AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #1 Skrevet 9. mars 2024 Jeg har en jobb der jeg har reist mye. Nå er jeg i mammaperm med en baby jeg har 100% alene. Hva gjør jeg når jeg kommer tilbake på jobb? Det er både reiser som varer noen dager, men også dagsreiser. Jeg føler litt at sjefen skjønner jeg ikke kan reise bort over natten lenger, men ingen forståelse for at jeg ikke kan dra på dagsturer heller. Hva gjør jeg? Er jeg urimelig om jeg nekter dagsturer? Sjefen mener Teams ikke er godt nok, og jeg er litt enig. Anonymkode: ec6a2...603
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #2 Skrevet 9. mars 2024 Dette tenkte du ikke på før du fikk barn??? Selvsagt har sjefen din rett. Du kan ikke la vær å reise på dagsturer pga barn. Du må bytte jobb. Anonymkode: 24d11...d9f 17 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #3 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette tenkte du ikke på før du fikk barn??? Selvsagt har sjefen din rett. Du kan ikke la vær å reise på dagsturer pga barn. Du må bytte jobb. Anonymkode: 24d11...d9f Det var ikke planlagt, du. Jeg har søkt andre jobber, men ikke fått noe. Jeg må jo ha en inntekt. ts Anonymkode: ec6a2...603 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #4 Skrevet 9. mars 2024 Du tar styringen. Gir beskjed; «nei, det får jeg dessverre ikke til». Tar det på Teams i begynnelsen. Etterhvert allierer du deg med en barnevakt som kan hente i barnehagen innimellom når du må reise på dagsturer. Det kommer til å gå fint. Anonymkode: 7934a...353 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #5 Skrevet 9. mars 2024 Hvor lange er dagsreisene? Har du foreldre som stiller opp? Tanter/onkler til barnet? Tenker du kanksje må ordne med noe form for betalt barnevakt etterhvert når barnet blir stort nok til at det er ok. Ellers ville jeg nok forsøkt å få hjelp av familie første året. Og så må jo også sjefen forstå at du må reise mindre. Om det er snakk om å reise for å ha møter så er ikke jeg helt enig i at det ikke kan tas digitalt jeg da... jeg har masse møter digitalt og synes det fungerer utmerket. Bedre for miljøet også enn at man skal fly Norge rundt for å drive å ha møter... Anonymkode: eb9ff...0d0 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #6 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du tar styringen. Gir beskjed; «nei, det får jeg dessverre ikke til». Tar det på Teams i begynnelsen. Etterhvert allierer du deg med en barnevakt som kan hente i barnehagen innimellom når du må reise på dagsturer. Det kommer til å gå fint. Anonymkode: 7934a...353 Jeg har ingen barnevakt, og kommer ikke til å få det. Jeg må belage meg på å være 100% alene. ts Anonymkode: ec6a2...603
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #7 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor lange er dagsreisene? Har du foreldre som stiller opp? Tanter/onkler til barnet? Tenker du kanksje må ordne med noe form for betalt barnevakt etterhvert når barnet blir stort nok til at det er ok. Ellers ville jeg nok forsøkt å få hjelp av familie første året. Og så må jo også sjefen forstå at du må reise mindre. Om det er snakk om å reise for å ha møter så er ikke jeg helt enig i at det ikke kan tas digitalt jeg da... jeg har masse møter digitalt og synes det fungerer utmerket. Bedre for miljøet også enn at man skal fly Norge rundt for å drive å ha møter... Anonymkode: eb9ff...0d0 Jeg har ingen som stoller opp. Er som sagt 100% alene. Har ikke råd til barnevakt heller. ts Anonymkode: ec6a2...603
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #8 Skrevet 9. mars 2024 Ja, som mor må du faktisk prioritere barnet. Og dette barnet får altså ingen andre nære slektninger heller? Ingen som kan stille opp ved krise? Ja, du må legge om livet helt. Anonymkode: aa985...1d0 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #9 Skrevet 9. mars 2024 Du må søke etter nye jobber fort. Det går ikke an å ha reisejobb uten partner. Og jeg vil anta at du har takket ja til en stilling med reisevirksomhet, så du kan ikke nekte reising. Finn ny jobb før sjefen starter prosess med å si deg opp Anonymkode: 804aa...325 9 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #10 Skrevet 9. mars 2024 Du må skaffe deg en fast barnevakt. Sett deg inn Skatteetatens regler. Det er ikke så komplisert som folk skal ha det til. Du må bare sende inn et eget skjema. Spør på lokale grupper på Face om det er noen unge pensjonister som vil ha en slik jobb. Min mor førtidspensjonerte seg fordi hun ville ha mer tid sammen med mannen sin som var en del eldre, men han døde i fjor og nå er hun på jakt etter deltidsjobb. Om du finner en som henne så er du sikret. Som bonus får barnet en «bestemor», en ekstra person å støtte seg på og det høres jo ut til å vare mangelvare hos dere. Ellers er eneste alternativet å si opp og be om å bli løst fra kontrakten før tiden. Anonymkode: f95e8...f35 10 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #11 Skrevet 9. mars 2024 Jeg synes du skal la være å ta sorgene på forskudd. Nyt permisjonen. Når du har fått barnehageplass og er tilbake på jobb, må du finne praktiske løsninger. Vurder om det er noen foreldre i samme barnehage du kan alliere deg med. Er det noen som av og til kan ta med barnet ditt hjem fra barnehagen? Hvor fleksibel arbeidstid kan du få? Hvor ofte må du reise? Hver uke, hver måned eller sjeldnere? Hvile tiltak kan gjøres for å redusere antall reiser? Ansett en barnevakt på fast basis. Har du en skoleelev/student i nærheten som kan ta på seg oppgaven? Øk kontaktnettet ditt slik at du kar noen som kan hjelpe hvis noe skjer, f.eks at du blir forsinket. Anonymkode: 4a4b1...f7c 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #12 Skrevet 9. mars 2024 Hvor er faren til babyen i alt dette? Anonymkode: 9d0c5...cb5 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #13 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ingen barnevakt, og kommer ikke til å få det. Jeg må belage meg på å være 100% alene. ts Anonymkode: ec6a2...603 Er det mulig barnevernet kan bistå her. De kan kanskje hjelpe deg med å se utover i nettverket ditt eventuelt utvide det med beredskapshjem, avlastingshjem eller lignende Anonymkode: 20692...f54 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #14 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, som mor må du faktisk prioritere barnet. Og dette barnet får altså ingen andre nære slektninger heller? Ingen som kan stille opp ved krise? Ja, du må legge om livet helt. Anonymkode: aa985...1d0 Jo, har familie, men de bor ikke her/kan ikke hente. Min mor er syk og kan ikke passe et lite barn. Mine søsken bor langt unna. Ts Anonymkode: ec6a2...603 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #15 Skrevet 10. mars 2024 Om du bor i Oslo kan du bruke barnevaktapp til finne en person. Kontakt alle mulige offentlige etater til å finne en løsning. Du har jo noen måneder på å finne en person, bruk tiden godt. Anonymkode: 7618a...a89
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #16 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har ingen som stoller opp. Er som sagt 100% alene. Har ikke råd til barnevakt heller. ts Anonymkode: ec6a2...603 Jo da, det må du ta deg råd til. Har du reisejobb så har du sikkert bra lønn, får diett osv. Selv hadde jeg avtale med en av de unge assistentene i barnehagen, som fulgte barnet hjem og var der til jeg kom de gangene jeg måtte være borte. Anonymkode: 7934a...353 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #17 Skrevet 10. mars 2024 Hva er strategien din, sånn ellers? Å bli sagt opp, også gå på dagpenger en god stund? Med barn må man være litt framoverlent og proaktiv, ta tak, være i forkant, og ikke bare la livet skje deg. Anonymkode: 7618a...a89 11 2
Apekatten Skrevet 10. mars 2024 #18 Skrevet 10. mars 2024 Når barnet begynner i barnehagen kan du avtale med andre foreldre at barnet ditt kan være med de hjem av og til. Ellers må du finne en fast barnevakt, det er sikkert noen ungdommer eller pensjonister som kunne tenkt seg en liten jobb.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #19 Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes du skal la være å ta sorgene på forskudd. Nyt permisjonen. Når du har fått barnehageplass og er tilbake på jobb, må du finne praktiske løsninger. Vurder om det er noen foreldre i samme barnehage du kan alliere deg med. Er det noen som av og til kan ta med barnet ditt hjem fra barnehagen? Hvor fleksibel arbeidstid kan du få? Hvor ofte må du reise? Hver uke, hver måned eller sjeldnere? Hvile tiltak kan gjøres for å redusere antall reiser? Ansett en barnevakt på fast basis. Har du en skoleelev/student i nærheten som kan ta på seg oppgaven? Øk kontaktnettet ditt slik at du kar noen som kan hjelpe hvis noe skjer, f.eks at du blir forsinket. Anonymkode: 4a4b1...f7c Antar dette barnet begynner i barnehagen rundt 1 års alder ettersom mor ikke har råd til barnevakt. Det skal godt gjøres å få andre foreldre til å ta med barnet hjem i så lav alder. Dette krever jo også at man tar seg god tid til å bli kjent med menneskene først for så å venne barnet med å være der. En barnevakt løsning er bedre da man kan begynne prosessen med å bli kjent tidligere, samt være hjemme i vante omgivelser. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det mulig barnevernet kan bistå her. De kan kanskje hjelpe deg med å se utover i nettverket ditt eventuelt utvide det med beredskapshjem, avlastingshjem eller lignende Anonymkode: 20692...f54 Dette er ikke det dummeste jeg har lest, men samtidig føles det urettferdig at barn med kabaple hjem skal ta ressursene pga en mor som ikke ønsker å bytte jobb. TS nå har du jo tatt dette valget om barn og med alt det innebærer. Det er på tide å sette barnet sitt først. Anonymkode: f684f...15c 11
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #20 Skrevet 10. mars 2024 Det er sånn at det er ditt ansvar som foresatt å ha barnepass, sånn at du får utført arbeidsoppgavene dine. Får du ikke til det, må du finne en annen jobb. En kan ikke forvente at jobben tilrettelegger i den grad, at det er til vesentlig ulempe for dem. Står det i arbeidskontrakten din at det medfører reising, så må du reise. Jeg har selv vært alenemor med jobb som medfører turnus. Det var ikke så mye annet valg enn å ansette barnevakter for å få det til å gå opp. Det var dyrt og ustabilt. Dermed tok jeg valget om å bytte jobb. Anonymkode: 714eb...ea0 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå