AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Del Skrevet 11. mars 2024 Hei! Jeg gikk opp EKSTREMT mye under graviditeten og kroppen forandret seg selvfølgelig totalt. Nå er jeg seriøst dekket av strekkmerker oooveralt. Lår, armer, mage, legger osv. på 6 mnd gikk jeg ned 30kg ved kaloriunderskudd og å gå turer. Siden da har jeg såvidt gått ned noe. De første 6 mnd var så hektisk at jeg såvidt hadde tid til å spise og hadde ingen søtbehov. Nå har jeg mye mer tid til overs og et enormt søtbehov😬så nå må jeg faktisk legge inn en liten innsats. jeg er 1.72, veide 120 i slutten av graviditeten og veier 90 nå. Målet er 65-70. Noen tips til matvarer med lite kalorier? Eller andre gode tips?😃 Anonymkode: b361e...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
. Anonym. Skrevet 11. mars 2024 #2 Del Skrevet 11. mars 2024 Vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Del Skrevet 12. mars 2024 Hvis kaloritelling fungerer for deg, så kjør på. Men det kan være veldig slitsomt og stressende. Jeg tenker det er bedre å droppe tellingen og heller prøve å spise mest mulig næringsrik mat. Da begrenser energiinntaket seg helt av seg selv og du får mye bedre helse. Anonymkode: 83ddd...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 12. mars 2024 #4 Del Skrevet 12. mars 2024 Som det skrives i innlegget ovenfor. Hvis telling av kalorier fungerer for deg, så kjør på med det. Da har du kontroll på hva du får i deg. Det var det som fungerte for meg. Dersom du blir stresset av det eller det av andre grunner er en dårlig strategi for deg, tenker jeg det er lurt å kun kjøpe ja-mat. Som overvektig ville jeg da fokusert på matvarer med lav kaloritetthet. Da kan du nærmest spise ubegrensede mengder. En hel blomkål gir vel ca 150 kcal, agurk er nesten kalorifritt osv... Er skapet fullt av kaloribomber, og man sliter med å ikke spise mer enn kroppen trenger (hvilket man faktisk sliter med som overvektig), kan den type intuitive spisingen fungere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Del Skrevet 12. mars 2024 Fisk, egg, kylling og masse grønnsaker er gull!! Kan spise seg god og mett, samtidig som både proteiner, næringsinnhold og kalorier er som det bør. Anonymkode: 5327e...0e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
memi Skrevet 12. mars 2024 #6 Del Skrevet 12. mars 2024 Det meste av frukt og grønt. Du skal være litt obs på avokado og banan. Men særlig avokado har endel andre gode egenskaper, så ikke utelukk det. Du kan sjekke her: https://www.matvaretabellen.no/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Del Skrevet 12. mars 2024 15 hours ago, c_buk said: Som det skrives i innlegget ovenfor. Hvis telling av kalorier fungerer for deg, så kjør på med det. Da har du kontroll på hva du får i deg. Det var det som fungerte for meg. Dersom du blir stresset av det eller det av andre grunner er en dårlig strategi for deg, tenker jeg det er lurt å kun kjøpe ja-mat. Som overvektig ville jeg da fokusert på matvarer med lav kaloritetthet. Da kan du nærmest spise ubegrensede mengder. En hel blomkål gir vel ca 150 kcal, agurk er nesten kalorifritt osv... Her vil du få forskjellige meninger, men jeg vil faktisk fraråde å spise mye blomkål og salat og sånt. Ja, det fyller magen en liten stund, men det er svært næringsfattig og du blir sannsynligvis fort sulten igjen. Det finnes noen unntak som potet og avocado, men plantemat kommer generelt ikke i nærheten av å gi samme næring og metthet som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Anonymkode: 83ddd...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 13. mars 2024 #8 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her vil du få forskjellige meninger, men jeg vil faktisk fraråde å spise mye blomkål og salat og sånt. Ja, det fyller magen en liten stund, men det er svært næringsfattig og du blir sannsynligvis fort sulten igjen. Det finnes noen unntak som potet og avocado, men plantemat kommer generelt ikke i nærheten av å gi samme næring og metthet som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Anonymkode: 83ddd...75b Meninger er egentlig svært lite interessant synes jeg. Man kan ikke synse seg frem til hva som er næringsrikt og ikke. Per kalori er plantemat overlegen på næringstetthet. En laksefilet tilsvarer i kalorier det samme som ca 2 hele blomkål. Dermed er det langt lettere å forspise seg på f.eks laks. Et kosthold dominert av grønnsaker og magre proteinrike kilder er nesten umulig å spise seg feit av. Merk at jeg nå snakk om mat for å gå ned i vekt og ikke sunnhet. At du trekker frem potet og avocado, fremfor f.eks blomkål som næringsrik plantemat som egner seg for vektnedgang sier meg at du kanskje ikke har så mye kunnskap om mikro og makronæringsstoffer i planter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #9 Del Skrevet 13. mars 2024 2 hours ago, c_buk said: Meninger er egentlig svært lite interessant synes jeg. Man kan ikke synse seg frem til hva som er næringsrikt og ikke. Per kalori er plantemat overlegen på næringstetthet. En laksefilet tilsvarer i kalorier det samme som ca 2 hele blomkål. Dermed er det langt lettere å forspise seg på f.eks laks. Et kosthold dominert av grønnsaker og magre proteinrike kilder er nesten umulig å spise seg feit av. Merk at jeg nå snakk om mat for å gå ned i vekt og ikke sunnhet. At du trekker frem potet og avocado, fremfor f.eks blomkål som næringsrik plantemat som egner seg for vektnedgang sier meg at du kanskje ikke har så mye kunnskap om mikro og makronæringsstoffer i planter? Hvis du vurderer maten kun ut fra kalorier finner du enda bedre mat enn blomkål. Det er ikke næringsrikt. Det har helt minimalt med protein eller fett, som er makronæringsstoffene som soleklart metter mest. Vitaminer osv i blomkål er også lite tilgjengelig sammenlignet med f.eks laks. Det er vanskelig å forspise seg på begge deler, men det er overhodet ingen grunn til å velge bort næringsrik mat som fet fisk. Du kan fylle magen med blomkål men da blir du fort sulten igjen. Det er ikke noe mennesker er ment å spise (og finnes forøvrig ikke i naturen). Vekt og sunnhet er to sider av samme sak. Det vil si, fettprosent er viktigere enn selve vekten. Og selvsagt gir potet og avocado mer næring enn blomkål. Mat må vurderes ut fra næringsinnhold, ikke bare kalorier. Får du i deg næringen du skal ha, vil du bli friskere, mettere og slankere. Anonymkode: 83ddd...75b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå