Gå til innhold

Utrydde eller begrense bjørk


fire24

Anbefalte innlegg

Er det i det hele tatt mulig?

Bjørkepollenallergi er den vanligste pollenallergien. Samtidig er bjørketreet den tretypen vi har aller mest av her i landet. Det er sikkert ikke så overraskende. 

Kan vi enkelt erstatte bjørk med andre tresorter, spesielt i bebygde områder? Eller har bjørk nyttige egenskaper jeg ikke er klar over? Jeg har vært nødt til å bytte arbeidsplass av hensyn til allergien min etter jeg fikk en kraftig reaksjon på jobb. Jeg har blitt mye mer sensitiv etter den reaksjonen. Allergi er mer utbredt nå enn det har vært tidligere. 

Jeg tenker bjørken er den første som skal bort når skogene skal tynnes ut. De kan gjerne fjerne den helt for min del.

Hilsen frustrert allergiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjerne Bjørk? 🤠🤠🤠

For hver bjørk man feller så vokser det opp 20 skudd etter noen uker. 

Kanskje hvis vi lar 20 millioner geiter rusle rundt overalt.. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus* skrev (5 minutter siden):

Fjerne Bjørk? 🤠🤠🤠

Kanskje hvis vi lar 20 millioner geiter rusle rundt overalt.. 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig. Bjørk er en art som naturlig trives her oppe, og som har vært her mye lengre enn dine og mine forferdre. At noen i vår art ikke tåler bjørk, kunne kanskje være et incitament til å fjerne bjørk, men det er ikke i praksis mulig. Og hadde det vært mulig: hva ville klimapøbelen ha sagt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien har jo vist at det er kjempelurt å utrydde arter som finnes naturlig og erstatte de med nye, ikke sant? 

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (47 minutter siden):

Historien har jo vist at det er kjempelurt å utrydde arter som finnes naturlig og erstatte de med nye, ikke sant? 

Jeg kan ikke skjønne at vi ikke kan dytte den ned til å være den 6. mest vanlige tresorten istedenfor at den briljerer som nummer 1.

Jeg vurderer å investere i motorsag og fikse biffen selv. Men jeg bør vente til neste vinter når ikke de er så tunge lenger. Det er håpløst når det allerede har begynt å komme blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fire24 skrev (5 timer siden):

Jeg kan ikke skjønne at vi ikke kan dytte den ned til å være den 6. mest vanlige tresorten istedenfor at den briljerer som nummer 1.

Jeg vurderer å investere i motorsag og fikse biffen selv. Men jeg bør vente til neste vinter når ikke de er så tunge lenger. Det er håpløst når det allerede har begynt å komme blader.

Da håper jeg at du kun skjærer ned bjørk på din egen eiendom ellers gjør du noe ulovlig.

Det vil også vokse nye greiner fra roten.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller vi skal satse på å finne allergimedisin og grunnen til at stadig flere har allergi jeg

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fire24 skrev (13 timer siden):

Jeg kan ikke skjønne at vi ikke kan dytte den ned til å være den 6. mest vanlige tresorten istedenfor at den briljerer som nummer 1.

Jeg vurderer å investere i motorsag og fikse biffen selv. Men jeg bør vente til neste vinter når ikke de er så tunge lenger. Det er håpløst når det allerede har begynt å komme blader.

Sevja har ikke begynt å stige enda så det er bare å kjøpe motorsag og sette i gang! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (32 minutter siden):

Sevja har ikke begynt å stige enda så det er bare å kjøpe motorsag og sette i gang! :popcorn:

Haha, her på vestlandet er vi litt tidligere ute. Men kanskje jeg må ta et prøvekapp 😂 Følg med i tabloidene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å kjøpe smeltetabletter? Det koster deg ca 6000 kr u konsultasjoner og tester, men så vil du mest sannsynlig få det dekket på blå resept senere. Jeg ville sett på det som et godt tegn at du har bjørkpollenallergi. Allergikere er faktisk i flertall blant medlemmene i Mensa. Bruk allergien din som en hedersbetegnelse. PS forstår absolutt frustrasjonen din og mener at eks eksamener ikke bør foregå seint på våren

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pawn Hearts skrev (26 minutter siden):

Det må da være ironi. Eller … ?

Jeg tror det er satire. Jeg mener å ha lest flere innlegg av den typen fra Life of Barbie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Pringle said:

Jeg tror det er satire. Jeg mener å ha lest flere innlegg av den typen fra Life of Barbie.

Tenkte meg det (og satire er mer treffende enn ironi). Jeg må lese mer av denne bloggen, jeg fikk meg en god latter av bjørketeksten.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pawn Hearts skrev (7 minutter siden):

Tenkte meg det (og satire er mer treffende enn ironi). Jeg må lese mer av denne bloggen, jeg fikk meg en god latter av bjørketeksten.

Samme her. Men det er tilsvarende trist å lese kommentarene (av de som ikke oppfatter... teksten på den samme måten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2024 at 11:53 PM, fire24 said:

Er det i det hele tatt mulig?

Bjørkepollenallergi er den vanligste pollenallergien. Samtidig er bjørketreet den tretypen vi har aller mest av her i landet. Det er sikkert ikke så overraskende. 

Kan vi enkelt erstatte bjørk med andre tresorter, spesielt i bebygde områder? Eller har bjørk nyttige egenskaper jeg ikke er klar over? Jeg har vært nødt til å bytte arbeidsplass av hensyn til allergien min etter jeg fikk en kraftig reaksjon på jobb. Jeg har blitt mye mer sensitiv etter den reaksjonen. Allergi er mer utbredt nå enn det har vært tidligere. 

Jeg tenker bjørken er den første som skal bort når skogene skal tynnes ut. De kan gjerne fjerne den helt for min del.

Hilsen frustrert allergiker.

Når man snauhogger ett område er bjørka noe av det aller første som spirer. Hvorfor? Fordi det er en pionerplante, den har egenskap til og vokse nær sagt hvor som helst avhengig av type (fjellbjørk, dunbjørk, hengebjørk forvillede kultivarer fra hager slik som himalayabjørk mfl) så dette vil i praksis være umulig, og uhyre dumt.

Umulig fordi det ikke har noen hensikt.

Dumt fordi bjørka spirer tidlig på våren april/mai og den bidrar da med viktig pollinering til insekter og biomangfold.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om de som vil utrydde rovdyr fordi "vi ikke har bruk for dem" og fordi de spiser andre(s) dyr. 

Eller de som skyter måker fordi de bråker og bæsjer på bilen. 

Jeg er også allergisk mot bjørk (og gress), men er ikke akkurat noe man dør av selvom det er plagsomt. Aldri tenkt tanken på å hugge et eneste tre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har husallergi. Skal jeg begynne å sette fyr på hus? Nei, må nok leve med det og ta all den medisin jeg trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...