Gå til innhold

Reise til Iran


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fra universitetet blitt kjent med ei fra Iran. Vi har blitt gode venner og hun inviterte meg til Teheran når vi er ferdige med studiet. Hun sier at Iran er langt tryggere enn mediene portretterer det, og at i de større byene er unge folk liberale. Jeg har aldri reist utenfor Europa før og har ingen referanser, så derfor er nok denne posten litt naiv😅. Er det noen her som har besøkt Iran, eller er derfra som kan fortelle litt om turen sin?

Anonymkode: b43f4...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært der selv, men har en venninne som opprinnelig er fra Iran. Hun var bare noen få år da de flyktet derfra, så hun husker veldig lite fra den gangen, men hun har vært tilbake en gang sent i tenårene og sier, aldri igjen. Broren hennes, som var det samtidig, hadde et helt annet inntrykk som man og kunne ikke skjønne hvorfor hun ikke ønsker det, inntil de snakket om alle tingene han kunne gjøre der som ikke hun hadde mulighet for. 

Anonymkode: 6f316...d53

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! Jeg har fra universitetet blitt kjent med ei fra Iran. Vi har blitt gode venner og hun inviterte meg til Teheran når vi er ferdige med studiet. Hun sier at Iran er langt tryggere enn mediene portretterer det, og at i de større byene er unge folk liberale. Jeg har aldri reist utenfor Europa før og har ingen referanser, så derfor er nok denne posten litt naiv😅. Er det noen her som har besøkt Iran, eller er derfra som kan fortelle litt om turen sin?

Anonymkode: b43f4...3cd

I stor grad stemmer nok dette. I Tehran møtet du en stor andel sekulære og progressive mennesker, og nesten uansett hvor du reiser vil du møte mennesker som er usedvanlig nysgjerrige og gjestfrie ovenfor utlendinger.

Det sagt så har situasjonen i Iran de siste årene vært ganske ustabil. Selv om nordmenn ikke er spesielt utsatt er det flere eksempler på at myndighetene vilkårlig arresterer utlendinger for å bruke de som politiske forhandlingskort. Akkurat nå fraråder UD alle reiser til Iran, noe som vil gjøre det vanskelig å tegne reiseforsikring. Mange av de unge og liberale forlater også landet så snart de har muligheten.

Jeg er gift med en iraner og landet står høyt oppe på ønskelista over land jeg gjerne vil besøke. hun har ikke noe som helst lyst til å reise dit og om hun av en eller annen grunn må, føler hun seg ikke trygg på min sikkerhet dersom jeg blir med. Jeg tror nok denne frykten er en smule overdrevet, men jeg velger selvsagt å stole på henne.

Situasjonen kan selvsagt bedre seg, men slik det er akkurat nå ville jeg ikke reist.

Anonymkode: 5f5a9...eec

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være venninnen din har rett i at det går greit i byene, men husk at mtp reiseråd som fraråder alle i Norge å reise til Iran kan du få mye problemer om noe skulle skje. Mye reiseforsikringer og annet som ikke gjelder og mye som du ikke har rett til lenger når du ignorer utenriks sine råd.

Anonymkode: 4ace8...301

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kan være venninnen din har rett i at det går greit i byene, men husk at mtp reiseråd som fraråder alle i Norge å reise til Iran kan du få mye problemer om noe skulle skje. Mye reiseforsikringer og annet som ikke gjelder og mye som du ikke har rett til lenger når du ignorer utenriks sine råd.

Anonymkode: 4ace8...301

Det er sant. Jeg har tenkt på det med reiseforsikringen og at de neppe dekker skader eller utgifter om noe skulle skje. Så det står høyt i vurderingen om jeg velger å besøke Iran

Anonymkode: b43f4...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent et eller to år så er situasjon endret. 

Anonymkode: 64805...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs mye på om du er mann eller kvinne. Om du er kvinne regner jeg med du er ok med å bli gruppevoldtatt og slått ihjel, og få 15-30 år i fengsel for å si noe en mann ikke liker eller at litt av håret ditt faller ut av sløret ditt.

Det finnes ingen liberale steder i Iran. Iransk politi skyter og dreper kvinner på åpen gate som ikke følger reglene 100%, selv i de mest "liberale" byene.

Du kan for eksempel se Vice sitt besøk til Iran for et par måneder siden:

Vice er et venstre-basert nyhetsnettverk som er kjent for å underdrive hvor farlig den muslimske verdenen er.

 

De som tror det finnes muslimske land som er trygge for kvinner lever i en fantasiverden. Kvinner er skapt for å være slaver og kveg for menn, ingenting annet.

Anonymkode: a0cca...562

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg drar til land med søplestyresett og/eller rævva holdninger til kvinner og likestilling. Uaktuelt.

Anonymkode: 347a1...790

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iran er blandt mine topp 5 reisemål. Så fantastisk mye gammel kultur å se på.

Hva slags styresett de har kunne jeg ikke driti mer i. Skal jo bare reise litt rundt i et par uker, uansett.

Anonymkode: 9f902...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har ikke vært i Iran, men kjenner flere som har vært der.  De skryter veldig av landet og folket der. De har vært i Teheran og følte seg veldig trygge og ble svært godt mottatt. 

Menneskene der er gjestfrie, og de ble invitert hjem til mange.  Og overalt fin de servert svært god mat.  

Jeg har så lyst til å reise dit en dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste rundt i Iran alene for en del år siden. Det er et svært spennende og variert, stort land. Jeg hadde én litt ekkel opplevelse, men ellers gikk det fullstendig fint. Ble kjent med mange lokale, og de er et ekstremt hyggelig og gjestfritt folk. Myndighetene derimot er en annen sak. Slik situasjonen er i landet nå ville jeg nok drøyd det litt med å eventuelt reise tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC skrev (1 minutt siden):

Jeg reiste rundt i Iran alene for en del år siden. Det er et svært spennende og variert, stort land. Jeg hadde én litt ekkel opplevelse, men ellers gikk det fullstendig fint. Ble kjent med mange lokale, og de er et ekstremt hyggelig og gjestfritt folk. Myndighetene derimot er en annen sak. Slik situasjonen er i landet nå ville jeg nok drøyd det litt med å eventuelt reise tilbake.

En stund siden jeg sjekket opp tråden igjen. Takk for at du deler dine erfaringer rundt reisen din:) Jeg er litt skeptisk i forhold til hvordan situasjonen har vært der de siste par årene. Om jeg drar så besøker vi min venninnes familie og bor hos dem. Så føler meg trygg på den fronten. Jo mer jeg leser om landets historie, natur og geografi og kultur så frister et fremtidig besøk veldig! 

Anonymkode: b43f4...3cd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når har jo UD skrevet siden 2022 at det er farlig og reise der. Du kan havne opp i ting som virker uskyldig her hjemme men alvorlig der. Skulle noe skje så vil du 99,9% ikke få hjelp fra UD. Selv om det frister aldri så mye så er kulturen ganske så annerledes enn her. 

Anonymkode: 6be05...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 14.33):

De som tror det finnes muslimske land som er trygge for kvinner lever i en fantasiverden. Kvinner er skapt for å være slaver og kveg for menn, ingenting annet.

Anonymkode: a0cca...562

Sier litt om deg at du ikke har satt deg inn i ting. Du drar alle sammen under samme kam. Jeg har vært i Oman. Et muslimsk land som du mener ikke er trygge for oss kvinner. Jeg kjenner også flere familier der. De blir behandlet som prinsesser. Så ikke dra alle muslimske lang under samme kam. 

Anonymkode: 120af...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...