Gå til innhold

Booking av hotell - forvirret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke vant til å bo på hotell, har kun gjort det i regi av pasientreiser før.

Nå skal jeg dra til Oslo for noen dager om et par måneder, og lurer veldig på hva som er den beste måten å ordne meg rom, hva som lønner seg best. Booke via en ekstern side? Finne det hotellet jeg tenker vil bo på og booke fra dem direkte? Jeg blir litt overveldet og føler de ulike bookingsidene bare gjør meg skikkelig forvirret. (Det hjelper nok ikke at jeg har adhd og mange av disse sidene blir for masete for min hjerne) 

Noen velreiste sjeler som har noen tips til en komplett reisenoob?

Anonymkode: a89e5...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som regel (men ikke alltid) er det billigst å booke direkte.  Jeg bruker hotels.com og lignende sider for å sammenligne hoteller og se på beliggenhet, men bestiller på hotellets hjemmeside.

Anonymkode: 8607a...f58

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et bestemt hotell du ønsker å bo på, så sammenligner du pris direkte på hotellet, med pris via et par booking-sider. Så velger du det billigste. 
Er det et bestemt område du vil bo i, så kan du bruke booking-sider først, og så dobbeltsjekke pris direkte på hotellet etterpå når du har funnet aktuelle

Jeg erfarer ofte at booking-sider gir meg bedre pris enn direkte hos hotellet, dersom det ikke er kampanjer eller lignende

Anonymkode: 501ab...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotellene må betale 15-19% av totalprisen i provisjon om du bestiller via Booking.com, Expedia etc. Samtidig får de ikke lov til å ha priser som er billigere enn disse eksterne sidene p egen nettside. Det er kun lov for spesielle kampanjer, medlemstilbud etc.

Finn deg et hotell du har lyst til å bo på via Booking.com eller liknende, og sjekk prisen. Det er som regel billigst hvis du bestiller uten mulighet til avbestilling, så du må vurdere hva det er verd for deg.

Hvis du så ringer til hotellet og sier «jeg fant et rom til kr xxx på Booking.com, men jeg vet at de tar mye i provisjon, så jeg vil helst booke direkte, hvilken pris kan du gi» så er sjansen stor for at du får 5-15% rabatt.

 

Det er ikke alle hoteller som gir bedre pris, men da har de ihvertfall fått sjansen. Da jeg jobbet i resepsjon ga vi konsekvent 10% rabatt for alle slike henvendelser. Det tjente både vi og gjesten på, og sjansen for at gjesten kom tilbake var mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid booking.com. Det er standardisert bestilling, og du vet akkurat hva du får. 

Du kan enkelt klikke inn kriterier, pris, lokasjon, med mer. Så er enkelt å finne akkurat det du vil ha. 

Anonymkode: 4602d...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gekko skrev (3 minutter siden):

Hotellene må betale 15-19% av totalprisen i provisjon om du bestiller via Booking.com, Expedia etc. Samtidig får de ikke lov til å ha priser som er billigere enn disse eksterne sidene p egen nettside. Det er kun lov for spesielle kampanjer, medlemstilbud etc.

Finn deg et hotell du har lyst til å bo på via Booking.com eller liknende, og sjekk prisen. Det er som regel billigst hvis du bestiller uten mulighet til avbestilling, så du må vurdere hva det er verd for deg.

Hvis du så ringer til hotellet og sier «jeg fant et rom til kr xxx på Booking.com, men jeg vet at de tar mye i provisjon, så jeg vil helst booke direkte, hvilken pris kan du gi» så er sjansen stor for at du får 5-15% rabatt.

 

Det er ikke alle hoteller som gir bedre pris, men da har de ihvertfall fått sjansen. Da jeg jobbet i resepsjon ga vi konsekvent 10% rabatt for alle slike henvendelser. Det tjente både vi og gjesten på, og sjansen for at gjesten kom tilbake var mye større.

Det er ingen seriøse hotell som holder på slik. Booking.com vil raskt få tilbakemelding om dette, og slå ned på det. 

Meldte fra en gang om et hotell som sa at de ga de dårligere rommene til booking.com kunder. Det er jo ganske idioti, når jeg alltid legger igjen en anmeldelse som ofte blir lest av 1000+ over måneder/år. 

Anonymkode: 4602d...0c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingen seriøse hotell som holder på slik. Booking.com vil raskt få tilbakemelding om dette, og slå ned på det. 

Meldte fra en gang om et hotell som sa at de ga de dårligere rommene til booking.com kunder. Det er jo ganske idioti, når jeg alltid legger igjen en anmeldelse som ofte blir lest av 1000+ over måneder/år. 

Anonymkode: 4602d...0c6

Jo det er det, for de har lov til å gi lavere pris på direkte forespørsel. Det er ingenting Booking.com kan slå ned på. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gekko skrev (2 minutter siden):

Jo det er det, for de har lov til å gi lavere pris på direkte forespørsel. Det er ingenting Booking.com kan slå ned på. 
 

Det sier jo sitt om hvor du jobbet. Jeg har over 100 reisedøgn i året. Seriøse hotell forhandler ikke pris per telefon. 

Anonymkode: 4602d...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det sier jo sitt om hvor du jobbet. Jeg har over 100 reisedøgn i året. Seriøse hotell forhandler ikke pris per telefon. 

Anonymkode: 4602d...0c6

😂 

Da er det jo rart at det fungerer 9 av 10 ganger når jeg ringer eller mailer norske og internasjonale hoteller og spør om de kan matche prisen på B.com. 

Men tilbake til TS: den enkleste løsningen er å booke på tredjepartssidene, men det kan være gode penger å spare på å spørre hotellet. Særlig ved opphold over flere dager, for da utgjør provisjonen fort mye penger.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet ut hvilket hotell du vil bo på, og så sjekket prisen direkte, via hotels.com og via booking.com. 
Har ofte opplevd at Strawberry (gamle choice) er billigst å booke direkte. 

Det du må være obs på er om prisen inkluderer frokost eller ikke. Det kan være dyrt å betale i tillegg her i Oslo, og hotellfrokost er jo så deilig at det vil man spise 😊

Hva slags hotell er du ute etter, da? Spa, kos, billig, hvor i byen?? 

Anonymkode: d95c5...0c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke vant til å bo på hotell, har kun gjort det i regi av pasientreiser før.

Nå skal jeg dra til Oslo for noen dager om et par måneder, og lurer veldig på hva som er den beste måten å ordne meg rom, hva som lønner seg best. Booke via en ekstern side? Finne det hotellet jeg tenker vil bo på og booke fra dem direkte? Jeg blir litt overveldet og føler de ulike bookingsidene bare gjør meg skikkelig forvirret. (Det hjelper nok ikke at jeg har adhd og mange av disse sidene blir for masete for min hjerne) 

Noen velreiste sjeler som har noen tips til en komplett reisenoob?

Anonymkode: a89e5...f67

Hvilken prisklasse er aktuell? En enkel løsning er å bare velge et av hotellene nært Oslo S og booke der. Hvis du skal finne det "beste" tilbudet må du bruke det du beskriver som overveldende.

PS. Selv booker jeg så og si alltid gjennom booking.com. Er gammel vane og jeg opplever det som lettvindt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hotels.com for å få hver tiende natt gratis. Men sjekker alltid om det er billigere enn andre steder, noe det sjelden er. Stort sett det samme over hele fjøla. Det som ofte er bedre med direktebestilling er avbestillingsreglene. Ikke uvanlig at man kan avbestille helt opp til ettermiddagen man skal ankomme. Mens på bookingsidene er det stort sett et par-tre dager før, og ofte at man ikke får igjen noe av beløpet ved for sen avbestilling. 

Anonymkode: 51912...1b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i kundeklubben til strawberry, de har en del tilbud man får på mail.

Anonymkode: ae44d...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville funnet ut hvilket hotell du vil bo på, og så sjekket prisen direkte, via hotels.com og via booking.com. 
Har ofte opplevd at Strawberry (gamle choice) er billigst å booke direkte. 

Det du må være obs på er om prisen inkluderer frokost eller ikke. Det kan være dyrt å betale i tillegg her i Oslo, og hotellfrokost er jo så deilig at det vil man spise 😊

Hva slags hotell er du ute etter, da? Spa, kos, billig, hvor i byen?? 

Anonymkode: d95c5...0c6

Frokost er ikke så viktig. Jeg er lite sulten om morran, og det holder med en yoghurt fra nærmeste dagligvare, så det er ingen vits å betale ekstra for en liten matbit. Det viktigste for meg er at det er rent og har velfungerende air conditioning og heis. Et bad som ikke oversvømmes når man dusjer. Vindu som kan åpnes er bonus. 😅 Hvor i byen er vanskelig å si, det må ikke være midt i smørøyet, så lenge det går en trikk forbi.

 

Jeg trenger ikke luksus, men tror nok jeg vil ha noe bedre enn det aller billigste (ut fra det jeg har sett på tripadvisor og slikt).

 

Jeg kom på at coop har "hotellkupp" som jeg vel bør sjekke ut. Skal se nærmere på Strawberry også. 

Anonymkode: a89e5...f67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Book deg på et strawberry hotell! Har alltid synes de har vært billigst. Nå har de 25 % rabatt på opphold i sommer. 

Meld deg inn! 
Book også viatrumf, så får du ca 100 kr tilbake per opphold i trumfpenger.

Anonymkode: 99476...a9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...