Gå til innhold

Er el-bil billigere enn vanlig bil?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen peiling på bil og kostnader, og driver å undersøker om bil er noe jeg i det hele tatt vil ha råd til. 

Er el-bil billigere enn vanlig bil når det kommer til forbruk? Tenker på penger til strøm, reperasjoner, skader osv.

Og hva når det kommer til pris på bilen? Er el-biler typisk dyrere enn vanlig bil?

Er i hovedsak kun snakk om bil til bykjøring. Til og fra skole, butikk osv.

Anonymkode: d38d5...0fb

Skrevet

Om du har lader hjemme så vil det over tid ofte bli rimeligere med el-bil enn bensin/diesel, kommer såklart an på strømpris i området og hva litersprisen på bensin/diesel er. Nyere diesel vil uansett være uegnet når det er mest småkjøring da en vil oppleve at filter tetter seg fortere, og en må uansett bilens alder lade batteriet innimellom fordi en ikke kjører lange nok strekk til at det lades nok under kjøring.

Det er såklart langt flere rimelige bruktbiler av bensin og diesel på markedet enn av el-biler, samtidig så er det vel fortsatt ganske god statlig sponsing på nyere el-biler og kraftige påslag av ulike avgifter på bensin og diesel biler så nybilprisene er ofte i favør el.

Trenger du bil på fast basis eller vil det kun gjøre hverdagen litt enklere (men også dyrere)? Har du gratis parkering eller kommer det i tillegg? 

  • Liker 1
Skrevet

Noen av spørsmålene er vanskelig å svare på. 

Strøm er relativt sett billig. En elbil bruker et sted mellom 1,5kWh/mil og 2,5kWh/mil.  Om man sier forbruk på 1,5kWh/mil gir det en kjørekostnad på rundt 1,65kr/mil med en strømpris på 60 øre og nettleie på 50 øre.  Om strømprisen stiger til 110 øre vil samme mil koste 2,40kr. 

Å skade en elbil koster ikke noe mer enn å skade en annen bil. Det er stort sett de samme komponentene, bortsett fra batteripakken. 

En elbil til 500'000 koster like mye som en fossilbil til 500'000. En ny Mercedes EQE med Hyperscreen, ventilerte seter og 22" felger til 1,3 millioner koster også mer enn en brukt Skoda Octavia til 140'000... 

Man får kjøpt Fiat 500 til rundt 220k og oppover, MG4 koster fra 250k og oppover

AnonymBruker
Skrevet

Usikkerheten når det gjelder El. Bil er etter min oppfatning to ting.

Verditap og reparasjonskostnader.

Ser faktisk litt bort ifra kostnaden på drivstoff og strøm for i det store bildet er de små. 

En dieselbil til 250.000kr som kjører 12.000km vil drivstoffkostnaden ikke utgjøre mer en 15% av årlig kostnad.

Verditap, rentetap, forsikring, havari og bommer der det er aktuelt teller mye mer.

Både BMW I3, VW Golf, Tesla 3 og Y eiere har plutselig opplevd verditap på 100.000 i løpet av 3-4 mnd. pga av nye modeller og at leverandør ønsker å tømme lager for utgående modeller eller tungsolgte biler.

Kjenner og Kia Soul eiere som har fått batterifeil til 70.000kr og motorfeil til 90.000.kr Og om man har spart 10.000 på diesel i 2023 veldig liten trøst. Hyundai ioniq kan plutselig oppleve el.feil til 25-35.000 pga styringsenheter må byttes. Da betyr strømprisen lite. 

Om man kjøper en Honda Accord 2016 modell  er sjansen for motorhavari , girkasse havari veldig små til sammenligning.

 

Anonymkode: b765d...437

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk akkurat tilbake til fossilbil etter å ha eiet elbil. Verditapet på elbilen var i overkant av 100 000 i året. Man kan fylle mye bensin for de pengene.

I tillegg gikk forsikringspremien ned med en tusenlapp i måneden. Både fordi fossilbil er billigere å forsikre, men også fordi elbilen etterhvert gikk ut av garantitiden, og da måtte jeg ha superforsikring. For hvis det ryker en del på elbilen, så koster det det hvite ut av øya. Blant annet koster en lykt 70 000, og som man har lest i avisene tåler lyktene verken vann eller såpe. I mitt eie måtte den bytte 12 volts batterier 3 ganger (12000 hver gang) og noe styregreier til ladingen (60 000), så jeg er glad for forsikringen. Men det er jo helt hinsides å betale 25 000 i året bare for forsikring. Det er mer enn jeg betaler for bensin....

I snitt kostet full "tank" på elbilen 80 kroner. På sommeren kunne jeg da kjøre drøye 40 mil, på vinteren betydelig kortere

 

Anonymkode: 79a25...ef5

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (1 time siden):

Om du har lader hjemme så vil det over tid ofte bli rimeligere med el-bil enn bensin/diesel, kommer såklart an på strømpris i området og hva litersprisen på bensin/diesel er. Nyere diesel vil uansett være uegnet når det er mest småkjøring da en vil oppleve at filter tetter seg fortere, og en må uansett bilens alder lade batteriet innimellom fordi en ikke kjører lange nok strekk til at det lades nok under kjøring.

Det er såklart langt flere rimelige bruktbiler av bensin og diesel på markedet enn av el-biler, samtidig så er det vel fortsatt ganske god statlig sponsing på nyere el-biler og kraftige påslag av ulike avgifter på bensin og diesel biler så nybilprisene er ofte i favør el.

Trenger du bil på fast basis eller vil det kun gjøre hverdagen litt enklere (men også dyrere)? Har du gratis parkering eller kommer det i tillegg? 

Hva mener du med det jeg har uthevet?

Det vil gjøre hverdagen mye enklere, men selvfølgelig vil det bli dyrere også. Tungvindt å hele tiden være avhengig av buss når det gjelder handling, henting/levering til aktiviteter, til og fra skole osv.

Har tilgang til gratis parkering, ja. 
 

Ts

Anonymkode: d38d5...0fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med det jeg har uthevet?

Det vil gjøre hverdagen mye enklere, men selvfølgelig vil det bli dyrere også. Tungvindt å hele tiden være avhengig av buss når det gjelder handling, henting/levering til aktiviteter, til og fra skole osv.

Har tilgang til gratis parkering, ja. 
 

Ts

Anonymkode: d38d5...0fb

Har du mulighet for å lade hjemme? Er det lader på parkeringen du disponerer?

Anonymkode: 79a25...ef5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk akkurat tilbake til fossilbil etter å ha eiet elbil. Verditapet på elbilen var i overkant av 100 000 i året. Man kan fylle mye bensin for de pengene.

I tillegg gikk forsikringspremien ned med en tusenlapp i måneden. Både fordi fossilbil er billigere å forsikre, men også fordi elbilen etterhvert gikk ut av garantitiden, og da måtte jeg ha superforsikring. For hvis det ryker en del på elbilen, så koster det det hvite ut av øya. Blant annet koster en lykt 70 000, og som man har lest i avisene tåler lyktene verken vann eller såpe. I mitt eie måtte den bytte 12 volts batterier 3 ganger (12000 hver gang) og noe styregreier til ladingen (60 000), så jeg er glad for forsikringen. Men det er jo helt hinsides å betale 25 000 i året bare for forsikring. Det er mer enn jeg betaler for bensin....

I snitt kostet full "tank" på elbilen 80 kroner. På sommeren kunne jeg da kjøre drøye 40 mil, på vinteren betydelig kortere

 

Anonymkode: 79a25...ef5

Takk for synliggjøring av poenget mitt. Alle er så fokusert på dieselprisen. Men får man 1 feil utenfor garantitiden med en El.Bil koster det lett 2-3 års forbruk av diesel om man er uheldig. 

Om man sparer 25.000 på diesel men 100.000 av verdien forsvant??

Audi E-tron  kostet lett 750.000-800.000 i 2020 inkl. utstyr. Nå koster den 300-350.000. Det gir et verditap på 10.000 pr.md. Så hva denne eieren har "spart"  i diesel eller hvor mye strøm den har brukt har veldig liten betydning.

Anonymkode: b765d...437

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det billigere med  el bil når jeg må betale 3 kr kwh for å lade bilen?

Anonymkode: c6776...712

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for synliggjøring av poenget mitt. Alle er så fokusert på dieselprisen. Men får man 1 feil utenfor garantitiden med en El.Bil koster det lett 2-3 års forbruk av diesel om man er uheldig. 

Om man sparer 25.000 på diesel men 100.000 av verdien forsvant??

Audi E-tron  kostet lett 750.000-800.000 i 2020 inkl. utstyr. Nå koster den 300-350.000. Det gir et verditap på 10.000 pr.md. Så hva denne eieren har "spart"  i diesel eller hvor mye strøm den har brukt har veldig liten betydning.

Anonymkode: b765d...437

Ja, bilen min kostet 899 000 som ny i 2019. Solgte den nylig for litt over 300 000. Og det er ingenting som tilsier at prisfallet stopper med det første. Ingen vil ha gamle elbiler. Det som sannsynligvis skjer er at den blir vraket, fordi nye deler koster mer enn bilens verdi. Det har dessverre rammet mange av slektningene dens allerede. Ikke akkurat positivt, med tanke på miljøet.

Og etter at garantien gikk ut har bilen kostet 126 000 i reparasjoner. 

Hvis man kjøper en brukt toyota kan man fylle fryktelig mye bensin for de summene, og fremdeles få igjen noen lapper når bilen skal selges...

Anonymkode: 79a25...ef5

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det billigere med  el bil når jeg må betale 3 kr kwh for å lade bilen?

Anonymkode: c6776...712

Sannsynligvis. Prisen  på en KWt ligger rundt 1,50 krone i praksis og det blir bare dyrere. Forbruket til en Ok el.bil ligger på 5-6km pr.kwt. (17 kwh pr.100km) Så rundt 3 kr. pr.mil??

Skyter fra hofta her....

 

Anonymkode: b765d...437

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva mener du med det jeg har uthevet?

Det vil gjøre hverdagen mye enklere, men selvfølgelig vil det bli dyrere også. Tungvindt å hele tiden være avhengig av buss når det gjelder handling, henting/levering til aktiviteter, til og fra skole osv.

Har tilgang til gratis parkering, ja. 
 

Ts

Anonymkode: d38d5...0fb

Hvis du bare skal bruke bilen til småkjøring kjøp en Leaf. Omtrent feilfri og trenger i prinsippet ikke annen service enn det EU- kontrollen pålegger deg å fikse. Billigere bilhold tror jeg ikke du finner.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sannsynligvis. Prisen  på en KWt ligger rundt 1,50 krone i praksis og det blir bare dyrere. Forbruket til en Ok el.bil ligger på 5-6km pr.kwt. (17 kwh pr.100km) Så rundt 3 kr. pr.mil??

Skyter fra hofta her....

 

Anonymkode: b765d...437

Drivstoffutgiftene er den minste utgiften man har på bil. Uansett hva slags drivstoff. Verditap, vedlikehold og forsikring koster langt mer... Og elbiler taper seg mer i verdi og er dyrere å holde enn en fossilbil.

Anonymkode: 79a25...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å lade hjemme? Hvis nei, er det en ladestasjon med flere uttak du kan bruke i nærheten av der du bor? For hvis det bare er en, kan du lett oppleve at den er opptatt når du kommer for å lade. Bor du et sted der det er veldig kaldt om vinteren? Kan du parkere inne / under tak? Tro det eller ei, terrenget har også mye å si. Du bruker mye mer strøm i oppoverbakker.

Hvis du bor et sted der det er veldig kaldt om vinteren, du må parkere ute under åpen himmel og ikke kan lade hjemme, vil jeg ikke anbefale deg elbil.

 

Anonymkode: fee52...242

Skrevet

Forfriskende lesing ang. elbil og verdifall her. Det blir alltid så romantisert i bil-underforumet. Mange påstår at elbil er moden men de eksemplene her viser jo at det er et økonomisk mareritt om du ikke har så mye penger per år for bil.

Jeg er enig at en toyota hybrid til rundt 200k er solide biler. Selv om bensin, bom og parkering blir en god del dyrere i byene, så er du fremdeles langt unna verditapet og rentekostnaden (dersom lån) til en elbil.

Kan du lade hjemme og bor i en storby, så kan du vurdere en leaf for å presse på bom og parkering. De virker å være solide de også. Vent til sen-sommer eller høst for 199k kampanjen. De har kjørt det et par år nå. 

Jeg hadde ikke gått så mye høyere enn 200k fordi det er mye som skjer og plutselig skifter du bil fortere enn trusen, satt på spissen.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet

Ja, utrolig billig med elbil, kjøpte for 500.000 i 2021 og nå er den allerede verdt ca 300.000.

Raskeste måte å tape penger på. Og de kommer aldri til å bli verdt noe som veteranbiler heller, som feks gamle Porcher - ingen samler på døde batterier.

Anonymkode: 791e7...5d3

Skrevet

All kjøp av ny bil er finansiell katastrofe, sånn er det bare, nå har endelig den enklere tilgangen på en elbil kommet til det punktet der elbiler taper seg like fort som vanlige biler.

Jeg kjører diesel som bruker rundt 0.5 liter per 10 km, en normal elbil bruker 2 kwT:

Diesel 21 NOK per liter gir 10 km pris på 10.5 NOK

Hjemmelading 1.5 NOK x 2 KwT gir 10 km pris på 3 NOK 

Hurtiglading ligger på rundt 4.5 NOK som gir 10 km pris på rundt 9 NOK

Hjemmelading er billig, men det skal ikke mye til for at hurtiglading er dyrere enn diesel.

Pent brukt bil 2-3 år (være det seg elbil eller fossilbil) er en god kombinasjon av bil vs penger brukt.

  • Liker 2
Skrevet

"Min gamle fossilbil er billigere enn en ny elbil". Trenger ikke være veldig smart for å trekke en slik konklusjon. 

Man må jo prøve å stille opp like premisser når man skal diskutere kostnadsnivå på biler. 

Og er egentlig lykter dyrere på elbiler enn fossile biler? Det er jo samme kvalitet på lykta, med automatisk blending, justering og blokkering av LED-pixlene og slike ting. Og hvilke "rasjonelle" biler har et verditap på 100k i året? Ser man på ID.4 kostet vel de rundt 500k da de kom i 2021, og ligger nå på rundt 450k på finn

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har elbil + gammel Honda cr-v. Den siste er klart billigere å eie. Og billige deler finnes over alt. Til nye elbiler må du til forhandler for deler. Og de som tror at noen betaler noe mer enn 100´ for en 10 år gammel elbil tror på julenissen.

Anonymkode: 791e7...5d3

Skrevet

Vi har hat el bil i 8 år. Vi hadde garanti i 7 år,selv om det bare ofte noen ting som måtte byttes har vi aldri har feil på bilen. Vi lader hjemme og strømmen ligger på 2000 i mnd og dette har den gjort i 7 år. Dette er da med el bil lader hver dag, tørketrommel og vaskemaskin hverdag... varmepumpe,lys, kjøkken og alt som bruker elektrisitet. Familie på 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...