Gå til innhold

Bo på landet eller bygda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å flytte fra en storby til bygda? Jeg er veldig vant til livet i storbyen men hva vil jeg savne mest ved å flytte på landet annet enn familie & venner? Det er så dyrt å kjøpe i  storbyer. Det er vel ikke sånn at det er som å lande på månen når man flytter ut av byen hvor man har bodd hele sitt liv?

Anonymkode: 5a92d...0cc

Skrevet

Jeg vokste opp i Tønsberg.  Og flyttet på bygda. Til nærmeste "by" er det 25km å kjøre men når de over her sier by mener de oslo som er litt over 2 timer å kjøre, få som regner nærmeste som."by"

Nærmeste nærbutikk er 18km.

Jeg stortrives. Men innimellom savner jeg det å kunne bare gå ut et sted å ta en øl. Men vi har et utrolig koselige naboer , som vi tar øl med,griller sammen om sommeren. Hjelper hverandre og stiller opp når det trengs.

Det fins jo og små koselig tettsteder og som er fint å bo

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp i ei bygd, studerte og bodde 10 år i Oslo, og flyttet tilbake til bygd etter det. I starten var det litt stress å måtte planlegge innkjøp, fordi her stenger butikken kl 18 på hverdagene. Men savn? Ærlig talt savner jeg absolutt ingenting! Her er billigere å bo, frisk luft og flott natur, mindre stress og folk, ingen kø og hyggelige naboer. Det er mange fine steder både i bygd og by, og jeg reiser gjerne til byen igjen for ferie eller langhelg. Men bo der igjen skal jeg ikke. 

Anonymkode: 20851...474

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Oslo, er i 40 årene. Med mann og barn valgte vi å flytte til bygda som er ca 25 min fra Oslo. Altså her kjenner man virkelig hvilepulsen. Rolig og fine nye hus som er rimelige å kjøpe. Du får med en fin hageflekk og folka sier hei selv om du ikke kjenner dem. Det er mindre stress, har nærbutikker 3 min unna med bil. I Oslo var det stress i trafikk, i butikkene og overalt. Folk krangler for tilbudsvarer, parkeringsplasser og folk er så stressa der.  Eneste jeg savner er vel spisesteder og cafeer samt utenlandske  grønnsaksbutikker og litt mer utlendinger da hahahaha. Men ville ikke ha flytta igjen til Oslo bare hvis jeg blir eldre og må bo i leilighet. 

Anonymkode: 6f0ca...289

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er født og oppvokst i Oslo, er i 40 årene. Med mann og barn valgte vi å flytte til bygda som er ca 25 min fra Oslo. Altså her kjenner man virkelig hvilepulsen. Rolig og fine nye hus som er rimelige å kjøpe. Du får med en fin hageflekk og folka sier hei selv om du ikke kjenner dem. Det er mindre stress, har nærbutikker 3 min unna med bil. I Oslo var det stress i trafikk, i butikkene og overalt. Folk krangler for tilbudsvarer, parkeringsplasser og folk er så stressa der.  Eneste jeg savner er vel spisesteder og cafeer samt utenlandske  grønnsaksbutikker og litt mer utlendinger da hahahaha. Men ville ikke ha flytta igjen til Oslo bare hvis jeg blir eldre og må bo i leilighet. 

Anonymkode: 6f0ca...289

Vil også savne litt mer utlendinger. Håper de finnes på bygda også, veldig hyggelige mange av dem👍😊

Anonymkode: 5a92d...0cc

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du er bygd da?  Hvis du mener at å bo på bygda er 1 timers kjøretur til nærmeste matbutikk, frisør, kafè osv.  så kunne jeg aldri tenkt meg det.  Kunne aldri tenkt meg å bo i en av de største byene heller.  Kunne forresten bodd i Oslo dersom huset vårt kunne flyttes til en 2 mål sjøtomt nær fjorden.  Ikke ellers!

Jeg bor i Lofoten.  Landlig nok til at naboer ikke kan se inn til oss, og med utsikt til hav og fjell.  Bynært nok (2 km) til alt vi måtte behøve av forretninger, jobber, restauranter, kultur osv.  

Gjest Blåmonster
Skrevet

Får mye for pengene på bygda, er første gangs kjøper , har stort hus med hjemme gym og vinkjeller.

AnonymBruker
Skrevet

Bodd i både by, tettsted og bygd. Kunne aldri gått tilbake til bygdelivet  i en kommune med 4000 innbyggere og "sentrum" er kanskje 2000. Dette var også en bygd med kino, vinmonopol, pub, hotell//utested/kafe og egentlig bra kulturtilbud gitt størelse, men jeg har ingen behov eller ser verdi i natur og stor tomt/hage/hus.

Vil heller bo mer sentralt på færre kvadratmeter og mindre vedlikehold av bolig/,tomt og kunne ha kulturtilbud for både voksne og barn som er større.  Tettsted med skikkelig kollektivtransport kan jeg leve med men foretrekker by. Liker betong, asfalt, trikke og togskinner og lyd framfor "natur"

Anonymkode: e67aa...11f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oslofolk er så festlig selvhøytidelig når det gjelder deres egen "urbanitet". 😂 Oslo har aldri vært, og kommer aldri til å bli, en storby. Byer generelt finnes nesten ikke i Norge! Og sammenlignet med de fleste andre land her i verden, er det veldig liten reell forskjell på "bygda" og "byen" i Norge. Folk bruker de samme klærne, spiser den samme masseproduserte Grandiosa'n og Kneip'en, og ser på de samme programmene på lørdagskvelden. Den største forskjellen er hvor langt unna matbutikken og jobben er. På bygda og i suburbane strøk må du sette deg i bilen for å komme deg til daglige gjøremål, mens i byen kan du gå eller ta buss/trikk. Det er stort sett den eneste forskjellen. Det er svært få steder i Norge som er ordentlig øde. Det finnes jobber, skoler og butikker overalt.

Anonymkode: f6e67...dba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Oslofolk er så festlig selvhøytidelig når det gjelder deres egen "urbanitet". 😂 Oslo har aldri vært, og kommer aldri til å bli, en storby. Byer generelt finnes nesten ikke i Norge! Og sammenlignet med de fleste andre land her i verden, er det veldig liten reell forskjell på "bygda" og "byen" i Norge. Folk bruker de samme klærne, spiser den samme masseproduserte Grandiosa'n og Kneip'en, og ser på de samme programmene på lørdagskvelden. Den største forskjellen er hvor langt unna matbutikken og jobben er. På bygda og i suburbane strøk må du sette deg i bilen for å komme deg til daglige gjøremål, mens i byen kan du gå eller ta buss/trikk. Det er stort sett den eneste forskjellen. Det er svært få steder i Norge som er ordentlig øde. Det finnes jobber, skoler og butikker overalt.

Anonymkode: f6e67...dba

Nærmeste vi har til en storby i Norge i alle fall

Anonymkode: 85bf6...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Landet. Så øde som mulig.

Anonymkode: af571...778

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...