AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #21 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 23.54): Driver folk fremdeles med kaloritelling? Det er en uholdbar, stressende og generelt usunn måte å leve på. Spis ordentlig mat (kjøtt, grønnsaker, egg) og tren litt styrketrening et par ganger i uka, så vil du lande på en sunn vekt. Anonymkode: 174c8...0c2 😂😂😂😂😂😂 Anonymkode: aa058...3ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flipit Skrevet 13. mars 2024 #22 Del Skrevet 13. mars 2024 Veier du opp maten du spiser? Og holder tritt med kcal inntaket ditt? Veldig ofte er det slik at folk underdriver antall kcal de spiser om dagen når de tar alt på øyemål, for å så skylde på gener eller anlegg for å legge på seg. Realiteten er at det er veldig få mennesker som er genetisk anlagt til å være overvektige. Lifesum er en flott app for å holde tritt med kaloriinntak. Gratis versjonen er mer enn nok, ingen vits i å betale for Premium. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #23 Del Skrevet 13. mars 2024 Hva spiser du? "Noe av det som bremser aller mest på fettforbrenningen, er alkohol, sukker og matvarer som omdannes til sukker i kroppen (...) Kroppen vil alltid bruke sukker først. Om vi hele tiden spiser søtsaker eller mat som kan omdannes til sukker, vil kroppen utsette å forbrenne fett.» Kutt ut : Godteri som sjokolade, smågodt, drops. Kaker, boller, kjeks. Donuts, berlinerboller, muffins, lefser. Is, sjokolademousse, gelé etc. Kakaopulver med sukker. Drikke med sukker (brus, energidrikker, iste, iskaffe). Vin, øl og andre alkoholholdige drikker (som sider og rusbrus). Sukker, honning, sirup. Dette er de vanligste kaloriene som bremser fettforbrenningen og som bør kuttes eller i alle fall reduseres betraktelig, om du skal ha effekt, mener hun. Hormonet som sier brems – Hvorfor er akkurat disse matvarene forbrenningsbremser? – Kaloriene vi får i oss som inneholder sukker, eller som kan omdannes til sukker (stivelse) brukes aller først i kroppen. Så lenge vi har tilgang på sukkerkalorier, så vil kroppen foretrekke å bruke dem først. Uansett hvor lite man spiser, dersom man hele tiden fyller på med sukker – de raske karbohydratene – så trenger ikke kroppen å gå til lagrene og forbrenne fett, sier hun. Og forklaringen har med hormonet insulin å gjøre. – Hver gang du spiser sukkerholdig mat som for eksempel litt sjokolade, eller en kjeks, så frigjøres det akkurat nok insulin til at det stopper fettfrigjøringen. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/KnVaPG/slanketips-maten-som-dreper-fettforbrenningen Anonymkode: cc02f...761 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #24 Del Skrevet 13. mars 2024 Flipit skrev (1 minutt siden): Veier du opp maten du spiser? Og holder tritt med kcal inntaket ditt? Veldig ofte er det slik at folk underdriver antall kcal de spiser om dagen når de tar alt på øyemål, for å så skylde på gener eller anlegg for å legge på seg. Realiteten er at det er veldig få mennesker som er genetisk anlagt til å være overvektige. Lifesum er en flott app for å holde tritt med kaloriinntak. Gratis versjonen er mer enn nok, ingen vits i å betale for Premium. En trenger ingen app. Etter en uke med kaloritelling vet man nøyaktig hva et oppmålt måltid inneholder. Til nød kan en henge en liste med 30-40 måltider på kjøkkenet. En vil da alltid vite hva en får i seg. Anonymkode: aa058...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 13. mars 2024 #25 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 19.07): Jeg er sykepleier og er veldig aktiv i jobben min, går frem og tilbake fra jobb som er 2,5 km hver vei og ellers er jeg aktiv hele timen hjemme med en ekstremt aktiv 1 åring. Jeg sitter ikke et sekund stille i sofaen før klokken er rundt 20.30. Jeg klarer ikke spise mindre enn jeg gjør da jeg er så aktiv. Loggfører alt jeg spiser til minste detalj, så alt er med. Hvorfor går jeg ikke ned? Anonymkode: cfd6f...6a7 Sannsynligvis spiser du alt for lite og/eller for dårlig sammensatt mat. Klassisk felle, spesielt for damer. Tyner seg selv og får lite resultater og skulle man miste noen gram så er det helst musklene som ryker og fettprosenten forblir den samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flipit Skrevet 13. mars 2024 #26 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En trenger ingen app. Etter en uke med kaloritelling vet man nøyaktig hva et oppmålt måltid inneholder. Til nød kan en henge en liste med 30-40 måltider på kjøkkenet. En vil da alltid vite hva en får i seg. Anonymkode: aa058...3ee Trenger og trenger, den gjør det i hvert fall mye lettere. Du kan scanne strekkoden på matvarene du spiser for å så innføre antall gram og få en nøyaktig kcal verdi på 1 minutt. Alt blir også lagret, så om man spiser det samme hver dag så er det bare å trykke på det man spiste dagen før. Om det er nødvendig? Nei, men det er mindre stress. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #27 Del Skrevet 13. mars 2024 Jeg må under 1700 for å gå ned i vekt selv, og jeg er ganske aktiv selv. Levde rundt 1500. Prøv å senke det ned litt. Egg, cottage cheese reddet meg mye for å få inn nok proteiner. I tillegg gikk jeg mye tur i fjell terreng, og trente styrke med egen kroppsvekt hjemme. Om du er sykepleier jobber du kanskje kveldsvakter, og kan bruke morningene til fjelltur/trening? Gikk selv sakte ned i begynnelsen, og plutselig så løsnet det og jeg gikk ganske jevnt og trutt ned. Jeg veide meg på en fast ukedag og tok kroppsmål en gang i måneden. Anonymkode: 2274a...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 13. mars 2024 #28 Del Skrevet 13. mars 2024 Slutt å tell kalorier, ha fokus på god sunn mat, med gode fettsyrer, nok protein... Det du kan kunne på er raske karbohydrater.... Og få inn styrketrening i hverdagen, er det travel så kjøp inn vekter og trene hjemme. Men jeg mener å løfte vekter, ikke vifte med lette manualer. Styrketrening er gull verdt for vektnedgang 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #29 Del Skrevet 13. mars 2024 Jeg ville ikke anbefale å prøve å spise mye mindre, da det kan bare føre til at kroppen din får lavere forbrenning. I tillegg er det uutholdelig å nekte deg selv å spise når du er sulten i lengden. Om du virkelig ikke klarer å gå ned i vekt når du er såpass aktiv og spiser 1700 kcal om dagen, kan det være en god idé å ta en tur til legen for å sjekke blodverdier for stoffskifte. Det er veldig vanlig at kvinner ikke klarer å gå ned i vekt om de har lavt stoffskifte. Håper at du kan også være snill med deg selv, og vite at det gjør kroppen godt å være aktivt selv uten vektnedgang 😊 Anonymkode: 95e1d...3b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #30 Del Skrevet 13. mars 2024 Flipit skrev (2 minutter siden): Trenger og trenger, den gjør det i hvert fall mye lettere. Du kan scanne strekkoden på matvarene du spiser for å så innføre antall gram og få en nøyaktig kcal verdi på 1 minutt. Alt blir også lagret, så om man spiser det samme hver dag så er det bare å trykke på det man spiste dagen før. Om det er nødvendig? Nei, men det er mindre stress. Nei. Om jeg har en liste med nøyaktig kcal-innhold bruker jeg 5 sek på å se på den listen og konkludere. Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds hver dag. Den listen gir meg på 10 sek oversikt over hva jeg totalt har fått i meg ila dagen. En kan også lett finne en kcalfattig kvelds om en har gått for en kcalrik middag osv. Myyye lettere. Anonymkode: aa058...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #31 Del Skrevet 13. mars 2024 Stoffskifte, PCOS, lipødem m.fl. Det er mange grunner til at for noen kvinner er det ikke så enkelt som kalorier inn kalorier ut. Jeg hadde lagt på meg av 1700 kalorier om dagen, må så lavt at det ikke er lov å skrive på KG for å få vektnedgang. Har veiledning av lege og ernæringsrådgiver. Anonymkode: fe2c4...664 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #32 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stoffskifte, PCOS, lipødem m.fl. Det er mange grunner til at for noen kvinner er det ikke så enkelt som kalorier inn kalorier ut. Jeg hadde lagt på meg av 1700 kalorier om dagen, må så lavt at det ikke er lov å skrive på KG for å få vektnedgang. Har veiledning av lege og ernæringsrådgiver. Anonymkode: fe2c4...664 Men jeg går ikke sulten av den grunn. Jeg spiser mye mat. Haugevis av grønnsaker, kan spise nokså store mengder uten at det blir noe særlig kalorier utav det. Dropp brødskiver. Det blir fort mer kaloririkt enn en tror. Kan spise ganske svære porsjoner havregrøt i stedet f.eks. Rent magert kjøtt eller fisk. Egg. Anonymkode: fe2c4...664 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #33 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg går ikke sulten av den grunn. Jeg spiser mye mat. Haugevis av grønnsaker, kan spise nokså store mengder uten at det blir noe særlig kalorier utav det. Dropp brødskiver. Det blir fort mer kaloririkt enn en tror. Kan spise ganske svære porsjoner havregrøt i stedet f.eks. Rent magert kjøtt eller fisk. Egg. Anonymkode: fe2c4...664 Grønnsaker er en gamechanger. Alle middager her blir inntatt med en hel pose (500 gr) kokte frossengrønnsaker. Stappmett og fornøyd hver dag. Anonymkode: aa058...3ee 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 13. mars 2024 #34 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stoffskifte, PCOS, lipødem m.fl. Det er mange grunner til at for noen kvinner er det ikke så enkelt som kalorier inn kalorier ut. Jeg hadde lagt på meg av 1700 kalorier om dagen, må så lavt at det ikke er lov å skrive på KG for å få vektnedgang. Har veiledning av lege og ernæringsrådgiver. Anonymkode: fe2c4...664 Jeg legger på meg av 12-1400 kalorier per dag (over tid), sliter med lite matlyst og manglende lukt og smak osv, men vekta renner av når jeg skjerper meg og spiser 2200+ over tid med ren god mat.. Tar ett par uker hvor man er konsistent også renner det av. Jeg hadde sikkert gått ned om jeg hadde spist 900kalorier per dag og, men det er liksom ikke holdbart når man er fysisk aktiv. Kroppen kan tilpasse seg en del, derfor kan man gå opp i vekt av å spise mindre, intil en viss grense. Men det betyr ikke nødvendigvis at man spiste for mye før. Det kan like gjerne si at man spiste for lite allerede. Det eneste som skjer da er at fordøyelsen bremses, noe som 1. Gjør at kroppen bruker mindre energi på prosessen. Og 2. Maten bruker lenger tid gjennom systemet slik at kroppen får tatt opp mer av kaloriene i maten du spiser. Denne prosessen har selvsagt sine begrensninger, så spiser du enda litt mindre så vil du selvsagt miste vekt før eller siden. Men man gjør det mye vanskeligere for seg selv da, når man kunne spist 2000kalorier å fått samme eller kanskje til og med bedre resultater og følt seg bedre. Kroppen trenger næring. Både vitaminer og mineraler, aminosyrer og nødvendige fettsyrer. Spiser man for lite over tid vil det ha negativ effekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 13. mars 2024 #35 Del Skrevet 13. mars 2024 Ta kontakt med en pt så får du nok en plan som både er holdbar og effektiv. De kan lage bare matplan om man ikke trener i tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #36 Del Skrevet 13. mars 2024 Crazydoglady skrev (3 minutter siden): Jeg legger på meg av 12-1400 kalorier per dag (over tid), sliter med lite matlyst og manglende lukt og smak osv, men vekta renner av når jeg skjerper meg og spiser 2200+ over tid med ren god mat.. Tar ett par uker hvor man er konsistent også renner det av. Jeg hadde sikkert gått ned om jeg hadde spist 900kalorier per dag og, men det er liksom ikke holdbart når man er fysisk aktiv. Kroppen kan tilpasse seg en del, derfor kan man gå opp i vekt av å spise mindre, intil en viss grense. Men det betyr ikke nødvendigvis at man spiste for mye før. Det kan like gjerne si at man spiste for lite allerede. Det eneste som skjer da er at fordøyelsen bremses, noe som 1. Gjør at kroppen bruker mindre energi på prosessen. Og 2. Maten bruker lenger tid gjennom systemet slik at kroppen får tatt opp mer av kaloriene i maten du spiser. Denne prosessen har selvsagt sine begrensninger, så spiser du enda litt mindre så vil du selvsagt miste vekt før eller siden. Men man gjør det mye vanskeligere for seg selv da, når man kunne spist 2000kalorier å fått samme eller kanskje til og med bedre resultater og følt seg bedre. Kroppen trenger næring. Både vitaminer og mineraler, aminosyrer og nødvendige fettsyrer. Spiser man for lite over tid vil det ha negativ effekt. Plusser på 800 kcal daglig for å gå ned, ja... Anonymkode: aa058...3ee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #37 Del Skrevet 13. mars 2024 Jeg ville loggført absolutt alt du spiser en liten periode for å se om du faktisk ligger på rundt 1700kcal. For dette er det største problemet hos nesten alle som prøver å gå ned i vekt (inkludert meg). Man vil ikke, ser det ikke. At man spiser mer enn man tror. Noen ganger skal det ikke så mye til. Litt for mye saus + en neve nøtter + en liten kjeks og vipps så spiste man 500kcal for mye den dagen. Dette er den største årsaken til at man ikke går ned i vekt selv om man ligger i kcal underskudd. Man lyver rett og slett til seg selv også er man ikke nøye eller streng nok. Anonymkode: 4e7c5...26e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #38 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville loggført absolutt alt du spiser en liten periode for å se om du faktisk ligger på rundt 1700kcal. For dette er det største problemet hos nesten alle som prøver å gå ned i vekt (inkludert meg). Man vil ikke, ser det ikke. At man spiser mer enn man tror. Noen ganger skal det ikke så mye til. Litt for mye saus + en neve nøtter + en liten kjeks og vipps så spiste man 500kcal for mye den dagen. Dette er den største årsaken til at man ikke går ned i vekt selv om man ligger i kcal underskudd. Man lyver rett og slett til seg selv også er man ikke nøye eller streng nok. Anonymkode: 4e7c5...26e Dette er så sant. En får seg ofte en oppvekker når en gjør dette. Anonymkode: aa058...3ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #39 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva spiser du? "Noe av det som bremser aller mest på fettforbrenningen, er alkohol, sukker og matvarer som omdannes til sukker i kroppen (...) Kroppen vil alltid bruke sukker først. Om vi hele tiden spiser søtsaker eller mat som kan omdannes til sukker, vil kroppen utsette å forbrenne fett.» Kutt ut : Godteri som sjokolade, smågodt, drops. Kaker, boller, kjeks. Donuts, berlinerboller, muffins, lefser. Is, sjokolademousse, gelé etc. Kakaopulver med sukker. Drikke med sukker (brus, energidrikker, iste, iskaffe). Vin, øl og andre alkoholholdige drikker (som sider og rusbrus). Sukker, honning, sirup. Dette er de vanligste kaloriene som bremser fettforbrenningen og som bør kuttes eller i alle fall reduseres betraktelig, om du skal ha effekt, mener hun. Hormonet som sier brems – Hvorfor er akkurat disse matvarene forbrenningsbremser? – Kaloriene vi får i oss som inneholder sukker, eller som kan omdannes til sukker (stivelse) brukes aller først i kroppen. Så lenge vi har tilgang på sukkerkalorier, så vil kroppen foretrekke å bruke dem først. Uansett hvor lite man spiser, dersom man hele tiden fyller på med sukker – de raske karbohydratene – så trenger ikke kroppen å gå til lagrene og forbrenne fett, sier hun. Og forklaringen har med hormonet insulin å gjøre. – Hver gang du spiser sukkerholdig mat som for eksempel litt sjokolade, eller en kjeks, så frigjøres det akkurat nok insulin til at det stopper fettfrigjøringen. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/KnVaPG/slanketips-maten-som-dreper-fettforbrenningen Anonymkode: cc02f...761 Dette! Holder på med boka til Fimreite, som er omtalt i artikkelen, og hun er veldig tydelig på at det er kvaliteten på kaloriene, og ikke antallet som betyr noe, og videre at folk kan respondere svært ulikt på likt kosthold. Så spørsmålet TS burde stille seg er ikke hvor mange kalorier eller hun spiser/ikke spiser, men hva maten hun spiser gjør for fettforbrenningen. Anbefaler boken, den er lettlest, fornuftig og informativ, og oppdatert ift ny kunnskap,dvs at den ikke maler på gamle myter om kaloritelling, og har med seg ny kunnskap om gener, forskjeller, problemet med ultraprosessert mat osv. https://www.friskforlag.no/produkt/5-trinn-til-bedre-fettforbrenning/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwncWvBhD_ARIsAEb2HW9h_o4JsvCVckIwH37EQ_ryDeDuYmB_l4Em7LiuXbC92eV8hwEgXi8aAq3qEALw_wcB&nab=0 Anonymkode: 524b3...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #40 Del Skrevet 13. mars 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Plusser på 800 kcal daglig for å gå ned, ja... Anonymkode: aa058...3ee Reverse dieting er ikke så dumt. Om vekta står bom stille, kan det hjelpe å spise litt mer en periode for å få opp forbrenningen. Når man da kutter ned igjen, holder forbrenningen seg fin en stund og man går ned, og på så kort tid som en uke med litt mer mat, er ikke nok til at man legger på seg. (Må selvsagt ikke spise tusenvis av kalorier mer, men 500-600 mer er faktisk ikke så dumt). Er mange som anbefaler reverse dieting når man når et platå, kanskje en uke eller to annenhver mnd for eksempel. Anonymkode: d89f0...bdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå