AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #1 Skrevet 10. mars 2024 Jeg er tilnærmet utbrent og fikk høre før helgen at det ryktes om at vi vil motta permitteringsvarsel i bedriften vår. Usikkert hvor mange av oss som blir rammet, men hva skjer om jeg skulle blitt sykemeldt før permitteringen? Vil jeg da få sykepenger basert på lønnen min, eller 62% av lønnen min (dagpenger beregnet av årsinntekt) Anonymkode: 65344...f33
mereo Skrevet 10. mars 2024 #2 Skrevet 10. mars 2024 Så lenge du ikke er permittert vil du få av dagens lønn.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #3 Skrevet 10. mars 2024 Så lenge du ble sykmeldt før permitteringen, vil du få samme sykepengegrunnlag som tidligere. Men det er ikke sikkert arbeidsgiveren din forskutterer sykepengene mens du er permittert. Hvis du får sykepenger direkte fra NAV, vil du kun få sykepenger opp til 6g som er ca. 711 000 kroner hvis jeg husker riktig. Anonymkode: d9daa...da0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #4 Skrevet 10. mars 2024 Kommer an på sykemeldingsgraden din tror jeg. For å kunne være arbeidssøker på dagpenger så kreves det at du er minst 50% arbeidsfør. Hva som gjelder da er jeg usikker på, jeg er i akkurat den situasjonen selv. Mistet jobben min ved nyttår mens jeg var 50% sykemeldt. Kontaktet NAV litt i forkant og fikk vite at jeg kunne delvis sykemeldt og delvis arbeidssøkende så lenge jeg var 50% arbeidsfør. Men saksbehandlingstiden er så lang at jeg aner fortsatt ikke hva jeg får utbetalt. De behandler fortsatt søknaden om dagpenger, det har tatt over 8 uker!! (Legeerklæringen min var visst ikke dekkende nok så jeg måtte ordne ny, så derfor har det tatt lenger tid enn normalt). Har prøvd å finne svar på nett uten å lykkes om hva som gjelder med utbetaling, for i mitt hode så burde jeg få 50% av forrige lønn, også 62% av forrige lønn på de resterende halvparten, men siden NAV ikke har utbetalt sykepengene enda så mistenker jeg dessverre at jeg får dagpengesats på sykepengene. Eller så kan det være de venter med å utbetale til de får samordnet med dagpengene. Jeg aner ikke, men samtidig er det jo rart om de måtte drøyet utbetalingene på sykepenger til søknaden er ferdig. Er du mer enn 50% sykemeldt, så tror jeg du bare får sykepenger ut i fra samme sats som din siste gjennomsnittslønn. Så da får du bare forsette å være det så lenge du er helt frisk og ikke gå i samme felle som meg, for jeg tror jeg har tapt massivt på det. Det var nemelig jeg som ville øke fra 60% sykemelding til 50% sykemelding i desember, og legen var litt skeptisk...Så hadde det vært opp til legen kunne jeg fortsatt ha vært 60% sykemeldt. Jeg tror søknaden min blir ferdigbehandlet veldig snart, så jeg kan gi deg et svar hva som gjelder visst du er delvis sykemeldt og delvis arbeidssøkende med tanke på utbetaling. Uansett, det var legen som anbefalte meg å kontakte NAV på forhånd for å høre hvordan det er i din situasjon, så jeg kan jo egentlig anbefale at du gjør det samme. Det er mulig å sende de en melding på NAV.no Anonymkode: 305fc...94f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #5 Skrevet 10. mars 2024 Om du blir permittert etter at du har blitt sykemeldt så påvirker det ikke utbetalingen din gitt at du får sykepengene direkte fra nav fra starten av. Anonymkode: d29b7...0de
