AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Er det noen som har gode tips til legging av en fireåring? Han har akkurat blitt fire og leggingen har vært skikkelig vanskelig i iallefall et halvt år nå. Han er helt tydelig kjempetrøtt, blir sint og griner, men sovner ikke. Vi har helt rolige aktiviteter etter barnehagen, ikke skjerm da det blir for tett på leggetid. Jeg har prøvd å drøye leggingen for at han skal være stuptrøtt, dette er verste løsningen. Jeg har også begynt leggingen ganske tidlig, men det resulterer i at det tar flere timer og det blir mer hyling og sinne. Det optimale hadde vært å treffe på et perfekt søvntidspunkt tenker jeg, men det aner jeg ikke når er. Anonymkode: 33584...a1e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Jeg har også prøvd flere metoder for legging. Som at han skal legge seg på egenhånd, dette fungerer i periode. Det vi gjør mest er at vi leser bok, snakker om dagen, synger og litt kos før jeg går ut av rommet. Dette pleier å funke tålelig greit, men flere netter er det hyling og skriking og jeg må tilbake til rommet. Det gjør meg forsåvidt ikke noe, men han kan da bli liggende lenge og virker heller veldig distrahert av at jeg er der. Det er også tidlig opp uansett hvor sent han sovner, så han henter aldri inn søvn. Det ble kanskje litt rotete dette her, og kanskje litt påvirket av dagens legging. Men om noen har noen gode tips å teste, så blir jeg glad. Anonymkode: 33584...a1e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Da våre var fire brukte vi å lese en liten bok, også kunne de får høre på lydbok om de ønsket det etter vi var ferdig. Da gikk vi ut av rommet og de lå på hvert sitt rom og sovnet etter kort tid. Erfaringsmessig var det dumt å vente til de ble overtrøtte, men legge de når de var begynt å bli litt trett. Anonymkode: 1fb30...ccd
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Det var sånn her også i en evighet, men det ble gradvis bedre da han nærmet seg fem år. Jeg prøvde alt, men ingenting hjalp før det bare ble bedre. Anonymkode: fa65b...7fe
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Det var sånn her også i en evighet, men det ble gradvis bedre da han nærmet seg fem år. Jeg prøvde alt, men ingenting hjalp før det bare ble bedre. Anonymkode: fa65b...7fe
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 1) Legg ungen i senga. 2) Si natta. 3) Skru av lyset. Anonymkode: 6a65e...7ae 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 Vi spiser kveldsmat 18.30, og går på badet 18.50. I seng 19. Vi slår av taklyset, og har på leselyset. Vi leser 2-3 bøker/kapitler etter lyst og behov, og så snakker vi litt om dagen som har vært og det som skjer framover. Så setter jeg på lydbok, sier god natt og går ut. Som regel sovner han, noen ganger trenger han litt mer støtte, så noen ganger legger jeg meg med ham til han sovner. Men som regel går det greit alene, det går litt i perioder. Anonymkode: 4a533...29c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 1. Kveldsstell. 2. Godnattklem. 3. Følges i seng, på med dyne og av med lyset. Til mer dill, til mer kan treneres og krangles på. Det skaper dårlig stemning forballe parter. Anonymkode: 333ea...8e7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 Her legges barnet til nesten nøyaktig samme tid hver dag, kl19, og med samme rutine. Vi går på rommet 1850-55, leser en historie, slår av lyset, synger nattasanger og ligger sammen til hun sovner, som tar toppen 10min. Avviker vi fra klokkeslettet kan det fort bli tull. Vi samsover hvis det skulle ha noe å si. Anonymkode: d121e...c7a
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #11 Skrevet 11. mars 2024 Vi går på badet, leser i boka (veldig viktig) og slukker så lyset. Ligger inntil frem til barnet har sovnet (dersom det ikke sovnet under lesing). Vi samsover. Anonymkode: a6807...19b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #12 Skrevet 11. mars 2024 Sovner barnet inn til dere eller ikke? Mitt barn på samme alder har mye uro i kroppen og hadde aldri i verden fått lagt seg til et fornuftig tidspunkt hvis vi helt enkelt prøvde å legge barnet i senga. Det måtte vi opp for lengst. Her leser vi en kort bok, slår av lyset og ligger inntil barnet til det har sovnet. Deretter flytter den voksne seg ut av sengen. Anonymkode: baed6...8fe
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det noen som har gode tips til legging av en fireåring? Han har akkurat blitt fire og leggingen har vært skikkelig vanskelig i iallefall et halvt år nå. Han er helt tydelig kjempetrøtt, blir sint og griner, men sovner ikke. Vi har helt rolige aktiviteter etter barnehagen, ikke skjerm da det blir for tett på leggetid. Jeg har prøvd å drøye leggingen for at han skal være stuptrøtt, dette er verste løsningen. Jeg har også begynt leggingen ganske tidlig, men det resulterer i at det tar flere timer og det blir mer hyling og sinne. Det optimale hadde vært å treffe på et perfekt søvntidspunkt tenker jeg, men det aner jeg ikke når er. Anonymkode: 33584...a1e Dere må ha bedre rutiner. Alt står på foreldrene og ikke barnet, dessverre. Forutsigbare rammer. Men bruk det som funker for dere. Våre barn må f.eks. herje fra seg før de sover, 2 og 6 år, de lekesloss med pappaen, de hopper i senga, de kaster seg rundt. Det regulerer nervesystemet før de skal sove. Å ha rolige aktiviteter helt fra barnehagen og til sengs høres ikke helt optimalt ut, selv om jeg skjønner hvorfor du tenker det. I denne alderen handler det om tilknytning, ikke søvnproblematikk. Hvordan vil barnet deres legges? Hva gir dere han og hva trenger han? Det er dette som er balansen. F.eks. vil han at dere skal være med han til han sovner, men dere vil ikke? Ja, der trykker skoen og han viser motstand. I 4-årsalderen kan det være tøft å vite at det blir en såpass lang tilknytningsavbrudd fra hans sovner til han våkner, for noen er dette verre enn for andre. Pøs på med kjærlighet og tilknytning, les mange bøker, ha masse kvalitetstid før han sovner og legg han på en måte som HAN trenger. Anonymkode: 46ee3...da8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har også prøvd flere metoder for legging. Som at han skal legge seg på egenhånd, dette fungerer i periode. Det vi gjør mest er at vi leser bok, snakker om dagen, synger og litt kos før jeg går ut av rommet. Dette pleier å funke tålelig greit, men flere netter er det hyling og skriking og jeg må tilbake til rommet. Det gjør meg forsåvidt ikke noe, men han kan da bli liggende lenge og virker heller veldig distrahert av at jeg er der. Det er også tidlig opp uansett hvor sent han sovner, så han henter aldri inn søvn. Det ble kanskje litt rotete dette her, og kanskje litt påvirket av dagens legging. Men om noen har noen gode tips å teste, så blir jeg glad. Anonymkode: 33584...a1e Du må gjøre det samme hver kveld, si det samme hver kveld. Gjør det forutsigbart. Prøv lydbok som noen sier, for vår funket det noen ganger, men til slutt ble han bare liggende og høre på. Vi sliter med leggingen av 6-åringen i perioder når vi innser at han får styre showet. Så da tar vi grep. Prikk like rutiner hver kveld, skrur av lampa samme tid hver kveld, sier samme setning hver kveld når vi sier god natt osv. Anonymkode: 46ee3...da8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 1) Legg ungen i senga. 2) Si natta. 3) Skru av lyset. Anonymkode: 6a65e...7ae DISCLAIMER: Funker kun for unger som klarer å regulere søvnen sin. Anonymkode: 46ee3...da8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har også prøvd flere metoder for legging. Som at han skal legge seg på egenhånd, dette fungerer i periode. Det vi gjør mest er at vi leser bok, snakker om dagen, synger og litt kos før jeg går ut av rommet. Dette pleier å funke tålelig greit, men flere netter er det hyling og skriking og jeg må tilbake til rommet. Det gjør meg forsåvidt ikke noe, men han kan da bli liggende lenge og virker heller veldig distrahert av at jeg er der. Det er også tidlig opp uansett hvor sent han sovner, så han henter aldri inn søvn. Det ble kanskje litt rotete dette her, og kanskje litt påvirket av dagens legging. Men om noen har noen gode tips å teste, så blir jeg glad. Anonymkode: 33584...a1e Hva gjør dere på ettermiddagen før leggetid? En tanke jeg fikk av det du skriver er at barnet kanskje ikke har fått nok oppmerksomhet og tid med de voksne før legging. Anonymkode: bcf4b...440
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 Legger meg med henne til hun sovner og i min seng☺️ Anonymkode: 792f5...a0e
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #18 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): DISCLAIMER: Funker kun for unger som klarer å regulere søvnen sin. Anonymkode: 46ee3...da8 Og når man er fire år, så bør de fleste kunne klare det. Alt annet er bare dårlige vaner Anonymkode: 1fb30...ccd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå