AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Vi snakker om overspising i stor skala og personen spiser sjokkerende mye. Personen kommer også til oss og har så langt snyltet for flere titals tusen, noe vi ikke har råd til. Jeg har forsøkt å snakke med personens nærmeste om å ta tak i problemet, men det blir ikke bedre. Hvordan snakke til personen på en god måte slik at det ikke blir konflikt i familien? Vedkommende trenger åpenbart terapi og grenser og er voksen. Anonymkode: cc724...a58
Rainstorm2.0 Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Om en person "trenger grenser" så blir ikke det bedre ved at du er grenseløs. Du setter grenser for deg, ikke for andre. Vedkommende er selv ansvarlig for å skaffe seg hjelp. Du kan vise omsorg og spørre hvordan vedkommende har det. Og du kan si fra at "vi har ikke råd til at du "snylter"" hva nå enn det betyr. 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 Rainstorm2.0 skrev (1 time siden): Om en person "trenger grenser" så blir ikke det bedre ved at du er grenseløs. Du setter grenser for deg, ikke for andre. Vedkommende er selv ansvarlig for å skaffe seg hjelp. Du kan vise omsorg og spørre hvordan vedkommende har det. Og du kan si fra at "vi har ikke råd til at du "snylter"" hva nå enn det betyr. Personen tømmer mye i kjøleskapet, spiser opp mesteparten av middager man av høflighet tilbyr og drar hjem og spiser enda en middag og i tillegg blir skåler med snop renset. Så langt har det vært svindyrt for personen kommer ved middagstid flere ganger i uka. Personen forsvinner ofte inn på badet og blir lenge og jeg tenker bulimi. Hvis noen her har erfaring med bulimi håper jeg å kunne få høre litt om hvordan det oppleves og jeg håper noen har råd å gi. Anonymkode: cc724...a58
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Virker som du er mer opptatt av pengene og snylting enn helse. Sett grenser for spisingen ved å lage akkurat nok middag. Man går ikke i andres kjøleskap. Her må du si ifra. Anonymkode: f8de1...f15 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 Er du bekymret for helse/ bulimi/ tenner til din slektning eller økonomi? Slutt å inviter på middag da vel? Anonymkode: 9130e...347 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Virker som du er mer opptatt av pengene og snylting enn helse. Sett grenser for spisingen ved å lage akkurat nok middag. Man går ikke i andres kjøleskap. Her må du si ifra. Anonymkode: f8de1...f15 Ja jeg har lite penger og fikk økonomiske problemer på grunn av snyltingen så jeg er opptatt av det også. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke bekymrer meg over helse. I tillegg blir jeg brukt som reservemamma og personen som er voksen tilbringer mye tid med meg noe som ikke er frivillig fra min side. Siden det er en slektning er det tungt å sette grenser, men jeg har begynt med det nå. Anonymkode: cc724...a58
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 Meld fra til fastlegen. Gi beskjed at det ikke blir servert middag lengre. Lås døren. Anonymkode: 88f8a...81d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 Hva skal man med fiender når man har slike omsorgsfulle slektninger? Anonymkode: 5a164...b5e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skal man med fiender når man har slike omsorgsfulle slektninger? Anonymkode: 5a164...b5e Jeg har tydeligvis vekket mobben på KG som mener at alt bare skal være fritt fram. Anonymkode: cc724...a58
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Du kan bare sette grenser for deg selv. Og hvorfor snakke med de nærmeste og ikke personen selv? Ikke tilby mat og fjern alt som er spisende, ev ikke si at vedkommende får komme inn hvis det er middagstid. Finn på en unnskyldning. Det virker jo som det er mer enn mat som er problemet om vedkommende kommer til middagstid hver eneste dag. Anonymkode: 0ac1c...2c3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan bare sette grenser for deg selv. Og hvorfor snakke med de nærmeste og ikke personen selv? Ikke tilby mat og fjern alt som er spisende, ev ikke si at vedkommende får komme inn hvis det er middagstid. Finn på en unnskyldning. Det virker jo som det er mer enn mat som er problemet om vedkommende kommer til middagstid hver eneste dag. Anonymkode: 0ac1c...2c3 Jeg har snakket med personen selv og det blir bra en periode før det så sklir ut igjen. Personen respekterer ikke at jeg har grenser. Anonymkode: cc724...a58
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Nestegang besøket åpner kjøleskapdøren kan du jo spørre om personen kom for å besøke kjøleskapet eller deg? Anonymkode: f8de1...f15
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 Jeg kjenner noen som har slitt med bulimi. Fellestrekket for dem er at det aldri var synlig, de overspiste aldri foran venner eller familie, og de gikk aldri på badet hos andre. Anonymkode: 2d636...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner noen som har slitt med bulimi. Fellestrekket for dem er at det aldri var synlig, de overspiste aldri foran venner eller familie, og de gikk aldri på badet hos andre. Anonymkode: 2d636...ebd Takk for informasjon. Jeg har virkelig lurt på dette. Anonymkode: cc724...a58
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nestegang besøket åpner kjøleskapdøren kan du jo spørre om personen kom for å besøke kjøleskapet eller deg? Anonymkode: f8de1...f15 Har jo lenge skjønt at det er kjøleskapet og kasserollene man er på besøk hos Anonymkode: cc724...a58
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 Du må snakke med broren din (søster?) og foreldrene dine sammmen. Broren din har vel en behandler? Anonymkode: 86ce8...c43
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #18 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for informasjon. Jeg har virkelig lurt på dette. Anonymkode: cc724...a58 Prader Willis syndrom? Er slektningen din lettere psykisk utviklingshemmet? Anonymkode: 9130e...347
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #19 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Prader Willis syndrom? Er slektningen din lettere psykisk utviklingshemmet? Anonymkode: 9130e...347 Herregud! Googlet det og her var det mye som stemte. Jeg har ikke vært informert. Anonymkode: cc724...a58
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå