Gå til innhold

Minimalist-foreldre. Kom med deres beste tips!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Viser seg at det ene barnet og jeg har ADHD/ADD. Skjønner at vi må forenkle hverdagen veldig mye for å få ting til å gå rundt, uten at alle er overstimulerte og stressa. Er det noen her som har lykkes med å sterkt forenkle livet sitt? Typ, kvitte seg med masse leker og RÆL som man gjerne har som småbarnsfamilier? Bare generelt forenkle og ned-stressa tilværelsen? Pls kom med noen tips til en svært stressa småbarnsmor med ADHD :hyper:

Anonymkode: 47ad4...67e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn i det små, og ikke ta helt av! Det er det eneste som funker her, for å ikke gå på en smell, der man drar ut alt og får ikke gjort det ferdig som igjen gir mer kaos! 

Skriv liste over hvert rom, og hva du vil gjøre der.. bruk 1-2dager. Kast, selg, og behold. 

Jeg er orker ikke dill dall overalt, så har minimalt med pynt feks. Finn fast plass til alt! Bokser (må ikke kjøpe dyre bokser, jeg har brukt alt fra isbokser til pepperkakebokser 😉

Anonymkode: d85c2...c38

• Nyttig 2
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet

Kanskje ikke minimalist tips, men vi leke roterer! Barn trenger ikke 350 leker. Det holder med 10 liksom.. Så roterer vi, hver torsdag (vaskedagen). Barn leker bedre og mer når de har mindre å velge i. Samt det blir mindre rot. 

Og jeg kaster/gir bort leker over en lav sko. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Jentamedtekopp said:

Kanskje ikke minimalist tips, men vi leke roterer! Barn trenger ikke 350 leker. Det holder med 10 liksom.. Så roterer vi, hver torsdag (vaskedagen). Barn leker bedre og mer når de har mindre å velge i. Samt det blir mindre rot. 

Og jeg kaster/gir bort leker over en lav sko. 

Merker barna om du kvittet deg med ting?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kvitter oss ikke med leker som barna aktivt leker med, men leker som barna aldri etterspør og aldri rører, de går bort. De merker det ikke. Man vet veldig godt hvilke leker som barnet plutselig kan finne på å etterlyse :) (det gjør dog ikke pappaen her haha)

Anonymkode: dc788...4ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Digital minimalisme er nøkkelen. Lån boken Digital minimalisme av Cal Newport på biblioteket. Bli overbevist. Kutt ut skjerm i 30 dager. Og i den perioden vil du automatisk gjøre endringer mtp leker osv. 

Uten skjerm blir alt annet enklere å ta tak i. 

Anonymkode: c2b72...b16

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Digital minimalisme er nøkkelen. Lån boken Digital minimalisme av Cal Newport på biblioteket. Bli overbevist. Kutt ut skjerm i 30 dager. Og i den perioden vil du automatisk gjøre endringer mtp leker osv. 

Har ikke tv. Bruker laptop når de ikke er hjemme. Har smarttelefon, da. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en stor kallax hylle fra ikea inne på lekerommet. Nederst rekke er bokser fylt med lego, spill og plukk som det liksom må være 1000 biter av for at leken skal fungere, resten av hylla inneholder 1 leke pr hylle.

Roterer en gang i mnd ca, da bytter jeg ut det som ikke lekes så mye med, men favoritter får stå lenger. Fungerer veldig fint her og det er sjelden mye rot utover! :) 

Anonymkode: 5f79d...c9c

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en stor kallax hylle fra ikea inne på lekerommet. Nederst rekke er bokser fylt med lego, spill og plukk som det liksom må være 1000 biter av for at leken skal fungere, resten av hylla inneholder 1 leke pr hylle.

Roterer en gang i mnd ca, da bytter jeg ut det som ikke lekes så mye med, men favoritter får stå lenger. Fungerer veldig fint her og det er sjelden mye rot utover! :) 

Anonymkode: 5f79d...c9c

Takk for tips. Har en stor Kallax som jeg liksom ikke helt får til å organisere. Men dette var jo et godt tips! Takk. Ts.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi leser veldig mye. Det er mitt hyperfokus. Barna ser på laptop i helger, men ene barnet har ikke noe interesse for skjerm i det hele tatt.

Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Det er snakk om tull som feks kom i et kinderegg for 5 uker siden. Små tulle leker og annet skrot som samler seg opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Viser seg at det ene barnet og jeg har ADHD/ADD. Skjønner at vi må forenkle hverdagen veldig mye for å få ting til å gå rundt, uten at alle er overstimulerte og stressa. Er det noen her som har lykkes med å sterkt forenkle livet sitt? Typ, kvitte seg med masse leker og RÆL som man gjerne har som småbarnsfamilier? Bare generelt forenkle og ned-stressa tilværelsen? Pls kom med noen tips til en svært stressa småbarnsmor med ADHD :hyper:

Ja! Ha nok oppbevaringsplass. Skap, skuffer, kommoder, bokser, hyller ol. Ha nok av det slik at alt har sin faste plass. Pass på slik at det ikke er trangt og dårlig plass inni skap og skuffer, det fører ofte til at man ikke gidder å bruke det i det hele tatt, eller at man bare kaster alt inn og ikke finner igjen det man trenger.

I tillegg har jeg opprydding i klær, leker, kjøkkenutstyr og bod minimum en gang i året, men gjerne oftere. Kaster, selger og gir bort med hard hånd. Har lært meg at man ikke må spare på ALT. Og at ting ikke betyr alt i verden. Selv om vi har tendenser til å mene at alt vi eier har en affeksjonsverdi. 

Hilsen mor med ADHD og to barn med det samme.

Anonymkode: 0e1a3...387

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...