Gå til innhold

Hunden min hugger tak i meg under lek

Purple_Pixiedust

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvorfor hun gjør dette? 

Vi leker apport noe hun liker godt, samt vi har litt dralek før jeg ber henne slippe leken. Noen ganger når vi har dralek så plutselig slipper hun bare leken og hugger målrettet tak i hånden min og hun gjør det hardt og hun slipper ikke taket. Jeg må fysisk åpne munnen hennes. Når hun gjør dette avslutter jeg leken umiddelbart, reiser meg og setter meg i sofaen også ignorerer jeg henne en stund. 

Håndterer jeg det riktig og hvorfor gjør hun dette? 

Det må jo være noe hun blir misfornøyd over. Men sånn her kan det jo ikke være. 

Hun er 4 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en valp du har,forventer du at den oppfører seg som en voksen hund??

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (2 timer siden):

Det er jo en valp du har,forventer du at den oppfører seg som en voksen hund??

Nei, det gjør jeg ikke. Sa jeg det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk tipset om å lage au lyder, skikkelig høyt og snu meg bare bort med ryggen til med en gang, SKIKKELIG vise at det var vondt. Hunden min sluttet fort etter et par ganger

Anonymkode: cc138...4d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk tipset om å lage au lyder, skikkelig høyt og snu meg bare bort med ryggen til med en gang, SKIKKELIG vise at det var vondt. Hunden min sluttet fort etter et par ganger

Har sagt tydelig au, men det bryr henne ikke. Men jeg får prøve å fortsette med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (25 minutter siden):

Har sagt tydelig au, men det bryr henne ikke. Men jeg får prøve å fortsette med det. 

Men jeg mener ta i skikkelig, snu ryggen til og nesten ul auauuaua, det må liksom sette ut hunden så den skjønner, ser sprøtt ut men funka her

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (31 minutter siden):

Si au som en hund. Hyyyl og ule, som en hund som får vondt. Og så avslutter du leken og ignorerer som du allerede gjør. 

Anonymkode: fd0b7...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at hvis du begynner å hyle så vil du bare stresse hunden mer. 

Hvor lenge leker du? Lar du hunden vinne av og til? Og har du øvd på bytting? Hugger hun tak når du ber henne slippe eller når som helst? 

Anonymkode: 8f105...ecb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må du bryte aktiviteten FØR det skjer.

Anonymkode: a5188...6fa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men jeg mener ta i skikkelig, snu ryggen til og nesten ul auauuaua, det må liksom sette ut hunden så den skjønner, ser sprøtt ut men funka her

Okei. Har ikke tatt så hardt i. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Si au som en hund. Hyyyl og ule, som en hund som får vondt. Og så avslutter du leken og ignorerer som du allerede gjør. 

Anonymkode: fd0b7...1a4

Okei. Kan prøve. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror at hvis du begynner å hyle så vil du bare stresse hunden mer. 

Hvor lenge leker du? Lar du hunden vinne av og til? Og har du øvd på bytting? Hugger hun tak når du ber henne slippe eller når som helst? 

Anonymkode: 8f105...ecb

Dette kan skje etter kast nummer to. Hun biter ikke når jeg ber henne slippe, men bare helt plutselig. Hun er ganske flink synes jeg til å slippe. Tar 5-20 sekunder etter jeg har bedt henne om det. 

Lar henne vinne av og til. Da blir hun stolt. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da må du bryte aktiviteten FØR det skjer.

Men det kan skje etter 1 min liksom. Når jeg vet hun har energi. Typ etter hun har sovet, spist og tisset. 

Dette er ikke min første valp, men har ikke opplevd dette før. Men hun er en "superbiter". Aldri opplevd lignende.

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte også au-au. Litt sånn skjærende, lys stemme, da ble min så forundret, skakket på hodet, og så kom for å sjekke om alt sto bra til. Men hun var ikke noen superbiter, bare litt intens valpebiting innimellom. 

Anonymkode: ea26f...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt med dralek i en uke, se om det hjelper. 

Anonymkode: 9cea9...534

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror dralek er ugunstig for hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd å bare trykke hånda lenger inn i kjeften på hunden når hun biter?

Finner da fort ut at det ikke er behagelig.

Anonymkode: 6839c...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du gjør det fint.

Du lærer hunden din at ved sånn type ‘lek’ så blir det ikke lek. Ikke lov å bite.

Lykke til :)

Anonymkode: 2c3a2...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min var også sånn, hun ble veldig giret opp av veldig, veldig lite. og det er mer spennende å bite på deg enn en tyggeleke. valpen er jo vant til å herje med søsknene sine, og det er også sosialt for valpene å bite på hverandre.

jeg tenker at du ikke trenger å leke med en sånn type valp i det hele tatt, la den leke med leker på egen hånd. evt leke veldig kort tid og så avslutte. for dette blir veldig kjipt, og smertefullt, når hunden er 7-8 måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hundejente skrev (13 minutter siden):

min var også sånn, hun ble veldig giret opp av veldig, veldig lite. og det er mer spennende å bite på deg enn en tyggeleke. valpen er jo vant til å herje med søsknene sine, og det er også sosialt for valpene å bite på hverandre.

jeg tenker at du ikke trenger å leke med en sånn type valp i det hele tatt, la den leke med leker på egen hånd. evt leke veldig kort tid og så avslutte. for dette blir veldig kjipt, og smertefullt, når hunden er 7-8 måneder...

Enig med denne. Ts, du nevner at valpen er en skikkelig intens biter sånn generelt. Da er det gjerne greit å unngå herjing og leking som girer opp, og heller fokusere på god mental aktivitet som roer ned. Røff, herjete leking er noe man gjør med hunder som har en av-knapp. Jeg kunne ikke herje med eldstehunden min da hun var valp, men vi kan gjøre det nå, for nå er hun gammel nok til å vite at når jeg avslutter leken, så er det bare å falle til ro

Anonymkode: c2add...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg brukte også au-au. Litt sånn skjærende, lys stemme, da ble min så forundret, skakket på hodet, og så kom for å sjekke om alt sto bra til. Men hun var ikke noen superbiter, bare litt intens valpebiting innimellom. 

Okel. Den graden av au jeg har sagt gir i hvert fall ikke min en slik reaksjon. 

Sofakona skrev (14 timer siden):

Du stopper all lek og oppmerksomhet når hun biter første gang?

Ja. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Slutt med dralek i en uke, se om det hjelper. 

Anonymkode: 9cea9...534

Okei. Det kan prøves. 

Jeg tror dralek er ugunstig for hunden din.

På hvilken måte? 

Har du prøvd å bare trykke hånda lenger inn i kjeften på hunden når hun biter?

Finner da fort ut at det ikke er behagelig.

Anonymkode: 6839c...dea

Nei. Det er så vondt når hun biter at jeg må få hånden løs. 

Synes du gjør det fint.

Du lærer hunden din at ved sånn type ‘lek’ så blir det ikke lek. Ikke lov å bite.

Lykke til :)

Anonymkode: 2c3a2...d96

Takk

Hundejente skrev (12 timer siden):

Ikke leke? Apport må vel være greit? Hun vil jo kjede seg hvis vi ikke skal leke innimellom. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig med denne. Ts, du nevner at valpen er en skikkelig intens biter sånn generelt. Da er det gjerne greit å unngå herjing og leking som girer opp, og heller fokusere på god mental aktivitet som roer ned. Røff, herjete leking er noe man gjør med hunder som har en av-knapp. Jeg kunne ikke herje med eldstehunden min da hun var valp, men vi kan gjøre det nå, for nå er hun gammel nok til å vite at når jeg avslutter leken, så er det bare å falle til ro

Anonymkode: c2add...524

Okel. Men hun er veldig glad i å leke apport. Det må vel kunne gjøres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

Okel. Den graden av au jeg har sagt gir i hvert fall ikke min en slik reaksjon. 

Jeg mener forresten høy tone, ikke høyt lydnivå, ble litt usikker på om jeg fikk frem det, var ikke roping :)Hørtes vel litt ut som piping. 

Men kan være den blir så giret, at det kan være greit å leke på andre måter en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...