Gå til innhold

Hvor kaldt er for kaldt?


Gjest Starya

Anbefalte innlegg

Hvor kaldt må det være ute for at dere kvier dere for å sende ut ungene for å leke? La oss tenke oss en vindstille vinterdag. Hvor kaldt er for kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo litt på hvordan luften er også...

Der jeg bodde før, gikk grensen på minus 10.

Her har det ikke vært så kaldt ennå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke unger som jeg skal sende ut, men jeg klarer ikke holde kjeft......

Hos oss på Hedmarken får vi temperaturer til 25 minusgrader og rundt deromkring. Da jeg jobbet som assistent på en barneskole for et par år siden, begynte vi å få meldinger fra foreldre som ønsket at barna deres skulle være inne i friminuttene når gradstokken pekte ved 20 minusgrader. Det sier jeg ikke noe på for ved de temperaturene er lufta ganske bitende ved Glomma asså.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i barnehage ble vi inne hvis det var under -10 grader ute. Så an om det blåste og sånt. Grensen hadde foreldrene satt sammen med oss.

Det var små barn i denne barnehagen (de fleste i 1-2 års alderen), så det ble mye stillesitting på dem ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn gradene som spiller inn - om det er for kaldt eller ikke.

Vind og luftfuktighet er også viktige elementer.

Unger kan godt være litt ute selv om det er kaldt, men man må være veldig obs på forstadiene til frostskader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nu ved jeg jo ikke men da jeg boede på Island, da havede alle sine unger ude i vilde minus grader, da jeg var fra danmark syntes jeg jo det var helt vildt, men lage mine unger ud og de var også ude og lege da de var små, og min konklution er, de var aldrig syge, tror det styrker imumforsvarte, for jeg var altid inne og jeg var altid syg som barn med hals og øre problemer, man skal nok passe på at ikke at overbeskytte, de små børn er ganske seje....

men selvfølgelig kom graden stokke heller aldrig ned på minus 40 eller ligende som den kan på visse steder her i norge.....

vil nok sige minus 20 er grænse, og vind stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble bestandig dratt med ut i (nesten) all slags vær da jeg var mindre, og har ikke fått varige mén. :ler: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær, vet dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en gylden regel som heter at ungen ikke skal ut når det er mer enn -10 grader. Ellers så må man jo se hvordan det er med vind og fuktighet ute.

Det er ikke klærne til barna som er problemet, men lungene dems. Ikke helt modne for å takle veldig kaldt vært med kanskje vind ol. i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Det er som en her sier ikke bare gradene som sier noe om hvor kaldt det er, for 10 minus kjennes VELDIG forskjellig ut fra sted til sted kan jeg love!! 10 kuldgrader her jeg bor nå kjennes ut som 30 sammenlignet med de 10 der jeg kommer fra!!! Så her jeg bor nå er den generelle regelen i barnehager at 10 grader minus er grensen. Når det er sagt så finnes det faktisk barn som ikke tåler å være ute i kaldere vær enn 5-7 grader, mens andre som sikkert fint tåler å være ute i 15, men genrelt sett er det ikke sunt for små barn å puste inn veldig kald luft!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke enig i det at "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær"

jeg er nemlig en av de som fryser konstant, uansett, og det hjelper ikke uansett hvor mye jeg har på meg, selv om det er aldri så mye ull fra topp til tå, stillongser eller andre såkalt varme vinterklær.

jeg fryser uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he dejligt at høre at det ikke bare er mig som altid fryser, kan sidde på en varm strand og fryse, ved ikke hvorfor jeg altid bosætter mig i et koldt land skulle bo syd for alperne, lilleville ved ikke om du bare er skind og ben som mig ? har faktisk fået det undersøgt og mit blodomløb fejler ikke noget, så det er bare sådanne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Her i Tromsø sendes ungene ut uansett temperatur, og ingen blir mer syke av den grunn. Jeg har onkel og tante i Kautokeino, de har 6 barn, og samtlige har vært me på scooterturer i 25 minusgrader og overnattet i lavvo mens de var spedbarn. Friskere mennesker enn dem fins ikke! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...