Gå til innhold

Flytte fra sentralt område til "Landsbygda"


DrueSmoothie

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å flytte fra ett relativt sentralt område til lengre ut på landet (for evt å flytte sammen med "samboer" som jeg de siste 2 årene har bodd med, men på 2 adresser annenhver uke). Der jeg bor nå er det ingen storby, men "bystatus" dog i mange øynes noe landlig. Vant til å ha det meste av butikker, kjøpesenter etc innen ca 15 min kjøring, og drøyt en halvtime til Oslo. Lett å komme seg hjem også uten bil, som gjør alt veldig "enkelt" hva enn man skal.

Dit jeg evt vurderer å flytte er det 35-40 min å kjøre til der jeg bor nå (ikke allverdens men likevel nok til at det blir en annen hverdag). Det er matbutikk i nærheten, samt ca 20 min å kjøre til tettsted med mer utvalg og ett lite nærsenter. Dog må jeg hit jeg bor nå for mye hva butikker angår. Men nå er man heller ikke på senteret hver dag. Kanskje ikke hver uke en gang... 

Jobben beholder jeg som i dag, det blir ca 1 time å kjøre (mot en halvtime i dag), men jeg har mulighet til å gå over på hjemmekontor 1-2 dager i uken, så den biten er nok grei

SÅ, dere som har flyttet fra sentralt til usentralt.. Har dere vent dere til at det er mer avstander til alt? Noe lengre til venner, man må gjerne være kjørbar for å komme seg hjem om man ikke overnatter og skal man handle etc blir det litt mer "prosjekt". Det er mye skog og fine turveier, stille og rolig, men det blir begrenset i vinterhalvåret ift hva jeg er vant til ettersom det er mer folk og mer opptråkkede stier etc der jeg bor nå (jeg er velidig glad i å være ute og går mye i marka med hunden min)

Men det blir billigere å bo, det blir fredelig og koselig, og hunden kan nok i større grad gå løs både hjemme og utenom båndtvangen enn der jeg bor nå. Jeg kjenner ikke så mange på det nye stedet ennå, men jeg vil jo kjøre forbi egne venner hver gang jeg er på jobb etc. Det jeg er redd for er om jeg vil savne det sentrale. Lettheten med å stikke på senteret en kveld om jeg skal handle noe, enkelt å møte venner om så er i Oslo for middag/vin, og det å ha mer folk rundt meg enten jeg tar en tur på ski eller jogger en tur i marka

Fordelen igjen er jo at vi slipper å pendle (det er ikke aktuelt å bo fast der jeg bor pga hans barn og skolekrets, samt at han har gård med Odel), økonomien blir jo langt bedre om vi deler på ett bosted og ikke har hvert vårt, dette til tross for høyere reiseutgifter. Forholdet er helt topp, så det som holder meg tilbake er ene og alene at jeg er ikke helt sikker på om jeg vil gi slipp på å bo så sentralt som jeg bor nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriv masse, men kva lurer du på? 

Anonymkode: 69127...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet fra det sentrale østlandet til ei bygd i Møre og Romsdal. Vi har en "by" (Molde, haha) i nærheten (1 times kjøring), men det er definitivt et landlig område. Har ikke angret en dag, og det gjør meg absolutt ingenting at det er litt lengre til butikk og jobb. Fred og ro og urørt natur veier opp for alt!

Anonymkode: ba492...0dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at du ikke har barn?

I så fall er det jo bare å prøve, blir det for landlig, så kan du jo flytte tilbake. (Med barn er det jo vanskeligere, da det er begrenset hvor mange ganger man kan rykke dem opp med rota)

 

Vi flyttet fra by til landet for tre år siden. Med unger. Har aldri angret en dag. Ungene fikk en uendelig mye større frihet, og kan sykle over alt. 

Anonymkode: c30e4...5c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor sosial du er. Hvor ofte treffer du venner spontant, hvor ofte er du i Oslo?

Jeg flyttet, og har ikke angret en dag. Møtte ikke venner hver kveld før uansett, og det er null stress å møtes nå når vi gjør det. Jeg elsker roen, jobber veldig effektivt på hjemmekontor (2-3 dager i uka). Jeg var lite i butikkene før, og er det enda mindre nå. Det er befriende. Forholdet har nådd nye høyder, og vi trives veldig god med å bo sammen.

Anonymkode: 45f29...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Flyttet fra det sentrale østlandet til ei bygd i Møre og Romsdal. Vi har en "by" (Molde, haha) i nærheten (1 times kjøring), men det er definitivt et landlig område. Har ikke angret en dag, og det gjør meg absolutt ingenting at det er litt lengre til butikk og jobb. Fred og ro og urørt natur veier opp for alt!

Anonymkode: ba492...0dc

Man skal klare seg på lite sosial kontakt for å trives med dette?

Anonymkode: 8a439...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skal klare seg på lite sosial kontakt for å trives med dette?

Anonymkode: 8a439...21c

Tja. Hvor mange har man kontakt med i løpet av en dag? En uke? En måned?

Si en hverdag, da er det gjerne arbeidskollegaer, kjernefamilie og en eller to venner i tillegg til naboer man snakker kort med på butikken? I løpet av uka har man gjerne vært med på en eller to fritidsaktiviteter, der man treffer noen nære venner, noen fjernere venner og en del beskjentskaper? Og kanskje en tur på cafe med et par venner? En gang eller to i måneden sammenkomster der også venners venner er tilstede?

Jeg skal fortelle en hemmelighet, man treffer like mange på bygda. Det er bare færre ukjente å passere på fortauet.

Anonymkode: 6ef85...ef5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på område som kan passe til sånn du bor nå. Ekstra reise vei til jobb, vil være kjedelig. Men det har du antagelig testet allerede? Siden du bor hos han en del.

Utfordring er selvsagt om en får barn, henting og bringing i bhg.

Jeg hadde nok testet, men leid ut din bolig i 1-2 år først.

Anonymkode: 68589...696

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja. Hvor mange har man kontakt med i løpet av en dag? En uke? En måned?

Si en hverdag, da er det gjerne arbeidskollegaer, kjernefamilie og en eller to venner i tillegg til naboer man snakker kort med på butikken? I løpet av uka har man gjerne vært med på en eller to fritidsaktiviteter, der man treffer noen nære venner, noen fjernere venner og en del beskjentskaper? Og kanskje en tur på cafe med et par venner? En gang eller to i måneden sammenkomster der også venners venner er tilstede?

Jeg skal fortelle en hemmelighet, man treffer like mange på bygda. Det er bare færre ukjente å passere på fortauet.

Anonymkode: 6ef85...ef5

Gjør man?

Anonymkode: 8a439...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør man?

Anonymkode: 8a439...21c

Jeg er ikke den du siterer, men treffer absolutt flere jeg kjenner nå som jeg bor på bygda enn da jeg bodde i Oslo. Til tross for at det selvfølgelig er langt færre folk her. Hvis man med å treffe mener at man faktisk samhandler med de man møter på.

Anonymkode: 49473...7f9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 23.13):

Du skriv masse, men kva lurer du på? 

Anonymkode: 69127...544

Dette spørsmålet som står i teksten min: SÅ, dere som har flyttet fra sentralt til usentralt.. Har dere vent dere til at det er mer avstander til alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen :)  Og til dere som spør - Nei, jeg har ikke barn, og kommer ikke til å få det. Han har barn fra før fra 10 år og oppover.

Jeg kan heldigvis være i tenkeboksen litt til, da en avgjørelse ikke haster. Men jeg vil gjerne at det er gjennomtenkt om jeg først gjør det, mye pga hans barn som ikke trenger å få en ny inn i huset for så at jeg forsvinner igjen, og også mtp at det er for mye "ekstra" med å flytte frem og tilbake dersom man kan unngå det ved å tenke seg godt om først :) 

Og til dere som skriver man treffer vel så mange på bygda - Jeg bor pr i dag ikke i en stor by og har aldri gjort det, så sånn sett er ikke forskjellen så stor. Men jeg bor sentralt ved at det er kort vei til byer og store tettsteder (bor sentralt på Østlandet), og at jeg har mange kjente rundt meg.

Det jeg tenker mest på er lengre vekk fra mine veldig gode venner som jeg pr i dag ser ofte der jeg bor nå, både flere dager i uken ifm fritidsaktivitet felles samt også en del "skal vi gå en tur sammen i kveld", "ta en kaffe etter jobb", "se en film sammen i kveld"  etc som er enkelt når man bor nær hverandre. Dette pluss biten med at alt av butikker og annet man trenger blir lengre unna, annet enn ren matbutikk :) 

Jeg får tenke videre :) Jeg ønsket bare å høre andres erfaringer fra de som har gjort det samme :) 

Endret av DrueSmoothie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det og angret. Var så utrolig tungvint. Alt tok tid siden det var store avstander. Forstår ikke de som sier at unger har så mye mer frihet. I byen har de jo venner like ved. På landet var det flere kilometer til venner!

Anonymkode: 883e7...aea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det og angret. Var så utrolig tungvint. Alt tok tid siden det var store avstander. Forstår ikke de som sier at unger har så mye mer frihet. I byen har de jo venner like ved. På landet var det flere kilometer til venner!

Anonymkode: 883e7...aea

Det er det vel ingen automatikk i. Ikke flere kilometer mellom ungene her hvor jeg bor. Absolutt alle bor i gåavstand til hverandre.

Anonymkode: 49473...7f9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det er 35 minutter å kjøre til deg. Da kan du jo holde på avtalene om å møtes for tur med venninner og fritidsaktiviteter. Jeg synes ikke en kjøretid på 35 minutter er fraskrekkende. 

Jeg flyttet. Mitt problem var at jeg hadde en jobb med hjemmekontor, det ble ALT FOR ENSOMT. Jeg kjedet meg grønn. 

Jeg elsket generelt å bo landlig og kunne tenke meg å gjøre det igjen en gang. Det var rolig. Det føltes støtt som en slags ferie. Og hadde jeg hatt jobb der jeg møtte folk regelmessig i uka så hadde jeg nok elsket det. Men det var et helt nytt sted 6 timer unna der jeg kom fra, ikke noe nettverk utover samboer. 

Anonymkode: f1f3a...757

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrueSmoothie skrev (På 8.3.2024 den 10.23):

Jeg vurderer å flytte fra ett relativt sentralt område til lengre ut på landet (for evt å flytte sammen med "samboer" som jeg de siste 2 årene har bodd med, men på 2 adresser annenhver uke). Der jeg bor nå er det ingen storby, men "bystatus" dog i mange øynes noe landlig. Vant til å ha det meste av butikker, kjøpesenter etc innen ca 15 min kjøring, og drøyt en halvtime til Oslo. Lett å komme seg hjem også uten bil, som gjør alt veldig "enkelt" hva enn man skal.

Dit jeg evt vurderer å flytte er det 35-40 min å kjøre til der jeg bor nå (ikke allverdens men likevel nok til at det blir en annen hverdag). Det er matbutikk i nærheten, samt ca 20 min å kjøre til tettsted med mer utvalg og ett lite nærsenter. Dog må jeg hit jeg bor nå for mye hva butikker angår. Men nå er man heller ikke på senteret hver dag. Kanskje ikke hver uke en gang... 

Jobben beholder jeg som i dag, det blir ca 1 time å kjøre (mot en halvtime i dag), men jeg har mulighet til å gå over på hjemmekontor 1-2 dager i uken, så den biten er nok grei

SÅ, dere som har flyttet fra sentralt til usentralt.. Har dere vent dere til at det er mer avstander til alt? Noe lengre til venner, man må gjerne være kjørbar for å komme seg hjem om man ikke overnatter og skal man handle etc blir det litt mer "prosjekt". Det er mye skog og fine turveier, stille og rolig, men det blir begrenset i vinterhalvåret ift hva jeg er vant til ettersom det er mer folk og mer opptråkkede stier etc der jeg bor nå (jeg er velidig glad i å være ute og går mye i marka med hunden min)

Men det blir billigere å bo, det blir fredelig og koselig, og hunden kan nok i større grad gå løs både hjemme og utenom båndtvangen enn der jeg bor nå. Jeg kjenner ikke så mange på det nye stedet ennå, men jeg vil jo kjøre forbi egne venner hver gang jeg er på jobb etc. Det jeg er redd for er om jeg vil savne det sentrale. Lettheten med å stikke på senteret en kveld om jeg skal handle noe, enkelt å møte venner om så er i Oslo for middag/vin, og det å ha mer folk rundt meg enten jeg tar en tur på ski eller jogger en tur i marka

Fordelen igjen er jo at vi slipper å pendle (det er ikke aktuelt å bo fast der jeg bor pga hans barn og skolekrets, samt at han har gård med Odel), økonomien blir jo langt bedre om vi deler på ett bosted og ikke har hvert vårt, dette til tross for høyere reiseutgifter. Forholdet er helt topp, så det som holder meg tilbake er ene og alene at jeg er ikke helt sikker på om jeg vil gi slipp på å bo så sentralt som jeg bor nå...

Jeg trivdes godt med å flytte fra sted med ca 15.000 innbyggere til et sted med ca 3000 innbyggere. Nærmeste butikk var 2,5 kilometer fra jeg bodde på det minste stedet.

Hvordan du vil oppleve det må du nesten erfare selv, for folk er veldig forskjellige. Har også bodd sted med ca 30.000 innbyggere også. Alle disse stedene var helt ok å bo på.

Men klart trenger man uteliv, masse å velge i og sånt så hadde jeg nok foretrukket stedet med 30.000 innbyggere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 8.58):

Man skal klare seg på lite sosial kontakt for å trives med dette?

Anonymkode: 8a439...21c

Jeg er omgitt av mennesker dagen lang, faktisk.  :P  Når man jobber i fulltidsstilling på kontor og i tillegg har en samboer da er man omgitt av mennesker dagen lang,  uansett hvor landlig man bor. Problemet er snarere å finne seg litt alenetid...

 

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 9.04):

Tja. Hvor mange har man kontakt med i løpet av en dag? En uke? En måned?

Si en hverdag, da er det gjerne arbeidskollegaer, kjernefamilie og en eller to venner i tillegg til naboer man snakker kort med på butikken? I løpet av uka har man gjerne vært med på en eller to fritidsaktiviteter, der man treffer noen nære venner, noen fjernere venner og en del beskjentskaper? Og kanskje en tur på cafe med et par venner? En gang eller to i måneden sammenkomster der også venners venner er tilstede?

Jeg skal fortelle en hemmelighet, man treffer like mange på bygda. Det er bare færre ukjente å passere på fortauet.

Anonymkode: 6ef85...ef5

Nettopp! :) 

Jeg opplever faktisk at man man kommer mye lettere i snakk med folk her vi bor nå enn da vi bodde i tettbygde strøk på østlandet. Folk her virker varmere og mer åpne, jeg havner stadig vekk i samtaler med tilfeldige mennesker jeg treffer rundt omkring.

Anonymkode: ba492...0dc

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet fra Oslo til distriktsområde fordi vi tenkte det var det man gjør med barn. Hatet det og var tilbake før første begynte på skolen. Jada du ser kjente like ofte som i byen men utvalget er jo mye mindre så dermed er det også langt færre man "klikker" med. Aldri mer. 

Anonymkode: 37c01...6b8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 22.00):

Jeg er omgitt av mennesker dagen lang, faktisk.  :P  Når man jobber i fulltidsstilling på kontor og i tillegg har en samboer da er man omgitt av mennesker dagen lang,  uansett hvor landlig man bor. Problemet er snarere å finne seg litt alenetid...

 

Nettopp! :) 

Jeg opplever faktisk at man man kommer mye lettere i snakk med folk her vi bor nå enn da vi bodde i tettbygde strøk på østlandet. Folk her virker varmere og mer åpne, jeg havner stadig vekk i samtaler med tilfeldige mennesker jeg treffer rundt omkring.

Anonymkode: ba492...0dc

Du skriver "mennesker" og ikke "venner". Vet ikke om det er bevisst, men for meg er det ikke nok sosial stimuli å være omgitt av tilfeldige mennesker.

Anonymkode: 8a439...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...