Jonas12345 Skrevet 8. mars #1 Del Skrevet 8. mars Heisann. Jeg ønsker og starte et seriøst schæfer opprett og vis noen evt har lyst og dele litt informasjon om framgangen på dette. Hadde jeg satt veldig stor pris på det. Jeg har ikke lest og søkt meg så mye rundt til nå og håpte evt på litt tips på hvordan jeg kan starte fram på dette. Har selv schæfer, men skal anskaffe en ny vakker valp jeg ønsker og starte opprett med. (samt ha som en familie hund mann skal kose seg masse med) Noen av det jeg lurer på er om dere evt starter opp et AS? Ønsker og sette opp budsjett. Hvilke utgifts poster må mann forvente? Kjønner diverse kontroller og chipping. Men skulle gjerne vist spesefikke utgiftspost som er ventet både i opp startfasen og når mann evt er godt inn i det. Har dere noe tips på hvor jeg kan lese meg litt opp til nødvendig regelverk for oppdrettere. Ønsker å bygge og starte et seriøst opprett som til slutt vill være lønnsom til fast jobb. Der etter til og med ansette flere om opprette skulle gå så bra. Takk for all minste tips som skulle komme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Del Skrevet 8. mars OppDrett…. Du må dra på utstillinger for bedømming av eksteriør, så bør man også testes i diverse bruksområder, og sjekkes i alle ender og vinkler for arvelige tilstander. Det å ansette noen, ehh nei. Så stor etterspørsel er det ikke her til lands. Anonymkode: fdc6a...aaf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Del Skrevet 8. mars Ikke gjør det. Verre drittbikkjer enn schæfere skal du lete lenge etter. Anonymkode: be0bc...357 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Del Skrevet 8. mars Har din schæfer rett ryggsøyle? Hvis ikke så nei. Du avler på en rase som er ødelagt. Der både ryggsøyle er skjev, hofter og bein ødelagte. Så dropp hele tankegangen 🚩🚩🚩🚩 Anonymkode: 2d7a5...915 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 8. mars #5 Del Skrevet 8. mars Før du gjør noe som helst ville jeg gått NKK's oppdretterskole. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Del Skrevet 8. mars Å være oppdretter er et stort ansvar. Både praktisk - å ivareta 6+ valper, mor, far, og ditt eget liv i tillegg- og emosjonelt: man knytter seg svært til dyrene og det er tungt når man må selge/omplassere en unghund man virkelig hadde troen på, fordi ikke alt var riktig plassert fysisk eller eksteriørmessig. Du bør tenke godt over om det er schæfer du vil starte oppdrett på. En del raser i Norge, som Corgi og Golden Retriever, er det lange ventelister av familier på. Visse raser, som kamphunder og arbeidshunder (f.eks Border Collie) finnes det nesten ikke eiere for, og det slites med å selge selv valper av "eksemplariske" foreldre. Schæfer er trygt plassert i kategori nummer to, hvor kun spesielt interesserte våger seg på en valp. Det er fordi schæferen, som du sikkert vet, er viljesterk, aggressiv, og svært lojal. Det krever en god og oppmerksom eier for å oppdra den godt, og da snakker man over gjennomsnittet mye oppfølging og trening i det dagligdagse. Så hjelper det heller ikke på at schæferen er kjent for å bite og angripe mennesker, noe som gjør den skummel for barnefamilier og prospektive familier / par. Du har altså valgt deg en rase som er vanskelig å selge. Det gjør at du kjører risikoen av å sitte med mange unghunder du ikke får solgt. Jeg anbefaler deg å bytte rase, eller tenke nøye gjennom om du faktisk ser et marked og en etterspørsel etter de hundene du kan tilby. De aller fleste oppdrettere som tar 20.000+ for en valp har foreldre med meritter og premier fra diverse utstillinger og eventer. En arbeidshund-oppdretter ville nok også trengt ekstra drahjelp av arbeidskonkurranse-titler (f.eks sporing, jakt, gjeting). Du bør nok starte der, og se hva som finnes for din nåværende hund å konkurrere / stilles ut i. Det er også på sånne stevner du møter massevis av oppdrettere som skal få meritter på avlshundene sine. De slår seg ned med stol og kaffe og "full pakke", massevis av bur og hunder rundt dem. Du kan ta en svipptur bort og spørre om ikke han/hun har noen råd for deg som ønsker å bli oppdretter. Anonymkode: a168e...b63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #7 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har din schæfer rett ryggsøyle? Hvis ikke så nei. Du avler på en rase som er ødelagt. Der både ryggsøyle er skjev, hofter og bein ødelagte. Så dropp hele tankegangen 🚩🚩🚩🚩 Anonymkode: 2d7a5...915 Han skriver jo eksplisitt at han ikke har tenkt å avle på schäferen han har nå, men på en ny valp som han ennå ikke har anskaffet seg. TS; markedet for dyre rasehunder skrumper stadig mer inn, i takt med at faste utgifter har gått i taket for de aller fleste. Selv er jeg ikke glad i schäfere i det hele tatt, de har tross alt krefter nok til å drepe om de klikker. Anonymkode: 6a6e8...b3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #8 Del Skrevet 8. mars Jonas12345 skrev (37 minutter siden): Ønsker å bygge og starte et seriøst opprett som til slutt vill være lønnsom til fast jobb. Der etter til og med ansette flere om opprette skulle gå så bra. Takk for all minste tips som skulle komme. Rødt flagg. Du gjør dette for å tjene penger på det. Det er veldig vanskelig å tjene penger av betydning på seriøs hundeavl. Og å begynne oppdrett av en rase med ett mål for øyet, og det er å gjøre det til en fulltids jobb… Glem det. Anonymkode: acd9a...c7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 8. mars #9 Del Skrevet 8. mars Meld deg på NKKs oppdretterskole først. Det bør ligge et dypt ønske om å forbedre en rase før man starter oppdrett. Å være opptatt av fortjeneste, ha det som eneste inntektskilde, ansette noen etc høres ikke ut for meg å være en god start på et oppdrett. Man starter ikke med avl for å tjene penger. Da har man ikke rett fokus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 8. mars #10 Del Skrevet 8. mars Man avler ikke med fokus på å tjene penger eller bygge opp et AS. Rødt flagg!! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas12345 Skrevet 8. mars Forfatter #11 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): OppDrett…. Du må dra på utstillinger for bedømming av eksteriør, så bør man også testes i diverse bruksområder, og sjekkes i alle ender og vinkler for arvelige tilstander. Det å ansette noen, ehh nei. Så stor etterspørsel er det ikke her til lands. Anonymkode: fdc6a...aaf Hei og takk for tilbakemelding. Flott at de har diverse tester for og kontrollere at de er i rette tilstanden for dette. Hvem utfører disse kontrollene? Er dette et krav for og være oppretter og generelt? Jeg ønsker å ha alt på det rette. Hundene er første pri. Nei dette med ansettelse var jo bare moro tenkt også. Jeg vet ikke hvordan markedet er for tiden. Var ønske tekning i forhold til å bli en seriøs oppretter som overholder regler og ikke minst fokuset på vellværet til hunden. Jeg har selv startet opp et firma i annen kategori, men ettersom jeg ble skadet måtte jeg legge denne ned. Beklager skrive feiler som forekommer. Har påvist dysleksi og kan ha litt problemer med skrive feil og omformulering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #12 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Å være oppdretter er et stort ansvar. Både praktisk - å ivareta 6+ valper, mor, far, og ditt eget liv i tillegg- og emosjonelt: man knytter seg svært til dyrene og det er tungt når man må selge/omplassere en unghund man virkelig hadde troen på, fordi ikke alt var riktig plassert fysisk eller eksteriørmessig. Du bør tenke godt over om det er schæfer du vil starte oppdrett på. En del raser i Norge, som Corgi og Golden Retriever, er det lange ventelister av familier på. Visse raser, som kamphunder og arbeidshunder (f.eks Border Collie) finnes det nesten ikke eiere for, og det slites med å selge selv valper av "eksemplariske" foreldre. Schæfer er trygt plassert i kategori nummer to, hvor kun spesielt interesserte våger seg på en valp. Det er fordi schæferen, som du sikkert vet, er viljesterk, aggressiv, og svært lojal. Det krever en god og oppmerksom eier for å oppdra den godt, og da snakker man over gjennomsnittet mye oppfølging og trening i det dagligdagse. Så hjelper det heller ikke på at schæferen er kjent for å bite og angripe mennesker, noe som gjør den skummel for barnefamilier og prospektive familier / par. Du har altså valgt deg en rase som er vanskelig å selge. Det gjør at du kjører risikoen av å sitte med mange unghunder du ikke får solgt. Jeg anbefaler deg å bytte rase, eller tenke nøye gjennom om du faktisk ser et marked og en etterspørsel etter de hundene du kan tilby. De aller fleste oppdrettere som tar 20.000+ for en valp har foreldre med meritter og premier fra diverse utstillinger og eventer. En arbeidshund-oppdretter ville nok også trengt ekstra drahjelp av arbeidskonkurranse-titler (f.eks sporing, jakt, gjeting). Du bør nok starte der, og se hva som finnes for din nåværende hund å konkurrere / stilles ut i. Det er også på sånne stevner du møter massevis av oppdrettere som skal få meritter på avlshundene sine. De slår seg ned med stol og kaffe og "full pakke", massevis av bur og hunder rundt dem. Du kan ta en svipptur bort og spørre om ikke han/hun har noen råd for deg som ønsker å bli oppdretter. Anonymkode: a168e...b63 Hahaha, du avslører i hvert fall at du har null peiling på schæfere. Agressiv? Angriper mennesker? Jeeez. Men at de krever mye, både fysisk og mentalt er riktig. Anonymkode: 53310...15b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas12345 Skrevet 8. mars Forfatter #13 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har din schæfer rett ryggsøyle? Hvis ikke så nei. Du avler på en rase som er ødelagt. Der både ryggsøyle er skjev, hofter og bein ødelagte. Så dropp hele tankegangen 🚩🚩🚩🚩 Anonymkode: 2d7a5...915 Hei og takk for tilbakemeldingen. Hunden jeg eier nå kan dessverre ikke avles med. Dette med at hunden er avle dyktig er av høyest prioritert om det skulle være aktuelt og starte opp med, helsen og velvære vill alltid bli prioritert. 😀 Men setter pris på at du tok deg tiden til og skrive litt info til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas12345 Skrevet 8. mars Forfatter #14 Del Skrevet 8. mars Nutz skrev (1 time siden): Før du gjør noe som helst ville jeg gått NKK's oppdretterskole. Hei og takk for tilbakemeldingen. Ja dette kunne høres veldig interesangt ut. Godt og høre at de har en opplæring for akkurat dette. Så skal virkelig skjekke dette ut. Igjen takk for at du tok deg tiden og dele denne i formasjon til meg 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. mars #15 Del Skrevet 8. mars Hvis du vil være en seriøs oppdretter så anbefaler jeg også å gå NKKs oppdretterskole. Så bør du sjekke DogWeb og rundt i miljøet etter hvilke oppdrettere av schafer som har sunne hunder og et sunt fokus (dvs at mentalitet og helse kommer foran utseendet), og ta kontakt med dem for samarbeid og hjelp. Der kan du stille alle spørsmålene du spør her. Merk at du tjener ikke noe særlig penger på å være en seriøs oppdretter, fordi utgiftene balanserer ut inntektene. Det vil derfor ikke ha noen særlig hensikt å opprette et AS eller tenke på det som et firma. Formålet bør være et genuint ønske om å gjøre rasen sunnere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas12345 Skrevet 8. mars Forfatter #16 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Å være oppdretter er et stort ansvar. Både praktisk - å ivareta 6+ valper, mor, far, og ditt eget liv i tillegg- og emosjonelt: man knytter seg svært til dyrene og det er tungt når man må selge/omplassere en unghund man virkelig hadde troen på, fordi ikke alt var riktig plassert fysisk eller eksteriørmessig. Du bør tenke godt over om det er schæfer du vil starte oppdrett på. En del raser i Norge, som Corgi og Golden Retriever, er det lange ventelister av familier på. Visse raser, som kamphunder og arbeidshunder (f.eks Border Collie) finnes det nesten ikke eiere for, og det slites med å selge selv valper av "eksemplariske" foreldre. Schæfer er trygt plassert i kategori nummer to, hvor kun spesielt interesserte våger seg på en valp. Det er fordi schæferen, som du sikkert vet, er viljesterk, aggressiv, og svært lojal. Det krever en god og oppmerksom eier for å oppdra den godt, og da snakker man over gjennomsnittet mye oppfølging og trening i det dagligdagse. Så hjelper det heller ikke på at schæferen er kjent for å bite og angripe mennesker, noe som gjør den skummel for barnefamilier og prospektive familier / par. Du har altså valgt deg en rase som er vanskelig å selge. Det gjør at du kjører risikoen av å sitte med mange unghunder du ikke får solgt. Jeg anbefaler deg å bytte rase, eller tenke nøye gjennom om du faktisk ser et marked og en etterspørsel etter de hundene du kan tilby. De aller fleste oppdrettere som tar 20.000+ for en valp har foreldre med meritter og premier fra diverse utstillinger og eventer. En arbeidshund-oppdretter ville nok også trengt ekstra drahjelp av arbeidskonkurranse-titler (f.eks sporing, jakt, gjeting). Du bør nok starte der, og se hva som finnes for din nåværende hund å konkurrere / stilles ut i. Det er også på sånne stevner du møter massevis av oppdrettere som skal få meritter på avlshundene sine. De slår seg ned med stol og kaffe og "full pakke", massevis av bur og hunder rundt dem. Du kan ta en svipptur bort og spørre om ikke han/hun har noen råd for deg som ønsker å bli oppdretter. Anonymkode: a168e...b63 Hei og takk for en utfyllende informasjon. Her sette du perspektiv på tingene. Og får hode til og tenke i riktige retninger. Var slik informasjon jeg trengte og ikke minst at det fantes opplæring skole på dette. Jeg er veldig klar over at det foreligger mange faktorer på hvilke valg mann skal ta i forhold til hunde rase. Schæfer som jeg har framlagte her var et lite ønske da jeg har omgått med flere schæfer. Fantastiske dyr jeg er blitt så glad i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas12345 Skrevet 8. mars Forfatter #17 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Han skriver jo eksplisitt at han ikke har tenkt å avle på schäferen han har nå, men på en ny valp som han ennå ikke har anskaffet seg. TS; markedet for dyre rasehunder skrumper stadig mer inn, i takt med at faste utgifter har gått i taket for de aller fleste. Selv er jeg ikke glad i schäfere i det hele tatt, de har tross alt krefter nok til å drepe om de klikker. Anonymkode: 6a6e8...b3e Ja utgifter stiger og løsomheten blir jo fort ikke hvert det. Men prøver nå og holde meg opptatt med noe. Og ved stor omsorg over hunder kunne det vært en flott opplevelse og kunne avle på schæfer/ andre hunder. Ja det er synd hvilke inntrykk det er av disse rasene. Skulle ønske du hadde møtt og sett hvor flott familie hund en schæfer kan bli. Min er dessverre ikke så tøff som mann skal ha det til. Gjemmer seg fort bak pappa sine bein vis det kommer noen på døren 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas12345 Skrevet 8. mars Forfatter #18 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Rødt flagg. Du gjør dette for å tjene penger på det. Det er veldig vanskelig å tjene penger av betydning på seriøs hundeavl. Og å begynne oppdrett av en rase med ett mål for øyet, og det er å gjøre det til en fulltids jobb… Glem det. Anonymkode: acd9a...c7c Ja kanskje rødt falgg. Jeg setter fort store mål når jeg først går inn i sakene. Jeg setter mål i å bli en av de største og mest seriøse oppdretterne. Starter fra bunn og må innhente den informasjonen som kan hjelpe meg i starten. Selvsakt tenker mann økonomi ved oppstart av dette. Må jo se at det faktisk gir litt profitt for og bringe disse små til live. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonas12345 Skrevet 8. mars Forfatter #19 Del Skrevet 8. mars Linazer skrev (1 time siden): Meld deg på NKKs oppdretterskole først. Det bør ligge et dypt ønske om å forbedre en rase før man starter oppdrett. Å være opptatt av fortjeneste, ha det som eneste inntektskilde, ansette noen etc høres ikke ut for meg å være en god start på et oppdrett. Man starter ikke med avl for å tjene penger. Da har man ikke rett fokus. Hei og takk for tilbakemelding. Hva som gjør at fokuset er på feil plass ved og ha inntekt som en et av hoved fokus? Jeg mener jo dette er veldig reelt om mann skal bli et seriøst opprett. Og ved og tenke økonomi setter jo mann faktisk hunden sin helse og velvære først. For utgifter foreligger ved diverse kontroller, vaksiner, chipping og diverse jeg ikke har lært meg enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 8. mars #20 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har din schæfer rett ryggsøyle? Hvis ikke så nei. Du avler på en rase som er ødelagt. Der både ryggsøyle er skjev, hofter og bein ødelagte. Så dropp hele tankegangen 🚩🚩🚩🚩 Anonymkode: 2d7a5...915 Dette...vær så snill ikke fød opp flere scheafer med masse problemer. Våres måtte avlives da hans bakbein ble lam pga avl. Disse avles bare pga utseende.. ikke bruk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå