Gå til innhold

Kaptein Sabeltann i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg må bare lufte dette i anonymt forum for jeg lurer på om det er jeg som er en «Karen» eller om det er flere som tenker det samme som meg.

Saken er at barnehagen bruker Kaptein Sabeltann som pedagogisk verktøy, det er et jevnt tema hvor han brukes i hverdagen. Vår datter (siste året på storbarn) har aldri vært interessert i Kaptein Sabeltann, men nå har hun begynt å mase om å dra til Kristiansand dyrepark og Tjuttavika (?), ønsker seg en Pinky-dokke etc.

Vi bor i nord og har i disse dyrtider ikke økonomi til å dra på dette og resten har egentlig ikke interesse av det heller, men hun sier «alle» i barnehagen har vært der og det virker så morsomt. Hun gikk i en annen barnehage i fjor og vi hørte aldri noe om dette da.

Er det ok at barnehagen bruker en kommersiell figur på denne måten? Er jo reklame som skaper press. Jeg er veldig usikker så må spørre her.

Anonymkode: 2e6c4...57c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barna ser på barne tv blant annet og får med seg både karsten og Petra, kaptein sabeltann, fantus og fantorangen, paw patrol osv. Ikke uvanlig at barnehagen knytter læring til det barna interesserer seg for. Tenker at du like greit kan lære barnet ditt at man ikke alltid kan få som alle andre.

Anonymkode: 4b541...026

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alle figurer nevnt i et hvert eventyr, barnesanger, barnebok, barnetv er en kommersiell figur. Samme gjelder barbie dukker f.eks. Hva mener du barnehagen skal gjøre da? Skal de utelukke hver eneste figur noen gang laget? 

At dere føler dere presset fordi barnet sier "alle har vært der" er et problem for dere, ikke barnehagen. Og i så tilfelle blir det lange år for dere, for den kommentaren kommer dere til å høre resten av livet som foreldre.. 

Mine barn vil på Disney cruice fordi det reklameres for.. Men der må nok mine barn leve med at et nei er nei og voksne bestemmer. 

Anonymkode: 3d8c8...e9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna ser på barne tv blant annet og får med seg både karsten og Petra, kaptein sabeltann, fantus og fantorangen, paw patrol osv. Ikke uvanlig at barnehagen knytter læring til det barna interesserer seg for. Tenker at du like greit kan lære barnet ditt at man ikke alltid kan få som alle andre.

Anonymkode: 4b541...026

Du har kanskje rett i det. Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle figurer nevnt i et hvert eventyr, barnesanger, barnebok, barnetv er en kommersiell figur. Samme gjelder barbie dukker f.eks. Hva mener du barnehagen skal gjøre da? Skal de utelukke hver eneste figur noen gang laget? 

At dere føler dere presset fordi barnet sier "alle har vært der" er et problem for dere, ikke barnehagen. Og i så tilfelle blir det lange år for dere, for den kommentaren kommer dere til å høre resten av livet som foreldre.. 

Mine barn vil på Disney cruice fordi det reklameres for.. Men der må nok mine barn leve med at et nei er nei og voksne bestemmer. 

Anonymkode: 3d8c8...e9c

Det er vel fordi han aktivt brukes hver dag, ikke bare leses om. Har ingen problemer med kommersielle figurer i barnehagen, men synes det er litt mye fokus når hvert eneste tema dreies inn på og rundt Kaptein Sabeltann.

Men kan virke som jeg overreagerer her, så skal legge det fra meg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett bare bli vant til at datteren din ønsker seg noe hun ikke kan få 🙂. Sånn er livet, og det takler hun nok helt fint 🙂

Anonymkode: c55ad...6f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ja det er helt greit

Om du ikke klarer å lære barnet ditt at man kan ikke alltids få det man ønsker! Så er det bare å begynne å spare opp til barnet begynner på skolen og det kommer kjøpspress fra alle kanter med merkeklær, sko, vesker/bager/sekker.

I tillegg skal det kjøpes riktig merke sminke, og man skal riktige streaming tjenester.

Anonymkode: a1c16...6e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må rett og slett bare bli vant til at datteren din ønsker seg noe hun ikke kan få 🙂. Sånn er livet, og det takler hun nok helt fint 🙂

Anonymkode: c55ad...6f5

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe, ja det er helt greit

Om du ikke klarer å lære barnet ditt at man kan ikke alltids få det man ønsker! Så er det bare å begynne å spare opp til barnet begynner på skolen og det kommer kjøpspress fra alle kanter med merkeklær, sko, vesker/bager/sekker.

I tillegg skal det kjøpes riktig merke sminke, og man skal riktige streaming tjenester.

Anonymkode: a1c16...6e4

Gode poeng, takk!

Hun vet forresten godt at hun ikke kan få alt, så det er ikke et problem, jeg bare undret meg høyt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...