Gå til innhold

Hva slags sykdom er dette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Over de siste månedene har jeg utviklet et slags hvitt belegg på tungen. Dette kom helt plutselig. Nå er neglene på føttene mine helt gule. Jeg har lite energi og smerter i øvre del av magen ( leveren ? ) Kan dette være tegn på diabetes? 

Anonymkode: 37917...d89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Over de siste månedene har jeg utviklet et slags hvitt belegg på tungen.

Hvis det går bort når du pusser: bakteriebelegg.
Om det ikke går bort: trøske. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

smerter i øvre del av magen

På hvilken side? Konstante smerter? Hva forverrer smertene? Hva lindrer smertene? 

Anonymkode: 71ea8...0a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det går bort når du pusser: bakteriebelegg.
Om det ikke går bort: trøske. 

På hvilken side? Konstante smerter? Hva forverrer smertene? Hva lindrer smertene? 

Anonymkode: 71ea8...0a6

Det går bort av pussing men kommer tilbake etter noen timer. Har hørt om trøske, men merkelig at det plutselig oppsto.

Ganske hyppige smerter i det området der leveren er lokalisert cirka en håndlanger ovenfor navel

AnonymBruker
Skrevet

Pankreas cancer 

Anonymkode: ae4b7...f99

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pankreas cancer 

Anonymkode: ae4b7...f99

Kan du utdype? TS

Skrevet

Du har vel bestilt legetime....?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Over de siste månedene har jeg utviklet et slags hvitt belegg på tungen. Dette kom helt plutselig. Nå er neglene på føttene mine helt gule. Jeg har lite energi og smerter i øvre del av magen ( leveren ? ) Kan dette være tegn på diabetes? 

Høres ikke ut som diabetes.

Når jeg fikk diabetes var de første tegnene at jeg var mye slapp, drakk store mengder, hyppig vannlating, tåkesyn og raste ned i vekt.

Fremdeles, du må ta en tur til fastlegen når du har alle disse symptomene, fordi dette kan være annen underliggende sykdom. Dette må du få sjekket.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sopp? Har du spist mye sukker eller tatt antibiotika?

Anonymkode: 8e224...d80

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke tilsatt sukker, men spiser søtpotet , frukt og litt honning. TS

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (13 minutter siden):

Du har vel bestilt legetime....?

Ja, men har ikke time før om en mnd. Burde jeg gå privat 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (14 minutter siden):

Høres ikke ut som diabetes.

Når jeg fikk diabetes var de første tegnene at jeg var mye slapp, drakk store mengder, hyppig vannlating, tåkesyn og raste ned i vekt.

Fremdeles, du må ta en tur til fastlegen når du har alle disse symptomene, fordi dette kan være annen underliggende sykdom. Dette må du få sjekket.

Kjenner meg igjen i alt av det du beskriver. Jeg er klar over at jeg må få sjekket det ut, har du fått god hjelp med diabetesen. 

Til info har jeg cøliaki fra tidligere 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det heter sopp og det behandles med Mycostatin mikstur fra legen.

Anonymkode: 06e78...886

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner meg igjen i alt av det du beskriver. Jeg er klar over at jeg må få sjekket det ut, har du fått god hjelp med diabetesen. 

Til info har jeg cøliaki fra tidligere 

TS

Kjenner flere som har både cøliaki og diabetes, begge sykdommene er på samme kromosom og genfeil, så mange av de som har cøliaki utvikler derfor diabetes type 1 og motsatt.

Fått god hjelp, lever helt normalt i dag. Kan spise det jeg vil, så lenge jeg tar insulin og passer på blodsukkeret. 

De har ofte diabeteskurs, og man får jevnlig kontroll hos diabeteslege og sykehus. I tillegg er teknologien og medsiner kommer veldig langt, så man kan leve tilnærmet normalt.

Det er litt uvant i starten, og det er mye regning på karbohydratee og insulin, men det lærer man seg ettervært. Etter noen år så lærer man seg hvor mange enheter insulin ulike måltider og drikke, det blir liksom en naturlig del av hverdagen med diabetes 😊

Ja, men har ikke time før om en mnd. Burde jeg gå privat 

TS

Hvis du har fastlege, så ringer du og ber om hastetime om du skulle bli vesentlig dårligere.

Håper du finner ut av det, hva enn det er, og får hjelp med det ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Kan være soppinfeksjon i kroppen. 

Kan være diabetes. 

Kan være leverproblemer. 

Kan være høyt blodtrykk. 

Anonymkode: b9462...40c

Skrevet

Det her høres jo i hvert fall ut som en ganske akutt situasjon. Ring lege mandags morgen og be om hastetime. Jeg vet ikke hva det kan være, men det høres ikke bra ut. 

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (7 minutter siden):

Kjenner flere som har både cøliaki og diabetes, begge sykdommene er på samme kromosom og genfeil, så mange av de som har cøliaki utvikler derfor diabetes type 1 og motsatt.

Fått god hjelp, lever helt normalt i dag. Kan spise det jeg vil, så lenge jeg tar insulin og passer på blodsukkeret. 

De har ofte diabeteskurs, og man får jevnlig kontroll hos diabeteslege og sykehus. I tillegg er teknologien og medsiner kommer veldig langt, så man kan leve tilnærmet normalt.

Det er litt uvant i starten, og det er mye regning på karbohydratee og insulin, men det lærer man seg ettervært. Etter noen år så lærer man seg hvor mange enheter insulin ulike måltider og drikke, det blir liksom en naturlig del av hverdagen med diabetes 😊

Hvis du har fastlege, så ringer du og ber om hastetime om du skulle bli vesentlig dårligere.

Håper du finner ut av det, hva enn det er, og får hjelp med det ❤️

Takk for utfyllende svar. Jeg er egentlig ganske ung (M25) så jeg har lenge bare fortrengt helsesituasjonen min og satset på at det vil gå over. Men verre blir det bare. Refluks har også begynt å melde seg, særlig ved måltider med mye fett / kjøtt. Opplevde du noe lignende før du ble utredet. 

AnonymBruker
Skrevet
Supersmurf skrev (9 minutter siden):

Det her høres jo i hvert fall ut som en ganske akutt situasjon. Ring lege mandags morgen og be om hastetime. Jeg vet ikke hva det kan være, men det høres ikke bra ut. 

Da får jeg gjøre det. Ts

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Takk for utfyllende svar. Jeg er egentlig ganske ung (M25) så jeg har lenge bare fortrengt helsesituasjonen min og satset på at det vil gå over. Men verre blir det bare. Refluks har også begynt å melde seg, særlig ved måltider med mye fett / kjøtt. Opplevde du noe lignende før du ble utredet. 

Nei, eller ikke refluks eller plager ved fett eller kjøtt.

Det jeg derimot merket var at matvarer og drikker med mye karbohydrater (sukker) gjorde meg veldig fort uvell/kvalm. Ble som regel veldig trøtt, døsig, slapp, utilpass av det, men slipper det som regel nå når jeg tar insulin.

Mat med fett ga meg ofte motsatt effekt, fett gjør at blodsukkeret får en mer flat stigning, og da fikk jeg ikke det samme ubehaget.

Kjøtt er noe av det bedre jeg spiser, for da trenger jeg aldri å ta insulin da det ikke påvirker blodsukkeret.

Det som derimot er viktig å påpeke, er at når blodsukkeret er høyt, får noen ulvehunger, andre blir kvalme av alt. Jeg er sistenevnte, har opplevd å kaste opp fordi blodsukkeret var så høyt, hadde spist druer 😖

Jeg var i starten av tjueårene når jeg fikk diabetes, så man kan få type 1 i voksen alder.

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (3 timer siden):

Riktig at disse henger samme med som oftest bare hos de med diabetes, de utvikler ofte også cøliaki. Andre veien er sjeldent.

Anonymkode: 68723...d04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenkte det samme, svir det når du spiser noe salt eller sterkt?

Annbefaler en tur til legen.

Anonymkode: 33189...276

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...