Gå til innhold

Laminatgulv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av annen tråd om benkeplate i laminat vs heltre.

Jeg undrer meg over at «alle» skal ha laminatgulv for tiden. Hvorfor??? Kan til nøds forstå barnefamilier med 12 unger under 5 og som driver kennel i stua, men andre? 
Det sies at laminatgulv har blitt så pent, men der er jeg ikke enig. Billigste trestavs parkett er myyye penere enn de dyreste laminaten. Laminat er stygt, kjipt og livløst. I tillegg føles det billig og kaldt å gå på. Rare klikkelyder blir det også. 
Er på leilighetsjakt og gremmes rett og slett over all laminaten der ute. Synes det er veldig rart at det har blitt så populært samtidig som er fokus på bærekraft og økonomi. Hvor miljøvennlig er det å legge et gulv som krever enorme ressurser å produsere og som uansett må byttes om 10-15 år? Mens man kan legge parkett som kan slipes og holde i minst 50-100 år?

Anonymkode: c77d0...80d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem har fortalt deg at laminat varer kun i 10-15 år? Laminat varer livet ut.

Parkett tåler ikke dyreklør eller barn som søler og folk flest har barn eller dyr i hus i løpet av livet sitt.

Anonymkode: 65218...7bc

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både laminat og parkett. Parketten fikk riper og hakk med en gang. Liveredd for enhver dråpe eller at bestikket eller en leke faller ned slik at det blir hakk. Laminaten er nærmest uslitelig. Med både barn og dyr er det en no-brainer. Jeg vil aldri ha parkett igjen til tross for at jeg har vært ekstremt nøye med å passe på gulvet. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mye heller ha kork, vinyl eller laminatgulv enn parkett.  Utseende er ikke alt, for meg er det viktigere at det er slitesterkt og praktisk (og tåler vann). 

Anonymkode: 1d251...586

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mitt laminatgulv fra BerryAlloc ❤️ Det tåler alt! Og jeg har fått masse skryt for at det er så fint. Rimelig var det også. Jeg hadde parkett i min forrige leilighet og det ble ripete med en gang. Kjedelig å bruke 70.000 kr på et gulv som ikke tåler en dritt. Og det var såkalt god kvalitet men bare jeg flyttet litt på et bord eller en stol ble det hakk og riper. Skal ALDRI ha parkett igjen. 

Syns ikke laminat er kaldt å gå på. Gulv er heldigvis en smakssak, men for meg som har dyr så er laminat perfekt. 

Anonymkode: 98511...ab1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er fordi min generasjon, jeg har allerede flyttet i et hus der forrige generasjon gikk rett i "men tregulv varer livet ut"-felle. Da vi har kjørt en bolig, var det med et 20 år gammelt tregulv, hellimt eik, superdyrt da et var kjøpt, og nesten ikke få kjøpt nå. Familien hadde hund. Gulvet var så stygt og skadet, riper og hakk, vannskader, med store spreker. Men verst av alt, at vi skulle bytte litt på planløsning. Det viset seg at det ikke går an å igjenbruke gulvet, går ikke an å ta den av og legge på igjen, går ikke an å få kjøpt samme eller likende gulv for å fylle på. Og merk det, jeg snakker om gulvet som er bare 20 år gammelt, ikke eldre enn det. Det kunne slipes ja, men det hjelper jo ingenting i den situasjonen vi var i.

Vi la laminat fra Pergo og varmemater under. Gulvet er veldig fint 5 år senere, null riper, varmt å gå på, lett å vaske. Hvis de neste som flytter etter oss må bytte gulv, så er det jo ikke slik at vi har insistert en nyre i det. Jeg er superfornøyd. De ekstra 50-100 tusen som ble spart på å ikke kjøpe heltre gulv kan brukes på sommerferier eller en ny bil, begge ting gir større økning i min livskvalitet enn tregulv. 

Anonymkode: be5a8...0c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fordi min generasjon, jeg har allerede flyttet i et hus der forrige generasjon gikk rett i "men tregulv varer livet ut"-felle. Da vi har kjørt en bolig, var det med et 20 år gammelt tregulv, hellimt eik, superdyrt da et var kjøpt, og nesten ikke få kjøpt nå. Familien hadde hund. Gulvet var så stygt og skadet, riper og hakk, vannskader, med store spreker. Men verst av alt, at vi skulle bytte litt på planløsning. Det viset seg at det ikke går an å igjenbruke gulvet, går ikke an å ta den av og legge på igjen, går ikke an å få kjøpt samme eller likende gulv for å fylle på. Og merk det, jeg snakker om gulvet som er bare 20 år gammelt, ikke eldre enn det. Det kunne slipes ja, men det hjelper jo ingenting i den situasjonen vi var i.

Vi la laminat fra Pergo og varmemater under. Gulvet er veldig fint 5 år senere, null riper, varmt å gå på, lett å vaske. Hvis de neste som flytter etter oss må bytte gulv, så er det jo ikke slik at vi har insistert en nyre i det. Jeg er superfornøyd. De ekstra 50-100 tusen som ble spart på å ikke kjøpe heltre gulv kan brukes på sommerferier eller en ny bil, begge ting gir større økning i min livskvalitet enn tregulv. 

Anonymkode: be5a8...0c8

Pergo er også et bra merke. Jeg mister ting i gulvet hele tiden og har ikke et eneste hakk eller en ripe etter snart 2 år. Lett å rengjøre og :) 

Anonymkode: 98511...ab1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og som bonus, har vi kjøpt gulv til hele huset på en gang og byttet overalt. Hel-limt tregulv var selvsagt bare i stue. Og nå har jeg ingen lappeteppe av 6 forskjellige gulv i huset, men samme gulv absolutt overalt, bortsett fra bad og ytterste gang. Jeg  veldig fornøyd med det også. 😅

Anonymkode: be5a8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkett unngår jeg i inngangsparti pga sko og søl utenfra, og i rom med mye trafikk. Parketten kan du pusse hvis det blir riper og sånt men ikke alltid lett å få det fint. Kan ha det noen steder som på hovedsoverom, kjeller/loftstue. Laminat, stein og fliser er bedre synes jeg.

Anonymkode: 6d0a5...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rapportert.

Endret av Hedda-78
Fjernet sitat pga reklame.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte laminat da vi pusset opp i fjor. Parketten som var her fra før var full av hakk og merket, samt stygge skiller der møbler hadde stått. Vi har 2 små barn som løper ut og inn i hagen hele sommeren, da er det greit at gulvet tåler litt. I tillegg har vi varmepumpe med gulvmodell, den ville ødelagt parketten rundt ved å tørke det ut.

Anonymkode: 765e6...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...