Gå til innhold

Ønske om og starte schæfer opprett.


Jonas12345

Anbefalte innlegg

Arx skrev (54 minutter siden):

Man avler ikke med fokus på å tjene penger eller bygge opp et AS. Rødt flagg!!

Takk for tilbakemeldingen. Hvorfor mener du dette er rødt flagg? Jeg ønsker og starte en seriøs bedrift/oppdrett for at kanskje en som deg kan komme til en trygg oppretter som overholder regler og vellveret for hundene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv hatt schæfer, og det er en fantastisk hund! Vi kjøpte en hund som ble vraket som politihund, og oppfylte derfor ikke kravene til utstilling, fordi den var avlet grem for å virke, ikke se ut som en typisk utstillingsschæfer. Ergo den hadde rett rygg og normale bein.

Og det er jo noe av problemet med svhæferoppdrett i dag. De er avlet frem med et utseende som ikke er forenelig med et godt liv. Så hvis du kal selge hunder, må du vise til utstillungsresultater. Men gode utstillingsresultater utelukker god helse.

Vår schæfer ble 14 år og var som sagt en fantastisk familiehund. Dette var vår første hund, og vi hadde ingen erfaring fra tidligere. Vi ble anbefalt schæfer fordi de er omgjengelige, vennlige, lettlærte og trygge. Dessverre ble det ikke schæfer igjen, fordi vi ikke ønsker en hund med dårlig helse. Og det gjelder dessverre de fleste som er til salgs…

Anonymkode: 252b6...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (58 minutter siden):

Hvis du vil være en seriøs oppdretter så anbefaler jeg også å gå NKKs oppdretterskole. Så bør du sjekke DogWeb og rundt i miljøet etter hvilke oppdrettere av schafer som har sunne hunder og et sunt fokus (dvs at mentalitet og helse kommer foran utseendet), og ta kontakt med dem for samarbeid og hjelp. Der kan du stille alle spørsmålene du spør her.

Merk at du tjener ikke noe særlig penger på å være en seriøs oppdretter, fordi utgiftene balanserer ut inntektene. Det vil derfor ikke ha noen særlig hensikt å opprette et AS eller tenke på det som et firma. Formålet bør være et genuint ønske om å gjøre rasen sunnere.

Takk for tilbakemelding. Dette var fin info og gå etter. Ser flere nevnes nkk sin opplæring. Så dette virker som første steget framover. Også veldig kjekt å høre erfaringer og fort annen info som er reelle for og drifte et seriøst opppdret. Forkurset på Sunde og gode hunder er av høyest interesse og størst fokus. Penger er ikke hoved fokuset som kanskje kan tolkes. Men her var det generelt spørsmål om AS var en nødvendighet og ha ved og starte oppdrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge opp et oppdrett av den typen du ser for deg er ikke gjort i en håndvending. De jeg vet om som kanskje tjener litt på det i dag har holdt på i flere i tiår. Disse tiårene har de brukt på å bl.a. skaffe seg kunnskap, kontakter og, ikke minst et godt rykte. Pr. dags dato later det til at du ikke innehar noe av dette og derfor starter helt på bar bakke. 

Det betyr at du må regne med til dels store kostnader før du i det hele tatt kan vurdere å få parret en tispe. Ikke alle hunder egner seg i avl og det finner man kanskje ikke ut før de er voksne. Du kan med andre ord måtte kjøpe både to, tre og fire tispevalper før du ender opp med en som virkelig har noe positivt å tilføre rasen. Før du vet om tispen kan brukes må du likevel gjøre jobben med å trene, stille ut, foreta helseundersøkelser osv. En jobb som også koster penger. Mye penger. 

Jeg har f.eks. pr. nå en ung tispe som det ser ut som det kanskje kan bli aktuelt å bruke i avl. Siden hun ikke er gammel nok gjenstår det fremdeles en del som må kartlegges før vi kan si det med sikkerhet. Selv om vi altså enda ikke vet nok har jeg nok allerede brukt et sekssifret beløp på helse, trening, prøver og utstillinger. Det betyr at når hun evt. får et kull så vil jeg kanskje bare gå litt mindre i minus. Evt. raser hele det økonomiske korthuset fordi tispen må ha keisersnitt og det kanskje bare overlever en valp. Og så er det bare å begynne på nytt. Da sier det seg selv at dette ikke er noe jeg kommer til å satse på å tjene penger på. Skal hun ha valper blir det i så fall ene og alene fordi jeg tror hun har så mye å tilføre rasen at det er verdt det og jeg kommer til å be om hjelp fra en allerede etablert og erfaren oppdretter både når det gjelder valg av hannhund og alt det praktiske rundt det å få og ha et valpekull. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas12345 skrev (4 minutter siden):

Takk for tilbakemelding. Dette var fin info og gå etter. Ser flere nevnes nkk sin opplæring. Så dette virker som første steget framover. Også veldig kjekt å høre erfaringer og fort annen info som er reelle for og drifte et seriøst opppdret. Forkurset på Sunde og gode hunder er av høyest interesse og størst fokus. Penger er ikke hoved fokuset som kanskje kan tolkes. Men her var det generelt spørsmål om AS var en nødvendighet og ha ved og starte oppdrett. 

Det er ikke nødvendig. Hundeoppdrett i Norge vil i de fleste tilfeller betraktes som hobby hvor utgiftene langt overstiger inntektene over tid så valper kan selges skattefritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterskole er en grei plass å starte på. Til hvem ønsker du å selge valper til? Schæfer er en stor hund og det er dessverre mange til omplassering. Du vil neppe ha behov for et AS da denne rasen ikke selger like lett som en liten doodle - med mindre du tenker å bli useriøs og selge til første og beste som spør om valp. Det koster med parring, ultralyd, ev veterinærbesøk for tispen, sjekk av valpene osv. Det diskuteres nå om valper bør være hos tispen til de er 12-14 uker gamle, da øker utgiftene og jobben for oppdretter. Har du tid og økonomi til det?

Anonymkode: 6aab5...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist at du vurderer det. Det er alt for mange uønskede hunder der ute.Også schafer som er en hund som mange i belastede miljøer velger. Uff dropp hele greia. Stakkarshunder som må føde så mye valper også🫤

Anonymkode: cbadd...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas12345 skrev (1 time siden):

Takk for tilbakemeldingen. Hvorfor mener du dette er rødt flagg? Jeg ønsker og starte en seriøs bedrift/oppdrett for at kanskje en som deg kan komme til en trygg oppretter som overholder regler og vellveret for hundene. 

Fordi man avler for rasens beste, ikke motivert av penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (10 timer siden):

Det er ikke nødvendig. Hundeoppdrett i Norge vil i de fleste tilfeller betraktes som hobby hvor utgiftene langt overstiger inntektene over tid så valper kan selges skattefritt. 

Dette. Jeg har selv hatt oppdrett og førte regnskap, men totalt sett gikk jeg knapt nok i null. Noen kull var rene tapsprosjekt. Gjør man det på en seriøs måte med alt av tester osv, tjener man ikke penger på oppdrett. Et tiltenkt avlsdyr kan f.eks. vis seg å være uegnet til avl når den blir voksen, og da avler man selvsagt ikke på det individet selv om det er sure penger å tape.

Anonymkode: b4ab1...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Leo skrev (22 timer siden):

Å bygge opp et oppdrett av den typen du ser for deg er ikke gjort i en håndvending. De jeg vet om som kanskje tjener litt på det i dag har holdt på i flere i tiår. Disse tiårene har de brukt på å bl.a. skaffe seg kunnskap, kontakter og, ikke minst et godt rykte. Pr. dags dato later det til at du ikke innehar noe av dette og derfor starter helt på bar bakke. 

Det betyr at du må regne med til dels store kostnader før du i det hele tatt kan vurdere å få parret en tispe. Ikke alle hunder egner seg i avl og det finner man kanskje ikke ut før de er voksne. Du kan med andre ord måtte kjøpe både to, tre og fire tispevalper før du ender opp med en som virkelig har noe positivt å tilføre rasen. Før du vet om tispen kan brukes må du likevel gjøre jobben med å trene, stille ut, foreta helseundersøkelser osv. En jobb som også koster penger. Mye penger. 

Jeg har f.eks. pr. nå en ung tispe som det ser ut som det kanskje kan bli aktuelt å bruke i avl. Siden hun ikke er gammel nok gjenstår det fremdeles en del som må kartlegges før vi kan si det med sikkerhet. Selv om vi altså enda ikke vet nok har jeg nok allerede brukt et sekssifret beløp på helse, trening, prøver og utstillinger. Det betyr at når hun evt. får et kull så vil jeg kanskje bare gå litt mindre i minus. Evt. raser hele det økonomiske korthuset fordi tispen må ha keisersnitt og det kanskje bare overlever en valp. Og så er det bare å begynne på nytt. Da sier det seg selv at dette ikke er noe jeg kommer til å satse på å tjene penger på. Skal hun ha valper blir det i så fall ene og alene fordi jeg tror hun har så mye å tilføre rasen at det er verdt det og jeg kommer til å be om hjelp fra en allerede etablert og erfaren oppdretter både når det gjelder valg av hannhund og alt det praktiske rundt det å få og ha et valpekull. 

Hei og takk for en saklig tilbakemelding. Ja er på bar bakke og prøver evt og finne veien til ett oppredsliv. Er veldig klar over at dette er flerårs planlegging. Er 28 og satser da på i løpet av lives vei, at mann til slutt skaper nok kunskap til og kunne drive dette selv. Det er mye å innhente av informasjon og forståelse over hvordan mann skal drifte et sikkert og til slutt forhåpentlig vis kunne gå litt i pluss enn å gå i minus vært år. Har selv startet AS i annen yrke og vet godt hva det innebærer i å starte noe for seg selv. Men takk for infoen og større forståelse

Endret av Jonas12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (21 timer siden):

Fordi man avler for rasens beste, ikke motivert av penger. 

Ja men bra du kjenner meg så godt som du gjør, at du vet hvilke intensjoner som ligger bak det hele. Vil da anbefale deg og ikke handle hund hos meg. Når jeg er kommet så langt 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...