Gå til innhold

Dere som enten vurderer eller veileder studenter...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du som oppgave å vurdere eller veilede studenter? (Vet at det er to forskjellige ting!)

Hva skjer dersom du oppfatter en student som mindre egnet for yrkesveien h*n vil ta fatt på? Av hvilke grunner har du opplevd studenter som lite egnet? Rene lovbrudd, rusbruk, holdninger og adferd fra "ikke helt ideell for yrket" til ekstremt upassende? Hva gjøres, sånn konkret? Det avhenger kanskje av akkurat hvilken adferd det dreier seg om? Og hvordan har studentene tatt det? Noen solskinnshistorier hvor studenten har vist vekst og modenhet? Eller det motsatte, hvor personen nekter å endre seg?

Er ganske uvitende på dette området, men vil gjerne høre! 

 

Anonymkode: 5486b...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg er sjukepleiar og har hatt mange studentar i praksis, om det er det du meiner med veilede? :)

Som regel har det gått fint. Dei har vore flinke studentar, gjort det dei skal og vist gode verdiar. Éin var ikkje det. Hn kom alltid for seint(gjerne fleire timar daglig første veka), tok null initiativ, hadde for lite teoretisk kunnskap, gjorde fleire ting i møte med pas. som gjorde at hn var direkte farlig for pasientane (gav dei kokhett vatn frå springen til å skylle munnen, lot svake og demente pas. gå med ullsokkar sjølv om eg presiserte at han måtte ta på tøflar, ba dei sette seg ned utan at stolen var bak dei... Heldigvis var eg der og stoppa situasjonen). Eg ringte lærar etter 1 veke, og veka etter hadde vi møte der vi til slutt endte med å stryke studenten. Vi vurderte at hn skulle gå tilbake til start og sjå, men pga alle ting hn hadde gjort tidlegare var det faktisk ikkje trygt, og at ein forventa meir av ein 2. årsstudent.

Studenten tok det overraskande fint og forstod det. Såg hn reagerte første gong eg tok opp at eg krevde meir av hn, men ingenting skjedde etter den samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøyk en helsefagelev engang i praksis på sykehjem. Dette fordi hun ikke kunne ha bare armer (brukte genser under uniformen) noe som er uhygienisk, kunne ikke være alene i samme rom som menn, når vi skulle stelle en mann og hun skulle være med å observere sto hun med ryggen til for å ikke se naken mann, snakket veldig dårlig norsk, hun kom konsekvent for sent, tok ikke til seg veiledning og var veldig strengt religiøs så hun kunne ikke endre på noe. 

Anonymkode: f18aa...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Strøyk en helsefagelev engang i praksis på sykehjem. Dette fordi hun ikke kunne ha bare armer (brukte genser under uniformen) noe som er uhygienisk, kunne ikke være alene i samme rom som menn, når vi skulle stelle en mann og hun skulle være med å observere sto hun med ryggen til for å ikke se naken mann, snakket veldig dårlig norsk, hun kom konsekvent for sent, tok ikke til seg veiledning og var veldig strengt religiøs så hun kunne ikke endre på noe. 

Anonymkode: f18aa...9e4

Altså ikke egnet for yrket. 

Anonymkode: f18aa...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange studenter, det var kun 1 som jeg har vurdert uegnet. Var det idag ville jeg strøket hn, men gjorde desverre ikke det da. Hn var elendig i språk og manglet faglige ferdigheter og hørte ikke etter på det som ble sagt, kommunikasjonsferdigjhetene var dårlig etc,.med både pasienter og kolleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
RockyRose skrev (18 timer siden):

Eg er sjukepleiar og har hatt mange studentar i praksis, om det er det du meiner med veilede? :)

Som regel har det gått fint. Dei har vore flinke studentar, gjort det dei skal og vist gode verdiar. Éin var ikkje det. Hn kom alltid for seint(gjerne fleire timar daglig første veka), tok null initiativ, hadde for lite teoretisk kunnskap, gjorde fleire ting i møte med pas. som gjorde at hn var direkte farlig for pasientane (gav dei kokhett vatn frå springen til å skylle munnen, lot svake og demente pas. gå med ullsokkar sjølv om eg presiserte at han måtte ta på tøflar, ba dei sette seg ned utan at stolen var bak dei... Heldigvis var eg der og stoppa situasjonen). Eg ringte lærar etter 1 veke, og veka etter hadde vi møte der vi til slutt endte med å stryke studenten. Vi vurderte at hn skulle gå tilbake til start og sjå, men pga alle ting hn hadde gjort tidlegare var det faktisk ikkje trygt, og at ein forventa meir av ein 2. årsstudent.

Studenten tok det overraskande fint og forstod det. Såg hn reagerte første gong eg tok opp at eg krevde meir av hn, men ingenting skjedde etter den samtalen.

Men det du ramser opp her, er jo totalt idiotisk å gjøre av hvem som helst, det meste du nevner, bør jo til og med et barn eller en tenåring forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ti10 skrev (50 minutter siden):

Men det du ramser opp her, er jo totalt idiotisk å gjøre av hvem som helst, det meste du nevner, bør jo til og med et barn eller en tenåring forstå. 

Motseier deg ikkje her :) og det var difor ein uegna person å ha i praksis, som det ikkje var poeng å prøve å hjelpe vidare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Anonymkode: 5486b...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i løpet av åra hatt to lærerstudenter (ppu) som ikke fikk godkjent praksis hos meg. 

Da er standard at man får én til praksisrunde. (Gjelder selvsagt ikke om man gjør noe svært upassende/ulovlig). 

Den ene hadde fått stryk forrige praksis (noe jeg ikke ble informert om før jeg varslet potensielt stryk) mens den andre strøk for første gang hos meg.

Gangen i det er at man varsler universitetet og man har samtaler med studenten, og så gir man vedkommende sjans til å forbedre seg. 

De var begge totalt uforstående til situasjonen, men det var jo det som var problemet- de evnet ikke å lese/tolke/forstå andre mennesker (eller høre hva andre mennesker sa). Og skal man jobbe med folk, så må man rett og slett kunne det (eller prøve å lære seg det).

Ingen av dem ble lærere har jeg hørt i etterkant. Smarte folk, ene med mastergrad andre med doktorgrad, men mennesker (og spesielt barn/ungdom) var definitivt ikke deres styrke. Og jeg tror de hadde vantrivdes i jobben også. 

Anonymkode: a18dd...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt studium er det ingen skikkethetsvurdering, så jeg kan ikke gjøre noe som helst. Klarer de omsider å stå på alle eksamener etter x antall forsøk og evt utestengelser pga fusk, så er de gjennom. 

Anonymkode: 5c08d...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fagene må de bare bestå for å få godkjent. I praksis kan de stryke hvis de ikke egner seg. Lærerutdanning. Jeg har vært med på å melde videre ved ekstremt dårlig faglig nivå etter studenten ikke så ut til å prøve å bedre seg etter første varsel, og fordi studenten var usikker overfor barna og ikke klarte å skape gode relasjoner.

Anonymkode: 73693...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk til dere andre som har svart også! Noen flere?

Anonymkode: 5486b...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...