Gå til innhold

Strikkepakke Garnius

katja kai

Anbefalte innlegg

Noen andre her som strikker noe fra Maurstadkolleksjonen fra Garnius? Jeg strikker Mieau genseren nå ( strikket ikke prøvelapp… ) og når jeg kontrollmålte bolen så har den overvidden til L, men jeg strikker str S. Strikker hverken fast eller løst til vanlig, pleier å treffe på strikkefastheten med den oppgitte pinnestørrelsen. Noen som opplever det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Strikkefasthet varierer ut fra ulike garn. Du må strikke prøvelapp for hvert nye prosjekt, med mindre du kjenner garnet godt fra før. 

Anonymkode: 7c307...e75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Strikkefasthet varierer ut fra ulike garn. Du må strikke prøvelapp for hvert nye prosjekt, med mindre du kjenner garnet godt fra før. 

Anonymkode: 7c307...e75

Ja jeg er klar over at det er det jeg burde gjort, jeg synes allikevel at avviket var veldig stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke måle strikkefastheten på det du har strikket? Har du 18 m per 10 cm? Hva er strikkefastheten din?

Genseren oppgir en strikkefasthet på 18 m med pinne 6.

Jeg gikk inn på originalgarnet, og der står Strikkefastheten oppgitt til 15 m med pinne 6-7.

Litt merkelig at det er såpass mye avvik når pinnestørrelsen er omtrent den samme. Muligens blir den annerledes fordi det er mønsterstrikk. Mange strikker bittelitt strammere med mønstertrikk og må opp en (halv) pinnestørrelse for å få samme strikkefasthet som ved glattstrikk. Kanskje gjør dette garnet at mange strikker mye strammere i mønsterstrikken og dermed får 18 m i strikkefasthet?

Tidligere strikket jeg ikke prøvelapp. Jeg strikket med oppgitt pinnestørrelse, traff som regel strikkefastheten eller levde med det lille avviket.

Men så har jeg erfart at jeg strikker litt forskjellig med ulike garn (både materiale og type spinning påvirker). Pinnetyper (materiale og serie/produsent) kan også påvirke strikkefastheten litt. Andre ganger kan det være at strikkeoppskriftdesigneren strikker litt stramt/løst. Derfor strikker jeg nå en liten prøvelapp slik at jeg får den størrelsen og det uttrykket som jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er strikkefastheten din da? 

Anonymkode: 94c54...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (9 timer siden):

Kan du ikke måle strikkefastheten på det du har strikket? Har du 18 m per 10 cm? Hva er strikkefastheten din?

Genseren oppgir en strikkefasthet på 18 m med pinne 6.

Jeg gikk inn på originalgarnet, og der står Strikkefastheten oppgitt til 15 m med pinne 6-7.

Litt merkelig at det er såpass mye avvik når pinnestørrelsen er omtrent den samme. Muligens blir den annerledes fordi det er mønsterstrikk. Mange strikker bittelitt strammere med mønstertrikk og må opp en (halv) pinnestørrelse for å få samme strikkefasthet som ved glattstrikk. Kanskje gjør dette garnet at mange strikker mye strammere i mønsterstrikken og dermed får 18 m i strikkefasthet?

Tidligere strikket jeg ikke prøvelapp. Jeg strikket med oppgitt pinnestørrelse, traff som regel strikkefastheten eller levde med det lille avviket.

Men så har jeg erfart at jeg strikker litt forskjellig med ulike garn (både materiale og type spinning påvirker). Pinnetyper (materiale og serie/produsent) kan også påvirke strikkefastheten litt. Andre ganger kan det være at strikkeoppskriftdesigneren strikker litt stramt/løst. Derfor strikker jeg nå en liten prøvelapp slik at jeg får den størrelsen og det uttrykket som jeg ønsker. 

Hei, jeg har 15 masker på 10cm og strikker med pinne 6…Samme som står på banderolen. Burde laget prøvelapp ja :( Orker ikke rekke opp pusete mønsterstrikk, så da får jeg gi den bort hvis den blir for overzised. Fikk feil antall nøster/farger til å begynne med og fikk tilsendt riktig antall og nøster etterpå, samt at jeg fikk beholde det som var feil. Så da har jeg ihvertfall nok garn til å kunne improvisere på ermene hvis det blir lite av noen farger. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er strikkefastheten din da? 

Anonymkode: 94c54...a59

Hei, 15 masker på 10cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...