AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Barnet har samme fastlege som mor. Om mor ved samlivsbrudd flytter ut, vil ikke mor kunne flytte folkeregistrert adresse uten fars samtykke. Vil barnet da måtte bytte til fars fastlege når mor melder adresseforandring på seg selv? Selv om mor er og har vært primær omsorgsperson? Vil dette i så fall skje automatisk? Vet om et tilfelle der mor planlegger å flytte fra far pga psykisk vold og rusmisbruk fra fars side. Mulig dette ordner seg på sikt, men i første omgang vil barnet ha samme adresse som far, da far ikke vil gå med på å la barnet bytte folkeregistrert adresse. Mor vet ikke engang hvem som er fars fastlege. Vil det da bli problematisk for mor å ta med barnet til lege? Noen som vet? Anonymkode: 69932...d03
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Barnet vil vel ha samme fastlege som det hadde før. Det kan man enkelt finne ut av på helsenorge.no hvis man logger seg inn, hvem som er barnets fastlege. Anonymkode: 319d6...82d 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 Det er ikke adressen din som bestemmer hvor du har fastlege. Om du flytter, må du ikke bytte fastlege om du ikke ønsker. Ønsker du å bytte fastlege, og barnet har også har din fastlege, vil barnet automatisk få din nye fastlege da barnet følger den forelderen den alt har samme fastlege som. Anonymkode: 86288...f33 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Jeg leste et sted at barn automatisk får samme fastlege som mor om ikke noe annet er avtalt, dersom mor og far har samme adresse, hvis de ikke bor sammen får barnet fastlegen til den forelderen hn har folkeregistrert adresse med. Derfor jeg lurte på hva som skjer om mor flytter ut og ikke går meldt adresseendring på barnet. TS Anonymkode: 69932...d03
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg leste et sted at barn automatisk får samme fastlege som mor om ikke noe annet er avtalt, dersom mor og far har samme adresse, hvis de ikke bor sammen får barnet fastlegen til den forelderen hn har folkeregistrert adresse med. Derfor jeg lurte på hva som skjer om mor flytter ut og ikke går meldt adresseendring på barnet. TS Anonymkode: 69932...d03 Det stemmer ikke, i hvertfall ikke her vi bor. Unga her fikk fastlege ut fra hvem lege på legesenteret som hadde vakt på helsestasjonen. Så vi måtte inn å sette opp annen fastlege, siden vi ikke ønsket legen på helsestasjon som fastlege på ungenr Anonymkode: 7e2fd...34c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Jeg har to barn under to år, og begge fikk automatisk samme fastlege som meg, altså mor. Fikk ikke inntrykk av at det fulgte adressen, men at det fulgte meg som mor ved fødsel. Anonymkode: 8ad94...562
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 Her er mitt tilfelle: jeg, mor bodde med far og to felles barn. Alle fire hadde samme folkeregistrert adresse. Mor og begge barna hadde samme fastlege. Far hadde egen fastlege. Vi flyttet. Mor endret fastlege, barna fulgte mor. Far beholdt sin fastlege. Igjen hadde altså mor og barn samme fastlege (barna følgers mors fastlege), mens far hadde egen fastlege: jeg flyttet pga voldsutøvelse mot meg, altså mor, og barn. Mor endret folkeregistrert adresse på selg selv: Far skrev ikke under på endret folkeregistrert adresse før politiet, barnevernet og rettssystemet ble innblandet. Dette tok om lag ett år. I hele denne perioden der barn og mor hadde ulik folkeregistrert adresse hadde barna samme fastlege som mor. dette er ca ti år siden. Anonymkode: 2dc0e...44a 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 Barn følger mor. Anonymkode: 344c7...7b2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 Ingen, heller ikke barn, bytter fastlege automatisk ved flytting. Du må selv søke ny fastlege. Hvis ingenting gjøre beholder barna sin fastlege, også hvis mor velger en ny fastlege. Mine barn har en annen fastlege enn både jeg og far har. Det har aldri vært noe problem for noen av oss å ta med barna til fastlegen uansett. Anonymkode: 4fbfa...43d 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 Barna følger mors fastlege, med mindre man går inn å gjøre endringer i Helsenorge. Bostedsadresse har ingen ting å si. Man må ikke ha fastlege der en bor, selv om det kan være praktisk. Anonymkode: 2398a...