AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Har en tenåring som ble mobbet, mobbingen ble stoppet den dagen jeg fikk vite det. Tenåringen fungerte tilsynelatende ok, sosial med venner osv, men skolevegringen økte og problemene kom for dagen. Ble henvist til Bup da problemene var av alvorlig art. Vært gjennom 2 utredninger på ett år, venter nå på svar ang type behandling. Det går sakte, og tenåringen min blir dårligere og dårligere. Ingen skole, eller samvær med venner, fritidsaktiviteten blir også valgt vekk. Daglig gråting og destruktive tanker. Jeg har pleiepenger, og prøver så godt jeg kan å stå i dette, men vet ikke om jeg klarer mer, kjenner jeg er på randen nå etter ett år i systemet, og ingen behandling ennå. Har noen erfaring med dette som har noen tips og råd? Kan vi legges inn noe sted? Er så sliten av å være på vakt 24/7. Anonymkode: 34e9c...583 1 11
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 men du klarer det Anonymkode: 8a99e...238 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 Er vel ikke en type løsning desverre . Sosiale / psykologiske utredninger er komplekse. Desverre ikke slik at man kan lene seg tilbake og motta «behandling» så blir alt bra. Her virker det jo som mye også ligger i miljøet . Lite hensiktsmessig å ta barn ut av skolen. Man må stå på for å finne løsninger slik at barnet kan være på skolen. Hvis ikke gjør man seg selv og barnet en stor bjørnetjeneste. Anonymkode: 5d26c...232 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er vel ikke en type løsning desverre . Sosiale / psykologiske utredninger er komplekse. Desverre ikke slik at man kan lene seg tilbake og motta «behandling» så blir alt bra. Her virker det jo som mye også ligger i miljøet . Lite hensiktsmessig å ta barn ut av skolen. Man må stå på for å finne løsninger slik at barnet kan være på skolen. Hvis ikke gjør man seg selv og barnet en stor bjørnetjeneste. Anonymkode: 5d26c...232 Da må jeg få hjelp til å ta barnet på skolen med tvang. Har forsøkt div forsterkere, fjerning av goder/internett, barnet ligger bare i sengen med ønske om å dø. Anonymkode: 34e9c...583 1 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Sender deg mange støttetanker❤️ Dette kommer selvsagt helt an på økonomi, alder på barnet og hvilke muligheter som finnes. Men jeg har stor tro på at mestring er viktig. Har dere mulighet til å gi barnet «personlig trener»-timer? Altså ikke nødvendigvis styrketrening, men alt fra kickboksing, sang, maling, slalåm, foto… et eller annet «nytt» som kan gi barnet en ny start på noe som kan gi mestring? Kanskje det kan få barnet til å mestre bedre også alt som har vært dumt? Anonymkode: 4d7ba...f56 7 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 Kanskje du kan fimne en støttegruppe for foreldre ♡♡♡ Anonymkode: 4a3d0...8b0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 Ville dratt på en lang biltur med barnet. Bare kjørt bare for å kjøre. Anonymkode: f986b...4a1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 Be om innleggelse for barnet. Eventuelt begge sammen. Anonymkode: ee9df...d42 4 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da må jeg få hjelp til å ta barnet på skolen med tvang. Har forsøkt div forsterkere, fjerning av goder/internett, barnet ligger bare i sengen med ønske om å dø. Anonymkode: 34e9c...583 Han kyndige vurdert innleggelse på psykriatisk? Det høres tungt ut ♡♡♡♡ Anonymkode: 4a3d0...8b0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har en tenåring som ble mobbet, mobbingen ble stoppet den dagen jeg fikk vite det. Tenåringen fungerte tilsynelatende ok, sosial med venner osv, men skolevegringen økte og problemene kom for dagen. Ble henvist til Bup da problemene var av alvorlig art. Vært gjennom 2 utredninger på ett år, venter nå på svar ang type behandling. Det går sakte, og tenåringen min blir dårligere og dårligere. Ingen skole, eller samvær med venner, fritidsaktiviteten blir også valgt vekk. Daglig gråting og destruktive tanker. Jeg har pleiepenger, og prøver så godt jeg kan å stå i dette, men vet ikke om jeg klarer mer, kjenner jeg er på randen nå etter ett år i systemet, og ingen behandling ennå. Har noen erfaring med dette som har noen tips og råd? Kan vi legges inn noe sted? Er så sliten av å være på vakt 24/7. Anonymkode: 34e9c...583 Modum bad har familie avdeling Anonymkode: f4db9...043 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Vi er i samme båt. Runde 3 på BUP nå. Første da hen gikk i 1 klasse, ADD ble resultatet. 2 runde i starten av 5 trinn, da skolevegringen virkelig begynte å bli alvorlig, så kom corona. Kom ingenting ut av den runden, BUP trakk seg ut, for de kom ingen vei, ettersom jeg og skolen sa to vidt forskjellige ting. Over på ung.skolen, og møtte en skole som faktisk ser ungen. Men fortsatt veldig vanskelig. Hastesak til BUP i mars i fjor. Altså for 1 år siden. Inntaksmøte i juli. 3 avtaler og 1 møte med bup i september/oktober, de vil legge inn, og skulle ta kontakt med sengeposten. Det var i slutten av oktober. Så hørte vi INGENTING før jeg begynte å mase, så vi hadde møte nå for 2 uker siden. Innleggelse 2 april. Så ja. Nei. Ungen er frustrert og veldig dårlig. Skolen gjør alt de kan, men både de og jeg kommer for kort. Jeg er også hjemme, og barnet har mistet alt av venner og fritidsaktiviteter. På skolen er hen på "basen". Fastlegen sier angst og medisinering, men vi må vente på at BUP finner ut av noe. Så ja. Jeg føler med deg! Min er 9 klassing, og nå går konfirmasjon i vasken også. Vi skal ha selskap, men alt annet utgår. Anonymkode: bed78...a49 1 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Er det vurdert om en annen skole kan være tingen? Anonymkode: 4a3d0...8b0 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Skal vi ha et samfunn det alle er pasienter ? og til deg som nevner innleggelse; hva i all verden skulle det være godt for? Det at man har foreldre som modellerer at «dette ordner seg -‘litt motgang er ikke livsfarlig - vi er mennesker er resilliente og klarer oss stort sett og vokser på kriser»-fokus, komobinert med varme , åpenhet , mulighet for gode samtaler , i stedet for å tenke diagnoser, pleiepenger og tilrettelegging er nok lurt. jeg er 30 år og da jeg var barn , fantes ikke dette fenomenet. Anonymkode: 5d26c...232 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 Å ligge hjemme I sengen er det verste barnet kan gjøre. Selv om barnet ikke går på skolen, kan man gjøre andre ting. Anonymkode: 629bc...26a 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det vurdert om en annen skole kan være tingen? Anonymkode: 4a3d0...8b0 Jeg har vært inne på tanken om å bytte til privatskole, men akkurat nå har barnet et enormt funksjonsfall og masse angst. Føler at vi må prøve behandling et stykke på veien først. Anonymkode: 34e9c...583 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ligge hjemme I sengen er det verste barnet kan gjøre. Selv om barnet ikke går på skolen, kan man gjøre andre ting. Anonymkode: 629bc...26a Har du noen forslag til hvordan jeg skal få barnet fysisk ut døren? Barnet er større enn meg Anonymkode: 34e9c...583 1 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi er i samme båt. Runde 3 på BUP nå. Første da hen gikk i 1 klasse, ADD ble resultatet. 2 runde i starten av 5 trinn, da skolevegringen virkelig begynte å bli alvorlig, så kom corona. Kom ingenting ut av den runden, BUP trakk seg ut, for de kom ingen vei, ettersom jeg og skolen sa to vidt forskjellige ting. Over på ung.skolen, og møtte en skole som faktisk ser ungen. Men fortsatt veldig vanskelig. Hastesak til BUP i mars i fjor. Altså for 1 år siden. Inntaksmøte i juli. 3 avtaler og 1 møte med bup i september/oktober, de vil legge inn, og skulle ta kontakt med sengeposten. Det var i slutten av oktober. Så hørte vi INGENTING før jeg begynte å mase, så vi hadde møte nå for 2 uker siden. Innleggelse 2 april. Så ja. Nei. Ungen er frustrert og veldig dårlig. Skolen gjør alt de kan, men både de og jeg kommer for kort. Jeg er også hjemme, og barnet har mistet alt av venner og fritidsaktiviteter. På skolen er hen på "basen". Fastlegen sier angst og medisinering, men vi må vente på at BUP finner ut av noe. Så ja. Jeg føler med deg! Min er 9 klassing, og nå går konfirmasjon i vasken også. Vi skal ha selskap, men alt annet utgår. Anonymkode: bed78...a49 Har blitt nevnt medisinering her også, fra bup, men det tar så lang tid. Ikke at jeg tror medisiner er løsning på alt, men kanskje en hjelp til å håndtere angsten slik at barnet kan klare å eksponere seg for det som skaper angst. Ønsker dere masse lykke til Anonymkode: 34e9c...583 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #18 Skrevet 12. mars 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært inne på tanken om å bytte til privatskole, men akkurat nå har barnet et enormt funksjonsfall og masse angst. Føler at vi må prøve behandling et stykke på veien først. Anonymkode: 34e9c...583 Kanskje funksjonsfallet og angsten kommer av enorm mistrivsel på den skolen? Selv om mobbingen er slutt så føler han seg neppe inkludert og velkommen? Tenker litt parallelt til oss voksne. Hvis vi hadde opplevd mobbing og utfrysing på jobb lenge før det ble tatt tak i. Selv om mobbingen tok slutt, så ville det ikke vært enkelt å gå tilbake til jobben og følt seg ok. Forskjellen er at voksne kan bytte jobb og starte på ny... Anonymkode: 889d2...305 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #19 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skal vi ha et samfunn det alle er pasienter ? og til deg som nevner innleggelse; hva i all verden skulle det være godt for? Det at man har foreldre som modellerer at «dette ordner seg -‘litt motgang er ikke livsfarlig - vi er mennesker er resilliente og klarer oss stort sett og vokser på kriser»-fokus, komobinert med varme , åpenhet , mulighet for gode samtaler , i stedet for å tenke diagnoser, pleiepenger og tilrettelegging er nok lurt. jeg er 30 år og da jeg var barn , fantes ikke dette fenomenet. Anonymkode: 5d26c...232 det med tykk skrift er hentetvut av sitat og til deg som nevner innleggelse; hva i all verden skulle det være godt for? For å få kyndig hjelp til å snu og sortere tanker? jeg er 30 år og da jeg var barn , fantes ikke dette fenomenet Det er ikke sant, nå må du gi deg. Da hette det skulking i mangel på bedre ord. Anonymkode: 4a3d0...8b0 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #20 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje funksjonsfallet og angsten kommer av enorm mistrivsel på den skolen? Selv om mobbingen er slutt så føler han seg neppe inkludert og velkommen? Tenker litt parallelt til oss voksne. Hvis vi hadde opplevd mobbing og utfrysing på jobb lenge før det ble tatt tak i. Selv om mobbingen tok slutt, så ville det ikke vært enkelt å gå tilbake til jobben og følt seg ok. Forskjellen er at voksne kan bytte jobb og starte på ny... Anonymkode: 889d2...305 Og passe på at skolen er langt nok vekk så barnet ikke havner på vidergående med gamle medelever. Anonymkode: 4a3d0...8b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå