Gå til innhold

Kampsporttrening (kondisjon) + styrketrening, hvordan fordele øktene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener kampsport tirsdag og torsdag kveld, og ønsker å få inn tre økter styrketrening i tillegg. 

Den ene økten tar jeg i helga, men så lurer jeg på hvordan jeg kan best fordele de andre to øktene.

Det passer best for meg å trene tirsdag, onsdag eller torsdag forrmidag pga slik jeg jobber. 

Hvis jeg tar styrketrening f.eks tirsdag og onsdag så får jeg jo to økter på tirsdag + en om formiddagen rett etter kveldsøkt. 

Tar jeg tirsdag og torsdag så får jeg en treningsfri dag i mellom der, men samtidig får jeg da to økter begge de dagene.

Hvordan ville dere fordelt det? Har det noe å si?

Anonymkode: 1b849...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde trent noen baseløft man,ons, fre+ kampsprt tir /tor, tatt helt fri i helgen for å hente seg inn. 
 

hadde kjørt minimalist og lavt volum, pushet intensitet.

For kondis hadde jeg kjørt noe intervaller som et vedlegg til 2 av styrke øktene, men husk et sted må du hvile! Hva er mest viktig ?

Endret av Blåmonster
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Blåmonster said:

Hadde trent noen baseløft man,ons, fre+ kampsprt tir /tor, tatt helt fri i helgen for å hente seg inn. 
 

hadde kjørt minimalist og lavt volum, pushet intensitet.

For kondis hadde jeg kjørt noe intervaller som et vedlegg til 2 av styrke øktene, men husk et sted må du hvile! Hva er mest viktig ?

Kamsportreningen er kondistrening for meg, så jeg tar ikke noe intervaller utenom. Så det blir to økter kondis (kampsport) og tre økter styrke (studio).

Det er som sagt Tir-Tor formiddag som passer for meg til å trene styrke, så må forsøke å få til noe rundt det.

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kamsportreningen er kondistrening for meg, så jeg tar ikke noe intervaller utenom. Så det blir to økter kondis (kampsport) og tre økter styrke (studio).

Det er som sagt Tir-Tor formiddag som passer for meg til å trene styrke, så må forsøke å få til noe rundt det.

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Var det ikke tir og Tor du trente kampsport? Skal du trene dobbelt de dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren kampsort som fast aktivitet, tren styrke når du har tid, loggfør  øktene din , når de finner sted blir mindre viktig. Snakk om å være lite løsningsorientert! 

Anonymkode: 1dd7d...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller hatt to styrkeøkter som utgangspunkt og hvis du får til nummer tre er det en bonus og kan puttes når det passer den aktuelle uken. 
Onsdag formiddag og en dag i helgen (lørdag) ville vært mitt valg da.

Eller begge helgedagene i tillegg til onsdag om det er et alternativ. Da med fullkroppsøkt onsdag og splitt mellom bein og overkropp lørdag og søndag. 

Anonymkode: cba01...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Da ville jeg heller hatt to styrkeøkter som utgangspunkt og hvis du får til nummer tre er det en bonus og kan puttes når det passer den aktuelle uken. 
Onsdag formiddag og en dag i helgen (lørdag) ville vært mitt valg da.

Eller begge helgedagene i tillegg til onsdag om det er et alternativ. Da med fullkroppsøkt onsdag og splitt mellom bein og overkropp lørdag og søndag. 

Anonymkode: cba01...85e

Takk for svar!

Er to styrkeøkter i uka nok for å få en effekt? Jeg er ikke ute etter å bygge voldsomt med muskler, men å komme i bedre form, bli generelt sterkere og gå ned i vekt.

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar!

Er to styrkeøkter i uka nok for å få en effekt? Jeg er ikke ute etter å bygge voldsomt med muskler, men å komme i bedre form, bli generelt sterkere og gå ned i vekt.

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Antall økter har fint lite å si, få til progressivt overbelastning. Kjør baseløft å tren hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blåmonster said:

Antall økter har fint lite å si, få til progressivt overbelastning. Kjør baseløft å tren hele kroppen.

Hva er progressivt overbelastning og baseløft? Jeg er nybegynner så er ikke inne i disse begrepene.

Hvorfor har antall økter lite å si?

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er progressivt overbelastning og baseløft? Jeg er nybegynner så er ikke inne i disse begrepene.

Hvorfor har antall økter lite å si?

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Det som betyr mest er at du øker belastningen fra økt til økt, enten antall kg, eller antall repetisjoner/ setts.  Det er noe som heter minimalt effektiv volum ( jeg hadde googlet det for det er motiverende lesning). Det skal ikke veldig mye stimuli til for at det skal skje en tilpasning, om du gjør dette med 2 økter med 3-4 setts per baseløft , eller 3 økter med 2-3 sett betyr ikke noe særlig.  Se foreksempel starting strengh , de kjører en enkel modell med 3x5 reps , å det fungere veldig lenge! Mye lengre en folk tror, så bytter man ikke nødvendigvis program, ta heller å juster opp volumet samt legge inn rolige økter når ting stopper opp. Du starter enkel og programmer mer komplekst over tid. Enkleste er om du søker opp 2 program å sammenligner , å det er Staring strengh ( nybegynner program) og HLM som er en mal for vidrekommende. Om du går fra å benke 3x5 50 kg- til 3x5 120 kg så har det virkelig skjedd noe med kroppen, om du brukte 2-4 økter betyr fint lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blåmonster said:

Det som betyr mest er at du øker belastningen fra økt til økt, enten antall kg, eller antall repetisjoner/ setts.  Det er noe som heter minimalt effektiv volum ( jeg hadde googlet det for det er motiverende lesning). Det skal ikke veldig mye stimuli til for at det skal skje en tilpasning, om du gjør dette med 2 økter med 3-4 setts per baseløft , eller 3 økter med 2-3 sett betyr ikke noe særlig.  Se foreksempel starting strengh , de kjører en enkel modell med 3x5 reps , å det fungere veldig lenge! Mye lengre en folk tror, så bytter man ikke nødvendigvis program, ta heller å juster opp volumet samt legge inn rolige økter når ting stopper opp. Du starter enkel og programmer mer komplekst over tid. Enkleste er om du søker opp 2 program å sammenligner , å det er Staring strengh ( nybegynner program) og HLM som er en mal for vidrekommende. Om du går fra å benke 3x5 50 kg- til 3x5 120 kg så har det virkelig skjedd noe med kroppen, om du brukte 2-4 økter betyr fint lite.

Ja, sånn ja.

Jeg har i utgangspunktet 12 reps per sett. Når jeg merker at det blir for enkelt så øker jeg et steg på kg (på de fleste apparater er det 5 kg). Da går jeg ofte ned til 8 reps, fordi 12 kan bli for tungt. Så kjører jeg det til jeg klarer 12 reps uten at det er spesielt vanskelig, også øker jeg igjen osv.

Jeg har økt med totalløft 1,9 tonn på fire økter nå, nettopp begynt.

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, sånn ja.

Jeg har i utgangspunktet 12 reps per sett. Når jeg merker at det blir for enkelt så øker jeg et steg på kg (på de fleste apparater er det 5 kg). Da går jeg ofte ned til 8 reps, fordi 12 kan bli for tungt. Så kjører jeg det til jeg klarer 12 reps uten at det er spesielt vanskelig, også øker jeg igjen osv.

Jeg har økt med totalløft 1,9 tonn på fire økter nå, nettopp begynt.

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Da har du progresiv overbelastning , å siden vurder baseløft, de kan du holde på med i flere år , maskiner går gjerne fort unna😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blåmonster said:

Da har du progresiv overbelastning , å siden vurder baseløft, de kan du holde på med i flere år , maskiner går gjerne fort unna😅.

Jeg tør ikke drive med benkpress og slikt når jeg trener alene. :)

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tør ikke drive med benkpress og slikt når jeg trener alene. :)

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

Skjønner, man får satt på sikringer på siden som gjør at stangen stopper litt før bryste da dør man ikke 😅, ellers så bør man droppe disse låse sikringen mange bruker på stanga, da kan man også dra av alle vektene og slippe seg selv fri. 

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Blåmonster said:

Skjønner, man får satt på sikringer på siden som gjør at stangen stopper litt før bryste da dør man ikke 😅, ellers så bør man droppe disse låse sikringen mange bruker på stanga, da kan man også dra av alle vektene og slippe seg selv fri. 

Takk for tips. :)

TS

Anonymkode: 1b849...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...