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #11 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leste et sted at barn automatisk får samme fastlege som mor om ikke noe annet er avtalt, dersom mor og far har samme adresse, hvis de ikke bor sammen får barnet fastlegen til den forelderen hn har folkeregistrert adresse med. Derfor jeg lurte på hva som skjer om mor flytter ut og ikke går meldt adresseendring på barnet. TS Anonymkode: 69932...d03 Ungens fastlege ble ikke endret da jeg og barnet flyttet ut, selv om barnet stod på fars adresse (i seks mnd). Meld endring på dere alle, selv om far ikke vil signere om barnet faktisk bor hos deg. Da kan skattetaten fatte vedtak etter seks måneder og 'tvangsflytte' barna til din adresse. Anonymkode: a8b99...644 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #12 Skrevet 11. mars 2024 Man får ikke automatisk ny fastlege ved flytting. Det med hvilken fastlege barnet får og adresse og sånn gjelder nok bare akkurat når barnet blir født og det skal få en fastlege for første gang. Men både mor og far kan endre fastlegen til barnet uten at den andre personen må godkjenne det, bare så du er klar over det. Vet det fordi vi byttet barnets fastlege fra min til fars fastlege i fjor og det var han som gjorde det, jeg måtte ikke godkjenne på noen måte. Begge foreldre kan ta barnet til barnets fastlege uavhengig av hvilken fastlege foreldrene selv har. Anonymkode: aad56...baf 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #13 Skrevet 11. mars 2024 Barnet som allerede har en fastlege vil fortsette å ha den samme frem til man går inn på helsenorge og bytter. Mine barn har hatt samme fastlege siden fødselen og jeg har byttet fastlege mange ganger og byttet adresser. Det har ikke påvirket hvem barna har hatt som fastlege. Anonymkode: e40a3...e48 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #14 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg leste et sted at barn automatisk får samme fastlege som mor om ikke noe annet er avtalt, dersom mor og far har samme adresse, hvis de ikke bor sammen får barnet fastlegen til den forelderen hn har folkeregistrert adresse med. Derfor jeg lurte på hva som skjer om mor flytter ut og ikke går meldt adresseendring på barnet. TS Anonymkode: 69932...d03 Dette høres fullstendig logisk ut. Hvis foreldrene bor sammen, får barnet automatisk mors fastlege (mor er som regel hovedomsorgsperson barnets første halve leveår). Dersom det nyfødte barnet bor sammen med bare mor, får barnets mors fastlege. Dersom det nyfødte barnet bor sammen med bare far (sjeldent, men det forekommer), får barnet fars fastlege. Barnet beholder sin tildelte fastlege, uavhengig av hvem som flytter hvor, inntil noen bytter fastlege for barnet. Anonymkode: 19b83...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #15 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg leste et sted at barn automatisk får samme fastlege som mor om ikke noe annet er avtalt, dersom mor og far har samme adresse, hvis de ikke bor sammen får barnet fastlegen til den forelderen hn har folkeregistrert adresse med. Derfor jeg lurte på hva som skjer om mor flytter ut og ikke går meldt adresseendring på barnet. TS Anonymkode: 69932...d03 Ja, ved fødsel. Senere kan dere velge fritt for barna uavhengig av hvilken foreldrene har Anonymkode: d514d...556 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #16 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet har samme fastlege som mor. Om mor ved samlivsbrudd flytter ut, vil ikke mor kunne flytte folkeregistrert adresse uten fars samtykke. Vil barnet da måtte bytte til fars fastlege når mor melder adresseforandring på seg selv? Selv om mor er og har vært primær omsorgsperson? Vil dette i så fall skje automatisk? Vet om et tilfelle der mor planlegger å flytte fra far pga psykisk vold og rusmisbruk fra fars side. Mulig dette ordner seg på sikt, men i første omgang vil barnet ha samme adresse som far, da far ikke vil gå med på å la barnet bytte folkeregistrert adresse. Mor vet ikke engang hvem som er fars fastlege. Vil det da bli problematisk for mor å ta med barnet til lege? Noen som vet? Anonymkode: 69932...d03 Be henne om å ikke bytte adresse selvom hun flytter! Hun gir jo da barnet i far i teorien... hun kan flytte uten å bytte adresse og heller få posten sendt til noen andre via c/o i adressen. Anonymkode: 493a4...94e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #17 Skrevet 11. mars 2024 Eneste måten å bytte fastlege på er å melde bytting inne på helsenorge. Det byttes ikke automatisk fordi foreldre flytter fra hverandre. Det er bare slik at barnet automatisk får mors fastlege når det blir født, men det er valgfritt å bytte. Anonymkode: 128c3...248 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #18 Skrevet 11. mars 2024 Fastlege endres ikke selv om man flytter. Barna beholder den fastlegen de har. Anonymkode: c6c4d...d48 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #19 Skrevet 11. mars 2024 Nei det endrer seg ikke selv om man flytter. Men meld flytting for både mor og barnet, om far velger å ikke gå inn å godkjenne den er jo det på han. Men det vil da være synlig at mor har prøvd å endre adresse for at dette skal bli riktig. Anonymkode: d40c8...bbf 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #20 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det endrer seg ikke selv om man flytter. Men meld flytting for både mor og barnet, om far velger å ikke gå inn å godkjenne den er jo det på han. Men det vil da være synlig at mor har prøvd å endre adresse for at dette skal bli riktig. Anonymkode: d40c8...bbf Og når du har endret adresse en gang trenger man ikke hans godkjennelse ved ny flytting Anonymkode: d40c8...bbf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå