Gå til innhold

Spotter i taket eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle erfarne og uerfarne oppussere av hus 😊

Vi skal snart i gang med å velge belysning i taket i stue/kjøkken. Det er dør mellom, men er døren åpen virker det som om det er samme rom. 

Stuen er avlang, med en sofa/tv side til høyre og en spisebord side til venstre. På spisebord siden er døren inn til kjøkkenet. På sofa siden er det en mindre dør til gang og resten av huset. 

Mannen er klar på at han vil ha spotter i stue og kjøkken. Det er moderne, praktisk og fint. Jeg synes det er praktisk, men er nøytral til om det er moderne og fint. Jeg ønsker meg mer lys-soner med sjarmerende lamper i tak,  på vegg og gulv. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 7e849...2ca

Skrevet

Det er greit hvis de blir strategisk plassert. Men midt i taket eller rett over der man sitter er det grusomt.

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å planlegge belysning godt. Jeg var på besøk hos noen som hadde taket pepret med spotter over sofa og spisebord, og det var ubehagelig å sitte der.

Vi har spotter i stort sett alle rom, og i rommene vi ikke har det synes jeg det er for mørkt når jeg trenger arbeidsbelysning, som for å vaske gulv, tørke støv, drive med tekniske duppeditter.

I stua har vi en liten rekke med spotter på den ene siden. Ellers har vi pendler, gulvlamper og vegglamper. Jeg bruker sjeldent spottene, men i mørketiden er det veldig greit å ha dem, eller hvis jeg skal gjøre spesielle oppgaver. Men viktig hvordan de plasseres så de ikke er over bord, over sofa eller lignende. Og lurt å ha noe i tillegg. Og ev styring av lys så man setter på taklampene ved første trykk, og «arbeidsbelysning» når man trenger den.

Viktig med dimbare spotter, og gjerne dim to warm etter min mening. Fint om man kan svinge/justere dem også.

• Liker 2
Skrevet

Du bør i hvert fall fortelle mannen din at det ikke er moderne.  Det var moderne for 10 år siden.   

Om dere liker det, er det bare å gå for det.  Men tenk over at dere gjør inngrep som kan være vanskelige eller kostbare å endre på senere.  Vi har venner som satte inn spotter i karmene på vinduene i stuen.  Det kostet dem "en formue" da de fjernet dem i fjor.  All vindusomramming måtte rives og settes inn nye. 

Personlig synes jeg heller ikke det er verken pent eller hyggelig med spotter.  Det finnes så mye flott belysning som gjør seg bedre.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja til spotter, men planlegg godt. Spotter er geniale til å lyse opp når man trenger ekstra belysning, men kan være ubehagelige når man vil ha rolig avslappende lys. Så la spottene komme i tillegg til annen belysning og ikke i stedet for. Lag gjerne soner som kan reguleres individuelt.

PS Drit i hva folk mener er in eller ut. Trender forandres og samme mennesker som "elsker en ting for alltid", hater samme noen år etterpå hvoretter syklusen starter på forfra. Gjør det som er rett for dere. 

Anonymkode: 3ba01...f2b

• Liker 1
Skrevet

Er det et gammelt hus? Isåfall ville jeg lent meg mot "ikke".

Og ja, vært obs på blending.

Egentlig er jeg blitt ganske drittlei spotter personlig, og jeg også syntes det var helt fantastisk for ti år siden.

• Liker 2
Skrevet

Spotter i kjøkken!
Ni behöver komplettera med bra kose-lamper i stua, takbelysning endast ger ett kallt intryck.

• Liker 1
Skrevet

Vi har spotter og det er noe herk. Uansett hvordan vi møblerer er det en eller annen spot som lyser akkurat der man vil sitte. Greit nok når jeg skal gjøre rent og vil se all dritt men ellers, nei takk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt spotter på kjøkken. Men da der hvor de trengs, og ikke pepret taket med spotter. Kombinert med fks pendellamper eller lignende blir det ganske fint.

I stuene ville jeg valgt hengelamper, kombinert med vegglamper og bordlamper.

Anonymkode: 70c81...ea5

Skrevet

Huset jeg kjøpte for litt over et år siden har uhorvelig mange spotter, men jeg synes det passer i huset jeg da. Her er det spotter i hallen, spotter på kjøkkenet, også spotter i vinduskarmen på kjøkkenet (men de bruker vi ikke), spotter i stue og gang til soverom, spotter på begge bad og på mastersoverommet. I tillegg er det spotter som belysning ute, både ved inngangspartiet og utenfor kjellerstue. I tillegg til alle de der har vi og vanlig belysning. 

Bryr meg heller ikke om det er inn eller ut eller bortigokk- så lenge jeg liker det så ^^, 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er som å høre hjemme hos oss, mannen elsker spotter og synes det er tidløst. Jeg hater spotter og synes det er avleggs og stygt. 

Jeg kan gå med på spotter på bad, gang og over kjøkkenbenkene. Men i stua og over spisebord vil jeg ha lamper. 

Anonymkode: b0fe2...56d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...