoms truende og voldsomme atferd,..i drabantbyene til Oslo er det ikke vektere, og forholdene deretter.

Når skal vi nordmenn våge å se elefanten i rommet ? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er så livredd for å bli kalt rasister, ja like livredd som menn er å ikke føye seg etter kvinner , at vi tolererer hva som helst. barna ler av oss, de kan begå de alvorligste kriminelle handlinger uten å bli straffet, utlendinger ler av oss, imperialismens møte med livredde kyllinger...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde dette var en tråd om det fantastiske konseptet meråpent bibliotek, men så var det bare rasistisk oppgulp :( 

Anonymkode: 166d8...220

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så synd at du/dere opplever det. 

Her jeg bor er fungerer det akkurat som det skal. Studentene kan komme før/etter studier for å lese. Vi foreldre som jobber 8-16 kan ta med barna våre etter middag. Alle forholder seg til reglene og er ordentlige folk. 

Anonymkode: 3e2a0...ec5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Åh så synd at du/dere opplever det. 

Her jeg bor er fungerer det akkurat som det skal. Studentene kan komme før/etter studier for å lese. Vi foreldre som jobber 8-16 kan ta med barna våre etter middag. Alle forholder seg til reglene og er ordentlige folk. 

Anonymkode: 3e2a0...ec5

Samme her!

Anonymkode: 90273...f2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortrives med mitt meråpne bibliotek!

Anonymkode: 83a2a...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er snakk om litt tilfeldigheter. På min forrige arbeidsplass fungerer meråpent biblioteket som det skal. De har dog en vektertjeneste, hvor vekterne også tar runder i meråpent tid. 
 

I en av nabobyene har biblioteket derimot slitt mye med meråpent, blant annet med ungdomsgjenger som fester. 

Anonymkode: cf173...57f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes meråpent er en god ide, men i praksis fungerer det kanskje ikke så bra. Mitt bibliotek blir brukt som ungdomsklubb. Vekteren bare sitter der med ørepropper og holder på med mobilen. Han er der bare for syns skyld og sier aldri ifra til ungdommene når de gjør ugagn. Særlig alkoholbruk på biblioteket synes jeg burde bli slått ned på.

Og så lurer jeg på hva meråpent koster for bydelen mtp. ekstra rengjøring, for det ser virkelig ut som en svinesti når man kan kommer sent om kvelden.

Der jeg bodde før var det kun adgang til lesesal og til et rom med hentehylle og innleveringshylle. Ikke adgang til sofaer og toaletter. Det fungerte veldig bra, så tror det er en bedre løsning. 

Anonymkode: 398e4...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Baktus said:

Mine opplevelser av meråpent bibliotek er noe som aldri ville passert noen offentlig instans noen steder.. Når man etablerer meråpent på sitt lånekort så kan man logge inn på bibliotekene mellom kl 07 og 23 hver eneste dag, året igjennom.. det man opplever er ungdomsgjenger som slipper hverandre inn og begår hærverk, innvandrermødre som signerer meråpent og overlater lånekortet til sine mindreårige barn , som igjen slipper inn sine venner ..å kommer ungdommer å ringer på døra , utlendinger som er gammel nok slipper dem inn og forlater selv biblioteket, slik at det er de innloggede som sitter igjen med ansvaret.. Det tok ikke lang tid i Oslo før kommunen måtte benytte vektere til å patruljere bibliotekene annen hver time fordi folk ikke våget å gå på biblioteket som følge av innvandrerungdoms truende og voldsomme atferd,..i drabantbyene til Oslo er det ikke vektere, og forholdene deretter.

Når skal vi nordmenn våge å se elefanten i rommet ? 

"Meråpent" er blitt bibliotekets utgave av apartheid.

I stedet for benker med "Bare for hvite", har man en forutsetning om at dette er "Bare for dem med smarttelefon og fancy apper". I alle fall i Oslo, der man nå er tvunget til å ha appen "Oslonøkkelen".

Slike som jeg, med et vanlig lånekort, slipper ikke lenger inn.

Anonymkode: 77ddb...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

trodde dette var en tråd om det fantastiske konseptet meråpent bibliotek, men så var det bare rasistisk oppgulp :( 

Anonymkode: 166d8...220

Ikke rart verden går til helvete med slike meninger.

Anonymkode: 641c7...95d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker meråpent ❤️

 

Aldri opplevd det du snakker om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker meråpent bibliotek i Lørenskog og har aldri opplevd det du beskriver. Her fungerer det veldig bra! Og Lørenskog er innvandrertett. 

Anonymkode: a175c...196

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte de sette 18-års grense. Men etter det virker det som det fungerer greit.

Anonymkode: a0f74...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor har det aldri vært problemer med meråpent. De ungdommene som henger på biblioteket her sitter stort sett sammen i sofaen å spiller PlayStation. De litt eldre barna sitter gjerne sammen i mørkerommet helt innerst å ser film på prosjektor. Eldre menn sitter gjerne sammen å spiller kort eller leser i avisen. Noen damer finner seg en krok hvor de strikker og skravler. Studentene finner seg grupperom sammen,  eller sitter for seg selv og leser. Så har du familiene med barn som leker med litt leker som biblioteket har, ser på spennende bøker eller spiller litt brettspill. Så har du alle andre som bare kommer for å levere, låne eller bruke pc og skriver. Syntes det fungerer i skjønn forening her hos meg iallefall.

Anonymkode: 348a3...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 20.48):

Jeg synes meråpent er en god ide, men i praksis fungerer det kanskje ikke så bra. Mitt bibliotek blir brukt som ungdomsklubb. Vekteren bare sitter der med ørepropper og holder på med mobilen. Han er der bare for syns skyld og sier aldri ifra til ungdommene når de gjør ugagn. Særlig alkoholbruk på biblioteket synes jeg burde bli slått ned på.

Og så lurer jeg på hva meråpent koster for bydelen mtp. ekstra rengjøring, for det ser virkelig ut som en svinesti når man kan kommer sent om kvelden.

Der jeg bodde før var det kun adgang til lesesal og til et rom med hentehylle og innleveringshylle. Ikke adgang til sofaer og toaletter. Det fungerte veldig bra, så tror det er en bedre løsning. 

Anonymkode: 398e4...47e

Tenk om ikke ungdomsklubbene var lagt med, så kunne ungdommen hengt der i stedet. 

Anonymkode: aac48...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker meråpent bibliotek. Bruker det mye, omtrent ukentlig i hvert fall. I nærbiblioteket har vi ingen problemer med gjenger og diverse, sitter ofte folk og studerer når det er stille og rolig. Nede i sentrum har de en vekter som står hele kvelden og søndag. Der er det masse liv på meråpent, men har ikke sett typisk ungdomsgjenger og sånt, men har sett at mindreårige vil inn på forelders lånekort og har sett at folk drar med seg en flokk av mennesker og har med mat og sånt. Som om de skal ha piknik. 

Jeg synes likevel meråpent er gull verdt. Det er ikke alltid enkelt å komme seg av sted til åpningstid.

Anonymkode: 5cace...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke vært så ille her. Dog har det vært rapporter on noen ungdomgjenger i området. Største problemet er vel foreldre som bruker barneavdelingen som barnehage i feriene. Ellers tror jeg det går rimelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...