Gå til innhold

Kunne dere kvinner i jobb blitt sammen med en ufør mann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Som selv ufør så hadde det blitt for mye. 
Ikke Pga han er ufør. Men fordi han er rundt 24/7. 

Hadde vært drepen på forholdet. 
Trenger egentid. 

Anonymkode: 6d796...59e

Må fyren flytte inn hos deg da?

Anonymkode: 0bd6b...608

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kvinnelig partner, men jeg tenker kanskje svaret er relevant likevel? Dersom spørsmålet handler om hvorvidt jeg kunne tenkt meg en ufør livspartner, bør kjønn være irrelevant. 

Om jeg skulle funnet en ny partner nå, ville jeg nok ikke syntes en ufør partner var en perfekt match. Jeg har hatt kjærester tidligere som har slitt psykisk, og det er tungt å være pårørende. Det ønsker jeg ikke på nytt igjen. Når det er sagt, kommer det jo helt an på hva som er grunnen til uførheten, og ikke minst hvordan hun takler det. En livspartner som ligger på sofaen hele dagen eller som synes synd på seg selv er lite tiltrekkende. Jeg tjener meget godt, og har i dag en partner som matcher min lønn. Dermed har vi likt utgangspunkt for livsstil. En ufør har lav inntekt, så da må personen være virkelig drømmedamen for at jeg skal se det som verdt det å selge hus og gå ned i standard med denne damen. 

Anonymkode: 9caf4...9c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei tror ikke det. Men kunne vurdert det om han eide hus, bil osv. hadde en hobby som «jobb», og var normalt fysisk og psykisk oppegående. 

Anonymkode: c5338...040

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei tror ikke det. Men kunne vurdert det om han eide hus, bil osv. hadde en hobby som «jobb», og var normalt fysisk og psykisk oppegående. 

Han høres isåfall ikke mye ufør ut 😅

Anonymkode: de6d7...ec7

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her ser vi forskjell ja. Kvinner ønsker i hovedsak ikke. Er det fordi de egentlig ønsker det skal være gamle kjønnsroller på det området? 

Anonymkode: 364c0...1a7

Det handler nok om tradisjon og historie. Kvinner fikk knapt nok lov til å gå ut i arbeidslivet før for 50 år siden. Kvinner har vært ansett hjelpeløse på linje med barn ("redd kvinner og barn"), og menn tar nok lettere styringen fordi de da føler seg mer "mannlige" (altså er den i forholdet med mest makt). Og derfor lettere aksepterer en svakere partner.

Det skal nok en del til for en god del kvinner å innta den tradisjonelle mannsrollen i familien, altså å være familiens overhode og hovedforsørger.

Anonymkode: 57ac2...949

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er gift med en ufør mann. Han ble syk etter at vi giftet oss. Det har vært fryktelig for han å bli ufør. Husker jeg måtte ha behandlende lege til å sette seg ned med han og overbevise han om å søke ufør. For en mann å ikke kunne forsørge er ille. Mannen min er smart, oppegående og leser seg opp på ulike temaer dagen lang. Vi har alltid noe å prate om,selv om jeg er den som er i jobb.

Anonymkode: 12ab3...e16

• Liker 9
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg blir aldri sammen med noen basert på arbeidsevne eller lack there of. Er fyren rett for meg på de områdene som betyr noe, så spiller det ingen rolle om han kan jobbe eller ikke. Og uføre får jo stønad, så da har han jo inntekt og kan bidra så mye som han kan hvis vi skulle ende opp med å flytte sammen.

Endret av xQueenKx
  • Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (40 minutter siden):

Tenk om det er en stakkar som har blitt mobbet da. Skal man straffe de stakkars mobbeofrene? Jeg forstår det dersom det er tunge psykiatriske diagnoser man er født med da

Synd for han. Men jeg driver ikke veldedighet på bekostning av egen lykke og liv. 

Anonymkode: 85ee3...ab9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her ser vi forskjell ja. Kvinner ønsker i hovedsak ikke. Er det fordi de egentlig ønsker det skal være gamle kjønnsroller på det området? 

Anonymkode: 364c0...1a7

Nei, jeg ønsker ett forhold hvor man er likestilt.
Jeg ønsker ett forhold hvor man kan bidra likt på husarbeid og fysiske oppgaver, og hvor man har nogenlunde like økonomiske forutsetninger.

Jeg har ingen ønske om å bli forsørget, og heller ikke ønske om å forsørge andre.

Anonymkode: 6e24a...094

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han høres isåfall ikke mye ufør ut 😅

Anonymkode: de6d7...ec7

😂 da kunne jeg ikke blitt sammen med en ufør mann😅😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Og det har ingen ting med økonomi eller at han går hjemme å gjøre. Jeg kunne fint vært sammen med en hjemmeværende mann eller en med lite inntekt, så lenge han klarte å ta vare på seg selv og hadde kontroll på økonomien. 

Men er man ufør, så er man ute av stand til å delta i arbeidslivet. Og det er det jo gjerne en grunn til, som regel fysisk eller psykisk sykdom eller skade. Og jeg hadde ikke giddi å innlede et forhold med en som hadde så sterke skader eller så alvorlig sykdom. Det hadde jo naturlig nok lagt mange begrensninger på hans liv, og dermed også på mitt liv.

Sykdom eller skade i seg selv hadde heller ikke vært en dealbreaker. Jeg er selv kronisk syk, og hadde ikke hatt noe problem med en mann som var det. Men så syk at han ikke klarte å jobbe? Nei takk.    

Anonymkode: 8185c...5cc

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det virker som kvinner er litt mer tilbakeholdne med å bli sammen med en ufør mann, enn hva menn er til å bli sammen med en ufør kvinne. Bare litt, ikke veldig mye forskjell.

Endret av Fountaine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, fordi jeg er av den oppfatning at jeg trenger en partner som får input via en jobb. erfaring tilsier at de som sitter hjemme hele dagen endrer personlighet og får et fokus som ikke er forenlig med mitt. 

Anonymkode: 77ced...5f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde dessverre ikke gjort det igjen. Ikke på grunn av penger, men fordi min uføre eks lempet alt husarbeid på meg. Så jeg jobbet og gjorde alt i huset, og han gjorde ingenting. 

Anonymkode: 4ed45...bc2

Men altså, i rettferdighetens navn. Det er ikke normen av uføre menn som gjør slikt. Og risikoen for å finne samme type lat mann er minst like høy blant friske menn. 

Har inntrykk av at uføre menn generelt sett prøver å kompensere ovenfor kvinnen sin for manglende karriere, og oftest er mest takknemlig for å ha et forhold. 

Med mindre han blir ufør mens dere er i et forhold, eller du finner deg en lathans. Men en lathans hadde nok vært like inntørket og lat som frisk også.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk må få date hvem de vil, og preferanser og krav rundt uføretrygd er like legitime som alle andre preferanser og krav. Det som provoserer meg mest med disse trådene er ofte begrunnelsene. En ufør som er såpass syk at han er ikke er i stand til å arbeide MÅ derfor også ha andre begrensninger som gjør h'n uaktuell som partner. Det virker som alle tror at fordi personen er ufør så er blir automatisk dømt til å bli sykepleier for denne personen. Altså, dette kan jo selvsagt være tilfelle hos enkelte, men folk på uføretrygd er ingen homogen gruppe mennesker. Det kan være alle mulige grunner til at folk havner der, og noen kan faktisk oppleve bedring av situasjonen sin, og da spesielt om man er uføretrygdet grunnet psykiske lidelser. 

Jeg er ikke uføretrygdet, men har vært på AAP i nesten 10 år og er nå på vei til å bli uføretrygdet grunnet hovedsakelige psykiske lidelser. Jeg har levd et tungt liv, opplevd å være vitne til drap på et familiemedlem, opplevd selvmord i nær familie, mistet mye skolegang som ung pga en reumatisk sykdom som siden har gått i det legene mener er permanent remisjon. hadde også en ubehandlet adhd diagnose samt opplevd mye annet som har gjort at jeg har hatt vansker for å ta en utdannelse eller stå i en jobb. Det er først i godt voksen alder at jeg har merket bedring på dette ved langvarig terapi og det å endelig bli medisinert for Adhd'en. Det siste året har jeg tatt opp VGS igjen og planlegger etter hvert å hive meg på studier for å kunne oppnå de drømmene og ambisjonene jeg hadde som måtte legges vekk på grunn av livssituasjonen min. 

Ingenting av dette definerer meg som person, jeg er oppegående, snill og empatisk mot alle jeg møter. Jeg er reflektert og har god selvinnsikt. I det daglige er det ingen som kan se på meg at jeg har hatt det tøft. Ingen av mine venner vet noe om dette foruten de nærmeste og jeg blir sett på som en helt normal oppegående fyr. Jeg trenger ingen til å pleie meg, jeg lever ikke i en svinesti og jeg er fullstendig i stand til å ta vare på meg selv, om man ser bort i fra at jeg mottar penger fra staten for å kunne ha et sted å bo og mat på bordet. 

Poenget mitt med dette er at uføretrygdede folk har alle forskjellige historier, og det blir så vanvittig kunnskapsløst å dra alle over en kam. Vil du ikke date en av oss? Okey, det er fair. Men slutt med fordommene. 

Anonymkode: 024a4...a1f

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Som selv ufør så hadde det blitt for mye. 
Ikke Pga han er ufør. Men fordi han er rundt 24/7. 

Hadde vært drepen på forholdet. 
Trenger egentid. 

Anonymkode: 6d796...59e

Er du ikke på jobb om dagen?

Anonymkode: c746d...fd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Fountaine said:

Det virker som kvinner er litt mer tilbakeholdne med å bli sammen med en ufør mann, enn hva menn er til å bli sammen med en ufør kvinne. Bare litt, ikke veldig mye forskjell.

Det stemmer nok.

Anonymkode: c746d...fd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er gift med en ufør mann. Han ble syk etter at vi giftet oss. Det har vært fryktelig for han å bli ufør. Husker jeg måtte ha behandlende lege til å sette seg ned med han og overbevise han om å søke ufør. For en mann å ikke kunne forsørge er ille. Mannen min er smart, oppegående og leser seg opp på ulike temaer dagen lang. Vi har alltid noe å prate om,selv om jeg er den som er i jobb.

Anonymkode: 12ab3...e16

Det er stor forskjell å bli med en som ble ufør underveis enn en som var det fra start. Ville aldri forsørget en ufør person eller leve med det som følger med. Men om vedkommende blir ufør underveis er det en helt annen sak.

Anonymkode: ea015...994

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis han kan gjøre husarbeid og være med på kulturelle ting. 

Anonymkode: e757e...73a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde min mann gjennom mange år blitt ufør pga sykdom eller ulykke, hadde jeg selvfølgelig ikke gått fra ham på grunn av det.

Anonymkode: 9ebc8...69d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...