Gå til innhold

Tips til aktiv alenetur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil reise til et varmt sted hvor det er trygt, fin natur, noe kulturliv og lett å komme seg rundt. Jeg er dame i 40 årene som liker å gå tur, bade, utforske omgivelsene og spise god mat. Jeg vil reise men vet ikke med hvem så da blir det kanskje alene for første gang! 

Anonymkode: d94ff...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min aller beste alenetur var helt klart til Madeira og det tror jeg også er et sted som kan passe deg med tanke på ønskene dine! Følte meg veldig trygg der, nydelig mat og vakre omgivelser, masse turmuligheter og utflukter, lett å komme i kontakt med folk. Lite strender på Madeira, men nydelig å ta et par dager på nydelige Porto Santo med fantastiske sandstrender som ligger en ferjetur unna:)

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusle skrev (6 minutter siden):

Min aller beste alenetur var helt klart til Madeira og det tror jeg også er et sted som kan passe deg med tanke på ønskene dine! Følte meg veldig trygg der, nydelig mat og vakre omgivelser, masse turmuligheter og utflukter, lett å komme i kontakt med folk. Lite strender på Madeira, men nydelig å ta et par dager på nydelige Porto Santo med fantastiske sandstrender som ligger en ferjetur unna:)

Når er det fint å dra til Madeira?

Anonymkode: d94ff...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vil reise til et varmt sted hvor det er trygt, fin natur, noe kulturliv og lett å komme seg rundt. Jeg er dame i 40 årene som liker å gå tur, bade, utforske omgivelsene og spise god mat. Jeg vil reise men vet ikke med hvem så da blir det kanskje alene for første gang! 

Anonymkode: d94ff...fd2

Sjekk ut cote vermeille i Frankrike.  Lange strender, klipper, turområder,  uteliv, slott og landemerker, best om du kan kjøre egen bil da...

Anonymkode: 020cc...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (24 minutter siden):

Viljareiser?

https://viljareiser.no/

 

Hvordan er det på sånne arrangerte turer? Forventes det at man er mye sammen i fellesskap? Jeg er egentlig ikke ute etter å finne nye venner og vil absolutt ikke være sammen med fremmede hele tiden. Men kunne jo ha vært greit å treffes for en middag med noen…

Anonymkode: d94ff...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som Strømstad kan være ett fint sted for deg. Ta inn på en campingplass der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Når er det fint å dra til Madeira?

Anonymkode: d94ff...fd2

Hele året egentlig. Jeg har vært der i februar og i juli. Kaldere i februar men hadde 18-22 grader hver dag. Litt kaldt på kveldene. I juli var det nydelig temperatur rundt 24-26 grader hver dag. Mye grønnere og finere på sommeren naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (7 minutter siden):

Høres ut som Strømstad kan være ett fint sted for deg. Ta inn på en campingplass der.

😝

Anonymkode: d94ff...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele Hellas er fint å reise i alene. Hvorfor ikke Vest-Kreta og gå Samariaravinen for eksempel? Eller Patmos - mange og fine gåturer, historie og strender? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (På 10.3.2024 den 21.12):

Høres ut som Strømstad kan være ett fint sted for deg. Ta inn på en campingplass der.

Er du gal! Sverige er det farligste landet i verden (kanskje etter Gaza og Ukraina men sånn generelt). Å reise til Sverige er dritfarlig, og man risikerer tvangsfingring, bli stukket med kniv og alskens farlige greier. Anbefaler heller Danmark, MYE tryggere. 

Anonymkode: 035a0...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly til Malaga eller Alicante, (ofte billige flybiletter)  langs sør/ østkysten er det mange fine byer, ronda, nerja, valencia, mye å velge i. Veldig bra kollektivtransport. Lett å bo i en by og ha dagsreiser til andre byer. Det er forskjellige spaniagrupper på fb. Kanskje litt kaldt i havet nå, men..
Reisekick.no er en god side.  

Tips: Jeg bruker ofte gruppereisers program når jeg reiser (f.eks. Escape og Carpe diem) og leser meg opp der på forskjellige opplevelser. Veldig lettvint.


Ellers henger jeg meg på Kreta, men der er kollektivtransporten…, 🤔er det kollektivtransport der??  Langs kysten er det småbåter som går mellom små byer/landsbyer, der kan man gå tur mellom byene, eller ta båt. 

Madeira er fantastisk, men der bør du leie bil. 


Ellers er gruppereiser veldig enkelt og greit, man gjør som man vil egentlig, har vært på 8 stk, var ofte noen tok en dag «fri» fra fellesprogrammet, det er helt normalt. Ellers spiser man hvor man vil, noen middager er inkl. ellers gjør man hva man vil. Følte ikke noe press for å sosialisere meg. 
Anbefaler Carpe Diem og Escape.

Anonymkode: 83a9f...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 20.41):

Jeg vil reise til et varmt sted hvor det er trygt, fin natur, noe kulturliv og lett å komme seg rundt. Jeg er dame i 40 årene som liker å gå tur, bade, utforske omgivelsene og spise god mat. Jeg vil reise men vet ikke med hvem så da blir det kanskje alene for første gang! 

Anonymkode: d94ff...fd2

Det er veldig fint å reise alene, det er «jomfruturen» som er den verste… Når man reiser alene blir man oppmerksom på at det er flere enn man tror som gjør det samme. 
 Har også reist med carpe diem og escape, carpe diem er spesielt for de som reiser uten følge, men ingen «sjekketur» om du skjønner. (Hadde i såfall blitt rift om de få mannebena som var der..😆  Anbefaler også å lese de forskjellige programmene der, mange ideer, om man reiser med selskapet eller ei.

Ikke bli full, hold deg unna bakgater og gå tidlig til sengs. Da er mye sikkerhetsmessig gjort. 

Anonymkode: 83a9f...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fly til Malaga eller Alicante, (ofte billige flybiletter)  langs sør/ østkysten er det mange fine byer, ronda, nerja, valencia, mye å velge i. Veldig bra kollektivtransport. Lett å bo i en by og ha dagsreiser til andre byer. Det er forskjellige spaniagrupper på fb. Kanskje litt kaldt i havet nå, men..
Reisekick.no er en god side.  

Tips: Jeg bruker ofte gruppereisers program når jeg reiser (f.eks. Escape og Carpe diem) og leser meg opp der på forskjellige opplevelser. Veldig lettvint.


Ellers henger jeg meg på Kreta, men der er kollektivtransporten…, 🤔er det kollektivtransport der??  Langs kysten er det småbåter som går mellom små byer/landsbyer, der kan man gå tur mellom byene, eller ta båt. 

 

Anonymkode: 83a9f...8c0

Det er et greit bussystem. Jeg tok bussen fra Chania til "nederst" på Kreta. Greit nok at det bare gikk buss 2 ganger om dagen.

Når det gjelder vandring så vet jeg om 2 personer (svensk og dansk) som har vandringer. Den ene fra fra sør-øst på Kreta og den andre fra Chania og Maleme. 

 

Skiathos, Hellas har hikingfestival i slutten av september. Det er også gitt ut bok med ulike vandringer. De siste årene har det vært en forbedring av merking av de ulike turene. 

Anonymkode: 31840...f3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...