Gå til innhold

Åpenlys rus på Tikok


Heartgirl

Anbefalte innlegg

Jeg har en nokså lukket Tiktok-konto og det har jeg hatt en stund. Enda skjønner jeg ikke så mye av denne tiktokgriea med liver og poenggiving. 

Det virker som om det et forferdelig dårlig miljø på tiktok. Jeg har kommet bort i liver hvor godt voksne folk sitter og krangler og slenger dritt om hverandre og om andre tiktokere. 

Det verste jeg kom bort er en av de store tiktokerne som satt på sin live og ruset seg 😮Det var midt på dagen på en helgedag og det skremte meg. Jeg har kommet tilfeldig inn på hans tiktok-konto flere ganger hvor han har sendt live fra sykehussenga siden han tydelig har tatt overdose. 

Jeg har prøvd og rapportere dette til tiktok for brudd på loven og straffbare varer som narkotika. Da har jeg fått beskjed om at det ikke er brudd 😒

Når jeg blir vitne til at man legg kommer bort i liver på tiktok hvor en bruker ruser seg tenker jeg på barna som er der inne. Det er det siste de trenger og se. Enda en god grunn til at foreldre følger godt med sine tenåringer. Det verste er at det sitter andre tiktokere og lovpriser denne tiktokbrukeren og gir ham gaver og gift. Brukeren har mange følgere og det skremmer meg. 

Søkte brukeren opp på snap og han har mange følgere der også. De samme videoene hvor brukeren ruser seg finner du der også og videoer hvor brukeren ligger innlagt pga overdose. 

Nå er tiktok den nye plattformen til ungdommer men det skremmer meg at de kan bli møtt av at rus normaliseres. 

Gi meg noen tanker om hva dere synes :) 

Endret av Heartgirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og dette er en app som brukes av flesteparten av barn og unge nå til dags. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på legalisering og normalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citha skrev (6 minutter siden):

Det er forskjell på legalisering og normalisering.

Åpenlys rus på tiktok er og normalisere dette :( Trist og tragisk :( At ikke tiktok griper inn sier jeg. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heartgirl said:

Åpenlys rus på tiktok er og normalisere dette :( Trist og tragisk :( At ikke tiktok griper inn sier jeg. 

 

 

Rett det opp i hovedinnlegget ditt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (8 minutter siden):

Og dette er en app som brukes av flesteparten av barn og unge nå til dags. :) 

Mine barn bruker tiktok og er skremt av hva de har sett både av stygg mobbing og folk som sitter og ruser seg på disse livene :( Jeg har satt inn foreldrebegrensning på kontoene deres men hva hjelper det når vennene deres viser fram videoene på sine mobiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Citha skrev (1 minutt siden):

Rett det opp i hovedinnlegget ditt, da.

Takk for innspill. Skal gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (Akkurat nå):

Mine barn bruker tiktok og er skremt av hva de har sett både av stygg mobbing og folk som sitter og ruser seg på disse livene :( Jeg har satt inn foreldrebegrensning på kontoene deres men hva hjelper det når vennene deres viser fram videoene på sine mobiler. 

Ta det opp med foreldrene deres. Kanskje de rett og slett ikke er klar over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (Akkurat nå):

Ta det opp med foreldrene deres. Kanskje de rett og slett ikke er klar over dette.

På skolen hvor barna mine går hadde vi en kurskveld  med tema sosiale medier og da fremhevet læreren som hold kurset tiktok som verstingen av sosiale medier. 

Et par av lærerkollegaene ble filmet og smug under undervisning og dette ble lagt ut på tiktok av en eldre elev. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (15 minutter siden):

Og dette er en app som brukes av flesteparten av barn og unge nå til dags. :) 

Dessverre. Det skremmer meg og når rus blir normalisert på den måten den store tiktokbrukeren gjør skremmer det meg. Brukeren har en enorm følgerskare med ungdommer fra 13 års alderen og opp til 20 årene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rus ser en overalt ellers i samfunnet også. På kollektivtransport, vanlige parker midt på dagen osv. Det er litt drøyt å forvente at some som f.eks tiktok skal sensurere alt fra noen som tar seg et vinglass til hasj røyking, heroin og annet som har med rus å gjøre. Rus er et stort og vidt nedslagsfelt og kan gjelde mye og har også ulik lovgiving i forskjellige land. En kan heller ikke lage some på barn sine premisser aleine. Det er aldersgrense på some, den kunne med fordel vært høyere igrunn men some er en viktig del av ungdommene sine liv men en kan ikke skreddersy en verden som er tilpasset barn sine begrensninger tenker jeg, eller bare åpne for some etter kl 22 på kvelden. 

Ja jeg synes også det har vært noen stygge saker på tiktok med blant annet snuff klipp og grov mobbing, noe har blitt fjernet men først etter sein reaksjonsevne synes jeg. Voksne "beefer", der en sitter å hater hverandre igjenom some er blitt en voksende tendens, (det ligger jo en serie ute på nrk om norske some kjendiser som har gjort nettopp dette..) så ja det finnes absolutt ganske alarmerende ting på some generelt men jeg er glad for at sensur er ganske uvanlig sånn generelt på slike kanaler. Det skal en del til og jeg tenker iallefall ikke at "rus" som kategori skal falle under denne sensuren spesielt ikke når det bare begrunnes med barn sin påvirkning.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (17 timer siden):

På skolen hvor barna mine går hadde vi en kurskveld  med tema sosiale medier og da fremhevet læreren som hold kurset tiktok som verstingen av sosiale medier. 

Et par av lærerkollegaene ble filmet og smug under undervisning og dette ble lagt ut på tiktok av en eldre elev. 

 

Desto større grunn til å ta det opp med foreldrene deres. Altså, foreldre må snakke med hverandre. Skolen kan holde så mye kurs de vil, men det nytter jo ikke hvis ikke verken foreldrene eller elevene følger opp. Det er foreldrene som har ansvaret for ungenes TikTok-bruk, ikke skolen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...