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #6 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om du blir permittert etter at du har blitt sykemeldt så påvirker det ikke utbetalingen din gitt at du får sykepengene direkte fra nav fra starten av. Anonymkode: d29b7...0de Mange bedrifter betaler bare ut vanlig lønn også søker de NAV om refusjon i etterkant. Men det har jo ingenting å si, sykepengegrunnlaget er vel det samme uansett, basert på lønn. Sykepenger er en rett en har uavhengig av arbeidsgiver og nedfelt i folketrygden, forskjellen er bare hvem som overtar ansvaret for sykefraværet. Anonymkode: 305fc...94f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #7 Skrevet 10. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mange bedrifter betaler bare ut vanlig lønn også søker de NAV om refusjon i etterkant. Men det har jo ingenting å si, sykepengegrunnlaget er vel det samme uansett, basert på lønn. Sykepenger er en rett en har uavhengig av arbeidsgiver og nedfelt i folketrygden, forskjellen er bare hvem som overtar ansvaret for sykefraværet. Anonymkode: 305fc...94f Det kan utgjøre en forskjell. En del arbeidsgivere forskutterer hele lønnen, dette reguleres av arbeidsavtaler og tariffavtaler. NAV betaler maks 6 g, som er 711 720 kroner i året, 59310 kr i måneden. Arbeidsgivere kan velge å forskuttere selv om arbeidstaker er permittert, men gjør ofte ikke det. Dermed kan man få lavere sykepengesats dersom man blir permittert mens man er sykmeldt og har en lønn som er høyere enn 6 g. Anonymkode: d9daa...da0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #8 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan utgjøre en forskjell. En del arbeidsgivere forskutterer hele lønnen, dette reguleres av arbeidsavtaler og tariffavtaler. NAV betaler maks 6 g, som er 711 720 kroner i året, 59310 kr i måneden. Arbeidsgivere kan velge å forskuttere selv om arbeidstaker er permittert, men gjør ofte ikke det. Dermed kan man få lavere sykepengesats dersom man blir permittert mens man er sykmeldt og har en lønn som er høyere enn 6 g. Anonymkode: d9daa...da0 Åja sånn ja.... hadde 485 000 i årslønn så mer enn 6g er litt fjernt for meg, men da ser jeg at det kan ha noe å si ja. Anonymkode: 305fc...94f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #9 Skrevet 10. mars 2024 Men TS snakket om å gå på dagpenger evt. så det spørs om hun egentlig blir oppsagt og ikke permittert? Er det så vanlig med permittering nå for tiden? Under covid var det jo annet for da var det virkelig snakk om at det var midlertidig inntil man åpnet opp, men de fleste bedrifter som sliter må jo gjøre såpass langvarige endringer at det ikke er snakk om å komme tilbake. Dessuten trodde jeg permittering bare var lov om man pga. forhold i samfunnet ikke har arbeids om arbeidstakeren ikke kan utføre, ikke pga. økonomi. Anonymkode: 305fc...94f
Brunhilde Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 Det enkleste når man lurer på slike ting, ts, er å se hva NAV sier om saken. Dette sier de om den situasjonen du (kanskjer) er i: Sitat 100 prosent sykmeldt Du kan bli permittert selv om du er 100 prosent sykmeldt. Da får du fortsatt sykepenger fra NAV, maksimalt 6 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Hvis du fremdeles er permittert når du blir friskmeldt, får du som hovedregel lønn fra arbeidsgiveren din de 15 første dagene. Deretter kan du ha rett til dagpenger. Les mer om dagpenger Du må ha sykmelding fra lege for å få sykepenger når du er permittert. Du kan ikke bruke egenmelding. Er du bare delvis permittert? Siden du er 100 prosent sykmeldt før du ble permittert, trenger du kun én sykmelding som arbeidstaker. Dette må du gjøre: Vi trenger en kopi av permitteringsvarselet du har fått av arbeidsgiveren din, slik at vi kan beregne sykepengene dine riktig. Du kan levere permitteringsvarselet ved å laste det opp digitalt eller sende det i posten. Du sender sykmeldingen til oss fra Ditt sykefravær på nav.no. Den siste dagen i sykmeldingsperioden får du en SMS om at du kan fylle ut søknaden om sykepenger. Arbeidsgiveren din må sende en inntektsmelding som brukes til å beregne sykepengene dine. Når du blir friskmeldt, registrerer du deg som arbeidssøker og søker om dagpenger. Du får tidligst dagpenger fra når du har registrert deg og levert søknad. Hvis du får problemer med registreringen, kan du bruke Skriv til oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå