AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #141 Del Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke røykere betaler da like mye for og bo? nei, på sommeren kan det jo vare i timesvis. Jeg kan ikke bruke verandaen lenger, fordi det flyttet inn er storrøyker i etg over for 2 år siden. Nå blir det jo vanskelig og få solgt og. Jeg synes det er rart det ikke er er nasjonalt forbud, men vi skal få det inn i borettslagsreglene. Anonymkode: 220d8...1a6 Borettslag er underlagt norsk lov. Når ett menneske leier eller eier leilighet kan ikke andre andelseiere endre grunnloven. Les om privatlivets fred. Røyking er lovlig på samme måte som puling er lovlig. Ja, det kan høres og luktes av naboer. Men en blokk kan ikke si at barnegråt, stønning og røyk skal være forbudt! Anonymkode: ea254...a22 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haarklype Skrevet 9. mars 2024 #142 Del Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.10): Vedkommende ødelegger utearealet til andre beboere.Er det virkelig lov til å røyke å plage andre på den måten? Anonymkode: ba5dc...114 Hvis det er en luftig væranda så ser jeg ikke problemet👀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #143 Del Skrevet 10. mars 2024 Jeg røyker. Er så vanskelig å slutte!! Føler også at jeg ødelegger for de andre, men tenker ikke på det (så mye). Så tenker jeg at jeg slutter jo snart uansett? Samt tenker jeg også at det finnes muligheter for at noen daglig kommenterer: nå røyker a igjen, Gurimor, sniff sniff, jeg kan lukte det 🤬Jeg bor i et ressurssterkt strøk i tillegg. Og da er det ekstra æsj med røyking… de assosierer jo røyk med harry (fysjjj), lavt utdannet (uæææh) osv, cola (grøøøøss) ? Siden vi først er så godt i gang… uføretrygda! Full pakke med andre ord. ^^ tenker jo når jeg er borte i flere dager at det sikkert er godt for dem å glemme røyken litt (hvis de merker den, da😅) Anonymkode: db83f...0af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 10. mars 2024 #144 Del Skrevet 10. mars 2024 (endret) Det å være tett nabo med noen, krever at man må forholde seg til gitte regler, og ellers prøve å vise hensyn til naboene. Om man er veldig allergisk for røyk, kan man ikke bo tett, da de vil være egoistisk å forvente at de andre innbyggerne fratas sin frihet på egen eiendom på grunn av at naboen har en veldig skjelden diagnose. Jeg tenker at når det gjelder allergi, må man selv tilpasse seg, og kan ikke forvente at naboen ikke har plen, dyr eller røyker. Blir man syk av røyking fra naboen, burde man flytte til et sted som er tilpasset allergiene sine. Delryddet. Fjernet sitering av slettet innlegg. Chantielle mod. Endret 10. mars 2024 av Chantielle 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #145 Del Skrevet 10. mars 2024 Helene1982 skrev (5 minutter siden): Det å være tett nabo med noen, krever at man må forholde seg til gitte regler, og ellers prøve å vise hensyn til naboene. Om man er veldig allergisk for røyk, kan man ikke bo tett, da de vil være egoistisk å forvente at de andre innbyggerne fratas sin frihet på egen eiendom på grunn av at naboen har en veldig skjelden diagnose. Jeg tenker at når det gjelder allergi, må man selv tilpasse seg, og kan ikke forvente at naboen ikke har plen, dyr eller røyker. Blir man syk av røyking fra naboen, burde man flytte til et sted som er tilpasset allergiene sine. Sist jeg sjekket så er verken astma, allergi eller kols sjeldne diagnoser. Forøvrig enig i at man må tilpasse seg så godt man kan, men det er ikke bare å flytte heller. Man skal gjerne bo i nærheten av jobb og / eller familie og venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 10. mars 2024 #146 Del Skrevet 10. mars 2024 Bromance skrev (2 minutter siden): Sist jeg sjekket så er verken astma, allergi eller kols sjeldne diagnoser. Forøvrig enig i at man må tilpasse seg så godt man kan, men det er ikke bare å flytte heller. Man skal gjerne bo i nærheten av jobb og / eller familie og venner. De fleste med disse diagnosene tåler litt passiv røyking utendørs, og jeg er absolutt fan av at man kan ta problemet opp med naboen og bli enige om tider og titak som gjør at begge gir og tar litt, men jeg er også fan av at når man bor tett, vil det være noe naboen gjør som man ikke liker, men at man kan finne løsninger der ingen mister friheten sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #147 Del Skrevet 10. mars 2024 (endret) Helene1982 skrev (14 minutter siden): De fleste med disse diagnosene tåler litt passiv røyking utendørs, og jeg er absolutt fan av at man kan ta problemet opp med naboen og bli enige om tider og titak som gjør at begge gir og tar litt, men jeg er også fan av at når man bor tett, vil det være noe naboen gjør som man ikke liker, men at man kan finne løsninger der ingen mister friheten sin. Jeg aner ikke hvor mange med disse diagnosene som tåler passiv røyking utendørs. Passiv røyking er jo skadelig uansett. Jeg tenker dette er snakk om mer enn hva man liker eller ikke liker, at man kan bli ordentlig syk av det. Men for egen del så er det et større problem med parfymerte folk og vedfyring, bare så det er sagt. Det finnes ingen løsning hvor de som blir syke av dette ikke mister friheten sin mens røykingen pågår. Endret 10. mars 2024 av Bromance lagt til tekst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 10. mars 2024 #148 Del Skrevet 10. mars 2024 Bromance skrev (1 minutt siden): Jeg aner ikke hvor mange med disse diagnosene som tåler passiv røyking utendørs. Passiv røyking er jo skadelig uansett. Jeg tenker dette er snakk om mer enn hva man liker eller ikke liker, at man kan bli ordentlig syk av det. Men for egen del så er det et større problem med parfymerte folk og vedfyring, bare så det er sagt. Det finnes ingen løsning hvor de som blir syke av dette ikke mister friheten sin mens røykingen pågår. Det å ta hensyn til allergikere er en balansegang. For eksempel kan man forby nøtter på flygninger eller i barnehager som er offentlig eller næringseiendom. Det er vanskeligere å forby allergener på privat eiendom. Det er ikke rettferdig nødvendigvis at allergikern er den som må tilpasse seg, men så lenge det ikke er forbudt adferd på privat eiendom, er det vanskelig om naboen for eksempel kan kreve at man ikke har plen eller blomster som tiltrekker seg veps. Vi kan ikke forby matvaregrupper eller produkter nasjonalt fordi noen er allergiske. De som er allergiske mister friheten sin. Absolutt, men jeg mener det er for ingripende om hele samfunnet skal forby alt en eller annen er allergisk mot. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #149 Del Skrevet 10. mars 2024 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Det å ta hensyn til allergikere er en balansegang. For eksempel kan man forby nøtter på flygninger eller i barnehager som er offentlig eller næringseiendom. Det er vanskeligere å forby allergener på privat eiendom. Det er ikke rettferdig nødvendigvis at allergikern er den som må tilpasse seg, men så lenge det ikke er forbudt adferd på privat eiendom, er det vanskelig om naboen for eksempel kan kreve at man ikke har plen eller blomster som tiltrekker seg veps. Vi kan ikke forby matvaregrupper eller produkter nasjonalt fordi noen er allergiske. De som er allergiske mister friheten sin. Absolutt, men jeg mener det er for ingripende om hele samfunnet skal forby alt en eller annen er allergisk mot. Jeg er vel da av meningen at så lenge man "deler" denne røyken slik at den kommer bort også på naboens veranda så er det ikke lenger snakk om hva man gjør på sin private eiendom. Jeg syns det er likestilt med å åpne den peanøttposen på flyet 😉 Forøvrig så er jeg enig med deg i at vi ikke kan forby alle mulige allergener eller triggere, men røyking er såpass skadelig for befolkningen, også for de som ikke har allergi, at man burde funnet alternativer. Nå er det forsåvidt ganske mange som har gått over fra røyk til snus da, det hjelper jo på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 10. mars 2024 #150 Del Skrevet 10. mars 2024 Bromance skrev (1 time siden): Jeg er vel da av meningen at så lenge man "deler" denne røyken slik at den kommer bort også på naboens veranda så er det ikke lenger snakk om hva man gjør på sin private eiendom. Jeg syns det er likestilt med å åpne den peanøttposen på flyet 😉 Forøvrig så er jeg enig med deg i at vi ikke kan forby alle mulige allergener eller triggere, men røyking er såpass skadelig for befolkningen, også for de som ikke har allergi, at man burde funnet alternativer. Nå er det forsåvidt ganske mange som har gått over fra røyk til snus da, det hjelper jo på. Om man bor ved siden av et næringsbygg, kan man klage, men privat eiendom og om man ikke har spesefikke regler i sameiet om at det ikke er lov til å røyke på området, er det lov. Det kan absolutt være plagsomt, men om det ikke er beskrevet i reglene vil ikke argumentene om at naboen opplever at røyk beveger seg utendørs være forbudt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #151 Del Skrevet 10. mars 2024 Helene1982 skrev (4 timer siden): Om man bor ved siden av et næringsbygg, kan man klage, men privat eiendom og om man ikke har spesefikke regler i sameiet om at det ikke er lov til å røyke på området, er det lov. Det kan absolutt være plagsomt, men om det ikke er beskrevet i reglene vil ikke argumentene om at naboen opplever at røyk beveger seg utendørs være forbudt. Åja, så et privat næringsbygg er ikke privat eiendom det da? 🥴 Selvsagt kan man klage. Selvsagt kan man endre lover slik at man unngår å skade andres helse. Det handler ikke om at det er forbudt, men at det burde bli forbudt. Noe jeg er ganske sikker på at det kommer til å bli når vi tar tiden til hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 10. mars 2024 #152 Del Skrevet 10. mars 2024 Ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov,brukerangrep,brukerdebatt,latterliggjøring,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #153 Del Skrevet 10. mars 2024 Jeg tenker om dem at de er uheldig som fortsatt er avhengig av dette stoffet, og jeg syns de er egoister som tvinger andre til å bli passive røykere. Men de som er avhengig ser ofte ikke det selv. Anonymkode: 25079...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 10. mars 2024 #154 Del Skrevet 10. mars 2024 Det er deres veranda og har rett til å røyke der, hvis ikke styret har lagt ned forbud mot det i reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 10. mars 2024 #155 Del Skrevet 10. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.51): Men dette er bare tull! Hvis du sitter ved siden av noen som røyker deg rett opp i ansiktet eller røyker inne, så blir du utsatt for uheldig passiv røyking og gift. Hvis naboen sitter på sin balkong og røyken blåser inn til deg, så er ikke dette noe mer giftig en vanlig eksos som kommer utenfra, da røken har blandet seg med masse luft før den finner veien inn til deg. Det stinker helt jævlig av røyk og er ufattelig irriterende for andre å få den lukta inn til seg, men denne lukta er altså ikke noe farligere enn matlukt eller parfymelukt. Med det sagt så blir man gjerne kvitt røykere etterhvert.7-10 får lungekreft. De resterende 3 får gjerne kols, emfysem og andre lungeskader/lungesykdommer. Anonymkode: 302bf...d76 Luftbevegelser ute gjør at røyken kan fjernes raskere, men så lenge det stadig røykes kan skadene bli like alvorlige som innendørs, viser undersøkelser. - Sitter du i en fortauskafe ved siden av en røyker som røyker to sigaretter i en time kan du bli utsatt for så mye røyk som om du satt blant røykerne inne i en restaurant. Ved en bussholdeplass med tak blir luftforurensingen 26 ganger høyere enn vanlig når noen røyker. I en avstand på 2,6 meter fra en røyker er partikkel-innholdet 70 prosent høyere enn normalt. - Påtvunget tobakkrøyk utendørs er et helseproblem. Det er viktig å beskytte alle, og særlig de som arbeider i slike miljøer og sensitive mennesker som barn og de med allergi, astma og andre sykdommer som forverres av tobakksrøyk. Vern mot tobakksrøyk utendørs er forlengst innført mange steder og denne utviklingen fortsetter globalt. https://www.roykfritt.no/Utemiljø.html Nei, det er ikke bare innendørs at det er farlig, og da spesielt for de med astma / allergi / kols. Og eksos er også farlig for de samme gruppene. Endret 10. mars 2024 av Bromance lagt til tekst dra linken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 10. mars 2024 #156 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 19.37): Hva tenker dere om folk som røyker på verandaen når de bor i blokk? Tenker at det er helt greit. Har aldri vært røyker selv, men har ingen problem med at andre gjør det. Eneste grensen jeg har er røyking i stua i leiligheten min, da får de heller gå ut på balkongen min, eller gjøre det under vifta på kjøkkenet mitt. Anonymkode: 65c8f...d8a Hææ, tillater du at noen faktisk røyker under kjøkkenviften??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #157 Del Skrevet 11. mars 2024 Denne tråden viser godt hvordan dagens samfunn har blitt. En haug med drama queens og sutrekopper. For 20 år siden brydde ikke folk seg en døyt. Men i dagen "diagnosesamfunn" hvor man har astma bare man harker litt, så er det lett å skylde på noe man synes er ekkelt (som røyk). De som virkelig har diagnoser som gjør at de ikke tåler røyk, vet at de er nødt til å flytte vekk. Da kan de ikke bo tett opp i andre mennesker. Så enkelt er det faktisk. Jeg er forøvrig også enig i at unger som skriker, hyler og tramper er dobbelt så ille så sigarettrøyk. Og nei, jeg røyker ikke selv. Anonymkode: 863d4...872 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 11. mars 2024 #158 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Denne tråden viser godt hvordan dagens samfunn har blitt. En haug med drama queens og sutrekopper. For 20 år siden brydde ikke folk seg en døyt. Men i dagen "diagnosesamfunn" hvor man har astma bare man harker litt, så er det lett å skylde på noe man synes er ekkelt (som røyk). De som virkelig har diagnoser som gjør at de ikke tåler røyk, vet at de er nødt til å flytte vekk. Da kan de ikke bo tett opp i andre mennesker. Så enkelt er det faktisk. Jeg er forøvrig også enig i at unger som skriker, hyler og tramper er dobbelt så ille så sigarettrøyk. Og nei, jeg røyker ikke selv. Anonymkode: 863d4...872 Dette innlegget viser godt hvordan samfunnet har blitt. Norske elever blir bare dårligere og dårligere på kunnskap. Empatien er heller ikke på topp tydeligvis... 🥴 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #159 Del Skrevet 11. mars 2024 Jeg hater de. Heldigvis er det ikke lov her i blokka jeg bor. Anonymkode: 7b6b4...497 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 11. mars 2024 #160 Del Skrevet 11. mars 2024 Bryr meg ikke.. ærlig talt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå