Gå til innhold

Noe som irriterer på SFO?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig mat. Sjokoladepålegg, syltetøy og pølser i fleng.

Noen sløve ansatte, mye unge uerfarne folk 

Også opplevd å ikke bli ringt etter når barnet var sykt, han lå og sov med 40 i feber da jeg kom og ingen tenkte på å ringe. Helt utrolig. Når en unge ligger å sover midt på dagen og er kokvarm og tydelig syk, så bør foreldre få beskjed om å hente 

Betaler mer for SFO enn barnehagen..  

Anonymkode: d0822...062

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At de som jobber der ikke blir verdsatt. De er alt for få i forhold til antall barn og arbeidsoppgaver. De får for dårlig betalt sett i forhold tiø hva de står i hver eneste dag. Barn som trenger det får ikke oppfølging. Ungene går for lut og kaldt vann pga økonomi og økonomiske prioriteringer. 

Anonymkode: 4800d...748

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nja, var at dem stengte Kl 17. Så var jo å kjøre cross for å hente,for siden å ta med barna på jobb igjen.  Men,er vel slik man skaper arbeidssky ungdom....

Anonymkode: 370ab...55f

Her stenger de 16.30, men når jeg henter kl.15 er det enormt få barn igjen. De fleste går hjem selv før 15. 

Høres ut som om du trenger noe annet enn SFO...

Anonymkode: 1e7ce...ac9

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Og koen voksne kjefter uten grunn

Anonymkode: 7fd37...f36

Har du selv sett/hørt det, eller tar du alt hva barnet ditt sier som god fisk? 

Anonymkode: ace49...2bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du selv sett/hørt det, eller tar du alt hva barnet ditt sier som god fisk? 

Tenker du alltid at barn tar feil ? Ja det har jeg forlvrig ;)

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker du alltid at barn tar feil ? Ja det har jeg forlvrig ;)

Jeg har vært barn selv. Vet at jeg sa ting var verre enn det de var for å unngå at fokus ble på meg ja. 
Du har glemt hvordan du var?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ett par ting jeg er misfornøyd med. Kaos i garderoben. De passer ikke på utstyr, eller hvem som eier hva. Alt (merket) tøy de ikke vet hvem eier legger de i en haug, så må mam selv plukke ut det man eier. De lar ungene styre alt av aktiviteter.  Egentlig hadde de ett kjempebra ped opplegg, men barna vil heller leke. (Og det er jo bra, men kjedelig at de ikke pusher mer eller leder barna på en annen måte). Samtidig er det fint at barna får frilek. De er fortsatt små og trenger det! 

Anonymkode: 6ab82...38e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har vært barn selv. Vet at jeg sa ting var verre enn det de var for å unngå at fokus ble på meg ja. 
Du har glemt hvordan du var?

Nei for jeg var ikke sånn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er ett par ting jeg er misfornøyd med. Kaos i garderoben. De passer ikke på utstyr, eller hvem som eier hva. Alt (merket) tøy de ikke vet hvem eier legger de i en haug, så må mam selv plukke ut det man eier. De lar ungene styre alt av aktiviteter.  Egentlig hadde de ett kjempebra ped opplegg, men barna vil heller leke. (Og det er jo bra, men kjedelig at de ikke pusher mer eller leder barna på en annen måte). Samtidig er det fint at barna får frilek. De er fortsatt små og trenger det! 

Anonymkode: 6ab82...38e

Det er barnas fritid! Jeg er SFO-leder, og ja, vi har styrte aktiviteter, men det er obligatorisk kun én gang i uka (fordi da har alle grupper, og pga bemanningen da kan ikke noen velge å ikke være med).

Ellers er det frivillig, og jeg kan ikke ha 100 unger i sløydsalen, i gymsalen eller andre steder samtidig, så det blir mye frilek ja (men vi voksne er jo tilstede og tilrettelegger og bidrar der det trengs).

Kaos i garderoben.... Ja, til tider er det det, selv om vi alltid sjekker etter navnelapp og i så fall legger på riktig plass eller gir til riktig barn, så slenger ungene rundt seg, og selv om vi ber dem rydde, så varer det i fem minutter. Foreldre som henter: to av ti passer kanskje på å rydde plassen sammen med barnet. De andre røsker med seg ungen og går.

Jeg skulle GJERNE hatt flere ansatte, bedre tid, større/bedre lokaler og mer å drive med. Men dette er rammer, dessverre.... Ikke alltid så enkelt å stå ansvarlig for!

Anonymkode: 4d034...36f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har nok en sfo som mange ville beskrevet som «dårlig» det det nesten ikke serveres mat, og når det serveres er det typ suppe fra frist price osv. Det er i tillegg lite pedagogiske aktiviteter, knapt leksehjelp, ufaglærte jeg ved en anledning observerte snakket til et barn på en måte de fleste med noe faglig bakgrunn ville tenkt var en dårlig måte å kommunisere på. 

Likevel, barnet mitt ELSKER sfo! Han nekter å slutte. Det representerer en arena det er lite av i dagens samfunn, frilek med andre barn. Der voksentettheten er så lav at de stort sett får holde på uten innblanding. Flere av de ansatte er unge, lekne og ikke så opptatt av «å gjøre alt riktig». De slenger barna rundt i lufta, lar de klatre i trær og herjer litt med de. Det tror jeg er sunt og befriende for barn i dagens samfunn der alt er så politisk korrekt. Jeg merker det selv som kvinnene slutten av 30-åra at jeg er litt forsiktig, redd for at de skal skade seg eller bli såret. Mens «Leo» på 25 ikke har det samme perspektivet😄

Anonymkode: 04f44...2f8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har nok en sfo som mange ville beskrevet som «dårlig» det det nesten ikke serveres mat, og når det serveres er det typ suppe fra frist price osv. Det er i tillegg lite pedagogiske aktiviteter, knapt leksehjelp, ufaglærte jeg ved en anledning observerte snakket til et barn på en måte de fleste med noe faglig bakgrunn ville tenkt var en dårlig måte å kommunisere på. 

Likevel, barnet mitt ELSKER sfo! Han nekter å slutte. Det representerer en arena det er lite av i dagens samfunn, frilek med andre barn. Der voksentettheten er så lav at de stort sett får holde på uten innblanding. Flere av de ansatte er unge, lekne og ikke så opptatt av «å gjøre alt riktig». De slenger barna rundt i lufta, lar de klatre i trær og herjer litt med de. Det tror jeg er sunt og befriende for barn i dagens samfunn der alt er så politisk korrekt. Jeg merker det selv som kvinnene slutten av 30-åra at jeg er litt forsiktig, redd for at de skal skade seg eller bli såret. Mens «Leo» på 25 ikke har det samme perspektivet😄

Anonymkode: 04f44...2f8

Dette merker jeg også. Nå har jeg nok i all hovedsak ok voksne altså, jeg er så glad i hver og en av dem. Men foreldre etterspør en drøss med aktiviteter i skoleferier, turer og ditt og datt. Og vi gjør det også, selvfølgelig, men ikke hver dag. Fordi BARNA nyter dager der de ikke blir avbrutt hele tiden i det de driver med. Dager hvor det de holdt på med faktisk kan få stå selv om vi skal spise, også kan de fortsette etterpå. På skoledager er det overganger hele tiden, også en god del i SFO. Men feriedager kan de styre mer som de ønsker. Og selv om vi til tider kan føles oss "late", så er det sånne dager barna ønsker. Og da får de det også!

Anonymkode: 4d034...36f

• Liker 4
Skrevet

At de ansatte får så lite faglig påfyll og veiledning via jobben sin. Ekstremt lite av det faktisk! 

AnonymBruker
Skrevet

Elendige ansatte som ikke liker jobben og ikke gidder gjøre en liten innsats for at barna skal ha det bra

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke mitt barn det er snakk om. Jo, noen voksne kjefter uten grunn, fordi det er deres måte å kommunisere med barn på. 

Anonymkode: bf8a7...8c4

Hvordan vet du at det er uten grunn?

Anonymkode: 97e17...d74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv avdelingskoordinator på SFO, og forstår mange foreldres frustrasjon. Jeg synes imidlertid mange foreldre overreagerer, og kun ser sitt eget barn, uten å forstå at vi har 100 andre barn å følge opp...

- Antall ansatte: Vi er 1 ansatt pr.klasse. Dette betyr i praksis at der man i barnehagen har en grunnbemanning på 3 voksne pr.storebarnsavdeling(flere hvis det er mange barn med spesielle behov), så er vi 1 ansatt på tilsvarende mange barn på SFO.

- Barn som trenger 1-1 oppfølging/skjerming har ingen rettigheter til dette på SFO. Dette betyr at om man har et barn på sin SFO som trenger et par øyne på seg hele dagen, så får man likevel ikke midler til å ansette en person som følger opp dette barnet. SFO er 100% foreldrefinansiert, i motsetning til barnehage. Dette betyr at man må bruke av grunnbemanningen til å følge "1-1 barn", noe som igjen går ut over oppfølgingen av resten av barna. Vi er rett og slett ikke nok voksne til å gi barna en forsvarlig oppfølging. Derfor er det nok som flere her nevner, at vi ikke alltid vet hvor alle barna er.

- Fravær: Vi har MYE sykdom. Man blir lett syk av å være med barn hver dag. Vi får ikke alltid vikar, enten fordi det ikke er noen som vil være vikar, eller fordi det ikke er økonomi til å få inn vikar. Dager med mye fravær gjelder det bare å komme i gjennom med hodet over vannet.

- Når det gjelder dårlig påkledning, så er det litt samme greia. Vi er ikke nok folk til å passe på at alle barn har på seg nok klær til enhver tid. Om en ansatt skal stå å diskutere med "Per" i 2.trinn i et kvarter om han skal ha på seg lue, så oppstår ett av to scenarioer. Man kan enten velge å be den andre ansatte på trinnet å gå ut med resten av barna, mens man snakker med Per. Da er vi altså 1 voksen som passer på 40 barn, mens 1 voksen prøver å overtale ett barn til å ta på lue. Om man lar være å gå ut med resten av barna, men heller ber de vente, så blir det slåssing, knuffing, løping i gangene, de ligger på gulvet osv osv. Da velger man til slutt det alternativet som skaper minst kaos, nemlig at Per slipper å ta på seg lue, selv om man vet at man da får klager fra foreldrene.

- Ufaglærte, unge ansatte: Det er ikke til å komme fra at SFO er en mellomstasjon for ungdommer som skal ha et friår etter VGS for å tjene penger. Gjennomtrekket er derfor stort, og vi må starte opplæring av nye ansatte hvert år når barna kommer på SFO 1.august. Skolen kan ikke tilby noe fast, så man har i prinsippet kun 50% jobb, selv om man kan få vikartimer på skolen. Dette gjør at ingen voksne folk med familie kan leve av en SFO-inntekt, med mindre man er leder av noe slag(som meg), og har administrative oppgaver når barna er på skolen.

- Få aktiviteter: Igjen, et økonomisk spørsmål, og et bemanningsspørsmål. Skal vi få inn eksterne personer som kan holde kurs for barna, så kommer det til å ruinere oss, og gå ut over muligheten til å ha et visst antall ansatte på jobb. Så kan vi ansatte holde egne aktiviteter, men det krever at disse tar egne initiativ, noe som ikke alltid er så lett å få til hos unge folk som er i sin første jobb.

- Usunn mat: Nå er det slik at vi skal lage og servere mat til 100 barn flere dager i uka. Dette skal heller ikke bli for dyrt, og det skal være enkelt å lage. Da blir det mye kjøttboller, tomatsuppe, pølser, pasta osv. Og hva er egentlig galt med det? Ungene elsker det. Vi har prøvd å ha mer "spennende" retter som kyllinggryte med fullkornsris, kyllingwrap etc, men ungene spiser det ikke. I tillegg er vår SFO utformet slik at alle ikke kan spise samtidig, noe som gjør at trinnet som serveres sist, ofte får mat en halvtime før de skak hjem. Dette går på logistikkutfordringer som vi ansatte ikke får gjort noe med...

Så jeg håper at de som er misfornøyd med SFO tar seg tid til å lese her, og tenker over det neste gang de vurderer å sende en klage-mail...

Anonymkode: df5ac...4b0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

At alle barna er ute, men likevel sitter det gjerne 3 eller flere ansatte inne ved bordet og skravler. 

Anonymkode: bd420...624

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er selv avdelingskoordinator på SFO, og forstår mange foreldres frustrasjon. Jeg synes imidlertid mange foreldre overreagerer, og kun ser sitt eget barn, uten å forstå at vi har 100 andre barn å følge opp...

- Antall ansatte: Vi er 1 ansatt pr.klasse. Dette betyr i praksis at der man i barnehagen har en grunnbemanning på 3 voksne pr.storebarnsavdeling(flere hvis det er mange barn med spesielle behov), så er vi 1 ansatt på tilsvarende mange barn på SFO.

- Barn som trenger 1-1 oppfølging/skjerming har ingen rettigheter til dette på SFO. Dette betyr at om man har et barn på sin SFO som trenger et par øyne på seg hele dagen, så får man likevel ikke midler til å ansette en person som følger opp dette barnet. SFO er 100% foreldrefinansiert, i motsetning til barnehage. Dette betyr at man må bruke av grunnbemanningen til å følge "1-1 barn", noe som igjen går ut over oppfølgingen av resten av barna. Vi er rett og slett ikke nok voksne til å gi barna en forsvarlig oppfølging. Derfor er det nok som flere her nevner, at vi ikke alltid vet hvor alle barna er.

- Fravær: Vi har MYE sykdom. Man blir lett syk av å være med barn hver dag. Vi får ikke alltid vikar, enten fordi det ikke er noen som vil være vikar, eller fordi det ikke er økonomi til å få inn vikar. Dager med mye fravær gjelder det bare å komme i gjennom med hodet over vannet.

- Når det gjelder dårlig påkledning, så er det litt samme greia. Vi er ikke nok folk til å passe på at alle barn har på seg nok klær til enhver tid. Om en ansatt skal stå å diskutere med "Per" i 2.trinn i et kvarter om han skal ha på seg lue, så oppstår ett av to scenarioer. Man kan enten velge å be den andre ansatte på trinnet å gå ut med resten av barna, mens man snakker med Per. Da er vi altså 1 voksen som passer på 40 barn, mens 1 voksen prøver å overtale ett barn til å ta på lue. Om man lar være å gå ut med resten av barna, men heller ber de vente, så blir det slåssing, knuffing, løping i gangene, de ligger på gulvet osv osv. Da velger man til slutt det alternativet som skaper minst kaos, nemlig at Per slipper å ta på seg lue, selv om man vet at man da får klager fra foreldrene.

- Ufaglærte, unge ansatte: Det er ikke til å komme fra at SFO er en mellomstasjon for ungdommer som skal ha et friår etter VGS for å tjene penger. Gjennomtrekket er derfor stort, og vi må starte opplæring av nye ansatte hvert år når barna kommer på SFO 1.august. Skolen kan ikke tilby noe fast, så man har i prinsippet kun 50% jobb, selv om man kan få vikartimer på skolen. Dette gjør at ingen voksne folk med familie kan leve av en SFO-inntekt, med mindre man er leder av noe slag(som meg), og har administrative oppgaver når barna er på skolen.

- Få aktiviteter: Igjen, et økonomisk spørsmål, og et bemanningsspørsmål. Skal vi få inn eksterne personer som kan holde kurs for barna, så kommer det til å ruinere oss, og gå ut over muligheten til å ha et visst antall ansatte på jobb. Så kan vi ansatte holde egne aktiviteter, men det krever at disse tar egne initiativ, noe som ikke alltid er så lett å få til hos unge folk som er i sin første jobb.

- Usunn mat: Nå er det slik at vi skal lage og servere mat til 100 barn flere dager i uka. Dette skal heller ikke bli for dyrt, og det skal være enkelt å lage. Da blir det mye kjøttboller, tomatsuppe, pølser, pasta osv. Og hva er egentlig galt med det? Ungene elsker det. Vi har prøvd å ha mer "spennende" retter som kyllinggryte med fullkornsris, kyllingwrap etc, men ungene spiser det ikke. I tillegg er vår SFO utformet slik at alle ikke kan spise samtidig, noe som gjør at trinnet som serveres sist, ofte får mat en halvtime før de skak hjem. Dette går på logistikkutfordringer som vi ansatte ikke får gjort noe med...

Så jeg håper at de som er misfornøyd med SFO tar seg tid til å lese her, og tenker over det neste gang de vurderer å sende en klage-mail...

Men det er veldig merkelig st noen sfo er rågode både på aktiviteter , mat PG engasjere seg! Å, nei ingen bhg har 1 voksen pr 3 barn på stor avd.  
jeg har selv jobbet på sfo og det finnes mange som bare er der for å få penger 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men det er veldig merkelig st noen sfo er rågode både på aktiviteter , mat PG engasjere seg! Å, nei ingen bhg har 1 voksen pr 3 barn på stor avd.  
jeg har selv jobbet på sfo og det finnes mange som bare er der for å få penger 

Det jeg mente var at man har 3 voksne på 18 barn på stor avdeling i barnehagen. På SFO er vi 1 voksen på 20 barn

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Virker som de ofte har null kontroll.

De voksne sitter gjerne å prater og har ingen aning om hvor ungen du skal hente er.

Det er dyrt.

Anonymkode: 7fa62...996

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...