Gå til innhold

Hva slags sykdom er dette

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Riktig at disse henger samme med som oftest bare hos de med diabetes, de utvikler ofte også cøliaki. Andre veien er sjeldent.

Anonymkode: 68723...d04

Det stemmer, men det har nok noe med at diabetes er noe man som regel får i veldig tidlig alder, mens cøliaki er vanligere å få i alle aldere 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser du skriver at du har time, legekontor har ofte mulighet til å gi deg time fortere, om det haster litt. Jeg ville nok undersøkt muligheten på mandag til å kunne få komme inn fortere enn om 4 uker.

Hvit tunge og gule negler for meg = sopp. Men det kan nok også skyldes et hav av andre ting. 

Anonymkode: 5863b...cf3

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis du får legen din til å måle D-vitaminnivå, vil du garantert finne ut at det er oppsiktsvekkende lavt. 

Anonymkode: b82bc...ee6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og hvis du får legen din til å måle D-vitaminnivå, vil du garantert finne ut at det er oppsiktsvekkende lavt. 

Jeg spiser mye fisk og en del kjøtt. Må jeg ta supplementer i tillegg tenker du? TS

Anonymkode: 37917...d89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenkte det samme, svir det når du spiser noe salt eller sterkt?

Annbefaler en tur til legen.

Anonymkode: 33189...276

Ikke nevneverdig. Spiser ganske rent og sjeldent mye salt, har brukt cayenne en del i det siste (som krydder i gryter) siden leste det kunne motvirke sopp, men har ikke fungert sp langt. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det heter sopp og det behandles med Mycostatin mikstur fra legen.

Anonymkode: 06e78...886

Har hørt at det ikke fungerer for halvparten. Har du prøvd det? TS

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (12 timer siden):

Nei, eller ikke refluks eller plager ved fett eller kjøtt.

Det jeg derimot merket var at matvarer og drikker med mye karbohydrater (sukker) gjorde meg veldig fort uvell/kvalm. Ble som regel veldig trøtt, døsig, slapp, utilpass av det, men slipper det som regel nå når jeg tar insulin.

Mat med fett ga meg ofte motsatt effekt, fett gjør at blodsukkeret får en mer flat stigning, og da fikk jeg ikke det samme ubehaget.

Kjøtt er noe av det bedre jeg spiser, for da trenger jeg aldri å ta insulin da det ikke påvirker blodsukkeret.

Det som derimot er viktig å påpeke, er at når blodsukkeret er høyt, får noen ulvehunger, andre blir kvalme av alt. Jeg er sistenevnte, har opplevd å kaste opp fordi blodsukkeret var så høyt, hadde spist druer 😖

Jeg var i starten av tjueårene når jeg fikk diabetes, så man kan få type 1 i voksen alder.

Interessant. Jeg kjenner meg igjen i dette også. Spiser sjeldent sukker men spiser jeg f.eks tre bananer i slengen blir jeg litt uvel. Men ikke like uvel hvis jeg spiser kjøttdeig stekt i smør eller noe slikt. Syntes det et merkelig. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg spiser mye fisk og en del kjøtt. Må jeg ta supplementer i tillegg tenker du? TS

Om du må ta tilskudd eller ikke, har ikke jeg noe med. Det bestemmer du. 

Når jeg peker på D-vitaminmangel, er det fordi du beskriver symptomer på trøske, som er en soppinfeksjon i munnhulen som gir hvitt belegg. 

Kilde: https://www.helsenorge.no/sykdom/munn-tenner-kjeve/troske/

Og soppinfeksjoner er noe vi pådrar oss når immunforsvaret vårt ikke fungerer lenger.

Og til sist: Immunforsvaret fungerer ikke uten D-vitamin. Den danske rrofessoren i molekylær immunologi, Carsten Geisler, forklarte det slik:

"- Vi har oppdaget at immunforsvarets T-celler er like avhengige av D-vitaminer som en bil er avhengig av bilbatteri for å starte. Med andre ord: Uten D-vitaminer kan ikke T-cellene komme i gang med arbeidet sitt." 

Kilde: https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/vitamin-d-tar-vare-pa-immunforsvaret?page=2

T-celler er immunceller som har som jobb å bekjempe blant annet soppinfeksjoner. Hvis du ikke har nok D-vitamin, får ikke T-cellene til å gjøre jobben sin. Og da kan vi bli rammet av f.eks. trøske. Eller neglesopp. Eller sopp i underlivet for den del. Eller mange andre infeksjoner fra diverse bakterier eller virus. 

Den logiske løsningen på problemet er selvsagt å øke D-vitaminnivået i kroppen, slik at T-cellenes startbatteri begynner å virke igjen. Men medisin er ikke logisk. Innen medisin handler det om hva leger tror på, ikke om hva som er vitenskapelig beskrevet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om du må ta tilskudd eller ikke, har ikke jeg noe med. Det bestemmer du. 

Når jeg peker på D-vitaminmangel, er det fordi du beskriver symptomer på trøske, som er en soppinfeksjon i munnhulen som gir hvitt belegg. 

Kilde: https://www.helsenorge.no/sykdom/munn-tenner-kjeve/troske/

Og soppinfeksjoner er noe vi pådrar oss når immunforsvaret vårt ikke fungerer lenger.

Og til sist: Immunforsvaret fungerer ikke uten D-vitamin. Den danske rrofessoren i molekylær immunologi, Carsten Geisler, forklarte det slik:

"- Vi har oppdaget at immunforsvarets T-celler er like avhengige av D-vitaminer som en bil er avhengig av bilbatteri for å starte. Med andre ord: Uten D-vitaminer kan ikke T-cellene komme i gang med arbeidet sitt." 

Kilde: https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/vitamin-d-tar-vare-pa-immunforsvaret?page=2

T-celler er immunceller som har som jobb å bekjempe blant annet soppinfeksjoner. Hvis du ikke har nok D-vitamin, får ikke T-cellene til å gjøre jobben sin. Og da kan vi bli rammet av f.eks. trøske. Eller neglesopp. Eller sopp i underlivet for den del. Eller mange andre infeksjoner fra diverse bakterier eller virus. 

Den logiske løsningen på problemet er selvsagt å øke D-vitaminnivået i kroppen, slik at T-cellenes startbatteri begynner å virke igjen. Men medisin er ikke logisk. Innen medisin handler det om hva leger tror på, ikke om hva som er vitenskapelig beskrevet. 

Dette er veldig interessant. Jeg mistenker at jeg er lav i Vitamin D. Jeg var veganer for noen år siden og føler at den perioden kanskje var en katalysator for noen av de problemene jeg nå opplever? Hva tenker du? Det er et hav av forskjellige supplementer da, har du et du sverger til? TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er veldig interessant. Jeg mistenker at jeg er lav i Vitamin D. Jeg var veganer for noen år siden og føler at den perioden kanskje var en katalysator for noen av de problemene jeg nå opplever? Hva tenker du? Det er et hav av forskjellige supplementer da, har du et du sverger til? TS

Når cellene i kroppen (f.eks. T-celler) skal bruke D-vitamin, trenger de mineraler. Sink, magnesium og kalsium er de tre viktigste. Derfor tar jeg daglig D-vitamintilskudd og tilskudd av sink og magnesium. Og så drikker jeg tre glass melk hver dag for å sikre nødvendig inntak av kalsium. For å sikre kroppen nok omega-3, drikker jeg tran hver dag. 

Noen sverger til multivitaminer for å få samme effekt, men her er det et problem at multivitaminer bare inneholder bitte litt av alt. Mineraler er store molekyler som tar plass. En multivitamintablett som inneholder dagsbehovet av det vi trenger av mineraler, ville trolig ha blitt på størrelse med en golfball. Derfor tar jeg mineralene som separate tilskudd. Når jeg drikker melk for å få tilskudd av kalsium, er det fordi tabletter med kalsiumtilskudd er så store at jeg synes de er ekle å svelge.

Mineralmangel handler ikke om at blodet mangler mineraler. Mineralnivåene i blodet reguleres av hormoner, så det siste stedet i kroppen som vil mangle mineraler, er nettopp blodet. 

Mineralmangel oppstår inne i cellene i kroppen og den mangelen kan ikke måles. Sånn er det også med D-vitamin. Vitaminer virker ikke før de kommer inn i cellene. Det kan være stappfullt av vitaminer i blodet, men det er først når vitaminene kommer inn i cellene at de virker. Vitaminnivåene inne i cellene kan heller ikke måles, så vi kan aldri få bekreftet at cellene har nok. 

Fordelen er at kroppen sier høyt og tydelig fra når cellene mangler vitaminer og mineraler. Du kan faktisk se det i speilet: Når du geiper til deg selv i speilet og tunga di er hvit, er det et symptom på at cellene dine (nærmere bestemt T-cellene) mangler noe viktig. 

Hvis du ser at håret begynner å bli tynt og fliset, er det et signal om at cellene som bygger hår også mangler mineraler og vitaminer. Disse cellene bruker også D-vitamin, sink og magnesium når de skal fornye seg. Hvis de hårbyggende cellene ikke får formert seg raskt nok, begynner håret å falle av og tetter sluken i dusjen.

Tett sluk i dusjen er altså symptom på mineral eller vitamin mangel. 

Hudceller har det på samme viset. Hvis de ikke inneholder nok av vitaminene og mineralene som de trenger for å fornye seg, blir huden grå og tørr. Den blir også tynnere og enklere å trenge gjennom for virus, bakterier og midd som kan skape hudinfeksjoner.

Hvis du lærer deg å se etter symptomer på mangler, er det ikke så vanskelig. Signalene fra kroppen er mer enn tydelige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...